Autor: Sebastian Rennack, međunarodni retail analitičar
7-Eleven se priprema za strateško širenje u Evropi. Najveći svetski lanac ovih prodavnica za brzu kupovinu svakodnevnih potrepština nedavno je objavio ukupnu prodaju (uključujući i franšize) od 117,9 milijardi evra i EBITDA u iznosu od približno 7,0 milijardi evra za poslovnu godinu koja se završila u februaru 2025. godine. Ovaj maloprodajni gigant upravlja sa oko 87.000 prodavnica u 20 zemalja širom sveta. Azija dominira mrežom, sa oko 80% svih lokacija – od čega samo Japan čini 25%. Oba američka kontinenta pokrivaju oko 18% tržišta.
Evropa je do sada imala sporednu ulogu: u skandinavskim zemljama, 7-Eleven posluje sa 175 prodavnica u Danskoj, 115 u Norveškoj i 78 u Švedskoj, putem master franšize norveške maloprodajne grupe Reitan Retail – što ukupno čini manje od 1% globalne mreže. Međutim, to bi uskoro moglo da se promeni. Početkom 2023. godine, 7-Eleven International je najavio ambiciozne planove globalnog rasta, sa ciljem da do 2030. dostigne 100.000 prodavnica širom sveta. Evropska tržišta maloprodaje biće ključna za ostvarenje ovih ciljeva i predstavljaju jedan od stubova planiranog širenja. Kao prioriteti označene su Francuska, Nemačka, Irska, Italija, Poljska, Španija, Turska i Ujedinjeno Kraljevstvo. Uzimajući u obzir model širenja putem franšiza, širenje u ovim zemljama može biti brzo, posebno tamo gde je maloprodaja još nekonsolidovana ili podeljena po franšiznim organizacijama. Tržišta centralne i jugoistočne Evrope, sa svojim rastućim formatima pogodnim za brzo snabdevanje i ubrzanom urbanizacijom, takođe predstavljaju plodno tlo za skalabilni, franšizno orijentisani model 7-Elevena.
U tom kontekstu, posetili smo jednu od najsavremenijih prodavnica ovog maloprodajnog giganta u Švedskoj – corner shop 7-Eleven u centru Stokholma. Ova lokacija oslikava najnoviji pristup kompanije kompaktnom, prehrambeno vođenom konceptu pogodnosti.
Koncept prodavnice fokusira se na hranu za poneti i sveže pripremljene obroke uz brze transakcije. Iako je prostor ograničen, raspored je maksimalno efikasan, a kupcima se nude kvalitetne opcije „uzmi i idi“. Asortimani prilagođeni različitim obrocima u pokretu, u kombinaciji sa više samouslužnih kasa, dodatno privlače urbane potrošače koji su u žurbi.
U nastavku je foto-izveštaj koji ilustruje ključne karakteristike vodeće stokholmske prodavnice i nudi bliži pogled na to kako su globalne ambicije 7-Elevena pretočili u lokalnu praksu – potencijalni nagoveštaj onoga što bi uskoro moglo da stigne i u druge evropske prestonice.
Poseta trgovini
Centralno locirana 7-Eleven prodavnica privlači prolaznike jasnim oznakama na izlogu i naglašenim fokusom na hranu za poneti.
Prema kompaktnom, gustom rasporedu su organizovani sveže pecivo, rashlađeni obroci i grickalice oko ključnih prehrambenih potreba. Natpisi iznad polica vode kupce direktno ka rešenjima za ručak.
„Doručak & užine – slobodno kombinuješ“: Popusti za kupovinu više artikala podstiču brze kupovine tokom obroka i užina, uz unapred upakovane opcije.
„Najbolja kafa u gradu“ obećanje je iznad samouslužne stanice koja nudi sveže mlevenu, filter i ledenu kafu.
Promocije za kekse i peciva zadovoljavaju švedsku tradiciju „fika“ – društvene pauze za kafu u toku dana.
Kupci mogu da prilagode svoj topli napitak biljnim mlekom, opcijama bez laktoze i sirupima, u skladu sa modernim standardima kafića.
Linija privatne robne marke 7-Eleven u saradnji sa švedskim brendom „Panini Internazionale“ nudi ultra-sveže i kvalitetne obroke kao zdraviju alternativu brzoj hrani.
Zid sa pićima nudi širok izbor – od klasičnih sokova do bezšećernih varijanti. Pored njega, polica sa grickalicama kombinuje impulsnu kupovinu sa dodacima obroku.
„Uvek dobre ponude u aplikaciji“: QR promocije i integracija sa Uber Eats-om oslikavaju razvoj omni-kanalne strategije 7-Elevena.
Voće je u centru pažnje kao zdraviji impulsni izbor, uz poruke o organskoj proizvodnji i zajedničku ponudu sa Fairtrade grickalicama.
Sveži pult jasno je podeljen na zone za doručak, ručak i užinu, što olakšava snalaženje i ističe specifične potrebe potrošača u toku dana.
Pizza pečena na kamenu i topli sendviči pripremljeni na licu mesta pozicioniraju 7-Eleven kao verodostojnu destinaciju za brze i kvalitetne obroke.
Strateške promotivne cene i ponude za dodatke podstiču formiranje kompletnih obroka, spajajući toplu hranu sa pićima i grickalicama.
Švedska tradicija „fika“ pretočena je u ponudu kroz kombinacije peciva i sezonskih poslastica: uključuju mafine, kekse i cimet rolnice.
Samouslužna kasa omogućava brzu kupovinu za pojedince i kupce u žurbi, uz impulsne dodatke poput slatkiša i sredstava za ličnu higijenu.
Digitalni ekrani iznad prostora za pripremu obroka komuniciraju ponudu toplim tonom i dozom duhovitosti. Jasne, šarene vizuale i blaga ironija razbijaju funkcionalnost prostora.
Opušten kutak, sa mestima za sedenje, pored izloga nudi trenutak predaha za brzu pauzu unutar prodavnice.
Veliki digitalni ekran promoviše aktuelne ponude hrane uz visoku vidljivost spolja i iznutra, pojačavajući promet kroz prodavnicu.
O AUTORU Sebastian Rennack je osnivač Aletos Retail Advisory, internacionalni retail analitičar i bivši međunarodni dopisnik Lebensmittel Zeitunga, vodećeg nemačkog nedeljnog poslovnog lista za FMCG sektor. Takođe, ima veliko praktično iskustvo u industriji kao bivši član međunarodnih timova za operacije Schwarz grupe i Metro grupe u Poljskoj, Ukrajini i Rusiji. |
Foto: Sebastian Rennack