I pored svih prednosti koje ovaj vid nabavke namirnica ima, samo 1,9% potrošača kupuje namirnice putem interneta, pokazuju najnoviji podaci “TGI Serbia” istraživanja. To je neznatan rast u odnosu na prethodne godine.

Ovom prilikom biće prikazan deo podataka iz TGI baze podataka koji se odnosi na kupovinu namirnica putem interneta. Uzorak je nacionalno reprezentativan za populaciju starosti od 15 do 69 godina. Trenutna veličina uzorka je 5.062 ispitanika, a svi podaci koje ćete videti prikupljeni su tokom 2019. godine, u dva odvojena talasa.
Već smo naveli da je za poslednjih 12 meseci samo 1,9% građana Srbije nabavljalo potrepštine za domaćinstvo putem interneta. Kada govorimo u apsolutnim brojevima, govorimo o populaciji od približno 100.000 građana Srbije ili nešto više od 30.000 domaćinstava u Srbiji. Iz svih podataka vidimo da zaista mali procenat građana Srbije koristi ovu uslugu.

S druge strane ovaj procenat možemo da uporedimo i sa podacima iz ostalih bivših jugoslovenskih republika i da proverimo da li je i na tim tržištima situacija slična.

I pored velikih pogodnosti za kupce koje nudi online trgovina (besplatana dostava na kućnu adresu, ušteda vremena, preglednost artikla.. i drugo), kupci koji kupuju namirnice preko interneta su i dalje u velikoj manjini.
Jedna od glavnih prepreka, koje stručnjaci iz ove oblasti navode, odnosi se na činjenicu da se ponašanje potrošača postepeno menja i to se naročito primećuje kod kupovine namirnica, koje su ključne za život domaćinstava. Hrana je od suštinskog značaja i potrošači smatraju da je rizično kada neko drugi vrši odabir namirnica. Kupovina namirnica je lični proces i neki kupci neće lako delegirati te zadatke drugima. Takođe, kupovina namirnica je složeno senzorno i društveno iskustvo u kojem jedan deo potrošača uživa.
Druga prepreka kupovini namirnica putem interneta sigurno je povezana i sa ograničenom teritorijom na kojoj se obavlja usluga besplatne dostave. Trenutno tri najveće online trgovine u Srbiji obavljaju dostavu na samo užoj teritoriji grada Beograda i Novog Sada.
Sigurno je da će ovaj način kupovine sve više dobijati na značaju jer će tempo savremenog života sam nametnuti potrebu za uštedom vremena u svim njegovim aspektima, pa i u procesu kupovine. S druge strane, sasvim je realno verovati da će doći i do veće dostupnosti ove usluge, kako na široj teritoriji Srbije, tako i u pogledu broja maloprodajnih objekata koji nude ovu uslugu.
TGI Serbia istraživanje je kontinuirano, sindicirano, “single – source” istraživanje koje se u Srbiji sprovodi od 2002 godine. Vlasnik licence za sprovođenje TGI metodologije na tržištu Srbije, kao i na ostalim tržištima bivše Jugoslavije, je Institut za istraživanje tržišta i medija Mediana Adria. |