Za Direct PERSPECTIVE svoj stav iznosi Marija Desivojević Cvetković, Senior Vice President, Delta Holding.

Foto: Marija Desivojević Cvetković, Senior Vice President, Delta Holding
Pandemija Covid-19 jeste dramatičan izazov, ali nije prvi takav u ljudskoj istoriji. Čovečanstvo će i ovoga puta pronaći odgovor i mi ćemo nastaviti da živimo i da radimo uz manje ili više promenjene uslove. Biznis, preduzetništvo i tržište u svojoj suštini imaju prilagodljivost i spremnost na borbu i ja verujem u njihov odgovor na ovu krizu.
Delta posluje u različitim oblastima, pa izazov neće biti samo jedan. U svakom slučaju najveći će biti onaj koji je i globalno u srcu problema, a to je uspostavljanje socijalne ili fizičke distance. Ovaj zahtev, koji je u ovom trenutku sasvim logičan, u suštini je potpuno suprotan prirodi čoveka kao društvenog bića, suprotan navici savremenog čoveka da se slobodno i ubrzano kreće i logici biznisa da pravi što veći promet sa što većim brojem ljudi. Šta sa biznisima koji po svojoj prirodi traže okupljanje većeg broja ljudi, to je pitanje koje nije za Deltu, to je globalno pitanje na koje svi tražimo odgovor. Možda će jedan deo doći iz medicinske odnosno farmaceutske struke, pronalaženjem efikasne vakcine, ali deo odgovora svakako ćemo morati da damo i mi, prilagođavanjem biznisa.
Životne navike svih nas su u poslednjih nekoliko meseci promenjene. Koliko će to uhvatiti korena i koliko će ići duboko dosta zavisi od smera u kome krene globalna komunikacija. Ako se sa nivoa koji kreiraju globalno javno mnjenje bude vodila politika radikalnih mera zaštite od ovog i budućih virusa, možda ćemo biti svedoci revolucionarne promene u načinu života ljudske vrste. Ako pobedi nešto što bih nazvala racionalnim odnosom straha i optimizma, onda će te promene biti umerenog intenziteta. Naravno, niko ne očekuje i gotovo sam sigurna da nema potpunog povratka na staro.
Korona virus nama deluje dramatično, što je razumljivo, ali gledano na duži rok taj potres nije tako veliki da bi menjao ljudsku prirodu. Ljudi će, kao što su uvek i radili, krenuti za brendom koji budi i pogađa njihovu emociju. Brendovi će verovatno kratkoročno tražiti neko novo interesovanje ljudi, ali dugoročno gledano ništa se u logici i prirodi kupca nije suštinski promenilo.
Delta svoju društvenu odgovornost posmatra dugoročno i kao strateško opredeljenje. Naš CSR se zasniva na dve premise: da je održiv i da je povezan sa našim biznisima. U tom smislu nemamo potrebu da menjamo pravac kojim idemo, i dalje ćemo unapređivati poljoprivredu i selo, jer to smatramo fundamentalnom potrebom našeg društva. Takođe ćemo pomagati marginalizovane društvene grupe i to kroz održive i zadužbinarske projekte.
Suština digitalizacije ne sastoji se u tome da digitalizujete već postojeće procese dok se i dalje držite poslovnih paradigmi iz XX veka. Digitalizacija je samo alat koji vaše poslovanje čini efikasnijim. Suština digitalne transformacije leži u drugoj reči: transformacija. Transformacija poslovnih procesa, transformacija načina na koji vidimo i vodimo poslovanje, transformacija celog našeg mindseta. Smatram da nama u Delti pandemija nije pokazala, već samo potvrdila da je ova transformacija, na kojoj odavno radimo, neophodna. Ako pitate gde je ona najuočljivija, onda je to verovatno u digitalnoj komunikaciji, koja je omogućila i rad od kuće i razvoj biznisa koji se zasnivaju na udaljenoj komunikaciji. Ako govorimo o samom biznisu, digitalizacija će biti vidljiva u oblastima u kojima već poslujemo, ali i u izlasku u neke sasvim nove biznise.
O istraživanju
Direct PERSPECTIVE je istraživanje o poslovanju u postcovid periodu koji je sprovela DIRECT MEDIA United Solutions sa partnerima. U istraživanju koje je sprovedeno od maja do jula 2020. godine, učestvovalo je 189 ispitanika iz 14 industrija, sa različitih nivoa rukovođenja, od C- level funkcija do operativnih i administrativnih pozicija.
