Summi1
Summit2

Slovačka: Lidl – Supermarketizacija 2.0

POSETA TRGOVINI

Iz ugla stručnjaka

15.10.2025

Lidl u Slovačkoj ulazi u novu fazu razvoja – od samog širenja asortimana ka snažnijem lokalnom prilagođavanju. Naglašavanje domaćeg porekla u svežim kategorijama i prilagođeni asortimani za urbane potrošače svedoče o tom pomaku. Istovremeno, diskonter dodatno učvršćuje svoju cenovnu konkurentnost kroz jasnu komunikaciju vrednosti i fokus na efikasnost u prodavnici.

Autor: Sebastian Rennack, međunarodni retail analitičar

Najnovije Lidl prodavnice u Slovačkoj pokazuju kako je ovaj diskonter ušao u novu fazu razvoja. Pored kontinuiranog proširivanja asortimana ka supermarket segmentu, Lidl se više ne definiše samo kroz odnos cene i kvaliteta, već i kroz to koliko uspešno spaja međunarodnu doslednost sa lokalnom relevantnošću. Poseta prodavnici pokazuje kako Lidl balansira lokalizaciju uz strogu efikasnost.

U ekonomskoj strukturi zemlje koja se više nego druge članice EU oslanja na uvoz hrane, Lidl posebno ističe domaće poreklo, naročito u svežim kategorijama. Odeljenje voća i povrća prikazuje autentične lokalne dobavljače, asortiman mesa i živine naglašava koncept „od farme do stola“, a u delikates sekciji uvedena je posebna linija proizvoda Slovensko koja označava robu slovenskog porekla.

„Biti lokalni“ u Lidl kontekstu znači i prilagođavanje specifičnim potrebama kupaca svake prodavnice. U zemlji koja ima jednu od najvećih razlika između ruralnih i urbanih područja u Evropi, posećena bratislavska prodavnica nudi visokoproteinske i bezlaktozne proizvode u rashlađenom asortimanu, posebno odeljenje kraft piva, čokolade bez šećera pod privatnim brendom i zonu samonaplate namenjenu ne samo za brze kupovine, već i za kupce sa punim korpama. Mnogi od ovih elemenata karakteristični su isključivo za urbane prodavnice.

Istovremeno, diskonter iz Schwarz grupe nastoji da ojača svoj izvorni adut – cenovnu konkurentnost. Svest o cenama hrane u Slovačkoj je porasla nakon perioda visoke inflacije. Pre samo nekoliko godina, cene hrane u toj zemlji rasle su trećim najbržim tempom u Evropi.

Poruke o „niskim cenama“ čine ključni komunikacioni element na ulazu u svako glavno odeljenje – pekaru, voće i povrće, rashlađene i zamrznute proizvode. Sva ta odeljenja dobila su novo korporativno uređenje koje će biti primenjeno širom Evrope. Postavljanje paleta na krajevima gondola i manjih paleta u zoni kasa stvara utisak masovne prodaje, ali i maksimalnu efikasnost u rukovanju promotivnim artiklima. Odeljenje vina takođe se vraća osnovama – umesto pojedinačnih boca izloženih u drvenim policama, Lidl se vratio diskontnom pristupu i na police postavlja cele transportne kutije, bez obzira na cenovni rang.

Sa svojim konceptom prodavnica u Slovačkoj, Lidl je na dobrom putu ka Supermarketizaciji 2.0 – modelu lokalnog diskont-supermarketa.

Poseta trgovini


Moderna fasada Lidla u Slovačkoj, ukrašena šarenim muralima, pokazuje kako najveći evropski diskonter evoluira ka izgledu modernog supermarketa.



Lidl ističe prave slovačke poljoprivrednike među dobavljačima, jačajući autentičnost i približavajući se profilu lokalnog supermarketa.



Glavna poruka – „niske cene“ – ostaje vidljiva kroz hrabru crveno-žutu signalizaciju u novom evropskom dizajnu.



Na ulazu kupce dočekuje Lidlova pekara.



Slatka peciva postavljena su na početku kupovnog toka, a kroasani zauzimaju celu policu.





Kroz liniju „Z kamennej pece“ („iz kamene peći“), Lidl naglašava hleb rađen po zanatskoj recepturi, bez konzervansa.

 

Za razliku od ranijeg „hokejaškog“ rasporeda, novi Lidl standard vraća prave završetke gondola u odeljenju voća i povrća – povratak diskontnim korenima uz naglasak na cenu i svežinu.

 

Oznake odeljenja predstavljaju slovačke farmere sa imenima i proizvodima, jačajući autentičnost i lokalni identitet svežih kategorija.


Porukom „z farmy na stôl“ („od farme do stola“) Lidl povezuje meso iz frižidera sa domaćim farmerima, spajajući diskontnu vrednost i supermarket-priču o poreklu.


Oznake u bojama olakšavaju snalaženje u asortimanu govedine, živine i ribe, čineći kupovinu bržom i praktičnijom.


Pomoću serije ikonica Lidl vizuelno prikazuje svoj koncept „od farme do stola“, pretvarajući marketinške tvrdnje u jasnu prodajnu priču.


U asortimanu delikatesa, Lidlov tradicionalni podbrend Pikok spaja folklorni dizajn sa slovačkim poreklom, uz naglasak na održivost i kvalitet mesa.


Promo oznake na zadnjem zidu, u crveno-žutoj kombinaciji, prate novi međunarodni standard brenda.


Kategorije visokoproteinskih i bezlaktoznih proizvoda ističu zdravstvene trendove i daju rashlađenom odeljenju urbane prodavnice izgled pravog supermarketa.

 


U odeljenju neprehrane Lidl dodaje dodatne police i jasno razdvaja ponude – ponedeljkom (plavo) i četvrtkom (crveno).

 


Lidl povezuje fizičku i onlajn kupovinu, upućujući kupce na Lidl.sk za širi asortiman.



U glavnim prolazima korišćeni su upečatljivi natpisi po kategorijama („Supe“, „Začini“), radi lakšeg snalaženja.

 


Posebna gondola sadrži više od 30 artikala privatne robne marke čokolade, uključujući novu liniju „bez šećera“, naglašavajući ekspertizu Schwarz grupe.

 

Deterdženti za veš i kuhinju jasno su odvojeni pomoću boja.



Žuti označivači na policama naglašavaju nove artikle, poručujući da Lidl širi asortiman ne samo kroz promocije, već i kroz stalnu ponudu.


Odeljenje alkoholnih pića osvetljeno je posebnim svetlom, dajući mu dodatnu vidljivost u okviru standardnog rasporeda.



Za razliku od drugih zemalja, Lidl u Slovačkoj izlaže vina u transportnim kutijama po šest boca, u skladu sa diskontnom filozofijom i maksimalnom efikasnošću.



Tokom avgustovskih vrućina, Lidl postavlja velike palete piva i sokova uz zamrzivače, prateći sezonsku potražnju.



Velike crvene kutije sa grickalicama olakšavaju rukovanje, a niski podijum sa dve police stvara prepoznatljiv „diskontni“ izgled.


Odeljenje zamrznutih proizvoda proteže se u dugačkoj dvostrukoj liniji zamrzivača, postavljenih odmah ispred samonaplate radi smanjenja vremena odmrzavanja.

 

Zona kasa ima nove dizajnerske elemente i mini palete koje podstiču impulzivne kupovine, uz maksimalnu efikasnost.



Samonaplata opremljena je velikim vagama za pune korpe i pregledno izloženim artiklima za brze kupovine.

O AUTORU
Sebastian Rennack je osnivač Aletos Retail Advisory, internacionalni retail analitičar i bivši međunarodni dopisnik Lebensmittel Zeitunga, vodećeg nemačkog nedeljnog poslovnog lista za FMCG sektor. Takođe, ima veliko praktično iskustvo u industriji kao bivši član međunarodnih timova za operacije Schwarz grupe i Metro grupe u Poljskoj, Ukrajini i Rusiji.


Foto: Sebastian Rennack