Summi1
Summit2

Da li je kupovina namirnica putem interneta postala sastavni deo naših potrošačkih navika?

MEDIANA - ANALIZE I PROGNOZE

Analize

14.02.2020

Zanimljivo je da online kupci namirnica kupuju namirnice u prosečno najvećem broju različitih tipova prodajnih objekata, što nam svakako govori da je ova ciljna grupa najmanje vezana za jedan kanal nabavke namirnica, bilo da je to pijaca, mesara, ribarnica, lokalna prodavnica, supermarket i drugo

I pored svih prednosti koje ovaj vid nabavke namirnica ima, samo 1,9% potrošača kupuje namirnice putem interneta, pokazuju najnoviji podaci “TGI Serbia” istraživanja. To je neznatan rast u odnosu na prethodne godine.

Ovom prilikom biće prikazan deo podataka iz TGI baze podataka koji se odnosi na kupovinu namirnica putem interneta. Uzorak je nacionalno reprezentativan za populaciju starosti od 15 do 69 godina. Trenutna veličina uzorka je 5.062 ispitanika, a svi podaci koje ćete videti prikupljeni su tokom 2019. godine, u dva odvojena talasa.

Već smo naveli da je za poslednjih 12 meseci samo 1,9% građana Srbije nabavljalo potrepštine za domaćinstvo putem interneta. Kada govorimo u apsolutnim brojevima, govorimo o populaciji od približno 100.000 građana Srbije ili nešto više od 30.000 domaćinstava u Srbiji. Iz svih podataka vidimo da zaista mali procenat građana Srbije koristi ovu uslugu.

S druge strane ovaj procenat možemo da uporedimo i sa podacima iz ostalih bivših jugoslovenskih republika i da proverimo da li je i na tim tržištima situacija slična.

Kako je prikazano na Ilustraciji 1, građani Slovenije u najvećem procentu (6,2%) koriste uslugu kupovine namirnice putem interneta. Nešto manji procenat korisnika ove usluge je u Hrvatskoj (4,5%), dok je najmanji procenat korisnika ove usluge u Bosni i Hercegovini (0,56%) i Severnoj Makedoniji (0,43%). Ako posmatrano svih pet tržišta zajedno postoji približno 370.000 ljudi koji su kupovali namirnice putem interenta u poslednjih 12 meseci.
Svakako da je online kupovina namirnica samo dodatak tradicionalnim načinima kupovine namirnica jer samo 5% online kupaca, koristi isključivo online trgovine za nabavku namirnica.
Zanimljivo je da online kupci namirnica kupuju namirnice u prosečno najvećem broju različitih tipova prodajnih objekata, što nam svakako govori da je ova ciljna grupa najmanje vezana za jedan kanal nabavke namirnica, bilo da je to pijaca, mesara, ribarnica, lokalna prodavnica, supermarket i drugo.
Kada govorimo o faktorima odabira prodajnog objekta, korisnici usluga kupovine namirnica putem interneta, skoro 2 puta statistički značajnije više od proseka navode kvalitet i asortiman proizvoda, a za svakog petog online kupca namirnica ključni faktor odabira prodajnog objekta je besplatna dostava.
Prilikom svake kupovine namirnica prosečno potroše 3.108 din. što je 26% više u odnosu na prosek dok na promocijama kupuju samo proizvode koji im se već sviđaju. Zanimljivo je da je 61% njih kupovao namirnice putem interneta u sledeća tri online shop-a: elakolije.rs, idea.rs i maxi.rs dok je ostalih 39% kupovalo preko drugih sajtova. Ova tri online shop-a se svakako izdvajaju i po broju korisnika.
Navike u kupovini namirnica putem interneta razlikuju se i u zavisnosti od demografskih (radni status, nivo prihoda, sastav domaćinstva) karakteristika potrošača. Na primer, 2,3% zaposlenih osoba kupuje namirnice preko interneta. Za domaćinstva sa mesečnim primanjima većim od 120.000 dinara, taj procenat je 4,4%, dok je 4,7% roditelja dece mlađe od 18 godina navelo da je kupovalo namirnice putem interneta (Ilustracija 2).
Iz svega ovoga se zaključuje da osobe sa nedostatom slobodnog vremena i višim primanjima pokazuju veću sklonost ka kupovini namirnica putem interneta.

I pored velikih pogodnosti za kupce koje nudi online trgovina (besplatana dostava na kućnu adresu, ušteda vremena, preglednost artikla.. i drugo), kupci koji kupuju namirnice preko interneta su i dalje u velikoj manjini.

Jedna od glavnih prepreka, koje stručnjaci iz ove oblasti navode, odnosi se na činjenicu da se ponašanje potrošača postepeno menja i to se naročito primećuje kod kupovine namirnica, koje su ključne za život domaćinstava. Hrana je od suštinskog značaja i potrošači smatraju da je rizično kada neko drugi vrši odabir namirnica. Kupovina namirnica je lični proces i neki kupci neće lako delegirati te zadatke drugima. Takođe, kupovina namirnica je složeno senzorno i društveno iskustvo u kojem jedan deo potrošača uživa.

Druga prepreka kupovini namirnica putem interneta sigurno je povezana i sa ograničenom teritorijom na kojoj se obavlja usluga besplatne dostave. Trenutno tri najveće online trgovine u Srbiji obavljaju dostavu na samo užoj teritoriji grada Beograda i Novog Sada.
Sigurno je da će ovaj način kupovine sve više dobijati na značaju jer će tempo savremenog života sam nametnuti potrebu za uštedom vremena u svim njegovim aspektima, pa i u procesu kupovine. S druge strane, sasvim je realno verovati da će doći i do veće dostupnosti ove usluge, kako na široj teritoriji Srbije, tako i u pogledu broja maloprodajnih objekata koji nude ovu uslugu.

TGI Serbia istraživanje je kontinuirano, sindicirano, “single – source” istraživanje koje se u Srbiji sprovodi od 2002 godine. Vlasnik licence za sprovođenje TGI metodologije na tržištu Srbije, kao i na ostalim tržištima bivše Jugoslavije, je Institut za istraživanje tržišta i medija Mediana Adria.