Summi1
Summit2

RetailZoom Retail Audit: Srednje i velike radnje najznačajniji kanal za prodaju mineralnih voda

InFokus: voda

inFokus

16.05.2022

Na tražištu mineralnih voda (gaziranih, blago gaziranih i negaziranih) vodeće je pakovanje od 1,5l. Ovaj tip pakovanja generiše 42% prodatih količina i 43% prodajne vrednosti. Za njim sledi pakovanje od 2l koje nosi 18% količina i 11% prodajne vrednosti. Pakovanje od 6l učestvuje sa 13% u prodatim količinama, što čini 7% vrednosne prodaje

Autor: RetailZoom Retail Audit

RetailZoom Retail Audit mesečni izveštaji prikazuju informacije o prometu proizvoda na tržištu maloprodaje, po regionima kao i po kanalima prodaje, rast i pad tržišta, značaj asortimana, trend prodaje, udele na tržištu, uvid u distribuciju i cenu. Podaci su dobijeni ekstrapolacijom na osnovu panela koji obuhvata glavne tipove prodajnih objekata: supermarkete i hipermarkete (>300m2), srednje i velike radnje (od 40 do 300m2), male radnje (<40m2), kiosci i benzinske pumpe. čija geografska rasprostranjenost omogućava reprezentativnu sliku celog tržišta. Podatke. na osnovu kojih se izrađuju izveštaji, dostavljaju elektronski svi maloprodajni lanci i samostalne radnje iz RetailZoom panela, što je više od četiri hiljade objekata.

Opsežne restriktivne mere koje su vlade širom sveta postavile za borbu protiv globalne pandemije koronavirusa stvaraju logističke izazove za sektor prerade flaširane vode. Iako ovo stvara nova uska grla u sektoru, potrošači i dalje preferiraju gomilanje osnovnih proizvoda. Ovo ostaje ključni faktor koji održava potražnju za flaširanom vodom, čak i tokom krize COVID-19. Procene globalnih studija predviđaju kompocizionu godišnju stopu rasta (CARG) od 6,2% u periodu 2022-2027. godine.
Podaci kompanije RetailZoom se odnose na količinsko i vrednosno učešće mineralnih voda na  maloprodajnom tržištu Srbije, u proteklih godinu dana (od februara 2021. godine do januara 2022. godine). 

Ukoliko uporedimo proteklih godinu dana, sa prethodnih godinu dana, možemo da primetimo da tržište mineralnih voda, u posmatranim količinama, beleži blagi pad od -1,4%, dok vrednost kategorije raste +4,8%. Vrednosni rast kategorije dolazi od negaziranih voda +7,6%, dok u prodajnim količinama nema promene. Gazirana i blagogazirana voda beleže količinski pad od -3,8%, dok vrednosna prodaja blago pada -0,5%.

U toku posmatranog perioda, od februara 2021. godine do januara 2022, najviše količina mineralnih voda je prodato u regionu Sever 35%, za njim sledi Beograd sa 28%, iz regiona Istok dolazi 24% prodaja, dok sa Zapada 13% ukupnih količina. Ako bismo vode posmatrali kroz dva osnovna segmenta - gaziranih i negaziranih, primetili bismo drugačiji odnos po navedenim regionima. Tako na primer, u Beogradu se proda 24% ukupnih količina gaziranih, a 32% negaziranih voda. Kroz region Istoka 29% gaziranih voda, a 20% negaziranih. Na Severu je generisano 31% prodaje gaziranih, a 38% negaziranih voda, dok sa Zapada dolazi 16% gaziranih i 10% prodaje negaziranih mineralnih voda.

I dalje je dominantni kanal prodaje kanal srednjih i velikih radnji (od 40 do 300m2) kroz koji se proda 38% ukupnih količina i 35% prodajne vrednosti. Kroz kanal malih radnji generisano je 30% volumena i 28% prodate vrednosti, a hipermarketi i supermarketi kumulativno donose 26% prodatih količina i 25% vrednosne prodaje. Ostalo dolazi iz kanala kiosk/petrol stanice.

Na tražištu mineralnih voda (gaziranih, blago gaziranih i negaziranih) vodeće je pakovanje od 1,5l. Ovaj tip pakovanja generiše 42% prodatih količina i 43% prodajne vrednosti. Za njim sledi pakovanje od 2l koje nosi 18% količina i 11% prodajne vrednosti. Pakovanje od 6l učestvuje sa 13% u prodatim količinama, što čini 7% vrednosne prodaje. Jedno od vodećih je i pakovanje od 0,5l, koje učestvuje sa 6% količinski, a 16% vrednosno na ukupnom tržištu voda, kao i 1,75l koje učestvuje sa 9% prodatih količina i 6% prodate vrednosti.

Vodećih pet proizvođača, u kategoriji mineralnih voda, u segmentu negaziranih voda, u periodu od februara 2019. do januara 2020. godine (poređano po abecednom redu), a količinski posmatrano, su: Knjaz Miloš, Planinka, The Coca-Cola Company, Voda Vrnjci i proizvođači privatne robne marke kumulativno.

Vodećih pet proizvođača u kategoriji mineralnih voda, u segmentu gaziranih i blago gaziranih voda kumulativno, u posmatranom periodu (poređano po abecednom redu), a količinski posmatrano, su: BB Minaqua, Heba, Jamnica, Knjaz Miloš, Voda Vrnjci. 

O RetailZoom:
RetailZoom je kompanija koja se bavi istraživanjem tržišta, analizom podataka i konsultantskim uslugama. Postoji od 2011. godine i trenutno posluje u više od dvadeset zemalja sveta. Iako je kompanija internacionalna, akcenat je na lokalnim timovima profesionalaca koji dolaze iz istraživačkih agencija, ali i od samih proizvođača i maloprodajnih lanaca, kako bi se na najbolji način razumele potrebe klijenata. Cilj kompanije je da poboljša poslovanje svojih klijenata dostavljajući im rešenja vezana za ponašanje kupaca prilikom kupovine, programe vernosti kupaca, analize promocija putem letaka, basket analize, prediktivne analize, kao i detaljan uvid u maloprodaju – analizu distribucije, udela na tržištu, promocija, cena… 
RetailZoom je u Srbiji prisutan od 2017. godine. Osnovna usluga je praćenje tržišta maloprodaje uz izveštavanje osnovnih parametara poput veličine tržišta, tržišnog učešća, distribucije, cena, kao i izvedenih veličina. 

 

Kontakt:  
Email: dusan.grujic@retailzoom.net
Tel: +381 11 414 63 07
Bulevar Milutina Milankovića 27 
11 000 Beograd, Srbija
Web: www.retailzoom.net