Summi1
Summit2

Smart Plus Research: Po paste i četkice za zube u velike trgovinske lance

Oralna higijena - Kupovne navike potrošača

inFokus

08.09.2021

Uz pranje zuba četkicom i pastom koja su osnova oralne higijene, oko četvrtine građana koristi i tečnost za ispiranje zuba (25%), a oko petine građana koriste i čačkalice (21%) ili konac za zube (19%) 

 

Autor: Smart Plus Research

Kakve su rutine građana kad je reč o oralnoj higijeni? Koja sredstva za oralnu higijenu građani koriste? Gde građani kupuju četkice i paste za zube, i na osnovu čega ih biraju? Ovo su neka od pitanja na koja su odgovarali građani Srbije, koje je postavila agencija Smart Plus Research. Razgovarali smo sa 1000 ispitnika, a uzorak je reprezentativnom prema polu, godinama i regionu u kom žive.

Stanje zuba i desni

Za početak, pitali smo građane da ocene stanje svojih zuba i desni. Po tom pitanju, građani su podeljeni, ali je ipak velika većina građana zadovoljno (85%), a mali deo nije zadovoljan tj. ocenjuje stanje zuba kao slabo (15%). Mada većina građana jeste zadovoljna stanjem svojih zuba, ipak, samo oko jedne petine građana ocenjuje to stanje kao odlično (19%). Među starijim uzrasnim kategorijama je više onih koji stanje ocenjuju kao slabo. U grupi 55 do 64 nezadovoljnih stanjem zuba i desni je 22%, a kod građana od 65 i više godina nezadovoljnih zubima je 38%.

Većina ispitanika (70%) nema sve zube na broju. I u ovom slučaju je uzrast od značaja, pa ipak mladi (18-24 godine) većinom (78,8%) imaju sve zube na broju, ali već među građanima od 25 do 34 godine, oko polovine nema sve zube na broju (54,4%). Među građanima od 35 do 54 godine, većina nema sve zube na broju (69,4%), a kod građana koji imaju više od 55 godina samo retki imaju sve zube (5,1%).

Poseta zubaru

Kad je reč o osećanjima povodom odlaska kod zubara, građani su podeljeni, tako da je 35% njih ravnodušno, dok se 22% građana veoma plaši. Ipak, najveći deo građana je između ravnodušnosti i toga da se veoma plaše, pa pomalo osećaju nelagodnost (42%).

Većina građana posećuje zubara, dok samo 7% to ne radi. Budući da oko 2/3 građana, ipak, nije u potpunosti ravnodušno kada treba da posete zubara, ne čudi da najveći deo građana (38%) ne posećuje zubara radi redovnih kontrola, nego po potrebi, tj. tek kada osete bol. Ipak, deo građana to radi, a najveći deo njih to radi jednom godišnje (21%), nešto manje građana posećuje zubara dva do tri puta godišnje (17%), a još manji deo više od tri puta godišnje (10%).

Sredstva za oralnu higijenu

Uz pranje zuba četkicom i pastom koja su osnova oralne higijene, oko četvrtine građana koristi i tečnost za ispiranje zuba (25%), a oko petine građana koriste i čačkalice (21%) ili konac za zube (19%).

Kad je reč o četkicama za zube i dalje najveći deo ispitanika (94%) koristi isključivo manuelnu četkicu, dok samo mali procenat koristi uz manuelnu i električnu (3%) ili samo električnu (3%). Među onim koji koriste električne četkice, top brend je Oral B četkica koju koristi 78% korisnika električnih četkica.

Pranje zuba

Najčešća rutina pranja zuba je pranje zuba uveče i ujutro, koju praktikuje 62% građana, ili ujutro (23%) ili uveče pre spavanja (25%). Manjem delu građana povod za pranje zuba je i izlazak iz kuće (17%), kao i uzimanje hrane (14%).
Pored redovnog pranja zuba, za ispravnu oralnu higijenu važna je dužina pranja zuba. Više od polovine građana tj. 58% pere zube između jednog i tri minuta, 17% kraće od toga, a nešto manje od petine građana (18%) ni ne zna koliko dugo pere zube. U skladu sa tim, 89% građana uopšte ne meri tačno vreme pranja zuba. Među onim građanima koji to rade, najčešći su oni koji broje u sebi (6%), dok je upotreba dodatnih sredstava poput aplikacije ili (peščanog) sata izuzetno retko.

Nova četkica na svakih 3 do 6 meseci

Kad je reč o kupovini nove četkice za zube i izbacivanjem stare, većina građana ima naviku da to relativno često radi. Tako, najveći deo građana menja četkicu na svaka tri meseca (35%) ili na svakih šest meseci (27%). Tek mali deo građana menja četkicu ređe od toga (9%), a isto tako mali deo građana ima rutinu da menja četkicu češće tj. na mesečnom (8%) ili dvomesečnom nivou (15%).
Najveći deo građana (62%) kupuje četkicu za zube u velikim trgovinskim lancima, ali se ona često kupuje i u malim lokalnim prodavnicama i u drogerijama (43%). Čini se da apoteke nisu mesto kupovine četkiva za zube, obzirom da tek 12% kupuje u tom kanalu.

Izbor paste za zube

Brend paste za zube koji ubedljivo najveći deo građana tj. trećina, koristi je Colgate. Mada se znatno ređe koriste, za Colgate-om su po upotrebi i Colynos (10%) koju češće koriste stariji, Blend-a-med (10%) i Signal (9%).

Kada biraju pastu za zube, najveći deo građana vodi računa o odnosu cene i kvaliteta (48%), samoj ceni (44%), ali građani uz to biraju paste na koje su navikli (46%), kao i paste čiji ukus i miris im odgovara (41%). Sa druge strane, izbeljivanje zuba (28%), sastojci paste (prirodni ili da li sadrži fluor), 20% važni su manjem broju građana. Na preporuku drugih ljudi, pri izboru paste se oslanja još manji procenat građana, a interesantno je da se podjednak broj građana oslanja na preporuku stomatologa i prijatelja/člana porodice (14%).

Mesto kupovine paste za zube isto je kao i u slučaju kupovine četkice. Više od polovine građana pastu za zube nabavlja u vekim trgovinskim lancima (57%), nešto manje od polovine nabavlja i u malim lokalnim prodavnicama (41%), ili u nekoj od drogerija (40%).