Razgovarala: Milica Milutinović, milica@instore.rs
Kako ocenjujete trenutne trendove u trgovačkom sektoru u Srbiji i regionu?
Činjenica je da su se navike potrošača u našoj zemlji promenile, da potrošači žele brzu, efikasnu i ugodnu kupovninu, tako da sa jedne stane se okreću e-trgovini i onlajn nabavci, a sa druge, žele da svoju nabavku obave u marketima u kojima će lako izabrati artikle koji su im potrebni, bez velike gužve u objektu, sa dosta prostora, kako u radnji tako i ispred radnje, sa adekvatnim parkingom. Potrošači prate cene, žele da za svoj novac dobiju artikle visokog kvaliteta, odnosno da im mi, kao trgovci, ponudimo robu koja će stvarno imati pravi odnos kvaliteta i cene. Trend je da potrošači na razne načine prate cene i uslugu prodavaca i na taj način biraju kome će dati svoje poverenje. Definitivno smo u fazi u kojoj potrošači znaju da procene prave vrednosti.
Koji su najveći izazovi s kojima se suočavate u svom poslovanju?
Postoji više različitih izazova koje treba sagledati tako da procesi mogu nesmetano da se obavljaju. Smatram da je, pre svega, potrebno napraviti dobar balans između operativnih troškova i prihoda, na način da svi u lancu budu zadovoljni. Treba uskladiti nekoliko različitih parametara. U procesu nabavke trudimo se da nađemo pravo rešenje koje će dugoročno odgovarati i nama i dobavljačima, tako da i dobavljači budu zadovolnji saradnjom, kako bi bili motivisani da rade sa nama.
Takođe, posebnu pažnju treba posvetiti zaposlenima jer su oni ključ dobrog poslovanja, treba napraviti takav model da zaposleni budu motivisani za rad, bez velike fluktuacije kadrova. Zaposleni su ti koji imaju direktan kontakt sa potrošačima i obezbeđuju dobru uslugu potrošačima.
I treći faktor, obezbediti dobar nivo usluge potrošačima, u smislu asortimana, brzine i kvaliteta usluge koju pružate, uz konstantnu diferencijaciju u odnosu na ostatak tržišta.
Da li vidite potencijal za rast u nekoj specifičnoj oblasti, poput e-trgovine, održivih proizvoda ili lokalnih brendova?
Sve tri oblasti će imati veliki uticaj na dalje poslovanje kompanija. Oblast E-trgovine je u stalnom rastu i preuzima primat u većem delu trgovine, ali će svako tradicionalna trgovina i dalje postojati i razvijati se, sa svojim prednostima koje ima. Ekološka svest stanovništva je sve veća i smatram da je to pravac koji je već definisan i koji će biti sve važniji u poslovanju, tako da je to segment poslovanja na koji dodatno treba obratiti pažnju. Što se tiče lokalnih brendova - to je smer koji je od strane Stokomaka odavno prepoznat kao prioritetni i predstavlja bitan deo našeg poslovanja i daljih planova. Forsiramo saradnju sa lokalnim proizvođačima, međusobno se povezujemo, rastemo i razvijamo se zajedno.
Na koji način vaša kompanija odgovara na nove potrošačke navike?
Stokomak prati nove trendove u društvu, počev od marketinga preko društvenih mreža, pa do samog definisanja asortimana na osnovu potreba potrošača. U portfolio uključujemo asortiman koji je intresantan potrošačima, težimo tome da ponudimo artikle koji će zadovoljiti šire potrebe potrošača, sa jedne strane preko zdrave hrane, a sa druge nudimo potrošačima proizvode koji prate trend ubrzanog načina života. Aktivno pratimo potrebe i navike lokalnog stanovništva i uvek težimo tome da u asortimanu imamo razne specifične artikle lokalnih proizvođača i brendova. Takođe, u asortimanu imamo i široku ponudu koja ranije nije bila prisutna u trgovačkim lancima, poput obuće i odeće, malih kućnih aparata, ručnog alata…
Forsiramo saradnju sa lokalnim proizvođačima, međusobno se povezujemo, rastemo i razvijamo se zajedno. |
Kakva je uloga održivosti u vašem poslovanju?
Održivost je konstantno globalno sve značajnija i predstavlja bitan segment našeg delovanja. Stalno radimo na unapređenju ekološke svesti naših zaposlenih i naših potrošača. Vodimo računa o potrošnji energije uz upotrebu najsavremenijih materijala i uređaja koje koristimo u našim radnjama. Svakako da je to segment na kome i dalje treba raditi i jačati svest ljudi, ne samo u sektoru maloprodaje, već u čitavom društvu.
Gde vidite trgovinski sektor u narednim godinama i šta smatrate ključnim pokretačima tih promena?
Postoji nekoliko pokretača promena u trgovinskom sektoru. Jedan od njih je sve veća digitalizacija – društvene mreže koje omogućavaju potrošačima da detaljnije upoznaju maloprodavca, isprate rad, cene, asortiman prodavca, ali sa druge strane i nama omogućava da dobijemo podatke o navikama potrošača, njihovim potrebama i željama. Aktivno pratimo interesovanja naših potrošača kako bi što bolje odgovorili novim trendovima i zahtevima. Takođe, smatram da PL postaje sve bitniji na tržištu iz razloga što potrošači prepoznaju da za manje novca mogu dobiti vrlo kvalitetne proizvode. Stokomak je taj segment odavno prepoznao i teži tome da, uz veliku pomoć naših dobavljača, obezbedi potrošačima artikle koji su visokog kvaliteta, po vrlo pristupačnoj ceni.
Šta biste poručili kolegama iz industrije – kako možemo zajednički unaprediti sektor?
Smatram da osnovna poruka kolegama treba da bude da svi zajedno treba da radimo na tome da unapredimo naše poslovanje, kroz dobru saradnju sa dobavljačima, poštovanje potrošača, njihovog vremena, želja i potreba. Takođe, mišljenja sam da zdrava konkurencija samo može da unapredi poslovanje svih nas i digne nivo naših usluga na još viši nivo. Potrebno je da učimo jedni od drugih i da na taj način unapredimo naše poslovanje.