Pripremila: Ana Filipović, ana@instore.rs
Najveći svetski proizvođači ambalaže otkrili su vodeće uvide i vrhunsko stručno znanje o globalnom tržištu pakovanja. Evo industrijskih trendova koje pratimo u ovoj godini.
- Dinamični poremećaj: privlačenje pažnje na sve zasićenijem tržištu.
- Moderni minimalizam: usvajanje pristupa „manje je više“ koji odjekuje kod današnjih potrošača.
- Interaktivna iskustva: kreiranje jedinstvenih i angažujućih iskustava kroz interaktivno pakovanje.
- Senzorno angažovanje: prihvatanje vizuelnih, taktilnih, zvučnih i mirisnih elemenata radi stvaranja užitka.
- Inovacije u održivosti: unapređivanje održivih rešenja za pakovanje putem inovacija.
Dinamični poremećaj
Sa sve zasićenijim tržištem i rastućim uticajem društvenih mreža i digitalnih kanala kupovine, pakovanje mora da izazove poremećaj i angažuje pažnju više nego ikada. Studije pokazuju da brendovi imaju samo nekoliko sekundi da privuku pažnju potrošača, dok oni pregledaju police u maloprodaji ili skroluju e-prodavnice. Jedinstveno pakovanje može privući pažnju i prekinuti monotoniju u moru sličnosti. Neki brendovi pomeraju granice neočekivanim pakovanjem koje je jedinstveno u njihovim kategorijama proizvoda. Konsultanti za marketing i rizični kapital ovaj trend nazivaju „chaos packaging“ (haotično pakovanje), ističući da pakovanja koja izazivaju neku vrstu kognitivne disonance imaju veću verovatnoću da privuku pažnju kupaca nego tradicionalne kutije, boce i limenke. Prema njihovom rečima, to privlači brendove, naročito kako oglašavanje postaje skuplje i dobavljači se bore za prostor na policama.
Prema NielsenIQ studiji, 64% odluka potrošača da isprobaju novi proizvod zavisi od vizuelne privlačnosti pakovanja.
Prilagođeni dizajni primarnog i sekundarnog pakovanja sa jedinstvenim oblicima, veličinama, siluetama, bojama, zatvaračima i materijalima, takođe, mogu izazvati prekid i privući potrošače.
Moderni minimalizam
Mnogo se govorilo o dizajnerskom trendu „minimalizma“ koji dobija na snazi poslednjih godina. To se odnosi na brend dizajn koji prihvata jednostavnu, prigušenu i neopterećenu estetiku. Potrošači često povezuju minimalističko pakovanje sa premijum ili „čistim“ proizvodima višeg kvaliteta ili sa manje sastojaka.
Nedavna studija Journal of Marketing-a na 1.300 pakovanja u najvećem lancu supermarketa u SAD pokazala je da je „jednostavnost dizajna pakovanja pozitivno povezana sa cenom“.
Kada je reč o minimalističkom brend dizajnu, savršena kombinacija tipografije, dimenzija, razmaka i izbora boja može napraviti razliku između generičkog i izuzetnog. Neophodno je raditi sa brend i strukturnim dizajnerima koji razumeju nijanse minimalizma.
Minimalističko pakovanje, takođe, odjekuje kod današnjih ekološki svesnih potrošača. Osim estetike, trend modernog minimalizma fokusira se na korišćenje manje materijala i uklanjanje nepotrebnih komponenti radi smanjenja otpada i poboljšanja ukupnog ugljeničnog otiska proizvoda. Širom sveta, postoje brojni timovi globalnih stručnjaka za održivost koji pomažu kupcima da pronađu najbolja održiva rešenja za pakovanje. Pristup održivosti uključuje optimizaciju pakovanja radi efikasnosti sa minimalnim brojem komponenti.
Interaktivna iskustva
Današnji potrošači žude za jedinstvenim iskustvima, a dizajn pakovanja igra sve važniju ulogu u stvaranju tih trenutaka. Pakovanje prevazilazi ulogu zaštite proizvoda i vizuelne privlačnosti, te pomaže da se potrošači angažuju i povežu sa brendovima kroz interaktivne inovacije.
Digitalni alati poput QR kodova i tehnologije komunikacije na blizinu (NFC) omogućavaju potrošačima da komuniciraju sa brendovima na robusniji i angažovaniji način.
Brzo skeniranje telefonom preusmerava kupce na veb-sajt brenda kako bi pogledali tutorijale o proizvodima, pregledali proizvode, čitali recenzije, otkrivali informacije o sastojcima, saznali više o društvenim ili ekološkim inicijativama kompanije i još mnogo toga.
Rastuća popularnost društvenih mreža, influensera i objava o proizvodima takođe je podigla ulogu pakovanja i naglasila značaj kreiranja interaktivnih iskustava. Društvene mreže sve više rastu kao prodajni kanal, pri čemu istraživanje Mintel-a pokazuje da je gotovo polovina potrošača obavila kupovinu putem društvenih mreža. Kreativni i interaktivni dizajn pakovanja podiže iskustvo brenda i podstiče ljude da objavljuju video snimke otpakivanja ili preporuka proizvoda na društvenim mrežama. Razmišljajte izvan okvira i istražujte neočekivane oblike, strukture, materijale, završne obrade i iznenađujuće detalje koji podstiču interakciju.
Senzorno angažovanje
Osim interaktivnih iskustava, pakovanje može privući potrošače vođene željom za užitkom angažovanjem čula.
Prema podacima kompanije GlobalData, zbog samoizolacije, dosade i anksioznosti, mnogi kupci su počeli da traže uzbudljivije varijante svakodnevnih proizvoda i usluga koje kupuju. Oni navode da su mlađe potrošačke grupe posebno vođene iskustvom i spremne su da plate više za unapređeno brend iskustvo. Razmislite o opciji „ogrebi i pomiriši“ (scratch-n-sniff) za proizvode sa mirisom u kategorijama osveživača prostora, sredstava za čišćenje doma i proizvoda za negu lepote. Taktilni elementi, poput mekanog dodira, jedinstvenih tekstura i gravura, podstiču potrošače da se na jedinstven način povežu sa pakovanjem. Tehnologija promene boje može se koristiti za prikazivanje svežine, efikasnosti ili za zabavne efekte.
Postoje brojne mogućnosti i rešenja za pakovanje sa prilagođenim oblicima, jedinstvenim teksturama, iskačućim elementima, LED svetlima i drugim funkcijama koje pomažu brendovima da stvore senzorno angažovanje.
Inovacije u održivosti
Zbog stalne potražnje potrošača, zahteva trgovaca, državnih propisa i korporativnih obaveza, održivost se četvrtu godinu zaredom nalazi na godišnjoj listi trendova u pakovanju. Euromonitor International navodi da je cirkularnost najsnažniji pokretač razvoja pakovanja, jer raste pritisak da ono ne završi zagađujući životnu sredinu, što podržava mišljenje potrošača, korporativne obaveze i, u sve većoj meri, propisi.
Godina 2025. je velika godina za ekološki prihvatljivo pakovanje, jer se približavaju rokovi za postizanje ciljeva održivosti za neke od najvećih svetskih korporacija koje proizvode robu široke potrošnje.
Tokom poslednjih nekoliko godina, mnoge kompanije su se trudile da smanje upotrebu nove plastike, podstaknu reciklažu i eliminišu otpad kroz sisteme ponovnog punjenja i ponovne upotrebe. Ove godine, energetska efikasnost, potrošnja vode, smanjenje emisije gasova sa efektom staklene bašte i materijalna cirkularnost ostaće u fokusu. To uključuje lagana rešenja, inovacije u mono-materijalnom pakovanju, biorazgradive materijale i drugo.
Mnogi timovi za održivost sprovode analize životnog ciklusa (LCA) kako bi pomogli kupcima da kvantifikuju uticaj proizvoda na životnu sredinu tokom celog njegovog životnog ciklusa. Uz LCA, može se izračunati ekološki otisak proizvoda, uključujući njegov ugljenični otisak (emisije gasova sa efektom staklene bašte) i potrošnju vode, mineralnih resursa i fosilnih goriva.