Summi1
Summit2

NielsenIQ RMS: Rast vrednosne i količinske prodaje testenina

Panel maloprodaje - Testenina

Vodič kroz kategoriju

13.10.2023

Fusilli, Spaghetti, Macaroni, Penne Rigate i Fidellini su vrste paste koje se količinski najviše prodaju u Srbiji. Najveće učešće u količinskoj prodaji imaju spaghetti sa 14%, slede fusili sa 11,9% i macaroni sa 9,3% ukupne količinske prodaje. Od ukusa, kupci ubedljivo preferiraju klasične testenine, bez dodatih ukusa – što se može zaključiti na osnovu podatka da prodaja klasičnih, nearomatizovanih, testenina čini 82% ukupne količinske prodaje

Autor: NIQ (NielsenIQ)

Kao dodatak ili glavno jelo, za ručak ili večeru, testenina spada u kategoriju koja se vrlo često nađe u potrošačkoj korpi srpskog kupca. O tome kakav je trend prodaje testenine u Srbiji, kao i koja vrsta testenine ima najveće učešće u prodaji, govore podaci NIQ panela maloprodaje. 

U periodu od godinu dana, od juna 2022. do maja 2023, tržiste Srbije beleži rast vrednosne prodaje testenina od 27,8% u poređenju sa istim periodom godinu dana pre. Što se tiče volumenske prodaje, ona beleži rast od 0,8%. 

Kada je reč o prodaji testenina u različitim regionima Srbije, postoje značajne varijacije. Naime, u periodu od juna 2022. do maja 2023. godine, najveća vrednosna prodaja testenina zabeležena je u Vojvodini (32,5%). Odmah iza Vojvodine, vrednosno najviše testenine je prodato u Beogradu 29,5%. S druge strane, vrednosna prodaja testenina je najmanja u zapadnoj Srbiji i iznosi 14,9%. Slična situacija je i sa količinskom prodajom. Vojvodina učestvuje sa 33,4%, Beograd sa 25,8%, jugoistočna Srbija sa 24,9%, dok zapadna Srbija ima učešće od 15,9%. 

Kada je reč o kanalima prodaje, preko kojih testenine stižu do trpeze, 43,8% testenina je prodato u hipermarketima ili supermarketima. U velikim prodavnicama je prodato 20,9% testenina, dok je u malim prodavnicama prodato svega 16,3% od ukupne vrednosne prodaje testenina. 

Top 5 proizvođača testenina zauzima više od 50% tržišta ukupne prodaje testenina. Reč je o sledećim proizvođačima (poređano abecednim redom): Barilla, Borzal doo, Danubius, PT Indofood i Žitopromet Mlin. 

Kada je reč o veličini pakovanja, najveće učešće u prodaji imaju pakovanja od 400, 500 i 350 grama, dok ostala pakovanja imaju dosta niže učešće. Pakovanje od 500g ima 27% vrednosno i 27,2% količinsko učešće. Pakovanje od 400g učestvuje u prodaji sa 27,1% vrednosno i 38,2% količinski. 

Od ukupne količinske prodaje testenina, 91% je prodato u kesicama, a 8,4% u kutijama. 

Fusilli, Spaghetti, Macaroni, Penne Rigate i Fidellini su vrste paste koje se količinski najviše prodaju u Srbiji. Najveće učešće u količinskoj prodaji imaju spaghetti sa 14%, slede fusili sa 11,9% i macaroni sa 9,3% od ukupne količinske prodaje.  

Od ukusa, kupci ubedljivo preferiraju klasične testenine, bez dodatih ukusa – što se može zaključiti na osnovu podatka da prodaja klasičnih, nearomatizovanih, testenina čini 82% ukupne količinske prodaje.  

NielsenIQ (NIQ) retail audit  

NielsenIQ retail audit se zasniva na praćenju prodaje ka krajnjim potrošačima, koristeći elektronske podatke, gde se osim prodaje u okviru nacionalnih i lokalnih maloprodajnih lanaca izveštava mesečna prodaja kompletnog tržišta na osnovu podataka reprezentativnih uzoraka prodajnih mesta za kanale koji se prate. Konstantno praćenje ovih informacija omogućava izveštavanje o obimu i vrednosti maloprodaje, učešću na tržištu, prosečnoj ceni kao i ostalim podacima značajnim za proizvođače, distributere i prodavce. Prikupljeni podaci se koriste za pregled trendova FMCG tržišta i prikaza ponašanja potrošača. Kanali, čiju prodaju NIQ prati, su: hipermarketi, supermarketi, velike, srednje i male prodavnice, drogerije, diskonteri, kiosci, paviljoni i benzinske stanice.