Summi1
Summit2

Crna Gora: EBRD konferencija u Tivtu okupila lidere FMCG industrije

AKTUELNO

Region

30.09.2025

Prvi dan regionalne konferencije Consumer Rules Summit 2025, održane u Tivtu u organizaciji Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD), okupio je više od 100 učesnika iz vodećih regionalnih i globalnih kompanija iz sektora hrane, agrobiznisa, maloprodaje hrane i distribucije. Redakcija InStore-a prati uživo ovaj dvodnevni događaj i donosi vam glavne uvide i zaključke učesnika.

Priredio: Maksim Đurović, maksim@instore.rs

Centralna sesija prvog dana bila je panel „Hard Talk – Mission Debrief: Insights from the Top“, inspirisan duhom filma „Nemoguća misija“, gde su poslovni lideri podelili uvide o upravljanju složenim izazovima u poslovanju koje danas često podseća na „nemoguću misiju“. Inflacija, pritisak na marže, geopolitičke tenzije i održivost poslovnih modela bile su glavne teme sinoćnjeg panela, a iznesen je i predlog o formiranju zajedničkog konzorcijuma za ulaganja u Crnoj Gori.

Konferenciju je otvorio Matteo Colangeli, regionalni direktor za Zapadni Balkan, EBRD, koji je održao pozdravni govor dobrodošlice u Crnu Goru.

Matteo Colangeli, regionalni direktor za Zapadni Balkan, EBRD (Foto: Samir Lačević)

Na sceni su bili čelni ljudi najvećih regionalnih kompanija Emil Tedeschi, predsednik i CEO Atlantic Grupe, Nebojša Šaponjić, jedan od osnivača i vlasnika Nelt Grupe, Mihailo Janković, CEO MK Group, Ljiljana Kunosić, CEO Bingo Group i Dragan Bokan, predsednik uprave kompanije VOLI, razgovarali su o snalaženju u složenim tržišnim uslovima. Panel je moderirala Vesna Damjanić, glavna i odgovorna urednica, Bloomberg Adria TV. Tokom panela lideri iz FMCG industrije razgovarali su o najvećim izazovima 2025 – inflaciji, pritisku na marže, geopolitičkim tenzijama i konkurenciji – i otvorili pitanje koliko su današnji modeli održivi u budućnosti.

Nemoguća misija 2025. 
Na pitanje „Šta vam je ove godine bila nemoguća misija?“, Tedeschi je odgovorio da se ne bavi stvarima na koje ne može da utiče – poput geopolitike ili cena energenata: Vremena su turbulentna, i umesto da se bavimo plakanjem, treba da živimo svoje živote u okvirima mogućeg. Ako volite svoj posao i radite iz strasti, problemi – stari i novi – samo su izazovi.

Bokan je istakao da proizvođači deluju relaksiranije od trgovaca. Jedva čekam da se ova godina završi, rekao je, naglašavajući koliko je lakše proizvođačima da donesu odluku o novim cenovnicima, nego trgovcima koji moraju krajnjem potrošaču da objasne zašto je cena viša. U tom trenutku, bez obzira na to ko je podigao cenu, kriv je Voli – jer smo mi ti koji je na kraju prenesu do kupca. I na kraju, uvek sam ja lično kriv, dodao je on. 

Na pitanje moderatora šta ga drži budnim noću, Bokan je rekao da kada pomisli na budućnost nije optimista. Sledeća godina, prema njegovom mišljenju, doneće velike promene na tržištu, naročito u segmentu prehrane: Pripremamo se za ozbiljniju komunikaciju između proizvođača, distributera i maloprodajnih lanaca. Sa svojim menadžerskim timom prvi put posle 30 godina detaljno ćemo analizirati svakog proizvođača i njegove brendove, kako bismo pružili priliku svim partnerima. Ne može se menjati cenovnik dobavljača bez kontrole. Sledeća godina doneće ozbiljno preispitivanje odnosa sa dobavljačima i balansiranje između rasta troškova, cena i profitabilnosti. Očekujem burne 2026. i 2027. godine.

Pogled iz Bosne i Hercegovine
Direktorka Bingo Group-a, Ljiljana Kunosić, naglasila je da je Bosna i Hercegovina jedna od najslabijih regija u poslovnom smislu i da je protekla godina bila izuzetno teška za trgovce: Veliki je pritisak na marže. Teško je bilo trgovati, ali isto tako teško je i u Evropi – nismo izuzetak. Moramo se snalaziti. Sutra je novi dan. Da, teško je – ali treba ostati smiren i razuman.

Posebno je istaknuta otpornost Zapadnog Balkana, gde kompanije pokazuju visok nivo agilnosti u prilagođavanju tržišnim pritiscima, uz podršku EBRD-a koji naglašava značaj angažovanja privatnog  sektora. 

Humor i ozbiljne poruke – Nelt i Voli
Na pitanje moderatora šta ga drži budnim noću, Šaponjić iz Nelt grupe odgovorio je sa dozom humora: Kada uporedim situaciju sa Afrikom, kod nas je med i mleko. Podsetio je da Nelt posluje i u Africi, u distribuciji i proizvodnji slatkiša.

Šaponjić se našalio sa Bokanom rekavši da „u Crnoj Gori jedino sa Neltom nema problema“, na šta je Bokan duhovito odgovorio da je „zato i profitabilnost Volija dobra“. Šaponjić je dodao da bi ona mogla biti i veća – „ako bismo radili zajedno.“

Govorio je i o investicijama Nelta u Africi, gde su nakon 12 godina uspeli da svake godine ostvare rast, a sada ulažu u veliki logistički centar: Da bi bili uspešni, morate uhvatiti talas.

Šaponjić je naglasio da makroekonomske trendove, poput cena energenata ili globalnih kriza, Nelt ne može da menja, baš kao ni EBRD. Dodao je: Na nama je da vidimo šta mi sami možemo da uradimo da izađemo bolji. Godina 2025. bila je teška, ali moramo da pronađemo unutrašnju snagu za dalji razvoj.

Perspektiva MK Grupe
Janković iz MK Grupe osvrnuo se na uticaj rata u Ukrajini i globalnih pritisaka na trgovce: Moramo se spremati za sve scenarije. Naš fokus su investicije u znanje i posvećenost poslu. Na pitanje moderatora da li postoji „tajno oružje“, Janković je odgovorio: Ne postoji tajno oružje. To su posvećenost, rad, prilagođavanje i investicije. To je naš put.

Posebno je istakao dva velika investiciona projekta: odluku o investiranju 42 miliona evra u fabriku alkohola u Kovačici, koja bi trebalo da počne sa radom u martu 2026. godine, i plan za novu Carnex fabriku u vrednosti od 90 miliona evra, sa ciljem modernizacije mesne industrije i proširenja kapaciteta.

Strategija Atlantic Grupe
Na pitanje o sledećim velikim koracima, Tedeschi je rekao da je Atlantic Grupa napravila plan do 2027. godine, uzimajući u obzir rizike na koje mogu da utiču, ali i one na koje ne mogu. I u biznisu želimo zonu komfora, ali ono čime se bavimo to ne trpi. Mojim saradnicima nikada ne garantujem da će sve biti lako – ali garantujem da im neće biti dosadno, rekao je on. 

Podsetio je da niko nije bio obučen da vodi kompanije u uslovima pandemije ili zamrzavanja cena, ali da su kroz sve to prošli i opstali: Naš fokus su ljudi – od dostavljača i skladištara do pravnika. Pobediti će najkvalitetniji timovi, a ne zbir najboljih pojedinaca. Ključ je u timskoj hemiji i kulturi koja povezuje ljude. To nije fraza – to je stvarna snaga kompanije.

Investicije Volija i stanje na tržištu Crne Gore
Bokan je predstavio i investicione planove Volija, koji uključuju pet velikih kapitalnih projekata u Crnoj Gori: novi objekat u Podgorici od 25.000 m², objekat u Igalu, objekat u Nikšiću od 8.000 m², objekat u Kolašinu od 4.000 m² i novi logistički centar u Podgorici od 20.000 m² sa HoReCa delom i posebnim objektom za niske cene.

Dodatno, Voli planira godišnje ulaganje od 5–6 miliona evra u renoviranje postojećih objekata.

Bokan je naglasio i važnost poljoprivredne proizvodnje, istakavši da Voli obrađuje 70 hektara zemlje i ima 9 hektara pod plastenicima: Najveći smo poljoprivredni proizvođač u Crnoj Gori i najveći proizvođač mesa, sa planom 20.000 tovljenika godišnje.

Osvrnuo se i na problem nedostatka radne snage, navodeći da bi bez stranih radnika iz Albanije, Nepala, Kolumbije i Filipina proizvodnja stala.


Foto: Samir Lačević

Završne poruke
Panel je završen diskusijom o potrebi za jačim investicijama u Crnoj Gori. Bokan je postavio pitanje zašto kompanije poput MK Grupe, Atlantica i Binga ne investiraju više u Crnoj Gori.

Šaponjić je dodao da Nelt godinama traži prave projekte u Crnoj Gori. Njegov odgovor Bokanu bio je da Nelt, Atlantic Grupa i Bingo mogu zajednički da formiraju konzorcijum, ukoliko se pojavi konkretan projekat za investiranje u proizvodnju i izgradnju vrhunskog brenda: U sali je 200 svedoka da to neće ostati samo na rečima.

U završnoj poruci Janković je naglasio da budućnost poslovanja zavisi od spremnosti kompanija da se prilagode svim scenarijima, da ulažu u znanje i ostanu dosledne posvećenosti poslu.

Kunosić je istakla da će ključ za budućnost biti timovi i prilagođavanje novim generacijama, dok je Tedeschi poručio da će pobediti kompanije koje uspeju da stvore kulturu poverenja i strasti među zaposlenima.

Na pitanje šta će se za dve godine pričati na sličnim panelima, Bokan je zaključio: Vizija, znanje i novac – to naše kompanije imaju. Ali ako ne bude velikih projekata i izvoza u EU, mnogi neće opstati.

Panel je pokazao da, uprkos različitim pogledima i humorističnim doskočicama među liderima, postoji zajednička svest da region ulazi u godine velikih izazova – ali i velikih prilika, posebno ako dođe do jačanja saradnje i investiranja u Crnu Goru i širi region.