Summi1
Summit2

Verica Martinovska, osnivač i direktor agencije Kliker Marketing: Kreativno i uzbudljivo putovanje koje traje već 12 godina

Intervju

10.12.2020

 

 

Advertajzing daje priliku da se ostvarite kao kreativac, ne samo u smislu dizajniranja lijepog i originalnog dizajna, već i pronalaženja kreativnih načina komunikacije, prezentacije, oglašavanja, novih kanala komunikacije ili jednostavno novih načina korištenja postojećih kanala za komunikaciju.

-

Kada je osnovana agencija Kliker Marketing? Kako i zašto ste se odlučili za ulazak u marketinški segment? Kako je proces išao od ideje do realizacije?

Verovali ili ne, ali od ideje do realizacije prošle su samo dve ili tri nedelje. Sećam se da sam razgovarala telefonom s mojim dugogodišnjim prijateljem koji je dugo radio u marketinškoj agenciji i rekla sam mu da razmišljam da otvorim svoju marketing agenciju. Poslušao me, dao mi nekoliko saveta i otišao na odmor. Kad se vratio s odmora, Kliker Marketing je već bila službeno registrovana kompanija. Za samo dva meseca agencija je počela sa radom, a nakon četiri meseca počeli smo da radimo kao BTL agencija za Unilever u Severnoj Makedoniji. Od tada su došli mnogi drugi klijenti, a mi naravno i dalje radimo za Unilever. Ideja za kreativnu agenciju rodila se iz moje želje i potrebe da radim nešto kreativno, lepo, inovativno. Advertajzing daje priliku da se ostvarite kao kreativac, ne samo u smislu dizajniranja lepog i originalnog dizajna, već i pronalaženja kreativnih načina komunikacije, prezentacije, oglašavanja, novih kanala komunikacije ili jednostavno novih načina korišćenja postojećih kanala za komunikaciju. Za mene je to divno, turbulentno, ali uzbudljivo putovanje koje traje već 12 godina. Putovanje na kojem se susrećem i radim sa mnogim kreativnim i pozitivnim ljudima. Naravno, u agenciji koja nudi toliko različitih usluga, morate imati raznolik tim stručnjaka, svako je stručnjak u svom području. Takođe, morate imate široke vidike kako biste uvek mogli da vidite širu sliku.

Koliko se marketing promenio u poslednjih 12 godina? Kako se razvijala marketinška svest severnomakedonskih kompanija? Što je ostalo konstantno u marketingu, a šta je to doživelo najdrastičniju promenu?

Mnogo se stvari promenilo u marketingu. Kada sam prvi put posetila festival oglašavanja Golden Drum u Sloveniji, slušala sam predavanja o Facebooku i Twitteru kao novim komunikacionim kanalima. Više nije moguće zamisliti kompaniju bez oficijelnih stranica na društvenim mrežama. Ako je na početku jedan zaposleni amaterski vodio te stranice, danas većinu njih profesionalno vode marketinške agencije. Ovo je samo jedan od primera, a ima ih mnogo. Posao marketinških agencija je da donesu promene i brzo se prilagode promenama. Sarađujemo s velikim brojem makedonskih kompanija. Ono što je lepo u saradnji s lokalnim firmama jeste to što imamo priliku da uradimo celi projekat od početka do kraja. Mi smo ti koji dizajniramo naziv brenda, logotip, dizajn proizvoda, potpuno brendiranje, strategiju lansiranja i dalju komunikaciju. Komunikacija s severnomakedonskim kompanijma ponekad može da bude malo teška u smislu dobijanja jasnih uputstava i zahteva, ali zadovoljstvo nakon odrađenog posla sve nadoknađuje. Ova vrsta projekata nam je najdraža. Zato je najnoviji slogan Kliker Marketinga From Scratch by Kliker!

Šta sve obuhvata stručnost i portfolio Kliker Marketinga?

Kliker Marketing je full – service agencija, što znači da u portfoliju postoje različite vrste usluga koje se realizuju kroz različite marketinške kanale. Svi su oni neophodni kako bismo našim klijentima pružili kompletan marketinški pristup. Rekla sam da smo počeli s BTL promocijama. Ključ promocija je imati zanimljiv mehanizam i potkrepljen odgovarajućim POS materijalom, po mogućnosti i sa instore brendiranjem. To uključuje organizovanje događaja svih vrsta, u posljednje vreme i digitalnih. S obzirom na to da je digitalni svet danas stvarnost, lansiramo sofisticirane web stranice, marketing na društvenim mrežama i web oglašavanje. Naravno, tu je i standardno OOH i ATL oglašavanje, koje će uvijek ostati relevantno. Usavršili smo B2B marketing baš kao i B2C. Oboje najbolje funkcionišu kada se temelje na dobroj komunikacionoj strategiji i dobrom PR-u. I naravno, korporativni i produkt brending, made from scratch!

Koji su bili ključni momenti koje biste izdvojili u dosadašnjem radu? Na koju ste poslovnu odluku do sada bili najponosniji?

Mnogo ispravnih odluka potrebno je za uspeh, jedna loša odluka dovoljna je za neuspeh. Ključne trenutke i odluke imamo svakodnevno, prilikom pregovaranja o svakom novom klijentu, prilikom lansiranja svake nove kampanje, prilikom stvaranja svakog novog brenda. Ključne odluke nisu samo one koje određuju šta ćemo raditi već i one s kojima odlučimo da nešto nećemo raditi. Za kompaniju je vrlo važno znati smer u kojem ide i ne skretati na sporedne ulice koje se pojavljuju.

Covid-19 i marketing ... Koju lekciju je marketing naučio od Covid-19? Kako vidite put Kliker Marketinga u post-Covid periodu?

Covid-19 nas je sve naučio da budemo fleksibilniji i prilagodljiviji. Naš rad je sigurno pretrpio neke promene, ali srećom vrlo smo se brzo prilagodili novonastaloj situaciji. Prednost kompanija sa širokim portfolijom usluga je ta što imaju diverzifikovan rizik u svom biznisu. U kriznim je vremenima to još važnije. Kliker Marketing sa širokim spektrom usluga balansira mnogo lakše i uspešno radi čak i u kriznim vremenima. Jedan od primera je da u našoj ponudi imamo 3D skeniranje prostora koje daje virtualni i interaktivni prikaz reprezentativnih prostora. Ovo je idealna usluga za ovaj Covid period, kada se sve premestilo u digitalni prostor. Verujem da ćemo iz ove krize svi izaći pametniji, mudriji. Da smo naučili da uvek treba da budemo spremni na različite scenarije.

***

Verica Martinovska je osnivač agencije Kliker Marketing, kojom upravlja već 12 godina. Veruje u trajno obrazovanje, a osim što je diplomirala menadžment, pohađala je brojne treninge i predavanja na temu menadžmenta, kao i nekoliko segmenata marketinške i kreativne industrije. Strast su joj putovanja i ronjenje.