Summi1
Summit2

Marijana Stanković, Veropoulos: Poslujemo sa željom da zadržimo autentičnost bogatog asortimana

KROZ PRIZMU TRGOVCA

Intervju

29.03.2024

Velika mogućnost izbora prilikom kupovine za današnjeg kupca, akcijske aktivnosti prisutne u svim maloprodajnim formatima, fokus na cenovnu konkurentnost – neke su od osnovnih odlika današnjeg srpskog trgovačkog sektora, smatra naša sagovornica, Marijana Stanković, Product Category Manager u kompaniji Veropoulos. U isto vreme, navodi, ono što nedostaje jeste veća prisutnost proizvoda malih proizvođača na policama naših trgovaca, a napominje da je potrebna i konkurentnija ponuda organske i zdrave hrane. Njeni saveti za dobre rezultate bili bi, upravo, ono što iz svojih poslovnih iskustava nosi: bogat asortiman, kvalitetni proizvodi, povoljne cene, agresivne promo aktivnosti i dobra usluga.

Razgovarala: Milica Milutinović, milica@instore.rs

Kako biste opisali današnju trgovačku scenu u našoj zemlji?
Današnja trgovačka scena u Srbiji pruža mnogo više izbora potrošačima nego što je ranije to bio slučaj. Reorganizacija tržišta i razvoj konkurencije među trgovcima, doneli su za današnjeg potrošača baš ono što i jeste bilo očekivano - veliku mogućnost izbora prilikom kupovine. U odnosu na period pre 10 godina, danas su promotivne - akcijske aktivnosti prisutne u svim maloprodajnim formatima, od pojedinačnih radnji, preko mikro lokalnih maloprodajnih lanaca, pa sve do nacionalnih maloprodajnih lanaca kod kojih je borba za svakog kupca najizraženija. Baš ovakva situacija dodatno utiče na sve trgovce da budu više fokusirani na cenovnu konkurentnost i atraktivost svojih maloprodaja kako bi privukli što više potrošača i stekli njihovo poverenje. Mi, u Super Veru, svakodnevno brinemo o svim navedenim aspektima i konstantan rast broja potrošača u našim maloprodajama to dokazuje. Današnja maloprodajna scena u Srbiji, a u Beogradu i Novom Sadu pogotovo, pruža potrošaču veliku ponudu u odabiru trgovačkog lanca i same trgovine u kojoj će svoju kupovinu obaviti, i baš zato je danas veliki zadatak ispuniti sva očekivanja potrošača. 
Svi Super Vero objekti su prilagođeni potrebama potrošača, što im kupovinu čini udobnijom i naše maloprodaje definiše kao omiljena mesta za kupovinu. Potrošači koji se odluče za kupovinu u našim maloprodajama imaju obezbeđen parking, i mogu da uživaju u odabiru artikala iz bogatog asortimana prehrambenih i neprehrambenih proizvoda za domaćinstva i posebno širok asortiman non-food programa kroz Jumbo ponudu. Takođe, otvaranjem objekta u Novom Sadu, pre nešto više od godinu dana, omogućili smo potrošačima iz Vojvodine kupovinu autentičnih grčkih proizvoda, koji se mogu naći samo u Super Vero objektima, a odnedavno, proširili smo uvoz iz Francuske. Generalno, nastojimo da pronađemo najbolje proizvode iz celog sveta i iz Srbije, zbog čega smo poznati po najširem asortimanu na tržištu.
Za mene, kao Category managera za delikates i mlečno, radni dan počinje detaljnom analizom prodaje, lagera i nabavke proizvoda, kao i praćenje cena kod konkurencije. Ova kategorija je jako osetljiva, pošto upravo njihove cene utiču na formiranje cenovne percepcije, a time i na konkurentnost marketa.
U želji da zadržimo autentičnost bogatog asortimana po kome su Super Vero marketi poznati, konstantno se trudimo da imamo široku ponudu sireva i delikatesa. Osim velikog izbora ovih proizvoda iz Srbije, na našim policama potrošači mogu birati između uvoznih artikala iz Grčke, Francuske, Nemačke, Holandije, Italije i drugih zemalja.

Da li postoji nešto što biste voleli da bude prisutno i kod nas, a poznato Vam je već da primenjuju trgovci u svetu ili regionu?
Mi kao lanac smo dosta napredovali u pogledu inovacija i ponude, i danas nema velike razlike između nas i kolega u regionu. Ono što je u Srbiji, na tržištu generalno, nerazvijeno u odnosu na, recimo, zapadnu Evropu, jeste nedovoljna prisutnost malih, lokalnih, proizvođača na policama trgovačkih lanaca. Smatram da bi podizanje konkurentosti kroz razvoj malih proizvođača, potrošačima povećalo mogućnost odabira u želji da konzumiraju autentične i kvalitetnije proizvode u odnosu na industrijske koji su već u ponudi. Upravo zato, godinama unazad, Super Vero otvara vrata malim proizvođačima u Srbiji da, kroz promotivne aktivnosti kao što je „Riznica ukusa iz Srbije”, nađu mesto na policama naših objekata. Kao dobar primer tome navodim to da redovno obilazimo male proizvođače mlečnih proizvoda iz Sjenice i sa Peštera, kao i drugih planinskih i udaljenih predela i pružamo im mogućnost da njihovi tradicionalno kvalitetni proizvodi budu deo naše standardne ponude. 
Ono što će sigurno biti potrebno razvijati u budućnosti jeste konkurentnija ponuda organske i zdrave hrane, jer se sve veći broj potrošača okreće zdravijoj ishrani, a ponuda u Srbiji je daleko manja u odnosu na Evropu. 

Smatram da bi podizanje konkurentosti kroz razvoj malih proizvođača, potrošačima povećalo mogućnost odabira u želji da konzumiraju autentične i kvalitetnije proizvode u odnosu na industrijske koji su već u ponudi.

Na šta odmah obraćate pažnju kada uđete u neku trgovinu?
Kada uđem u neki maloprodajni objekat, na prvom mestu primetim u kojoj meri su zadovoljena očekivanja potrošača u pogledu pozioniranja akcijskih proizvoda, higijene, asortimana i efektivnosti planograma. Kupcu će kupovina biti ugodnija ako mu je omogućeno snalaženje putem in store obeležavanja i adekvatnog layout-a. Time mu je olakšano pronalaženje potrebnih namirnica, proizvoda na akciji i otkrivanje novih artikala u asortimanu. Kako se u Super Vero marketima može kupiti sve na jednom mestu, puno smo pažnje posvetili upravo ovim stavkama, zbog čega konstantno raste broj lojalnih potrošača. Ovo je potvrđeno svakodnevnim porastom broja članova programa lojalnosti Vero klub.

Koji su, prema Vašem mišljenju, najveći nedostaci našeg trgovačkog sektora?
Rast broja maloprodajnih radnji u Srbiji je kao posledicu doneo borbu za kadrovima na bazičnim, uslužnim pozicijama. Korisno bi bilo da se kreira svest kod mladih ljudi da im rad u trgovini može biti prvi posao, makar u vidu dodatnog rada za vreme studiranja ili pripravničkog rada. Tokom vremena se može napredovati i u Super Veru imamo situacije da su kolege napredovale od pozicije kasira do menadžmenta lanca.

Za kraj, koja bi bila Vaša poruka kolegama – kako unaprediti sektor?
Pre svega, za unapređenje sektora je važna saradnja među kolegama, konstantno praćenje potreba i zahteva potrošača, kao i edukacija zaposlenih. Korisno je praćenje svetskih trendova kako bi se adekvatno odabrao asortiman. Sa bogatim asortimanom, kvalitetnim proizvodima, fantastičnim cenama, agresivnim promo aktivnostima i vrhunskom uslugom postižu se dobri rezultati. To iz iskustva možemo potvrditi.