U svetu koji oblikuju ekonomski šokovi i nestabilne globalne dinamike, otpornost regionalnog poslovanja nalazi se na testu. Disrupcija u gotovo svim segmentima koji utiču na poslovanje i globalni makroekonomski trendovi uveliko se oslikavaju i na privatni sektor u regionu. Za snalaženje u onome što predstoji ključno je razumevanje globalnih poremećaja i trendova – a ne njihovo izbegavanje, istaknuto je na panelu u okviru kog su o ovim temama diskutovali Miljan Ždrale (EBRD), Jean-Marc Peterschmitt (EBRD) i Jasna Atanasijević (EY Parthenon).
Nakon godina konsolidacije regionalnih tržišta, i u svetlu globalnih ekonomskih neizvesnosti, neminovno se postavlja pitanje da li su, i u kojoj meri, region i ovdašnji potrošači i dalje atraktivni za investitore. Tokom razgovora koji je okupio Aleksandra Dragičevića (MidEuropa), Elvina Gurija (Invenio Partners), Anthonyja Stalkera (CEECAT Capital), Marka Hinića (Integral Venture Partners) i Tamaru Tošić (EBRD), otvorena su ključna pitanja – gde treba usmeriti kapital, koji su prioriteti u nestabilnom okruženju i šta su faktori koji će oblikovati investicije u godinama koje dolaze. Uprkos izazovima koji su svakako prisutni, zaključak panelista je da strateški fokus i pametna alokacija kapitala i dalje održavaju region na investicionoj mapi za 2025. i budućnost.
Consumer Rules Summit 2025 istakao je snagu regionalne saradnje, digitalne transformacije i zelene tranzicije u suočavanju sa današnjim složenim izazovima. Kroz ulaganja u standarde, tehnologije i ljudski kapital, region kreira otpornu budućnost. Uz konkurentske prednosti u talentima, digitalnim sposobnostima, troškovima i blizini razvijenih tržišta, kombinacija privatne inicijative i podrške EBRD-a donosi dugoročni uspeh, poručila je Tošić.
Tokom drugog dana samita, lideri lokalnih i međunarodnih kompanija iskoristili su priliku i za razgovor o strategijama rasta u vremenu globalne i regionalne neizvesnosti. Vasil Naçi (AGNA Group), Andrei Bica (Profi), Dušan Radičević (Al Dahra), Radu Timiş (Cris-Tim) su u diskusiji koju je moderirao Andrius Matiuchinas (EBRD) potražili odgovor na pitanje da li se fokusirati na ulazak u nove, obećavajuće segmente i industrije ili graditi rast organskim putem, uz zaključak da će, bez obzira na odabrani pravac, agilnost i dobro razumevanje tržišta biti ključni faktori uspešnog skaliranja u 2025. godini i nadalje.
Na panelu posvećenom održivosti Michal Halwa (Studenac), Viorel Ognean (Lantmännen Unibake), Ștefan Bucataru (Agricover Holding) i Assel Aitkhozhina (EBRD), otvorili su pitanja da li je održivost i dalje dobra za biznis, kakav je njen uticaj na profitabilnost kompanija i da li privatni sektor pokreće zelenu agendu ili samo odgovara na očekivanja potrošača. Sagovornici su se složili da održivost nije samo pitanje etike, već postaje ključni faktor otpornosti i rasta kompanija u savremenom tržišnom okruženju.
U razgovoru o ulozi veštačke inteligencije i mašinskog učenja u jačanju otpornosti lanaca snabdevanja u uslovima globalnih izazova posebna pažnja posvećena je razbijanju uobičajenih zabluda o primeni ovih tehnologija u biznisu, kao i praktičnim rešenjima koja se mogu implementirati bez velikih investicija. Istaknuto je da veštačka inteligencija nije isključivo vezana za velike sisteme; čak i jednostavni, lako primenjivi alati mogu doneti značajne i opipljive koristi. Učesnici panela bili su Luka Orešković (Mplus/Bosqar), Aleksandra Jović (Nelt Group) i Theodor Dimache (Mindit), dok je moderator bio Nemanja Grgić iz EBRD-a.
Tokom diskusije o saradnji između korporacija i startapa, istaknuta je potreba za strateškim pristupom partnerstvima, uz naglasak da uspešna saradnja zahteva više od pukog „tech scoutinga“. Na panelu je zaključeno da se dugoročna vrednost može otključati kroz održiva partnerstva, koja predstavljaju odgovor na izazove sa kojima se današnje kompanije suočavaju. Na panelu su govorili Neven Vranković (Atlantic Grupa) i Matija Žulj (AGRIVI), uz moderaciju Jelene Erker iz EBRD-a, a njihova poruka je da prava inovacija nastaje kada korporacije imaju hrabrosti da prihvate saradnju, a startapovi dobiju prostor i podršku da efikasno isporuče rešenja.
Tokom tri „Off the Record“ sesije, Tamara Tošić (EBRD) i Klaus Vukovich (DC Advisory Austria i CEE) razgovarali su o strateškom kapitalu, promenama u investicionim prioritetima i ključnim pokretačima ulaganja za 2025. godinu, dok su Andrei Bica (Profi) i Andrei Svoronos (EBRD) diskutovali o najvećim izazovima u maloprodaji hrane – od balansiranja rasta i poverenja potrošača do suočavanja sa izazovima u današnjim dinamičnim tržištima. U razgovoru između Nevena Vrankovića (Atlantic Grupa) i Jelene Erker (EBRD) o korporativnim strategijama održivosti i njihovom stvarnom uticaju, istaknuta je uloga biznisa u promovisanju promena ka zelenijoj budućnosti.
S više od 120 učesnika, dvodnevni Consumer Rules Summit u Tivtu je i u svom trećem izdanju potvrdio epitet platforme za raspravu, razmenu ideja i saradnju svih ključnih aktera sektora maloprodaje hrane, poljoprivrede, robe široke potrošnje i distribucije u širem regionu.
Priredila: InStore redakcija
Foto: EBRD/CSR 2025