Summi1
Summit2

Slovačka: Coop Jednota Slovensko – lokalni maloprodajni heroj

POSETA TRGOVINI

Iz ugla stručnjaka

09.10.2025

Coop Jednota Slovensko je nesumnjivo lokalni heroj slovačke maloprodaje. Iako ostaje ukorenjen u manjim, seoskim prodavnicama Potraviny, ovaj trgovac postepeno prelazi u savremeni supermarket format, fokusiran na tehnologiju i praktičnost. Zahvaljujući pionirskim 24/7 hibridnim prodavnicama, Coop pokazuje kako tradicija i inovacija mogu da postoje rame uz rame.

Autor: Sebastian Rennack, međunarodni retail analitičar 

Coop Jednota Slovensko je vodeća domaća maloprodajna zadruga u Slovačkoj i istaknuti primer „lokalnog heroja“ u maloprodaji centralne Evrope. Iako okosnicu mreže i dalje čine brojne male, seoske prodavnice u blizini potrošača, zadruga se istovremeno pozicionirala i kroz savremene gradske supermarkete koji naglasak stavljaju na praktičnost i tehnologiju, dok njen marketing održava brend čvrsto ukorenjenim u autentičnu slovačku tradiciju.

Zadružni DNK – autentična slovačka maloprodaja

Koreni zadružne trgovine u Slovačkoj sežu 180 godina unazad, do osnivanja prve zadruge 1845. godine. Iz te tradicije izrasla je današnja Coop Jednota Slovensko, koja okuplja 30 nezavisnih regionalnih potrošačkih zadruga i zajedno upravlja sa više od 1.900 prodavnica širom zemlje. Ovaj zadružni identitet nosi autentičnost koja prevazilazi marketinške tvrdnje i omogućava da DNK organizacije zasija kroz svakodnevni maloprodajni život.

Coop Jednota sarađuje sa više od 1.300 slovačkih dobavljača – od malih farmera do porodičnih pekara. Prema podacima kompanije, 73% mlečnih proizvoda, 87% svežeg mesa i gotovo 100% piletine, mleka, jaja i bryndze nabavlja se iz domaće proizvodnje. Ovo snažno oslanjanje na lokalne proizvođače dodatno je podržano jednom od najdugovečnijih kampanja u zemlji. Više od 15 godina Bača i Honelník – pastir i njegov pomoćnik – simbolična su lica Coop Jednote, duboko urezana u kulturno pamćenje nacije. Strategija očigledno funkcioniše: prema istraživanju PKS 2025, Coop Jednota prednjači sa 56% domaćih proizvoda na policama – najvišim udelom među svim trgovcima. Slede međunarodni lanci, Biedronka sa 44% i Tesco sa 42%. Coop Jednota tako zadržava poziciju lokalnog maloprodajnog heroja Slovačke.

Tradicija koja prerasta u modernost

Većina prodavnica Coop Jednote i dalje su male Potraviny radnje manje od 200 m², ali glavni pokretač rasta dolazi iz većih i savremenijih formata supermarketa. Do kraja 2024. godine lanac je upravljao sa 605 standardnih supermarketa i 101 većim Tempo supermarketom. Ovi moderni formati uvode digitalne cenovnike, ekološke tehnologije, servisne pultove i, u urbanim sredinama, Coop Bistro kutke sa toplim obrocima, supama i jelima sa roštilja. Asortiman je prilagođen novim očekivanjima kupaca – uključuje funkcionalne proizvode, artikle bez određenih sastojaka („free-from“) i osveženu ponudu privatnih robnih marki.

Dalji korak u modernizaciji predstavljaju automatizovane 24/7 hibridne prodavnice, čiji je razvoj započet 2024. godine, a do sredine 2025. mreža je već brojala deset objekata. Samo u regionu Orava lokalna zadruga planira proširenje formata na 20 prodavnica, kako bi svaka zajednica imala barem jednu radnju otvorenu non-stop. Ove prodavnice rade sa osobljem tokom dana, a prelaze u automatizovani režim noću, nedeljom i praznicima. Pristup je moguć putem aplikacije Coop Jednota Klub, a kupovina je potpuno bezgotovinska. Nijedan drugi trgovac u Slovačkoj ne nudi ovakav format, što Coop Jednotu čini pionirem hibridnih 24/7 prodavnica. Za ovu inovaciju, kompanija je 2024. godine dobila priznanje Innovator in Retail.

Posete prodavnicama pokazuju da Coop Jednota uspešno balansira između očuvanja svoje autentične uloge tradicionalnog slovačkog brenda i odgovora na nova očekivanja potrošača kroz moderne formate i tehnološka rešenja.

Poseta trgovini
Tempo supermarket u bratislavskom centru Tehelko predstavlja najnoviji koncept prodavnice i poslednje veliko otvaranje Coop Jednote u glavnom gradu.

Još pre ulaska u prodavnicu, trgovac spaja tradiciju i tehnologiju kroz Baču i Honelníka, koji motivišu kupce da se učlane u lojalti klub Coop Jednota.

Na ulazu u prodavnicu Coop Jednota promoviše sveže slovačko voće i povrće, sa Bačom kao ambasadorom brenda, ističući se kao broj jedan u kategoriji svežih proizvoda među domaćim trgovcima.

Odeljenje voća i povrća uključuje rashladni zid namenjen lako kvarljivim proizvodima.

Tempo supermarket koristi elektronske cene u celom asortimanu.

Odmah pored voća i povrća nalazi se odeljenje konzervisanih proizvoda, jedno od najvećih u segmentu supermarketa, sa brojnim artiklima privatnih marki.

Kao snažan neprehrambeni oslonac, veliki Tchibo modul sa rotirajućim asortimanom privlači pažnju kupaca.

Promotivni krajevi gondola istaknuti su u tradicionalnom folklornom dizajnu Coop Jednote.

U skladu sa urbanim karakterom lokacije, organski proizvodi imaju istaknuto mesto.

Trake na policama koriste se za promociju privatnih marki Coop Jednote.

Asortiman privatnih marki prati trendove poput bezglutenskih proizvoda pod linijom Tomu Ver.

Poseban deo polica posvećen je bezglutenskim proizvodima, sa oznakama i zastavicama.

I ovde Coop Jednota nudi dobar odnos cene i kvaliteta u okviru svoje linije Tomu Ver free-from.

Pekarsko odeljenje predvodi regionalni pekar, dodatno jačajući lokalni karakter Coop Jednote.

Lokalni specijalitet „Bratislavske kiflice“ zaštićen je od strane EU kao tradicionalni specijalitet zagarantovanog porekla (TSG).

Na putu ka servisnom pultu, ambasador brenda Bača ističe da 87% svežeg mesa i mesnih proizvoda dolazi iz Slovačke.

Na servisnom pultu, regionalna zadruga Kukkonia nudi širok izbor svežeg i prerađenog mesa, potvrđujući lokalne korene Coop Jednote.

Premijum Kukkonia proizvodi uključuju delikatesne specijalitete od mangulice, poput larda, guancialea i pančete.

U okviru Coop Bistro kutka nude se topli obroci i užine, kao dopuna servisnim pultovima sa fokusom na praktičnost.

Sveže pripremljeni sendviči i peciva dostupni su na pultu, u skladu sa „grab-and-go“ potražnjom.

U rashlađenom i zamrznutom delu, Coop Jednota posebno ističe tradicionalne slovačke proizvode.

Poseban segment posvećen je ishrani bez laktoze.

Na mnogim pakovanjima privatnih marki Coop Jednota naglašava duhovit i vedar karakter svojih lokalnih heroja, Bače i Honelníka. Ovde Bača pita: „Znaš li razliku između polumasnog i punomasnog mleka?“, a Honelník se šali: „Polumasno je od krava na dijeti.“

Prva polica u odeljenju bezalkoholnih pića rezervisana je za regionalni brend Kofola, istaknuto prikazan pored međunarodnih konkurenata.

U odeljenju konditorskih proizvoda, tradicionalni čehoslovački brend Orion Studentská deli prostor sa globalnim markama.

U delu sa ambijentalnim proizvodima, posebni paletni prostori i krajevi gondola posvećeni su isključivo tradicionalnim slovačkim proizvodima.

Prodavnica od 1.600 m² nudi naplatu na šest klasičnih kasa...

...ili putem samouslužnog prostora sa četiri kase.

U okviru samouslužnog odeljka nalazi se i punkt za preuzimanje narudžbina sa Wolt dostave, namenjen urbanim kupcima.

Na izlazu iz supermarketa Coop Jednota ponovo naglašava domaće poreklo proizvoda – poster ističe da do 73% svih mlečnih proizvoda u ponudi dolazi iz Slovačke.

Foto: Sebastian Rennack

O AUTORU
Sebastian Rennack je osnivač Aletos Retail Advisory, internacionalni retail analitičar i bivši međunarodni dopisnik Lebensmittel Zeitunga, vodećeg nemačkog nedeljnog poslovnog lista za FMCG sektor. Takođe, ima veliko praktično iskustvo u industriji kao bivši član međunarodnih timova za operacije Schwarz grupe i Metro grupe u Poljskoj, Ukrajini i Rusiji.