Summi1
Summit2

Angažovanje marketinških stručnjaka štedi novac i povećava konkurentnost

POSLOVNI SAVETNIK

Marketing

04.05.2022

Razlika između advertajzing agencije i marketing konsaltinga je velika. Dok su advertajzing agencije zadužene za kreiranje velikih kampanja, koje nedvosmisleno izdvajaju brendove na tržištu, marketing konslating može u potpunosti zameniti marketing timove kompanija

Autor: Uroš Nedeljković, Business Growth Consultant, Deus Ex Consulting

Poslednjih godina, svedoci smo porasta broja i značaja malih i srednjih preduzeća u Srbiji. Oni čine najveći deo srpske privrede, čak 99,5%, učestvuju sa 57,7% u BDP, zapošljavalju 58% radno aktivnog stanovništva i učestvuju sa 46% u ukupnom izvozu. Mala i srednja preduzeća se smatraju jednom od vodećih snaga ekonomskog razvoja. Ona stimulišu privatnu inicijativu i preduzetničke sposobnosti, utiču na sve raznovrsniju ekonomsku aktivnost, doprinose trgovini i osnovni su činilac razvoja konkurentske ekonomije. Otuda i ne čudi odluka Evropske unije (EBRD) da već dugi niz godina pomaže kreditima mala i srednja preduzeća i podstiče njihovu konkurentnost. 

Velika ulaganja u jake brendove, ali i snaga PL-a dolaskom novih trgovaca na tržište, ostavlja dosta strateškog i kreativnog prostora za preduzeća srednje veličine, da se pozicioniraju u svesti potrošača između konzistentne komunikacije lidera i niske cene, kapitalizujući svoju fleksibilnost da razviju i pravovremeno implementiraju odgovarajuće marketinške taktike.  
Razvoj poslovanja, putem marketinga, svakako zahteva ulaganja – to može biti ulaganje u vreme vlasnika, vreme osoblja koje možda nije stručno osposobljeno ili budžeta za angažovanje spoljnih marketinških stručnjaka. Ipak, trud se svakako isplati i budžeti mogu da se optimizuju, kada se u saradnji internog tima i konsultanta odaberu pravi brend, prilika kupovine/upotrebe i načina komunikacije sa potrošačima.

Stoga je sve više prisutan trend outsourcing marketing tima. Šta je zapravo outsourcing marketing tim? To znači da koristite spoljne konsultante za upravljanje vašim marketinškim aktivnostima. Možete u potpunosti angažovati i zameniti postojeći interni tim, ili možete koristiti agenciju kao dopunu internom timu. Jedna od ključnih prednosti posedovanja spoljnog marketinškog tima je zapravo to što vam može uštedeti novac. Mnoga preduzeća veruju da je eksternalizacija bilo koje aktivnosti, bilo da je to marketing, IT ili finansije, skupo i da bi koštalo više. To nije istina. Korišćenje spoljnog tima, zapravo, može dovesti do uštede troškova i većeg povraćaja vaše investicije.

Druga prednost outsourcing-a vašeg marketinga je ta što vam omogućava pristup većem broju veština. Ako se odlučite za outsourcing, možete da pristupite višestrukim marketinškim profesionalcima koji će razumeti i doneti najbolje odluke za vaše poslovanje. Oni će moći da usmere vašu kompaniju u pravom smeru, koristeći ispravne tehnike i marketinške strategije koje će vam pomoći da povećate svoje marketinško prisustvo na vašem tržištu. Dobra marketinška agencija će smisliti strategiju pre nego što započne bilo kakvu aktivnost. Angažovanjem marketinških stručnjaka povećava se i konkurentska prednost na tržištu. 

Firme, koje se nisu bavile marketinškim aktivnostima, bile su iznenađene rezultatima i učinkom na krajnji rezultat, nakon angažovanja spoljnih izvora. Uzmimo za primer vlasnika privatne kompanije. Iako je svakako stručnjak u toj datoj industriji, on ili ona možda nemaju znanje i/ili resurse unutar kompanije za pokretanje marketing aktivnosti na način koji će emotivno povezati potrošača sa brendom i privući nove poslovne potencijale.

Evidencija i praćenje budžeta marketinških aktivnosti za MSP je od velikog značaja, veoma čest slučaj je da se već izdvaja značajan deo sredstava na gratis proizvode, donacije, sponzorstva, čak i na TV oglašavanje, a da se ne zna koliko je budžeta potrošilo i kakav je ROI. Jedan od zadataka marketinških konsultanata je i da vode računa o budžetu, svrsishodno ga raspodele i izveštavaju o potrošnji. 

Razlika između advertajzing agencije i marketing konsaltinga je velika. Dok su advertajzing agencije zadužene za kreiranje velikih kampanja, koje nedvosmisleno izdvajaju brendove na tržištu, marketing konslating može u potpunosti zameniti marketing timove kompanija. Jer oni imaju zadatak da analiziraju celokupno poslovanje klijenta, njegove prednosti i nedostatke. Takođe, detaljno se bave target grupom potrošača, kome nameniti proizvod/uslugu, kako približiti brend potrošaču, koje inovacije su poželjne za jasno definisanu brend strategiju i potencijalnog konzumera, Osim toga, bave se i cenovnim pozicioniranjem i edukacijom sektora prodaje. Ukratko, oni postave jasne temelje brenda i definišu strategiju marketing komunikacija. Ono što u velikim kompanijama radi jedan brend tim, to zamenjuje marketing konsalting. Angažovanjem eksternog marketing tima, poslodavac dobija „ključ u ruke“ projekat, u najbržem mogućem vremenu i po najpovoljnijim cenama. 

Vratimo se sada na početak priče, gde je broj, značaj i doprinos ekonomiji malih i srednjih preduzeća detaljno opisan. Zamislimo da, u saradnji sa dobrim stručnjakom koji ih strateški savetuje, odaberu i dobro osmisle makar jednu taktičku kampanju godišnje. Ako analiziramo dobre primere (optimalan odnos ulaganja i rezultata), verujemo da smo korak bliže tom iskoraku koji često plaši manje brendove, a otvara čitav novi univerzum marketinške komunikacije, rasta kvalitetnih brendova, raznovrsnije ponude i zadovoljnijih potrošača.