Summi1
Summit2

Trendovi: Kako implementirati novu organizaciju Supply Chain-a (02. deo)

DISTRIBUCIJA&LOGISTIKA

SCM

30.06.2023

Nakon što je nova organizaciona struktura postavljena, potrebno je razviti plan implementacije koji će omogućiti glatku tranziciju. Uključivanje ključnih učesnika u ovaj proces, i pružanje jasne komunikacije o promenama i njihovom uticaju na poslovanje, može pomoći u osiguravanju uspešne implementacije

Autor: Antonio Zrilić, osnivač i CEO kompanije Logiko

U prethodnom tekstu smo započeli sa razradom dizajna Supply Chain-a, a u nastavku ćemo razraditi kako izvršiti implementaciju rešenja za dizajn i sprovesti novu organizaciju lanca snabdevanja.

Kako bi se osigurala efikasnija organizaciona struktura lanca snabdevanja, vođe moraju da identifikuju izazove koji dovode do potrebe za organizacionim redizajnom. No, nakon definisanja ovih izazova, treba se fokusirati na postavljanje ciljeva organizacionog dizajna zasnovanih na željenom uticaju na poslovne rezultate.

Uspostavite ciljeve za redizajn organizacije 

Iako svako preduzeće ima različite vrste poslovnih ishoda, oni su u suštini uvek isti te uključuju rast i poboljšanje usluge kupcima, smanjenje troškova te brži obrtaj imovine (cash-flow). Ti ciljevi su ključni deo opravdanja za promene u organizacionoj strukturi. Oni pružaju smer za postavljanje ciljeva redizajna i odabir specifičnih strategija potrebnih za postizanje ciljeva.

Jednom kada su postavljeni ciljevi redizajna organizacije, potrebno je jasno identifikovati ciljeve svakog željenog poslovnog ishoda. Na primer, želite da poboljšate iskorišćenost resursa, a ciljevi redizajna organizacije mogu uključivati poboljšanje troškovne efikasnosti, povećanje produktivnosti lanaca snabdevanja, te unapređenje produktivnosti ljudi koji rade u jednoj ili više funkcija lanca snabdevanja.

Kako bi se povećala stručnost u lancu snabdevanja, ciljevi mogu uključivati izgradnju osnovne funkcionalne stručnosti u planiranju ili nabavci, standardizovanje ili poboljšanje osnovnih procesa i alata, te vođenje stručnosti u inovacijama i sposobnosti da se novi koncepti brže plasiraju na tržište.

Konačno, za poboljšanje odlučivanja u lancu snabdevanja, ciljevi mogu uključivati definisanje jasnije odgovornosti za odlučivanje, usklađivanje odlučivanja te koordinisanje osnovnih procesa u funkcijama lanca nabavke.

Uzimajući u obzir ove ciljeve, vođe u lancu snabdevanja mogu postići znatne poslovne ishode, a organizacijski redizajn će im pomoći da ostvare svoje ciljeve. Stoga je ključno da vođe u lancu snabdevanja imaju jasan plan za organizacijski redizajn koji se zasniva na konkretnim ciljevima, čime će se osigurati veća efikasnost i poboljšanje poslovnih performansi.

Implementirajte rešenja za redizajn 

Jednom kada su definisani izazovi i poslovni uticaji, vezani za trenutnu organizacionu strukturu, te ciljevi novog organizacionog dizajna postavljeni prema svakom željenom poslovnom ishodu, treba krenuti u implementaciju. Uspešne kompanije koriste različite pristupe organizacionom dizajnu, od lakših do kapitalnih promena organizacije, kako bi postigli svoje ciljeve.

Lakša rešenja omogućuju vođama da prilagode način rada u lancu snabdevanja bez značajne, poremećujuće promene. Ova rešenja zahtevaju manje promene u odnosima izveštavanja i organizacionom planu lanca nabavke. Mogu biti korisna vođama lanaca snabdevanja koji žele da promene način rada organizacije, ali još uvek nemaju dozvolu za promenu organizacione strukture. Takođe se mogu koristiti i pre reorganizacije kako bi se izgradio osnov organizacionih sposobnosti koje su osnove za lanac snabdevanja.

Primeri lakših rešenja uključuju:
• Dodavanje međufunkcionalnih timova i/ili dopuštanje nekim resursima da postanu fleksibilni
• Nadogradnja profila veština za postojeće uloge i pružanje prilika za usavršavanje zaposlenih
• Nadogradnja ciljeva i programa podsticaja kako bi se motivisali zaposleni
• Definisanje odlučivanja na nivou funkcija i timova za podsticanje veće odgovornosti i bržeg donošenja odluka

Kada se odlučite na značajniju reorganizaciju, važno je uzeti u obzir sve aspekte poslovanja koji će biti pogođeni promenom organizacione strukture. Ovo može uključivati analizu uticaja na proizvodnju, distribuciju, prodaju, marketing i druge ključne funkcije kompanije. Primeri velikih restrukturiranja uključuju:

• Dodavanje srednjeg menadžmenta i/ili regionalnih timova za lanac snabdevanja, kako bi se povećala fokusiranost rukovodioca lanca nabavke na strategiju
• Zapošljavanje za nove uloge koje popunjavaju praznine u ekspertizi koju organizacija trenutno nema (npr. analitičar podataka, dizajner mreže lanca snabdevanja, risk manager…)
• Uspostavljanje centra izvrsnosti za lanac snabdevanja, kako bi se ubrzao razvoj funkcionalnih, procesnih i tehnoloških sposobnosti
• Stvaranje zajedničke uslužne organizacije za agregaciju transakcijskih aktivnosti lanca snabdevanja u jedan efikasan, niskotroškovni operativni centar. 

Potrebno je osigurati da se ove promene sprovode na način koji neće ugroziti dnevne operacije i poslovanje kompanije u celini.

Nakon što je nova organizaciona struktura postavljena, potrebno je razviti plan implementacije koji će omogućiti glatku tranziciju. Uključivanje ključnih učesnika u ovaj proces, i pružanje jasne komunikacije o promenama i njihovom uticaju na poslovanje, može pomoći u osiguravanju uspešne implementacije.

Važno je sprovoditi praćenje i evaluaciju kako bi se osiguralo da nova organizaciona struktura radi prema očekivanjima i da se ostvaruju željeni poslovni rezultati. To može uključivati redovne izveštaje o performansama, procenu uticaja na troškove i produktivnost, kao i prikupljanje povratnih informacija od zaposlenih i drugih učesnika.

Na kraju, reorganizacija strukture lanca snabdevanja može biti ključna za ostvarivanje poslovnih ciljeva i poboljšanje efikasnosti poslovanja. Uz pravilan pristup i pažljivo planiranje, supply chain lideri mogu ostvariti značajne koristi za svoju kompaniju i povećati konkurentnost na tržištu.