Priredila: Milica Milutinović, milica@instore.rs
Zvanično, sve je počelo pre više od osam godina, ali pravi rast smo doživeli poslednjih nekoliko godina, kad smo odlučili da potpuno modernizujemo poslovanje, prebacimo prodaju onlajn, razvijemo detoks programe i napravimo od RO! brenda zajednicu ljudi koji žele da promene svoj život. Danas nas ima osmoro u timu. Svako ima svoju ulogu, ali svi verujemo u istu stvar – da zdravlje počinje malim odlukama. Gutljaj po gutljaj, kaže Mlađana, osnivačica ovog brenda.
U njihovom portfoliju je trenutno 16 proizvoda, a svaki od njih je pažljivo osmišljen kako bi imao konkretnu funkciju i benefite po zdravlje – bilo da je u pitanju detoksikacija, podizanje energije, jačanje imuniteta, poboljšanje varenja ili hidratacija. Najpoznatiji proizvod je Detox paket – trodnevni program koji sadrži 15 hladno ceđenih sokova, ukupno 4,5 litra, raspoređenih tako da svaki sok ima svoju funkciju u toku dana. To je i njihov najprodavaniji proizvod. Osim toga, u ponudi je i sok od celera. Godišnja proizvodnja varira, ali se broji u hiljadu i više litara sveže, hladno ceđenih sokova.
Sve recepture su originalne, a kreirane su od strane našeg nutricioniste, Veljka, suosnivača RO! brenda. Nismo kopirali nijedan recept sa interneta – svaki sok je prošao kroz desetine testiranja dok nismo došli do idealnog balansa ukusa i funkcionalnosti. Kad god je to moguće, koristimo domaće sirovine, pogotovo one koje uspevaju na našem podneblju – jabuka, cvekla, šargarepa, kupus, krastavac... Naravno, za određene sastojke poput đumbira, limete ili ananasa koji ne rastu kod nas – biramo proverene uvozne partnere, objašnjava naša sagovornica.
RO! proizvode je trenutno moguće kupiti onlajn, preko njihovog sajta, tako da kupci iz cele Srbije mogu da naruče proizvode sa dostavom na kućnu adresu. Takođe, imaju i svoju maloprodajnu radnju u Beogradu, gde je moguće konsultovati se sa njihovim timom i lično preuzeti svoje narudžbine.
Sa kompanijama, kao što su Wolt i Glovo, ne sarađuju jer, kako Mlađana kaže, oni sokove “nemaju na lageru”, već ih prave po porudžbini samo za poznatog kupca, kako bi bili što svežiji.
Tvorci Ro! brenda
Trenutno nismo prisutni u velikim maloprodajnim lancima, i to je bila svesna odluka. Naš proizvod je specifičan – ne sadrži konzervanse, pasterizaciju ni dodatke, i samim tim ima vrlo kratak rok trajanja. To nas ograničava kada je reč o distribuciji kroz klasične trgovinske lance, jer ne želimo da pravimo kompromise po pitanju svežine i kvaliteta. Takođe, želimo da zadržimo direktan kontakt sa kupcima, jer verujemo da na taj način najbolje možemo da ih edukujemo, razumemo njihove potrebe i gradimo odnos poverenja. Svaki sok koji prodamo nije samo proizvod – već i poruka koju šaljemo o zdravlju, navikama i načinu života. U tom smislu, svaki kanal prodaje ima svoje prednosti, ali se direktna onlajn prodaja pokazala kao najefikasnija u pogledu rasta, kontrole kvaliteta i izgradnje zajednice oko brenda, zaključuje naša sagovornica.
Marketing alatke Najviše ulažu u digitalni marketing, pre svega putem Facebook i Instagram oglasa, jer im to omogućava precizno targetiranje i direktan dijalog sa ciljnom publikom: U okviru toga koristimo video sadržaje, testimonijale, edukativne postove i kampanje koje nisu fokusirane samo na proizvod, već i na životni stil i navike. Osim plaćenih kampanja, mnogo ulažemo i u organski sadržaj - vodimo blog sa više od 160 tekstova koji donose korisne savete o detoksu, ishrani i zdravlju. Takođe, koristimo email marketing, kroz koji komuniciramo sa hiljadama ljudi koji su već prošli kroz naše izazove ili su kupci naših proizvoda. Veoma nam je važan i influenserski marketing, ali ne na uobičajen način. Radimo samo sa osobama koje su stvarni korisnici naših sokova i žele da podele svoje iskustvo – bez skripti i bez glume. |
Trenutno im je fokus na inovaciji kroz digitalne proizvode i edukacije, jer žele da doprinesu našoj zajednici i na taj način, na osnovu znanja koje imaju i koje žele da prenesu.
Prema njenom mišljenju, najveći problem malih proizvođača u Srbiji danas nije kvalitet proizvoda, već nedostatak veština u prodaji i marketing: Mi smo narod koji zna da napravi fantastične sokove, džemove, sireve, med… sve ono domaće, čisto i sa dušom. Ali, nažalost, često ne znamo kako da to isto plasiramo. Mnogo puta sam videla kako žene, majke, vredni ljudi ulože godine rada i ljubavi u nešto što je zaista vredno, i onda se razočaraju jer ne mogu da ga prodaju. Ne zato što nije dobro, već zato što ne znaju kako da ga predstave, kako da ispričaju svoju priču, kako da pridobiju poverenje kupaca. Prodaja i marketing su kod nas još pomalo tabu teme. Kao da se osećamo neprijatno kad treba da „pričamo o sebi“ ili „ubedimo nekoga da kupi“. Često čujem rečenicu: „Neću ja nikoga da ubeđujem, ko hoće – neka kupi.“ A to, nažalost, više ne funkcioniše. Danas je sve komunikacija – i ako ne znaš da ispričaš svoju priču, tvoj trud ostaje nevidljiv.
Smatra još da retko ko nudi edukaciju u toj oblasti, da imaju podršku za opremu, mašine, hale – ali skoro nikakvu za znanje o prodaji, onlajn oglašavanju, izgradnji zajednice, a da je to upravo ono što mali proizvođač najviše treba da savlada. Zato su oni od početka rešeni da ulažu podjednako i u kvalitet proizvoda i u način na koji ga predstavljaju ljudima.
Budućim preduzetnicima bi poručila da ne čekaju da sve bude savršeno da bi krenuli u poslovanje: Ako imate ljubav prema nečemu što pravite, ako vam srce zatreperi kad zamislite da neko uživa u tome što ste stvorili – onda već imate ono najvažnije. Budite spremni da učite – posebno o prodaji, marketingu i komunikaciji. Nije dovoljno samo napraviti dobar proizvod – morate znati i kako da ga predstavite ljudima, kako da ga približite onima kojima zaista može da pomogne. To nije „nametanje“, to je služenje. Takođe, ne radite sve sami. Povežite se sa ljudima, pitajte, učite, razmenjujte iskustva. Ima nas koji želimo da vam pomognemo, jer znamo koliko je taj prvi korak težak. I najvažnije – ne zaboravite zašto ste počeli. Kad dođu teži dani – a biće ih – setite se svoje prve ideje, svog prvog korisnika, onog osećaja kad vam je neko rekao „Hvala, ovo mi je baš trebalo“. Taj osećaj vredi svake neprospavane noći. Verujte u sebe. Verujte u svoj proizvod. I znajte – mali proizvođači nisu mali po značaju. Oni prave razliku, jednu po jednu flašicu, teglicu, kutiju.
Foto: RO!