Summi1
Summit2

Šta znači biti najpoželjniji poslodavac

TEMA MESECA

Analize

29.04.2024

Svako voli da ponese epitet sa prefiksom “naj”. Godinama unazad za kompanije sa naših prostora je priznanje Top Employer, koje ih svrstava u grupu najpoželjenijih poslodavaca, sve traženije. Kako su se našli u ovom društvu odabranih, razgovarali smo sa predstavnikom međunarodnog, nezavisnog Top Employers Instituta, sa sedištem u Holandiji.

Istraživala: Milica Milutinović, milica@instore.rs

Foto: Katemangostar/Freepik 

Jednim od najuglednijih priznanja za izvrsnost u oblasti ljudskih resursa, koje dodeljuje ovaj institut, ove godine se može pohvaliti 2.300 poslodavaca sa 121 tržišta širom sveta. U Srbiji trenutno ima 16 sertifikovanih kompanija, od kojih je sedam iz FMCG sveta, čije se HR politike i prakse prema zaposlenima ocenjuju kao izuzetne. Međutim, očekuje se da će se ovaj broj povećati, jer sve više kompanija trenutno prolazi kroz proces sertifikacije. Statistika pokazuje i da je zainteresovanost za ovaj sertifikat definitivno porasla, jer su u 2019. samo četiri kompanije bile nosilac sertifikata Top Employer, što ukazuje i na to da tržište raste i sazreva, dok sve više kompanija prepoznaje prednosti sertifikovanja kao najboljeg poslodavca.

Top Employers Institute ima poseban pristup reviziji i sertifikaciji kadrovskih politika i praksi organizacija širom sveta. Misija ove institucije je da pomogne kompanijama da postanu vodeći poslodavci na svojim tržištima, vođeni parolom „Za bolji svet rada“. Detaljnije o radu instituta i procesu sertifikacije ispričao nam je Luca Romagnoli, Regional Business Development Manager za Italiju, Španiju i Balkan sa Top Employers instituta. Prema njegovim rečima, njihova anketa o najboljim praksama ljudskih resursa pokriva i analizira glavne oblasti HR sistema. Podeljena je na šest segmenata i 20 tema, sa približno 250 pitanja na koja kompanije moraju da odgovore. Šest ključnih oblasti pokrivaju strategije sa fokusom na ljude, radno okruženje, zapošljavanje, razvoj zaposlenih, raznolikost i inkluziju, kao i zadovoljstvo poslom.

Na pitanje kako obezbeđuju doslednost i pravičnost ocena u različitim industrijama i regionima, naš sagovornik nam je odgovorio: Pratimo globalno usklađenu metodologiju revizije kako bismo osigurali doslednost i pravičnost u procenama, bez obzira na veličinu kompanije, delatnost ili broj zaposlenih. Naš proces revizije je zasnovan na dokazima i od kompanija se traži da obezbede sve raspoložive dokaze, kako bi dokazali postojanje specifičnih politika ili najboljih praksi.

Prema njegovim rečima, tokom procesa sertifikacije suočavaju se sa različitim izazovima prilikom revizija kompanija. Jedan od značajnih je identifikovanje oblasti rasta u kojima kompanija može da ponudi višu vrednost zaposlenima. Pomažu im da identifikuju te oblasti tako što dele savete, ideje i primere koji dolaze iz drugih kompanija u mreži Top Employers. Iako ne pružaju konsultantske usluge, nastoje da pomognu kompanijama da pronađu dobar pravac kretanja i procene kritične tačke unutar HR sveta.

Naša organizacija je posvećena identifikaciji i deljenju inovativnih i uticajnih najboljih praksi i aktivnosti u oblasti ljudskih resursa. Kao deo ovog napora, napravili smo HR Best Practices Library, koja prikuplja i objavljuje najefikasnije prakse. Ovim praksama može pristupiti i analizirati bilo koja kompanija koja je deo ekosistema Top Employers. Osim toga, objavljujemo godišnji Izveštaj o trendovima u HR industriji, koji pruža detaljan pregled najnovijih vesti i trendovskih tema u HR. Izveštaj je dostupan za preuzimanje na sledećem linku i može mu pristupiti svako, a ne samo kompanije sertifikovanih najboljih poslodavaca, objasnio nam je Luca. 

Zanimalo nas je i to kako se prilagođavaju novim trendovima i stalnim promenama koje nastaju u radnim okruženjima, na šta nam je objasnio da se njihove ankete o najboljim praksama u oblasti ljudskih resursa i kriterijumi evaluacije pregledaju i ažuriraju svake godine kako bi bili u toku sa dinamičnim svetom ljudskih resursa: Svake godine pažljivo procenjujemo pitanja ankete, dodajući nova ili uklanjajući zastarela kako bismo bili sigurni da je naša analiza uvek ažurna i jasna. Ograničavamo sve promene na glavne razlike i ažuriranja unutar tržišta tako da ne menjamo obim revizije. Ovo pruža detaljan i relevantan standard za kompanije na godišnjoj osnovi.

Ono što bi kompanije koje se interesuju za ovaj sertifikat moglo najviše da zanima jeste - koje su glavne prednosti njegovog posedovanja. Prema rečima našeg sagovornika, identifikovali su četiri glavna stuba koja su povezana sa glavnim rezultatima i prednostima biti Top Employers kompanija. Prvi stub je „Brend“, koji se odnosi na komunikacioni aspekt. Ovo uključuje upotrebu pečata Top Employer u svrhe brendiranja poslodavca, jačanje pozicioniranja i svesti kompanija, kao i njihove ciljeve privlačenja i zadržavanja. Drugi stub je „Benchmark“, koji se odnosi na najanalitičniji deo revizije. Omogućava kompanijama da imaju mapu svoje ponude za ljudske resurse i uporede svoje revidirane rezultate sa rezultatima svake druge kompanije širom sveta sertifikovane kao Top Employer. Treći stub je „Align“, koji se odnosi na mogućnost usklađivanja ponuda i politika ne samo sa ponudama i politikama konkurenata ili kompanija u zemlji, već i na usklađivanje sa kompanijama iz istog sektora u različitim zemljama. Na kraju, četvrti stub je „Connect“, što je područje umrežavanja. Korist od njega se ogleda u tome što su nosioci sertifikata deo zajednice sa HR liderima i uticajnim ljudima, u kojoj se dele najbolje prakse, zabrinutosti i uspešne priče.

U Top Employer Institutu kažu da bi podstakli kontinuirano poboljšanje uslova rada među sertifikovanim kompanijama i da bi one uopšte zadržale taj svoj status dobrih poslodavaca, metodologija je zasnovana na trogodišnjem ciklusu. To znači da svaka kompanija koja želi da učestvuje u procesu Top Employer mora da učestvuje najmanje tri uzastopne godine. Tokom svakog ciklusa, svaka kompanija će morati da prođe isti proces revizije kako bi se osiguralo da se sertifikat ne uzima zdravo za gotovo tokom perioda učešća, već da se održava i ponovo potvrđuje svake godine, pojasnio nam je naš sagovornik. 

Takođe, on posebno naglašava i da njihovi HR revizori, account menadžeri i delivery menadžeri jesu uvek na raspologanju u da pomognu kompanijama u njihovom procesu evaluacije i poboljšanja: Kao revizori, mi ne diktiramo šta je dobro ili pogrešno za kompaniju, jer svaka kompanija ima svoje ciljeve, specifikacije i brige. Međutim, mi ih procenjujemo i podržavamo kako bi im olakšali donošenje odluka kada su u pitanju strategija i planiranje. Naše objektivne i na dokazima zasnovane procene obezbeđuju da ne upadnemo u zamku procenjivanja ili revidiranja  na subjektivan način.

Kako izgleda tipična interakcija između Top Employers tima i kompanije koja zatraži sertifikaciju?
Obično počinjemo proces analizom potreba klijenata, stepena zrelosti njihovih procesa i praksi, kao i uključene metodologije. Ova analiza pre skrininga pomaže obema stranama da shvate da li je kompanija spremna da bude deo procesa i da li je na kraju sertifikovana. Nakon što kompanija donese konačnu odluku i potpiše ugovor, sledi početna faza usluge, gde će Delivery tim objasniti svaki detalj procesa. Odgovarajuća revizija se sastoji od popunjavanja ankete od strane HR tima kompanije i sesija validacije sa HR revizorima. Važno je napomenuti da ovaj proces ne uključuje zaposlene, jer nije anketa o angažovanju. Konačno, nakon interne kalibracije, svakoj kompaniji se daje konačan rezultat. Ako je rezultat jednak ili veći od 60%, kompanija ima pravo da koristi pečat najboljeg poslodavca za godinu učešća.

OBOGAĆIVANJE SVETA RADA 
Izuzetna vremena donose ono najbolje u ljudima i organizacijama. To se potvrdilo i u Programu sertifikacije vrhunskih poslodavaca i ove godine kroz izuzetne rezultate sertifikovanih vrhunskih poslodavaca za 2024. godinu. Ovo je pokazatelj da poslodavci brinu o razvoju i dobrobiti svojih ljudi. Na taj način kolektivno obogaćuju svet rada. Ponosni smo što smo odabrali ovogodišnju grupu vodećih poslodavaca okrenutih ka ljudima, izjavio je David Plink, generalni direktor Instituta Top Employers.

Ono što je zajedničko kompanijama koje su i ove godine ponosno ponele epitet „najpoželjnijeg poslodavca“ jeste da se kontinuirano trude da svojim zaposlenim pruže najbolje uslove rada i željeni balans između poslovnog i privatnog života. 

Kao već iskusna u primanju ove “medalje”, ističe se kompanija PepsiCo, koja je deseti put zaredom osvojila Top Employer priznanje, a osim toga je ove godine rangirana i kao poslodavac broj 1 u Srbiji, među svim sertifikovanim kompanijama.

Iz kompanije poručuju da prethodnih 10 godina aktivno rade na kreiranju inkluzivnog, multikulturalnog okruženja, sa fokusom na razvoj karijere zaposlenih. Izuzetno smo ponosni na to što desetu godinu zaredom dobijamo ovakvo priznanje Top Employers Instituta, a posebno što smo rangirani kao poslodavac broj jedan u Srbiji. U našoj kompaniji, zaposleni su na prvom mestu. Posvećeni smo tome da negujemo okruženje u kome podržavamo zaposlene i podstičemo njihovo angažovanje, ne samo u cilju profesionalnog razvoja, već i kako bismo prioritizovali međusobno poštovanje i blagostanje. Nastavićemo da radimo na kreiranju pozitivnih radnih praksi kroz usmerenost na zaposlene koje gradi transparentnu i inkluzivnu kulturu, izjavila je Diksha Chopra, HR direktorka u kompaniji PepsiCo za južna tržišta Centralne Evrope i Baltičke zemlje.

Kompanija Lidl Srbija je ove godine priznanje za najpoželjnijeg poslodavca Top Employer ponela četvrti put zaredom. 

Naša kompanija posvećuje veliku pažnju osluškivanju i uvažavanju potreba zaposlenih, sa ciljem da stvorimo prijatno okruženje za rad, ali i priliku za rast i razvoj svakog pojedinca, kao i čitavog Lidl tima. Nedavno smo proširili i naš paket benefita za zaposlene, a i u narednom periodu nastavićemo da ulažemo u naš tim – svesni toga da su upravo zadovoljne kolege ključ našeg uspeha, rekla je Ivana Marković, izvršna direktorka Direkcije Ljudski resursi i članica uprave u kompaniji Lidl Srbija.

Podsetimo, Lidl Srbija je nedavno najavio i dva povećanja plata za zaposlene u prodaji u toku godine, jednokratne finansijske isplate, kao i povećanje broja dana godišnjeg odmora sa dosadašnjih 22 na čak 24 dana godišnje, uz mogućnost ostvarivanja dodatnog dana na svake tri godine radnog odnosa, do maksimalnih 28 dana. Takođe, zaposleni u Lidlu imaju i benefite kao što su privatno zdravstveno osiguranje pod jednakim uslovima za sve zaposlene, rad od kuće za radna mesta na kojima je to moguće i kontinuirano usavršavanje unutar zemlje, kao i u inostranstvu.

Jedan od značajnijih novih Lidl benefita je i Program podrške zaposlenima koji predstavlja mogućnost za sve zaposlene da dobiju besplatne konsultacije iz domena psihološke, finansijske i pravne pomoći. Program podrške zaposlenima (EAP – Employee Assistance Program) pruža poverljivu podršku putem savetovanja, resursa za postizanje ravnoteže između poslovnih i ličnih obaveza, pravnih i finansijskih konsultacija, kao i podršku za očuvanje mentalnog zdravlja. 

Apatinska pivara je po drugi put dobila dvostruku nagradu Instituta Top Employers, odnosno sertifikat Top Employer Serbia i Top Employer Europe, čime se pridružila odabranoj grupi kompanija iz 122 zemlje sveta koje su nosioci ovog priznanja.

Osim priznanja na lokalnom nivou, sertifikat za Evropu na nivou Molson Coors grupacije koje su dobile naše pivare u drugim zemljama potvrđuje da negujemo kulturu u okviru koje cenimo i poštujemo različitosti i verujemo da su različitost i inkluzija ključne za unapređenje kulture pobedničkog tima. Podržavamo okruženje u kome naši zaposleni mogu da napreduju, kao i razvoj svih zajednica u kojima poslujemo, što je utkano u našu kulturu poslovanja, rekao je Igor Vukašinović, generalni direktor Apatinske pivare.  

Povodom priznanja, Dragan Rosić, HR direktor u Apatinskoj pivari rekao je: Proces sertifikacija zahteva mnogo truda, vremena, energije i fokusa ali je to veliko priznanje za nas koji se trudimo da na svaki način ulažemo u ljude u skladu sa našom vrednošću Ljudi na prvom mestu. Još važnije je to što svi programi omogućavaju stvaran uvid koliko zapravo sve ove primenjene prakse utiču na kvalitet radnog okruženja

Foto: Krakenimages/Unsplash

Kompanija Delhaize Serbia je ove godine postala nosilac Top Employer sertifikata. Kako su iz ovog trgovačkog lanca podsetili, ovo priznanje predstavlja potvrdu dugogodišnje i sistematične posvećenosti stvaranju boljeg radnog okruženja, čime je ispunjeno obećanje trgovinskog lanca Maxi da bude izuzetno mesto za rad. 

Ovo priznanje nas obavezuje da i u narednim godinama nastavimo da unapređujemo procese, paket pogodnosti i investiramo u razvoj svih naših zaposlenih, ali i afirmišemo organizacionu kulturu koja promoviše vrednosti inkluzivnosti, otvorenosti i psihološke sigurnosti. Kao jedan od najvećih privatnih poslodavaca u zemlji svojim HR praksama trudimo se da postavljamo standarde u oblasti ljudskih resursa i budemo primer pravičnog i stimulativnog radnog okruženja koje osnažuje i podržava zaposlene u ostvarenju svog punog potencijala. Dobijanje ovog sertifikata, koji predstavlja globalni autoritet kada je reč o nezavisnim i objektivnim ocenama HR politika, samo je dodatno potvrdilo da je naše obećanje da budemo bolje mesto za rad, mnogo više od obećanja, i da je to naša svakodnevica, rekao je Marko Babić, potpredsednik za ljudske resurse i organizacioni razvoj i član Izvršnog odbora Delhaize Serbia.

CIGARETAŠI ČESTO NAJPOŽELJNIJI POSLODAVCI
JTI je devetu godinu zaredom dobitnik priznanja za najboljeg poslodavca Top Employer i istovremeno je drugi najbolje ocenjeni poslodavac u Srbiji u oblastima koje su ove godine bile ključne za sertifikat koji dodeljuje istoimeni institut.

Neke od odlika po kojima se JTI ističe u odnosu na druge poslodavce u zemlji su razvoj zaposlenih i prilike koje im se pružaju za učenje i napredovanje, blagostanje zaposlenih i kontinuirano slušanje njihovih zahteva za unapređenje radnog okruženja, te privlačenje kvalitetnih talenata na sve zahtevnijem tržištu rada, naveli su u saopštenju kompanije prilikom sticanja priznanja.

Iz kompanije ističu da su tokom prošle godine brojni zaposleni završili treninge u zemlji i u inostranstvu, uključujući mentorske i MBA programe za najtalentovanije zaposlene koje su prepoznati kao lideri u kompaniji. Istovremeno, petina zaposlenih su promenili svoje pozicije u okviru odeljenja, drugih odeljenja i u okviru kompanije globalno. Kada su u pitanju plate, JTI, pored kompetitivne zarade, zaposlenima nudi redovne bonuse, jubilarne nagrade, privatno zdravstveno osiguranje za zaposlene i članove njihove uže porodice, kao i plaćeno odsustvo za očeve za rođenje deteta u trajanju od 20 nedelja. Zaposleni takođe mogu da rasporede svoje vreme tako da pola radnog vremena rade od kuće, pola iz kancelarije, osim čega, u toku godine, 10 radnih dana mogu da rade i iz inostranstva.

Priznanje Top employer potvrđuje da su nam ljudi u srcu svega što radimo. Posebno sam srećan što smo ostvarili napredak u poboljšanju radnog okruženja, i što se ističemo u brizi za dobrobit naših zaposlenih. Uz to, priznanje za najboljeg poslodavca devet godina uzastopno govori našim budućim zaposlenima da smo izuzetno mesto za rad, rekao je Zoran Kosijer, direktor Odeljenja za zaposlene i korporativnu kulturu u JTI za Zapadni Balkan.

Foto: javi_indy/Freepik

Kompanija Philip Morris Srbija je deveti uzastopni put dobitnik "Top Employer" priznanja, a i matična kompanija Philip Morris International (PMI) dobitnik je ovog sertifikata osmi uzastopni put. Filijale kompanije PMI su, takođe, vodeći poslodavci u ukupno 31 zemlji širom Evrope, Bliskog istoka, Afrike i Azije/Pacifika.

Posvećenost kompletnoj transformaciji poslovnog modela naše kompanije, ka viziji budućnosti bez duvanskog dima, je vizija u koju svi verujemo i za koju naporno radimo kako bismo je zajedno pretvorili u stvarnost. Priznanje za jednog od najpoželjnijih poslodavaca deveti put zaredom u Srbiji, potvrđuje da na ovom putu naši zaposleni i dalje prepoznaju pozitivno radno okruženje u kome su u mogućnosti da konstantno uče, razvijaju svoje veštine i kompetencije, a Philip Morris omogućava uslove u kojima mogu da iskažu svoj pun profesionalni potencijal. Naš cilj ostaje da i u narednim godinama pružamo dodatnu vrednost društvu u kom poslujemo i da promovišemo razvoj, kontinuiranu promenu i inovacije. Da bismo takav pomak napravili u društvu, neophodno je da prvo krenemo od nas samih, a zatim i naših timova koji su pokretačka snaga ove kompanije, izjavila je Sanja Tišma, direktorka ljudskih resursa i organizacione kulture u kompaniji Philip Morris za jugoistočnu Evropu.

British American Tobacco (BAT) je jedna od samo 15 kompanija koje su dobile sertifikat Global Top Employer 2024, a osim tog priznanja BAT je, takođe, proglašen za Top Employer u 36 zemalja širom sveta, među kojima je i naša zemlja, i to sedmi put zaredom. 

Cora Koppe-Stahrenberg, Chief People Officer u BAT-u, rekla je: Naš talenat je naša najvažnija prednost, a primanje ove nagrade ne samo jednom, već sedam puta zaredom, svedoči o našem nepokolebljivom fokusu na izgradnju i pokretanje inkluzivne kulture. Posvećeni smo pružanju odličnog iskustva za sve naše zaposlene, dok ubrzavamo transformaciju našeg poslovanja.

Da naponemo da osim ovog međunarodnog priznanja koje je tema ovog teksta, kao i Family Friendly sertifikata o kom smo ranije pisali, na našem tržištu posluju i mnoge druge kompanije stranog i domaćeg porekla koje nose drugačija priznanja, ili omogućavaju razne benefite svojim zaposlenima kojima se mogu, takođe, svrstati u grupu poželjnih poslodavaca.