Razgovarala: Milica Milutinović, milica@instore.rs
Imajući u vidu svoje afinitete ka svetu mode i lepote, kao i ljubav prema putovanjima, imala sam jasnu viziju da želim da radim u industriji koja me inspiriše i ne predstavlja za mene „samo posao“. Pred kraj osnovnih studija na Ekonomskom fakultetu Univerziteta u Beogradu i usmerenja ka marketingu i menadžmentu, smatrala sam da je L’Oreal, kao broj jedan kompanija u svetu lepote, pravi izbor za početak moje karijere. Karijeru sam započela kao stažista u makeup kategoriji na brendu L’Oreal Paris, nakon čega sam dalje napredovala kao Product Manager radeći za makeup brendove Maybelline New York i Essie u L’Oreal Adria-Balkan sa sedištem u Beogradu, odakle L’Oreal vodi devet tržišta u regionu, vraća se Ana na svoje profesionalne početke. Nakon pet godina i mnogobrojnih kampanja i projekata na lokalnim tržištima, dobila je priliku pre dve godine za internacionalno iskustvo u centrali kompanije u Parizu.
Na pitanje kako se osećala kada je dobila ponudu da posao i život nastavi van Srbije, naša sagovornica odmah kaže da joj je odluka bila laka i da ju je donela sa entuzijazmom i bez ikakvih nedoumica. Kako nam je objasnila, iskustvo internacionalne karijere je oduvek bila njena želja, a Pariz preferirana destinacija. Dodaje i da je zahvalna menadžmentu koji je njene aspiracije čuo od starta, usmeravao je kroz mnogobrojne projekte i obezbedio priliku za razvoj u željenom pravcu.
Kada se danas osvrne na svoj život u poređenju sa onim u Srbiji, kaže da istovremneo i jeste i nije drugačiji od onog koji je vodila: Život mi definitivno jeste mnogo drugačiji, jer su mi se i privatne okolnosti promenile sa preseljenjem. Tempo života je dosta brži (iako je i Beograd užurban grad), a posao zauzima još veći deo dana, jer je zvanično radno vreme 9-18h (u odnosu na Srbiju gde se radi do 17h), a da pritom treba posetiti i iskusiti sve što grad ima da ponudi. S druge strane, moja suštinska interesovanja i rutine su iste, samo pod pritiskom vremena moram da budem efikasnija kako bi se sve postiglo – što možda i nije tako loše!
Govoreći o poslu, ističe da trenutno radi u internacionalnom timu odgovornom za strategiju i poslovanje brenda L’Oreal Paris na tržištu Evrope. Pozicija je vrlo strateška i ima veliki uticaj, jer predstavlja sponu između globalnog tima, koji kreira proizvode i kampanje, i koordinatora svih država u Evropi zaduženih za aktivaciju, objašnjava nam ona. Ukratko, istovremeno utiču na dugoročne kreativne planove i lansiranja, ali i na trenutne kampanje i rezultate. Podseća da je u Srbiji bila fokusirana na adaptiranje evropske strategije lokalnim potrošačima, dok sadašnja uloga nosi veću širinu, ali manje direktnog kontakta sa potrošačima.
Poredeći poslovna okruženja dodaje kroz šalu da svoju poziciju zove često MBA internacionalnog menadžmenta. Kaže da je svakodnevno u kontaktu sa svim evropskim tržištima i da veruje da postoji veliki prostor za razmenu znanja, što je velikim delom i uloga njenog trenutnog tima. Veliki sam pobornik toga da i mala tržišta mogu da donesu kvalitetne ideje i posluže kao inspiracija većim zapadnim tržištima, ističe. Ono što dodatno vidi kao odlike našeg poslovnog karaktera, jesu istrajnost, snalažljivost, umeće konstruktivnog kritičkog mišljenja i komfor u radu bez raspolaganja apsolutno svim informacijama.
Rad u internacionalnom okruženju, kaže, za nju je veliki plus: Značajno širi vidike osobi koja je spremna da prihvati različitosti otvorenog uma. Naravno da ponekad različiti mentaliteti mogu zakomplikovati posao, pogotovo kod polarno različitih kultura, ali i profila ličnosti, što se uostalom ponekad dešava i u okviru jedne države. Međutim, pristup otvorenog uma i aktivno podsećanje da nije jedina „normalnost“ ono sto smo mi naučili u svojoj kulturi može značajno da obogati život svake osobe, kako poslovno, tako i u privatnom životu. Posebno naglašava kulturu zaposlenih u L’Orealu, preduzetničkog i kolaborativnog duha, koja ne poznaje nužno nacionalne granice, a vrednuje timski rad i krosfunkcionalne interakcije. Neretko se stiču prijateljstva na poslu koja ostaju za ceo život. Smatram se bogatom što sam takva prijateljstva stekla u Srbiji, kao i sada u Parizu. Moje iskustvo sa timom u Parizu i poslovnim okruženjem je apsolutno pozitivno, ljudi su ambiciozni, veoma talentovani, ali umeju da se zabave i proslave timske uspehe i rođendane, dodaje kroz osmeh, prisećajući se da se uvek nađe neko i da pričuva i njene mačke dok putuje.
Na pitanje da li se naši ljudi kotiraju kao vredna radna snaga, kaže da ne oseća da postoji jasan „brending“, verovatno i usled proporcionalno manjeg broja naših ljudi u odnosu na druge nacionalnosti u internacionalnim timovima. Ipak, oni koji poznaju ljude sa naših prostora, prema njenim rečima, imaju samo reči hvale. Upoznala je i značajan broj naših profesionalaca u Parizu – u L’Orealu i drugim kompanijama koji grade sjajne karijere u različitim oblastima, od PR-a, preko marketinga, do finansija. Kako dodaje, ono što im je zajedničko je da su odvažni, borbeni, vedrog duha i imaju prirodnu harizmu.
Veliki sam pobornik toga da i mala tržišta mogu da donesu kvalitetne ideje i posluže kao inspiracija većim zapadnim tržištima. |
Kada govori o nostalgiji, odmah odgovara: Mamina kuhinja! Zatim dodaje ozbiljnije da joj najviše nedostaju porodica i prijatelji, ali da je srećna što je Beograd udaljen samo dva i po sata leta, te međusobne posete nisu veliki projekti. S obzirom na to da je Pariz uvek dobra ideja, raduje se kada ugosti prijatelje u Parizu i trudi se da u Srbiju ode barem jednom u tri meseca.
Na kraju otkriva i šta je posebno oduševljava u njenom francuskom okruženju. Kaže daveoma voli Pariz, energiju velikih gradova i raznovrsnu ponudu sadržaja. Ana dodaje: Pariz nudi zaista mnogo toga što se sasvim uklapa u moja interesovanja, od izložbi i muzeja, mode, koncerata i baleta, restorana, barova... O lepoti Pariza ne moram ni da pričam, sama šetnja od posla do kuće mi odmah popravi raspoloženje, čak i kada sam imala težak dan.
Ana bi svakome ko dobije priliku da gradi internacionlanu karijeru preporučila da je prihvati. Iskustvo započinjanja života u novoj sredini, kreiranja novih navika i svog okruženja predstavlja izuzetno iskustvo, kao i priliku za dodatno upoznavanje sebe i samorefleksiju. Za mene je ovo neprocenjivo iskustvo, jer karijerno daje veliku stratešku širinu koja se ne može naučiti u poslovnoj knjizi, niti istinski razumeti ukoliko se posmatra iz jedne tačke. Ovakva promena otvara priliku sagledavanja poslovanja iz različitih perspektiva i uloga, kao i veliki broj poznanstava i interakcija sa talentovanim ljudima mnogobrojnih nacionalnosti, koji pak dolaze sa sopstvenim iskustvima i perspektivama. Veliki plus u svakom smislu, potvrdila nam je naša sagovornica za kraj razgovora.
Događaj Fashion Week Le Defile L'Oreal Paris sinoć održan u glavnom gradu Francuske
Dobar marketing |
Foto: privatna arhiva