Summi1
Summit2

Francuska: Carrefour na putu do ostvarenja svoje strategije „Digital Retail 2026“

TRGOVINA

Iz ugla stručnjaka

22.02.2024

Carrefour poboljšava svoju finansijsku stabilnost i napreduje na putu da postane najveća evropska digitalna maloprodajna kompanija. Za celu 2023. godinu trgovac je prijavio bruto prodaju od 94,1 milijardu evra, što je povećanje od 9,3% po konstantnom kursu.

Piše: Sebastian Rennack, međunarodni retail analitičar

Prema sadašnjim kursevima, stopa rasta iznosi samo 3,5%, uglavnom zbog depresijacije argentinskog pezosa. U vremenima, kada su ulaganja u cene, tehnologiju i digitalnu tehnologiju presudna za buduću konkurentnost, trgovac je takođe bio u mogućnosti da ojača svoj krajnji rezultat. Ebitda za godinu iznosila je 4,56 milijardi evra, što je povećanje od 8,9% po konstantnom kursu. Neto prihod za godinu porastao je sa 1,57 miliona evra na 1,64 milijarde evra.

Pozitivan rezultat je, između ostalog, ostvaren uštedom troškova od 1,06 milijardi evra, u skladu sa ciljem da se uštedi ukupno četiri milijarde evra do 2026. godine, kao i ukidanjem Carrefour-ovog poslovanja na Tajvanu. Ovo je omogućilo grupi da smanji neto dug za 818 miliona evra na 2,56 milijardi evra i pokrene svoj sledeći program otkupa akcija za 700 miliona evra. Carrefour je odredio dividendu za ovu godinu na 600 miliona evra, što je povećanje od 55% u odnosu na prethodnu godinu.

Maloprodajna grupa je na pravom putu sa svojom agendom Digital Retail Strategy 2026, koja je pokrenuta krajem 2022: E-trgovina GMV (gross merchandise value) porasla je za 26% sa 4,2 milijarde evra u 2022. na 5,3 milijarde evra u 2023. Carrefour želi da do 2026. dostigne cifru od 10 milijardi evra. Ključno za ovo je, između ostalog, lansiranje virtuelne neprehrambene prodavnice na Rakuten “marketu” prošle godine. Takođe, trgovac je registrovao i osam miliona online transakcija prošle godine. Kompanija planira da unovči ovaj potencijal preko maloprodajnih medija uz pomoć zajedničkog preduzeća sa multinacionalnom francuskom reklamnom kompanijom Publicis Groupe.

Carrefour je, takođe, spreman da se fokusira na konkurentnost svoje maloprodajne mreže na svojim ključnim tržištima u Latinskoj Americi i Evropi. Kompanija je povećala svoje prisustvo na domaćem tržištu u Francuskoj kupovinom 175 Cora i Match prodavnica od trgovca Casino u Francuskoj i 31 radnje od Intermarche-a. Prodavac je, takođe, proširio svoju poziciju u Španiji kupovinom 47 SuperCor supermarketa od El Corte Ingles, kao i Cora biznisa koji se sastoji od 19 prodavnica u Rumuniji. U kombinaciji novih otvaranja i konverzija u Grupo Big prodavnicama, prodavac je dodao 92 Atacadão low-price cash & carry hipemarketa u Brazilu, sa ciljem da do 2026. ima ukupno najmanje 200 novih prodavnica. Na nivou cele grupe, Carrefour je otvorio 653 novih convenience prodavnica tokom prethodne godine, a plan je da do 2026. maloprodajna mreže postane bogatija za još 2.400 objekta u ovom kanalu. 

Razvoj u Centralnoj i Jugoistočnoj Evropi je mešovit. Carrefour-ova poljska poslovna jedinica bila je jedina zemlja sa negativnim učinkom od -0,6% u 2023. godini. U Rumuniji je trgovac postigao solidan rezultat u prodaji od +7%. U skladu sa ovim podacima o istom prodajnom području, glavne investicije u regionu dodeljene su jedinici u Rumuniji, koja je godinu završila sa više od 40 novih lokacija, u svim prodajnim formatima. Za razliku od toga, u Poljskoj se mreža franšiznih prodavnica smanjila za blizu 90 malih prodavnica (vidi grafikone).

Da bi povećao svoju cenovnu konkurentnost u tržišnom okruženju, koje trenutno karakteriše visoka osetljivost na cene, Carrefour podstiče razvoj svojih privatnih robnih marki. Imajući za cilj 40% udela sopstvenog brenda u prodaji hrane do 2026. godine, prodavac je uspeo da poveća taj odnos prošle godine u celoj grupi za više od tri procentna poena - sa 33% na 36% u prodaji hrane.

Franšizna saradnja je deo ove strategije. Kompanija je 2023. godine pokrenula partnerstvo sa maloprodajnim banerima Yenot Bitan u Izraelu, Altan Joloo u Mongoliji, kao i sa češkom grupom JIP Retail. Da podsetimo, 2020. Carrefour je pokrenuo prodaju privatnih robnih marki u trgovinama Coop-a u nordijskom regionu, da bi naredne godine ovu saradnju proširio i na brendirane dobavljače. 

O AUTORU
Sebastian Rennack je osnivač Aletos Retail Advisory, internacionalni retail analitičar i bivši međunarodni dopisnik Lebensmittel Zeitunga, vodećeg nemačkog nedeljnog poslovnog lista za FMCG sektor. Takođe, ima veliko praktično iskustvo u industriji kao bivši član međunarodnih timova za operacije Schwarz grupe i Metro grupe u Poljskoj, Ukrajini i Rusiji.

Foto: Sebastian Rennack