Summi1
Summit2

Ipsos: Bombone omiljene svim generacijama

Bombone i žvake - Danas, u Srbiji skoro 60% osoba starosti 15 do 64 godina konzumira bombone

inFokus

07.10.2021

Posmatrajući trend BrandScore-a, možemo da konstatujemo da se lista vodećih pet brendova u ovoj kategorji već izvesno vreme ne menja uz minimalne oscilacije, i da se radi o tradicionalno prisutnim i omiljenim brendovima među srpskim potrošačima 

Autor: Dejan Radosavljević

Bombone, istorijski gledano, imaju relativno dugu tracidiju koja seže do samog početka 17. veka. I, mada je to, na samom početku istorijata ove zanimljive “zanimacije za zube”, pre svega bila privilegija “visokog društva”, kroz pet vekova ovaj slatkiš se transformisao u slatkiš dostupan svima i omiljen među svim generacijama.

Danas, u Srbiji skoro 60% osoba starosti 15 do 64 godina konzumira bombone i, posmatraući trend u poslednje četiri godine, može se reći da ova robna kategorija ima relativno stabilnu poziciju među srpskim potrošačima.

Mada je ukupan obim potrošača ove kategorije proizvoda relativno stabilan, u istom, posmatranom periodu je primetno blago povećanje broja heavy konzumenata (svakodnevno do dva do tri puta nedeljno), koji je istovremeno praćen i blagim padom procenta light korisnika kategorije (jednom mesečno i ređe od toga).

Ko su današnji potrošači bombona u Srbiji?

Naravno da ih ima u svim socio-demografskim kategorijama ali je primetno da ih je značajno više među ženama (64%) nego među muškarcima, u starosnoj kategoriji 40 do 49 godina (65%) i u pretežno urbanoj populaciji (63%). Takođe, interesantno je konstatovati da tipičan heavy konzument ove kategorije proizvoda predstavlja osoba iznadprosečno (u odnosu na total populaciju) sklona radiju i dnevnim novinama i ispodprosečno vezana za internet, sa izraženim interesovanjima vezanim za sportske i političke sadržaje.

Za većinu tipičnih potrošača, izbor određene robne marke bombona je umerenog značaja, ali je, sasvim logično, za kategoriju heavy konzumenata (skoro 60%) izbor konkretnog (omiljenog) brenda, pri kupovini, od presudne važnosti.

Ovaj podatak podatak je još značajniji u kontekstu činjenice da upravo donosioce odluke o izboru konkretnog brenda u potrošnji u ovoj robnoj kategoriji čine sami potrošači (njih 67%).

Vodeće robne marke

I na kraju, možemo da se osvrnemo i na pozicioniranost vodćeih robnih marki u ovoj kategoriji, posmatranu iz dve perspektive. Prvu čini pozicioniranost brendova sa stanovišta BrandScore-a, a drugu čini pozicioniranost sa stanovišta najčešće prisutnog branda u potrošnji.

BrandScore predstavlja složeni indikator koji uzima u obzir dva aspekta odnosa potrošača prema brandu: bihejvioralni i emocionalni. Bihejvioralni aspekt govori o iskustvu potrošača sa brendom (recognition, experience), i njegovom konzumacijom (usage, primary usage). Emocionalna komponenta BrandScore-a govori o kvalitetu i intenzitetu percepcije samog branda (loyalty, image, consideration). Na bazi integrisanog BrandScore-a, svaki brend gradi svoju poziciju unutar kategorije.

Posmatrajući trend BrandScore-a, možemo da konstatujemo da se lista vodećih pet brendova u ovoj kategorji već izvesno vreme ne menja uz minimalne oscilacije, i da se radi o tradicionalno prisutnim i omiljenim brendovima među srpskim potrošačima.

Kada se u fokus analize stave podaci o učešću vodećih pet brendova u primarnoj potrošnji (najfrekventniji beand u potrošnji), uočljive su značajne razlike u njihovom pozicioniranju, što sasvim izvesno ukazuje na specifičnost pojedinih brendova kod kojih postoji nesklad između njihovog emocionalnog i bihejvioralnog aspekta ukupnog tržišnog pozicioniranja.

Bilo kako bilo, ovaj mali zalogaj slatkoće, svakako da sve nas, njegove ljubitelje, vraća u detinjstvo i bezbržne dane ispunjene maštom, igrom i srećom.