Summi1
Summit2

RetailZoom: Broj korpi u kojima se prodaju sosovi i dresinzi značajno raste

InFokus: Sosovi i dresinzi

Analize

20.11.2025

Ukoliko posmatramo segmenataciju sosova i dresinga po količini, čak 22% količina čini tartar sos, dresinsi za salate (poput cezar, jogurt dresinga, blue cheese...itd) učestvuju sa 19%, za njima slede paradajz sosovi sa 15%, čili sosovi takođe učestvuju sa 15%, potom sledi pesto sos sa 6%, soja sos sa 5%, burger sos i dip sa po 3%, bolonjeze sos i roštilj sos sa po 2%, dok preostale vrste pojedinačno imaju ispod 2% (pica sos, kari sos, vorčester i još desetina različitih varijacija)

Autor: RetailZoom, dusan.grujic@retailzoom.net

Tasty sauces in glass bottles and fresh products on wooden table, closeup

RetailZoom Retail Audit mesečni izveštaji prikazuju informacije o prometu proizvoda na tržištu maloprodaje, po regionima kao i po kanalima prodaje, rast i pad tržišta, značaj asortimana, trend prodaje, udele na tržištu, uvid u distribuciju i cenu. Podaci su dobijeni ekstrapolacijom na osnovu panela koji obuhvata sledeće tipove prodajnih objekata: supermarkete i hipermarkete (>300m2), srednje i velike radnje (od 40 do 300m2), male radnje (<40m2), čija geografska rasprostranjenost omogućava reprezentativnu sliku celog tržišta. Podatke, na osnovu kojih se izrađuju izveštaji, dostavljaju elektronski svi maloprodajni lanci i samostalne radnje iz RetailZoom panela, što je više od 4.800 objekata.

Procene globalnog tržišta sosova i dresinga variraju u zavisnosti od izvora (definicije segmenata se razlikuju), ali konzervativan raspon je od 160 do 203 milijarde USD (2024), sa očekivanim CAGR ~5% do 2030–2035. Tržište Evrope je oko 35 do 36 milijardi USD (2023), takođe ~5% CAGR do 2030. Najveći segmenti po vrednosti: table sauces (kečap, BBQ, chilli), majonez i dresinzi za salate, zatim etnički/kućni kuvari (pasta/azijski). U Evropi su table sauces najveći i najbrže rastu. Ključni globalni trendovi u ovoj kategoriji se odnose na zdravije formulacije (“clean label”, redukcija soli/šećera; upotreba umami pristupa za snižavanje natrijuma bez gubitka ukusa); premijumizacija & “foodie” ukusi (dimljeno, fermentisano, regionalna autentičnost; craft brendovi i limitirane serije (više cene, manji volumeni); etnički & “world-cuisine” (azijski i latinsko-američki sosovi rastu brže od proseka (kuvanje kod kuće + TikTok/IG recepti)); format & pakovanje: “squeeze” boce, single-serve i refill gde regulativa dopušta, privatne robne marke: ubrzana inovacija (npr. “restaurant-style” linije, premium PL); biljno & funkcionalno: biljni dresinzi/sosovi.

Podaci kompanije RetailZoom se odnose na količinsko i vrednosno učešće sosova i dresinga na maloprodajnom tržištu Srbije, u periodu od avgusta 2024. do jula 2025. godine, dakle proteklih godinu dana.

Kategorija beleži rast količinske prodaje od +9,2%, dok vrednosno raste +11,1% i broj prodatih komada raste +7,2% u poslednjih godinu dana. Rast prosečne cene po jedinici prodaje (kilogram/litar) u kategoriji je duplo sporiji nego godinu dana ranije i iznosi +1,8%.

U toku posmatranog perioda, na severu Srbije je generisano 26,7% prodatih količina, u Beogradu 43,1%, u zapadnoj Srbiji 7,9% dok je u regionu istočne Srbije prodato 22,3% količina. Vrednosno posmatrano, sever Srbije nosi 25,7%, Beograd 47,2%, zapad Srbije 6,8%, a Istok 20,3% prodajne vrednosti.

Najveće količine sosova i dresinga su, u ovom periodu, prodate kroz kanal hipermarketa i supermarketa (koji beleži najveći rast), čak 54,9%, za njima sledi kanal velikih i malih radnji sa 37% prodatih količina, a potom kanal malih radnji sa 8,1%. Ako posmatramo prodate vrednosti sosova i dresinga po kanalima, dominantan je i dalje kanal hipermarket/supermarket sa 58,9% učešća, zatim slede velike/srednje radnje sa 34% učešća i male radnje sa 7,1% učešća.

Ako uzmemo u obzir RetailZoom TIME analizu potrošačke korpe u modernoj trgovini, broj korpi u kojima se prodaju sosovi i dresinzi značajno raste +9,2% u odnosu na isti period prošle godine. Prosečna vrednost korpe u kojima se prodaju sosovi i dresinzi iznosi 208 RSD i raste +1,9% u odnosu na prethodnu godinu, dok prosečan broj proizvoda ove kategorije u korpi iznosi 1,2 proizvoda i blago raste +0,6%. Proizvodi iz ove kategorije najviše su se prodavali u potrošačkoj korpi zajedno sa testeninom, sirom, tortiljama/pizza testom, majonezom, kečapom itd.

Ukoliko posmatramo segmenataciju sosova i dresinga po količini, čak 22% količina čini tartar sos, dresinsi za salate (poput cezar, jogurt dresinga, blue cheese...itd) učestvuju sa 19%, za njima slede paradajz sosovi sa 15%, čili sosovi takođe učestvuju sa 15%, potom sledi pesto sos sa 6%, soja sos sa 5%, burger sos i dip sa po 3%, bolonjeze sos i roštilj sos sa po 2%, dok preostale vrste pojedinačno imaju ispod 2% (pica sos, kari sos, vorčester i još desetina različitih varijacija).

Dominantno pakovanje, sa 27% količina, čini tegla kao ambalaža, zatim dojpak - popularna kesa sa zatvaračem 26%, za njim slede plastične boce sa 21%, vrećica sa 20%, a preostali oblici pakovanja količinski kumulativno generišu 6% prodatih količina.

Vodećih šest proizvođača, u kategoriji sosova i dresinga, su: Barilla, Dijamant, PemyFamily, Polimark, Min Commerce, Nestle i kumulativno proizvođači privatnih robnih marki (po količinskom tržišnom učešću, rangirani po abecednom redu). Ako posmatramo vrednosno tržišno učešće, prikaz je isti.

O kompaniji

RetailZoom je kompanija koja se bavi istraživanjem tržišta, analizom podataka i konsultantskim uslugama. Postoji od 2011. godine i trenutno posluje u 21 zemlji EMENA regiona. Iako je kompanija internacionalna, akcenat je na lokalnim timovima profesionalaca koji dolaze iz istraživačkih agencija, ali i iz proizvođačkih kompanija i maloprodajnih lanaca, kako bi se na najbolji način razumele potrebe klijenata. Cilj kompanije je da poboljša poslovanje svojih klijenata dostavljajući im rešenja vezana za ponašanje kupaca prilikom kupovine, programe vernosti kupaca, analize promocija putem letaka, basket analize, prediktivne analize, kao i detaljan uvid u maloprodaju – analizu distribucije, udela na tržištu, promocija i cena. RetailZoom je u Srbiji prisutan od 2017. godine. Osnovna usluga je praćenje tržišta maloprodaje uz izveštavanje osnovnih parametara poput veličine tržišta, tržišnog učešća, distribucije, cena, kao i izvedenih veličina.