Summi1
Summit2

InFokus jestiva ulja: Suncokretovo ulje najpopularnije, sledi maslinovo

Smart Plus Research: Navike potrošača u konzumaciji jestivih ulja

inFokus

04.09.2020

Svako domaćinstvo u Srbiji koristi neko od jestivih ulja ili masti, a, kao što je i očekivano, najčešće se koristi suncokretovo (97%), dok su iza njega maslinovo (80%), kokosovo (26%) i ulje od koštica grožđa (14%). Svinjsku mast koristi 2/3 domaćinstava, dok se u polovini domaćinstava koriste puter i margarin

 

Izvor: Smart Plus Research

Kakve su navike građana Srbije prilikom korišćenja jestivih ulja i masti? Koje sve vrste koriste? U kojim sve situacijama, za koje namene? Samo su neka pitanja za građane Srbije, koje je agencija Smart Plus Research iz Beograda postavila tokom jula 2020. Razgovarali smo sa 800 ispitanika, a uzorak je reprezenativan prema polu, godinama, regionu u kome žive.

Da li koristimo druga ulja ili samo suncokretovo?

Svako domaćinstvo u Srbiji koristi neko od jestivih ulja ili masti, a, kao što je i očekivano, najčešće se koristi suncokretovo (97%), dok su iza njega maslinovo (80%), kokosovo (26%) i ulje od koštica grožđa (14%). Svinjsku mast koristi 2/3 domaćinstava, dok se u polovini domaćinstava koriste puter i margarin. Žene češće navode da koriste puter i kokosovo ulje, dok se Beograđani češće izjašnjavaju kao korisnici drugih ulja u odnosu na ostatak Srbije – više od ostalih koriste maslinovo (90%), puter (64%), ulje od koštica grožđa (26%), bundevino (12%), susamovo (9%), bademovo (8%). Čini se da su upotrebom različitih vrsta jestivih ulja ovladale sve starosne grupe – nema mnogo razlika u korisšćenju. Kokosovo ulje je, čini se, modernije među mladima, s obzirom na to da ga ispitanici u uzrastu od 18 do 24 godina i od 25 do 35 godina, koriste u većem procentu, dok oni starosti od 35 do 45 godina navode više od ostalih korišćenje ulja od koštica grožđa.

Najčešće se kupuje Dijamant

Suncokretovo ulje se koristi svakodnevno (60%), a 29% navodi da ga koristi dva do tri puta nedeljno. Ispitanici iz Beograda i Vojvodine nešto ređe koriste ovo ulje, u poređenju sa ostatkom Srbije – 50% navodi da ovu vrstu ulja koristi svaki dan naspram 70% u druga dva regiona. Većina ovu vrstu ulja koriste za prženje i pečenje, za testa (hleb, pite, kolači...) i za kuvana jela. 80% ispitanika iz južne i istočne Srbije kuva sa ovim uljem, dok je u Beogradu to ređa situacija – 63%. Salate ovim uljem začinjava trećina, i to češće muškarci nego žene, kao i ispitanici iz južne i istočne Srbije.

Što se tiče ponude, visoku poznatost beleže Dijamant (98%), Vital (97%), Iskon (88%), kao i Premia (64%) i K Plus (57%). Kada je upotreba u pitanju, iako veoma dobro poznati, neki od brendova se manje koriste. Dijamant svojom glavnom markom, onom koju nejčešće koristi, smatra polovina populacije – naročito Beograđani (63%) i stanovnici južne i istočne Srbije (60%). Iskon je prva sledeća marka po korišćenju (22%), koja značajno manje koristi u Beogradu (svega 7% navodi da im je ova marka najčešći izbor). Vital je najčešće izbor za 18%, pri čemu ga najmanje navode ispitanici južne i istočne Srbije (11%). Svoj izbor objašnjavaju poverenjem u kvalitet i dostupnošću, slede tradicija, povoljna cena i poznata marka. Ukus određene marke ulja koju koriste navodi 1/3 ispitanika, ali za starije od 45 godine je to češće navođen razlog i od poznate marke i od cene.

U periodu vanredne situacije, suncokretovo ulje se, prema mišljenju korisnika, nije promenilo – tri od četiri ispitanika navodi da su ga koristili kao i inače, naročito stariji od 55 godina. Nešto više korišćenja ove namirnice su osvestili korisnici iz Beograda i žene. Ova situacija je uticala donekle i na izbor marki – one koje su bili u prodavnicama su bile i kupovane, što je često i bila marka koju inače kupuju, ali svega 9% je odlazilo u drugu prodavnicu zarad svoje marke suncokretovog ulja.

Monini najviše kupovano maslinovo ulje

Korisnici maslinovog ulja u najvećem procentu (84%) bar jednom nedeljno koirste maslinovo ulje - svakodnevno ga koristi 32% (40% Beograđana), a 37% navodi da ga koristi dva do tri puta nedeljno. Većina ovu vrstu ulja koristi kao začin za salatu (73%), te prelive bez termičke obrade (55%), ali i za kozmetičku namenu (51%). Za kuvanje hrane ga koristi tek svaki peti korisnik maslinovog ulja, odnosno svaki četvrti u Beogradu.

Mnoge marke koje su prisutne na tržištu su poznate i korisnicima maslinovog ulja – 82% poznaje Monini, 68% Olitalia, 48% Minerva, dok je polovina upoznata da postoje i trgovačke marke - 50% Premia, 39% K Plus. Carapelli i Altis su marke koje su značajno više prepoznate u Beogradu nego u drugim regionima – 43% (naspram 33%) i 20% (naspram 11%), a može se reći i da stariji od 45, a naročito od 55 godina, prepoznaju više marki maslinovog ulja. Slična raspodela je i prema glavnoj marki, onoj koju najčešće koriste – 52% koristi Monini, a značajno niže, sledi Olitalia sa 15%, te Premia sa 8%. Interesantno, kada je izbor glavne marke u pitanju, nema regionalnih razlika, kao ni onih prema godinama i polu. Za izbor je važno da imaju poverenje u kvalitet, ali polovina navodi i ukus (što je manje važno za suncokretovo ulje). 27% navodi da je njihov izbor uslovljen cenom, isto toliko dostupnost.

U periodu vanredne situacije, maslinovo ulje se, prema mišljenju korisnika, nije promenilo – 68% navodi da su ga koristili kao i inače, 12% da je to bilo nešto više nego pre. U slučaju maslinovog ulja postoji veća lojalnost markama – 13% je napravilo zalihe svoje marke, a 17% je išlo u drugu prodavnicu, ako nisu pronašli svoju marku. Na sreću većine, marke koji oni kupuju imaju i visoku dostupnost, pa su ih pronalazili u svojim prodavnicama.