Summi1
Summit2

RetailZoom Retail Audit: Premijumizacija čokoladnih konditorskih proizvoda dobija na značaju

Osvrt na kategoriju: čokolada i čokoladni proizvodi

Analize

11.05.2023

Gledano po pojedinačnim segmentima, čokoladne table rastu +1% količinski i +9% vrednosno, čokoladni barovi blago padaju količinski -0,1% i rastu +14% vrednosno, čokoladne dražeje rastu +2% količinski i +12% vrednosno, čokolade za kuvanje padaju -10% količinski, a beleže blagi rast +1% vrednosno, čokoladna jaja i figurice padaju količinski -3%, a rastu +6% vrednosno, čokoladne praline rastu +1% količinski i +16% vrednosno

Autor: RetailZoom

RetailZoom Retail Audit mesečni izveštaji prikazuju informacije o prometu proizvoda na tržištu maloprodaje, po regionima kao i po kanalima prodaje, rast i pad tržišta, značaj asortimana, trend prodaje, udele na tržištu, uvid u distribuciju i cenu.

Podaci su dobijeni ekstrapolacijom na osnovu panela koji obuhvata glavne tipove prodajnih objekata: supermarkete i hipermarkete (>300m2), srednje i velike radnje (od 40 do 300m2), male radnje (<40m2), kioske i benzinske stanice, čija geografska rasprostranjenost omogućava reprezentativnu sliku celog tržišta. Podatke, na osnovu kojih se izrađuju izveštaji, dostavljaju elektronski svi maloprodajni lanci i samostalne radnje iz RetailZoom panela, što je više od 4.600 objekata.

Globalno tržište čokolada i čokoladnih proizvoda je veoma popularno i dinamično, a obim proizvodnje i poslovanja je toliko značajan da se smatra nezavisnom prehrambenom industrijom - sa projekcijom godišnje vrednosti od 128 milijardi dolara do kraja 2023 godine. Očekuje se kompozicioni godišnji rast (CAGR) ove kategorije od +1,9% do 2025. godine.

Čokoladni konditorski proizvodi se obično konzumiraju kao užina. U okviru ove kategorije postoji bezbroj mogućnosti za inovacije, sa širokim spektrom proizvoda, sastojaka i mogućih kombinacija.

Trenutno se pojavljuju različiti inovativni trendovi u čokoladnim konditorskim proizvodima, od kojih su najvažnije biljne/veganske čokolade, inovativne teksture i ono što je poznato kao zdravo uživanje, što je potraga za proizvodom koji kombinuje prijatnost za nepce i zdravije, više hranljive sastojke. Na primer, dodatak pomorandže, citrusnog voća i orašastih plodova – posebno oraha – jedno je od najrasprostranjenijih rešenja u industriji čokoladnih konditorskih proizvoda, kada je cilj povećanje nutritivne vrednosti proizvoda i jačanje njegovog kvaliteta u očima potrošača.

Potrošači se više ne zadovoljavaju time da znaju od kojih sastojaka je proizvod napravljen, već umesto toga zahtevaju da znaju poreklo svakog od njih. Iz tog razloga su u trendu i čokoladne grickalice sa transparentnim sastojcima poznatim potrošačima, a to je važna tvrdnja kada se potrošači podstiču da ih nabave. COVID-19 je izazvao još jednu potrebu među potrošačima: da jedu hranu koja jača njihov imuni sistem – uglavnom vitamine, antioksidante i minerale. Ovo je dovelo do još jednog rastućeg trenda: stvaranja proizvoda koji su bogati ovim komponentama. 

Na sve konkurentnijem tržištu, gde potrošači traže vrhunski kvalitet u svojim proizvodima, trend ka premijum proizvodima u čokoladnim konditorskim proizvodima dobija na značaju. S tim u vezi, čokolade koje uključuju orašaste plodove, kao što su orasi ili bademi, imaju velike šanse da steknu konkurentsku prednost, zbog odličnog imidža ovih proizvoda među potrošačima.

Podaci kompanije RetailZoom se odnose na količinsko i vrednosno učešće čokolada i čokoladnih proizvoda na maloprodajnom tržištu Srbije, u periodu od februara 2022. do januara 2023. godine, dakle proteklih godinu dana. 

Ukoliko uporedimo ovaj period sa istim periodom prethodne godine, total čoko kategorija stagnira sa  -0,3% količinski, dok  je veći rast od +11% vrednosno posmatrano, generisan od rasta cena +14% po pojedinačnom artiklu. Usled skoka cena primetan je prelazak na nešto veća pakovanja i benefiti koje možete dobiti kupujući jake brendove, što se posebno vidi u kategoriji čokoladnih tabli (rast pakovanja od 200gr i 300gr) i čokoladnih barova (rast pakovanja od 25gr i 35gr).

Najveći rast cena dolazi iz segmenta čokoladnih barova i pralina (+14%). Gledano po pojedinačnim segmentima, čokoladne table rastu +1% količinski i +9% vrednosno, čokoladni barovi blago padaju količinski -0,1% i rastu +14% vrednosno, čokoladne dražeje rastu +2% količinski i +12% vrednosno, čokolade za kuvanje padaju -10% količinski, a beleže blagi rast +1% vrednosno, čokoladna jaja i figurice padaju količinski -3%, a rastu +6% vrednosno, čokoladne praline rastu +1% količinski i +16% vrednosno. 

U toku posmatranog perioda, u severnoj Srbiji je generisano 23% prodatih količina total čokoladnih proizvoda, u Beogradu 28% u zapadnoj Srbiji i istočnoj Srbiji kumulativno 49% prodatih količina.

Ako posmatramo vrednosno učešće, primećujemo da je u severnoj Srbiji zabeleženo 24% vrednosnog tržišnog učešća, Beograd beleži 31% vrednosnog tržišnog učešća, a istočna i zapadna Srbija kumulativno beleže 45% vrednosne prodaje.

Na teritoriji Srbije, prema istraživanju kompanije Retail Zoom, u proteklih godinu dana (u periodu od februara 2022. do januara 2023. godine) na tržištu čokoladnih proizvoda, segmentacija izgleda ovako: čokoladne table čine 48% količinski i 49% vrednosno, čokoladice (čokoladni barovi) čine 31% količinski i 28% vrednosno, čokoladne dražeje čine 2% količinski i 3% vrednosno, čokolade za kuvanje čine 9% količinski i 6% vrednosno, čokoladne praline čine 9% količinski i 6% vrednosno, čokoladna jaja i figurice čine po 1% količinski i vrednosno.

Najveće količine čokoladnih proizvoda su, u ovom periodu, prodate kroz kanal srednjih i velikih radnji (38% količinski, 36% vrednosno), kanal malih radnji učestvuje 26% količinski i 24% vrednosno, hiper/supermarketi učestvuju sa 31% količinski i 35% vrednosno, kanal kioska, paviljona i benzinskih stanica učestvuje 5% količinski i 7% vrednosno.

Vodeći proizvođači u kategoriji čokoladne konfekcije, u periodu od februara 2022. do januara 2023. godine (poređano po abecednom redu), količinski i vrednosno posmatrano, su: Ferrero, Mars, Mondelez, Nestlé, Pionir, Štark i kumulativno privatna robna marka.

O kompaniji:
RetailZoom je kompanija koja se bavi istraživanjem tržišta, analizom podataka i konsultantskim uslugama. Postoji od 2011. godine i trenutno posluje u više od dvadeset zemalja sveta. Iako je kompanija internacionalna, akcenat je na lokalnim timovima profesionalaca koji dolaze iz istraživačkih agencija ali i sa strane samih proizvođača i maloprodajnih lanaca, kako bi se na najbolji način razumele potrebe klijenata. Cilj kompanije je da poboljša poslovanje svojih klijenata dostavljajući im rešenja vezana za ponašanje kupaca prilikom kupovine, programe vernosti kupaca, analize promocija putem letaka, basket analize, prediktivne analize, kao i detaljan uvid u maloprodaju – analizu distribucije, udela na tržištu, promocija, cena… 

RetailZoom je u Srbiji prisutan od 2017. godine. Osnovna usluga je praćenje tržišta maloprodaje uz izveštavanje osnovnih parametara poput veličine tržišta, tržišnog učešća, distribucije, cena, kao i izvedenih veličina.

KONTAKT

Email: dusan.grujic@retailzoom.net
Tel:   +381 11 414 63 07
Bulevar Milutina Milankovića 27 
11 070 Novi Beograd, Srbija
Web: www.retailzoom.net