Summi1
Summit2

Mirjana Mihajlović Ćujić, generalna direktorka, Pionir: Tradicija i kvalitet su prioritet - Pionirova 106. godina poslovanja

Intervju

05.07.2023

Od male privatne radionice, osnovane 1917. godine, koja je bila u privatnom posedu porodice Ruff, Pionir je prešao dug put. Koje događaje biste istakli kao ključne za razvoj fabrike? 

Prosperitet “Braće Ruff” je bio brz i očigledan. Od  male manufakture sa pet-šest radnika do fabrike  bombona i čokolade, prošlo je samo desetak godina. Najveća investicija se odvijala u jeku  ekonomske krize 1931. godine. Tada se završava nov moderno opremljen dvospratni pogon. Taj podatak dovoljno govori o poslovnoj snalažljivosti i sposobnosti Josipa Rufa. Preduzetnički duh, koji se prenosi na zaposlene, i marljivost su ključ svakog uspeha Pionira još od samih početaka. U 1938. godini, Josip je opremio moderno gazdinstvo, razvivši i voćarsku proizvodnju – višanja, ali i kvalitetnu mlekarsku farmu, sa koje je sveže mleko koristila i njegova fabrika. Tim postupkom je podignut kvalitet čokolada. Gajio je i šećernu repu, koja se prerađivala u Crvenki, odakle je obezbeđivao deo potreba za šećerom. Sopstvena proizvodnja bila je početna garancija kvaliteta i svežine sirovina korišćenih u proizvodnji.  

Tradiciju i kvalitet Pionir svojim potrošačima sa svoje tri fabrike garantuje i danas, samo na drugačiji način - modernim sistemima, poštovanjem svih principa održivosti. 

Ime  “Tvornica čokolada i bombona Pionir” preduzeće je dobilo 1. novembra 1948. godine. Iskustvo i bogato znanje vezano za izradu bombona i čokolada, bivšeg  vlasnika  Josipa Rufa, dobro je došlo u vremenu izrazitog nedostatka kvalifikovanih kadrova, pa je on imenovan 1947. godine da vrši funkciju tehničkog rukovodioca fabrike. Nakon istorijskih previranja, Pionir ipak odoleva svim izazovima. Nacionalizacija, a zatim privatizacija nastavila je utabanim stazama uspeha osnivača fabrike.  

Pionir, danas, nakon izvršene vlasničke transformacije u 1998. godini, posluje prema standardima i modelima poslovanja najvećih svetskih proizvođača konditorskih proizvoda. Recite nam nešto više o samoj proizvodnji, asortimanu, kapacitetima, kao i o standardima koje posedujete? 

Prekrertnica u poslovanju bila je privatizacija, koja se desila 1998. godine. Ona je za Pionir značila „hvatanje u korak sa vremenom“.  Najveće investicije, koje su se desile, bile su u tehnologiju, kupovinu mašina najnovije generacije za proizvodnju čokolada, tvrdih bombona, biskvita, vafla i fondanskih i žitnih barova. Rezultat je bio povećanje kapaciteta i još viši nivo kvaliteta gotovih proizvoda. 

Pionir je tako prerastao lokalnog proizvođača i otvorio granice svojim proizvodima u svet. Sada, asortimanski, naše tri fabrike pokrivaju skoro sve bitne potkategorije konditorske industrije: bombone – 60% proizvodnje u Srbiji, čokolade, medenjake, tvrdi keks, vafl, čokoladne i žitne barove, slane grickalice, penaste deserte, voćne i kakao namaze, kao i cerealije. 

Kapaciteti nam dozvoljavaju i kvalitetan razvoj PL-a, tako da u svom porfoliju kupaca imamo i velike trgovačke lance za koje proizvodimo proizvode pod njihovom robnom markom, ali uz investiciju znanja naših vrhunskih tehnologa u recepture i proizvođačke specifikacije. 

Imperativ za proizvodnju jeste kvalitet koji garantuju i sertifikati o standardu kvaliteta i bezbednosti hrane HACCP i IFC Food koje posedujemo na svim proizvodnim lokacijama. 

Na koja tržišta sve izvozite vaše proizvode, i koji deo vaše proizvodnje odlazi na izvoz? Da li izvozite čitav asortiman ili samo pojedine proizvode? Koje i na koja tržišta? 

Pionir je godinama pretežno izvozno orijentisana kompanija tako da je i prethdone godine 55% proizvedenih slatkiša završilo na policama u regionu i širom sveta. Raduje nas što su potrošači prepoznali kvalitet i doslednost istom, te tako kupuju ne samo naše najstarije brendove (Negro, Medeno Srce, Galeb, Mentol, Lešnik karamela) nego i novo - razvijene brendove posle privatizacije, u koje se mnogo ulagalo (Vitanova, Kidy, YES, O lala, O clock i druge). 

Na današnji dan, naše proizvode možete kupiti u svim zemljama u regionu: Austriji, Nemačkoj, Italiji, Španiji, Švajcarskoj, zemljama Beneluxa, Švedskoj, Finskoj, Danskoj, Rusiji, Belorusiji, ali i na dalekim tržištima Kine, Amerike i Australije. 

Svakodnevno razmenjujemo ideje i gradimo planove sa novim kupcima širom sveta, analizirajući potrebe njihovih potrošača i trendova tih tržišta.  

Prilagođavamo se njihovim zahtevima u domenu bezbednosnih standarda, logističkih performansi i odnosa prema životnom okruženju, a fleksibilnost koju im pružamo daje nam komparativnu prednost. 

Uz Pionirove brendove su odrastale brojne generacije. Koji od njih je imao najviše uspeha kod potrošača i zašto je to tako, prema vašem mišljenju? 

Izdvojila bih dva brenda iz dve kategorije – NEGRO bombone, kao potpuno jedinstven prozvod koji možemo reći da je više od bombona, jer blagotvorno deluje i na zdravlje grla svojim savršenim spojem lakrica i mente. Punih 95 godina proizvodi se po istoj recepturi, a svake godine dobijamo nove potrošače. 

Godina 2022. je bila godina rekorda – proizvedeno je 290 milona zrna NEGRO bombona. 

I naravno, Medeno Srce. Medenjak koji je idealno izbalansiran i pripremljen od najkvalitetnijih sastojaka: pšeničnog, crnog i raženog brašna, punjen medom i najfinijim voćem sa domaćih plantaža, preliven crnom čokoladom.  Ove godine slavi 45 godina postojanja, a i nakon toliko godina beleži rast prodaje iz godine u godinu. 

Uspeh je došao iz kvaliteta proizvoda i njegove stalnosti, jer kada je kvalitet u pitanju, u Pioniru nema kompromisa. 

Koji su ostali proizvodi iza vašeg asortimana i da li u planu imate njegovo širenje novim artiklom i kojim? 

Pionir ima više od 150 artikla u svom porfoliu koji se, naravno,  uvek optimizuje u cilju zadovoljenja potreba današnjih potrošača. Osim dva najveća brenda, tu je i potpuno jedinstvena i nezamenljiva lešnik Karamela, koja predstavlja velikim delom hand made proizvod, u čemu je i posebnost ove karamele. 

Galeb ove godine slavi 85 godina postojanja, tako da ćemo obogatiti Galeb portfolio u ovog godini. 

Naš tim Razvoja svakodnevno radi na razvoju novih proizvoda uvodeći nove trendove u njihove recepture – aktulene ukuse, organske sirovine, kvalitetnije zamene za šerćer, ekološki pogodniju ambalažu i slično. 

Koliko su inovacije značajne za vašu industriju, koja je veoma konkurentna na srpskom tržištu? Koliko pažnje i sredstava im se posvećuju u Pioniru? 

Kategorija konditora je prava FMCG kategorija, inovacije su neminovne, a prilagodljivost obavezna! 

U našoj industriji veliki deo inovacija dolazi iz tehnologije, gde Pionir nikada ne spava i konstanto ulaže u nova postrojenja, kako bismo dobili tehnološki savršeniji proizvod. 

Drugi, ali najvažniji resusrs jeste resurs znanja naših tehnologa. Blago Pionira je u znanju naših tehnologa, koji su svojim dugogodišnjim radom i usvajanjem novih znanja spremni da inoviraju i globalne trendove utkaju u recepture naših proizvoda. 

Tim za Razvoj svakodnevno prati, istražuje i testira nove mogućnosti. Investije u inovacije i razvoj ne gledamo kao trošak, nego isključivo kao investiciju u budućnost. 

Inače, Pionir je prepoznat kao kompanija koja često učestvuje, i sama inicira, društveno odgovorne projekte i koja se pridržava principa održivog poslovanja? Recite nam nešto više o razlozima za ovakva opredeljenja. 

Naravno, nije nam cilj samo ulaganje u gotov proizvod, nego i u zajednicu u kojoj poslujemo.  

Aktuelni projekat smanjenja emisije štetnog gasa, u koji smo investirali u prethdonoj godini dva miliona evra, redukovao je 50% emisije štetnih gasova u fabrici u Subotici. Snabdevanje postrojenja se sada vrši iz obnovljivih izvora energije, koji potiču od geotermalnih voda, a uvereni smo da je ovo značajni korak ka poboljšanju zaštite i kvaliteta životne sredine. 

Druga faza projekta sledi, gde nastavljamo sa investicijama u solarnu energiju, kao i doprinosom daljeg poboljšanja kvaliteta životne sredine. 

Kompanija Pionir ima tradiciju dužu od jednog veka. Šta za vas, lično, znači to što ste na čelu jedne takve kompanije? 

Biti na čelu ovakve kompanije za mene znači veliku odgovornost, jer treba biti na nivou zadatka da odgovorite svima na pravi način, i zaposlenima, i zajednicama u kojima poslujemo, ali najvažnije onima zbog kojih smo tu – našim potrošačima. Izazov je voditi više različitih timova okupljenih oko istog cilja, a to je proizvod dostojan tradicije kvaliteta, koji Pionir garantuje kroz sve ove godine.  

Za mene znači i veliku čast, da budem deo istorije koju piše ova kompanija. Napunili smo 105. godinu postojanja, sada moramo dalje da radimo i stvarmo, pa da bude onako kako se u našem narodu kaže:  ’’105 – pa opet!’’