Razgovarala: Ana Filipović

Naša sagovornica je studije iz oblasti ekonomije i menadžmenta završila u Beogradu, nakon čega je nastavila specijalizacije u više evropskih metropola. Svoju karijeru započela je u oblasti obrazovanja mladih, a zatim se preusmerila na sticanje iskustva u oblasti bankarstva. Od 2006. radi u dm-u, najpre kao menadžer asortimana, a zatim kao prokurista za nabavku i marketing, prodaju, HR i logistiku. Od 2008. preuzima funkciju direktora dm Srbija. Sa timom angažovanih kolega iz Srbije 2012. otvara tržište Makedonije.
Kao poslovna žena, majka i osoba sa širokim spektrom interesovanja, u svom radu u dm-u najviše uživam upravo u toj sinergiji, kao i podsticanju razvoja i obrazovanja mladih ljudi i razvoju preduzetničkog duha u regionu. Važno mi je da ujutru prilikom odlaska na posao i u interakciji sa kolegama pronalazim smisao, kaže nam na početku razgovora Alexandra Olivera Korichi, direktor dm drogerie markt Srbija i Severna Makedonija.
Kompanija dm je prva uvela naplatu plastičnih kesa, a nedavno ste ih među prvima potpuno povukli iz prodaje. Kakve su bile prve reakcije potrošača?
Još 2012. godine dm je počeo da naplaćuje plastične kese, tako da je korak o povlačenju svih plastičnih ambalažnih kesa iz prodaje bio nastavak našeg ekološki usmerenog poslovanja. Veoma negujemo praksu očuvanja životne sredine u zajednici u kojoj poslujemo, sa željom da svojim primerom pozitivno utičemo na zajednicu (ljude), kao i na ostale kompanije. Pozitivne reakcije potrošača na koje smo naišli samo su potvrda ove prakse, kao i podstrek da nastavimo u tom smeru. Svojim kupcima dm će nastaviti da nudi ekološke alternative (kao što su papirne kese, trajne torbe i dm pamučne trajne torbe).
Šta za vas, kao kompaniju, znače aktivnosti na smanjenju plastike i koji će biti vaši dalji koraci na tom planu?
Kada su ekologija i zdravlje značenje ovih aktivnosti za kompaniju, javni sektor, pojedince ili mene – ne bi trebalo da se razlikuju. Zarad zajedničkog očuvanja životne sredine, dm nastavlja sa edukacijom o ekološkim alternativama i na taj način prirodi obezbeđuje potrebne saveznike. Pošto je je mikroplastika tokom poslednjih 60 godina postala jedan od glavnih uzroka narušavanja eko-sistema, nastojaćemo da svojim kupcima ponudimo širok spektar alternativa u segmentu hrane, kozmetike i kućne hemije koji doprinose zdravijem životu i očuvanju okoline. Tako smo postavili niz kriterijuma održivosti unutar ciklusa proizvodnje i pakovanja proizvoda - biorazgradivu ambalažu, prirodnu kozmetiku, Denkmit nature proizvode za čišćenje, koji zadovoljavaju ekološke standarde, delove asortimana od recikliranih materijala i proizvode za višekratnu upotrebu kojima se sprečava nepotrebno dodatno zagađivanje prirode. Naglasila bih da naša kompanija od 2014. u kozmetičkim proizvodima dm marki nema mikroplastike.
Osim pažnje koju poklanjate zaštiti životne sredine, dosta ste energije uložili i u afirmaciju malih i srednjih domaćih proizvođača kroz projekat „dm inkubator”. Koji su glavni razlozi za pokretanje ovog projekta i da li ste zadovoljni rezultatima koji su kroz njega ostvareni?
Projekat „dm inkubator” pokrenuli smo sa ciljem da doprinesemo razvoju domaće privrede, omogućivši da 18 malih i srednjih proizvođača plasira svojih fantastičnih 57 proizvoda na police dm drogerija. Osnovni motiv dm-a u ovom projektu bilo je pružanje pune podrške domaćim proizvođačima da razviju svoje proizvode iz segmenta hrane i kozmetike i da ih potom plasiraju na široko tržište kroz naš drogerijski lanac. Na ovaj način smo želeli da skrenemo pažnju i kupcima na kvalitet i konkurentnost domaćih proizvoda u odnosu na uporedive strane proizvode na policama različitih trgovinskih lanaca u Srbiji. Ovakva vrsta saradnje i podrške značajna je za domaće tržište jer doprinosi konkurentnosti domaće privrede, a našim potrošačima nudi najkvalitetniji izbor proizvoda. Kako smo „dm inkubator” realizovali u saradnji i sa institucionalnim partnerima (USAID, RAS, Serbia organica i Fakultet primenjenih umetnosti), ovaj projekat pokazao se kao uspešan hibridni biznis model za razvoj domaće privrede. I prvi takve vrste u Srbiji.
Ti proizvodi su se pojavili na vašim policama krajem septembra. Kakve rezultate prodaje su zabeležili do sada? Kakve su im šanse da se pojave na policama vaših drogerija i u drugim zemljama?
Ovaj projekat nam je omogućio da damo priliku, kao i kvalitetnu podršku prvenstveno proizvođačima koji tek počinju, a zatim i onima sa više iskustva. Rezultati su iznenađujuće dobri, s obzirom na to da su u pitanju brendovi koji nisu poznati široj javnosti. Svi „dm inkubator” proizvodi gotovo u potpunosti sadrže srpske sirovinske i proizvodne elemente, što je kod potrošača probudilo instinkt koji svi mi negde posedujemo, a to je vraćanje prirodi. Ovi proizvodi su oplemenili našu ponudu, a sve ovo stvorilo je u nama izuzetan osećaj stvaralaštva, ali i velikog ponosa. Jedan od ciljeva ovog društveno odgovornog projekta, koji je pokrenula naša kompanija, bio je da domaćim proizvođačima omogući da svoje proizvode plasiraju na šire tržište kroz najveći drogerijski lanac u Evropi i mi ćemo to nastojati da im omogućimo.
Koliko je za vas, kao kompaniju, ovaj projekat bio složen i da li ćete nastaviti da ga sprovodite?
Sada, kada je razvojni deo projekta iza nas i kada su svi proizvodi na policama, možemo da kažemo da nosimo samo najbolja iskustva i uspomene bez obzira na sve izazove sa kojima smo se kroz proces susretali. U zavisnosti od rezultata koje proizvodi razvijeni u projektu budu postigli i postizali u prvih 6-12 meseci od lansiranja u sve naše drogerije, cilj nam je da one najuspešnije ponudimo i drugim zemljama koncerna. Pored toga, a prema istom uslovu, plan je da se projekat, uz male izmene koncepta i pristupa, sprovodi i ubuduće.
Za vas je ova godina, inače, značajna još i po tome što obeležavate 15 godina rada u Srbiji. Kada biste u jednoj rečenici morali da opišete razvojni put kompanije u tom periodu, šta biste rekli?
Tokom godina, bez obzira na menjanje tržišnih uslova, fokus našeg poslovanja uvek je ostajao na čoveku – uvažavanju naše različitosti i stvaranju atmosfere poverenja i ravnopravnosti, tako da smo se pozitivno razvijali – nadamo se ne samo kao kompanija nego i kao ljudi.
Za ovo vreme, koje ste rezultate ostvarili na srpskom maloprodajnom tržištu?
U poslovnoj 2018/2019. godini ostvarili smo promet od 13,3 milijarde dinara sa rastom od 21,95 odsto u odnosu na prethodnu godinu, što je potvrda našeg uspešnog poslovanja, ali i posvećenosti društvenoj zajednici i našim kupcima. Na tržištu u Srbiji pozicionirali smo se kao jedna od najuspešnijih kompanija, ali pored ostvarenog profita, nastavljamo da ulažemo u naš kolektiv, ali i u zajednicu u kojoj poslujemo i živimo. Pošto je čovek centralna vrednost kompanije dm, i u ovoj godini nastojali smo da opravdamo poverenje naših kupaca, ali i da razvijamo i brinemo o našem najvažnijem resursu – zaposlenima (ljudima). Otvaranjem 13 novih drogerija, proširili smo prodajnu mrežu na 97 objekata u 27 gradova širom Srbije i time povećali broj zaposlenih na 975. Sa ciljem da svojim kupcima omogućimo još prijatniju kupovinu, unapredili smo i sedam postojećih prodajnih objekata. U otvaranje novih drogerija i renoviranje ostalih investirano je ukupno 655 miliona dinara. Grupa dm drogerie markt trenutno posluje u 13 zemalja Evrope, sa mrežom od preko 3.668 filijala i sa preko 62.061 zaposlenih.
Koji biste trenutak istakli kao najznačajniji ili kao neku prekretnicu u tom periodu, i od kakvog je značaja taj trenutak imao za kompaniju?
U jubilarnoj 15. godini poslovanja u Srbiji naša kompanija je realizovala veliki broj projekata čiji je cilj da pruže podršku društvenoj zajednici, na šta je kompanija naročito ponosna. Posebno mesto među njima zauzima „dm inkubator”, zahvaljujući kojem je naša kompanija postala ovogodišnji dobitnik Nacionalne nagrade Privredne komore Srbije za društveno odgovorno poslovanje „Đorđe Vajfert”.
Da li se u jedan od njih može ubrojiti i otvaranje kompanije u Severnoj Makedoniji?
Otvaranje dm Makedonija je svakako jedan od najlepših trenutaka u mojoj dosadašnjoj karijeri. Sa ove vremenske distance, sa toliko novootvorenih drogerija, dragih kolega i zadovoljnih kupaca, možemo da kažemo da smo uradili pravu stvar i da ćemo se i u budućem periodu truditi da što više razvijemo tržište u regionu. Važno je da radimo složno i sa istim ciljem, zadovoljstvom i sinergijom.
Kakve ste rezultate zabeležili na ovom susednom tržištu?
Sa ostvarenim prometom od više od 919 miliona denara, što predstavlja rast prometa od 28,16%, dm Severna Makedonija je izuzetno zadovoljna godinom koja je iza nas. U poslovnoj godini 2018-2019, kompanija dm je u ovo tržište investirala skoro 49 miliona denara, što je rast od 69,7%. Ova investicija se odnosila na dva novootvorena i na dva renovirana objekta.
U kojoj meri se to tržište i potrošači razlikuju od srpskog i kako se to odražava na vaše poslovanje?
Iako su Srbija i Severna Makedonija danas dve odvojene države i razlikuju se, to nije u potpunosti slučaj kada je reč o preferencijama potrošača. Trudimo se da, kao i ostale zemlje potkoncerna, svoje poslovanje uskladimo i usmerimo na krovnu vodilju, a ujedno i krilaticu naše korporativne filozofije, na čoveka kao centralnog dela ovog sistema. Naši potrošači su naša porodica. Izuzetno su osvešćeni i informisani, te su to prednosti koje želimo da zadržimo i istaknemo. Zbog toga se neprestano trudimo da radimo na polju proširenja asortimana, razvijamo nove i inovativne brendove, negujemo komunikaciju sa kupcima i na taj način pokažemo zahvalnost što su uz nas (u Srbiji) već 15 godina.
Recite nam nešto više o kompaniji na ovom tržištu?
Na makedonskom tržištu dm je prisutan od 2012. godine. Još od samog početka poslovanja u Severnoj Makedoniji gajimo imidž drogerijskog lanca koji diktira trendove, unosi novitete i pruža širok asortiman proizvoda po kojima se dm diferencira na ovom tržištu. U godinama koje su usledile dobili smo i epitet na koji smo posebno ponosni, a to je da smo jedan od najpoželjnijih poslodavaca u Severnoj Makedoniji. Sa 16 prodajnih objekata u 6 gradova Severne Makedonije, dm spada u lidere drogerijske prodaje u ovoj zemlji. Planovi su veliki, a njihova realizacija će, uz entuzijazam naših timova, sigurno uslediti.
Kakvi su ciljevi kompanije postavljeni za naredni period, i na srpskom i na makedonskom tržištu?
Ova poslovna godina kompanije protekla je u znaku održivosti, te čvrsto verujem da ćemo i u narednom periodu nastaviti da preduzimamo slične društveno odgovorne projekte. Na oba tržišta trajno smo ukinuli upotrebu plastičnih ambalažnih kesa, i na to smo posebno ponosni. U Srbiji smo, zajedno sa Adria Media Group-om i institucionalnim partnerima, pokrenuli društveno odgovorni projekat „Zasadi drvo”, najveću akciju pošumljavanja u Srbiji, za koju je izdvojeno više od 50.000 sadnica i kojoj se mogu priključiti svi zainteresovani građani a mi se nadamo se da će ova inicijativa motivisati druge kompanije, institucije i pojedince da čine isto. Osim toga, jedna od ključnih želja jeste da na oba tržišta zadržimo mesto najbrže rastućeg drogerijskog lanca kroz obogaćivanje asortimanske ponude, otvaranjem novih dm drogerija kroz dinamičniju ekspanziju, ali i mnogobrojnim benefitima za naše potrošače.
Kako vidite sebe, a kako kompaniju, u narednih 15 godina?
Naša kompanija je dokaz da je moguće beležiti uspešne poslovne rezultate i istovremeno biti odgovoran prema životnoj sredini i naći smisao u svom poslu, posebno u vremenu gde je sve važnije isticati i delovati u skladu sa održivim razvojem. Upravo zato verujem da ćemo i u narednih 15 godina biti orijentisani u tom smeru, uz nove inovacije i projekte koji će donositi još efikasnije rezultate. Ponosni smo što možemo da se pohvaimo sve većim brojem društveno odgovornih i ekološki osvešćenih kolega i kupaca, koji nam ulivaju nadu da zajedno možemo da menjamo svet na bolje. Kompaniju dm, a i sebe kao deo nje, vidim u konstantnom razvoju posebno usmerenom na praćenje trendova, odnosno potreba ljudi i ostvarivanju još boljih rezultata u godinama koje dolaze.