Summi1
Summit2

Lidlova međunarodna ekspanzija jenjava

AKTUELNO

Iz ugla stručnjaka

11.04.2024

Usporavanje stope inflacije i očekivani pad troškova izgradnje mogli bi da znače i da će se Lidl ove godine vratiti bržem tempu ekspanzije. Prema izvorima iz industrije, diskonter je nastavio da istražuje potencijalne nove lokacije… Tek nedavno, nemački Lebensmittel Zeitung pisao je da Lidl želi da krene u ofanzivu na domaćem tržištu i aktivnije proširi prisustvo. Međutim, očekuje se da će jači fokus diskontera na finansijske povrate ostati ključni kriterijum i za odluke o proširenju

Piše: Sebastian Rennack, međunarodni retail analitičar  

Lidl je zaustavio svoju međunarodnu ekspanziju. U finansijskoj 2023/2024. godini, koja je završena krajem februara, broj radnji koje je diskonter otvorio širom sveta bio je manji za skoro polovinu od broja otvorenih prodavnica prethodnih godina. Tokom proteklih pet godina, godišnje je, u proseku, otvarao oko 340 prodavnica, dok je u poslednjih 12 meseci otvorio samo 161 radnju. Stroge mere štednje na delu su od momenta pada neto profita za 500 miliona evra, na 1,6 milijardi evra u fiskalnoj 2022/2023. godini.

Prema računici autora, Lidl trenutno upravlja sa 6.102 prodavnice, odnosno sa 74 odsto globalnog kapitala od ukupno 12.358 prodavnica van domaćeg tržišta. Najveće međunarodno tržište je Francuska, sa 1.600 prodavnica, zatim Velika Britanija sa 1.005 i Poljska sa 892 prodavnice. Broj prodavnica na domaćem nemačkom tržištu se nije znatno promenio, i iznosi 3.256, tri više nego pre 12 meseci.

Lidl je tokom finansijske 2023/24. godine najviše ulagao u zemljama u kojima se suočavao sa jakim tržišnim liderima.

Smanjena ekspanzija u Poljskoj

Lidlov procentualni rast prodaje na poljskom tržištu je poslednjih godina bio u rangu sa lokalnim lancem Biedronka, neprikosnovenim na tržištu, ali je jaz između dva igrača sve više počeo da raste. Dok je na kraju 2019. godine Biedronka bila 7,9 milijardi evra ispred nemačkog diskontera u pogledu prodaje, podaci iz bilansa stanja do kraja finansijske 2022. godine kažu da se jaz povećao na 11 milijardi evra. Iako je Lidl Poljska vodeći lanac kada je reč o otvaranju novih prodavnica, ekspanzija u Poljskoj je tokom prethodnih 12 meseci bila znatno slabija nego prethodnih godina. Lidl je u prethodnih pet godina otvarao godišnje između 40 i 50 novih prodavnica, dok je ta brojka u poslednjih godinu dana - 33.

Treće mesto u Španiji

Lidl se i u Španiji suočava sa jakom, nekoliko puta većom konkurencijom. Prema podacima agencije Kantar Worldpanel data, operater diskont-supermarketa Mercadona trenutno ima 26,1% udela na maloprodajnom tržištu robe široke potrošnje, što je povećanje od 0,7 procentnih poena u kalendarskoj 2023. godini. U isto vreme, Lidl je, na trećem mestu nacionalne rang liste prehrambenih lanaca, poboljšao svoju poziciju za 0,4 procentna poena na 6,3 odsto tržišta. U poslednjih 12 meseci, nemački trgovac je u Španiji otvorio 14 prodavnica, čime je njihov ukupan broj porastao na 678.

U Danskoj ekspanzija veća od planirane

Lidl je u Danskoj imao koristi od povlačenja konkurenta Aldi Nord iz te zemlje. Zahvaljujući akviziciji nekih od Aldijevih prodavnica, lanac je godinu završio sa 23 nove i ukupno 162 prodavnice, što je znatno više od 150 diskonta na koliko je prvobitno ciljao pre samo šest meseci. Lidl je do sada u Danskoj igrao sporednu ulogu, zauzimajući peto mesto, sa udelom manjim od 5% ukupne prodaje robe široke potrošnje. Ipak, konkurencija se zoaštrava, te i drugi diskonteri jačaju svoju poziciju. Danski diskonter Rema 1000, koji je u sastavu norveške Reitangruppen, u procesu je integracije 114 bivših Aldi Nord prodavnica u spostveni brend, a cilj mu je da do leta dostigne broj od 400 prodavnica. Lider na tržištu Salling Group upravlja sa više od 520 Netto prodavnica u svojoj zemlji i u procesu je nadogradnje koncepta prodavnice u Netto 3.0 format.

Pad u SAD

Lidlov poduhvat za Sjedinjene Američke Države nalazi se na dnu skale međunarodne ekspanzije, gde je diskonter smanjio učešće za otprilike tri prodavnice na njih 175. Prošlog leta, američki mediji koji se bave maloprodajom pisali su o tome da Lidl SAD planira da otpusti 200 zaposlenih u centrali i da zatvori najmanje pet prodavnica. Najveći Lidlov rival, Aldi (Süd) nastavio je da širi prisustvo, otvaranjem više od 75 prodavnica u poslednjih 12 meseci, šireći tako svoju mrežu  na 2.362 lokacije, do trenutka kada je završen tekst. Evropski formati diskontera do sada su igrali sporednu ulogu na tržištu SAD, a procene industrije pokazuju da je Aldijeva neto prodaja u SAD iznosila 27 milijardi dolara, što predstavlja udeo od 2,1% u ukupnom maloprodajnom tržištu prehrambenih proizvoda. Iako je Aldi zadržao tempo širenja, ipak nije uspeo da proširi mrežu prodavnica planiranom brzinom. Još je na proleće prošle godine najavio da će do kraja godine da dostigne brojku od 2.400 prodavnica na nacionalnom nivou.

Optimizacija u zemljama Beneluksa

Lidlova mreža prodavnica se optimizuje i u zemljama Beneluksa. U Holandiji, prodavac je imao 439 prodavnica, u trenutku pisanja teksta, dve manje nego prošle godine. Prema podacima holandskog statističkog zavoda Statista, Lidl je u 2022. godini bio treći po veličini maloprodajni trgovac, sa udelom od 10,1%, iza lanca Jumbo sa 21,5 % i tržišnog lidera Albert Heijn (Ahold Delhaize), sa udelom od 37 odsto. U susednoj Belgiji, broj prodavnica je smanjen za tri, na 308.

Očekivano dodatno širenje na domaćem tržištu

Usporavanje stope inflacije i očekivani pad troškova izgradnje mogli bi da znače i da će se Lidl ove godine vratiti bržem tempu ekspanzije. Prema izvorima iz industrije, diskonter je nastavio da istražuje potencijalne nove lokacije, čekajući da se trškovi izgradnje vrate na pretpandemijski nivo. Tek nedavno, nemački Lebensmittel Zeitung pisao je da Lidl želi da krene u ofanzivu na domaćem tržištu i aktivnije proširi prisustvo. Međutim, očekuje se da će jači fokus diskontera na finansijske povrate ostati ključni kriterijum i za odluke o proširenju.

Foto: Sebastian Rennack

O AUTORU

Sebastian Rennack je osnivač Aletos Retail Advisory, internacionalni retail analitičar i bivši međunarodni dopisnik Lebensmittel Zeitunga, vodećeg nemačkog nedeljnog poslovnog lista za FMCG sektor. Takođe, ima veliko praktično iskustvo u industriji kao bivši član međunarodnih timova za operacije Schwarz grupe i Metro grupe u Poljskoj, Ukrajini i Rusiji.