Razgovarala: Milica Milutinović, milica@instore.rs
Priliku da preuzme ovu poziciju u Srbiji ukazala mu se u januaru 2024. godine, a odluku o preseljenju je, kako nam kaže, doneo i iz profesionalnih, i iz ličnih razloga: Sa profesionalnog stanovišta, Srbija predstavlja dinamično i rastuće tržište sa značajnim potencijalom u sektoru robe široke potrošnje. Strateška pozicija zemlje u južnoj i centralnoj Evropi čini je posebno atraktivnom za razvoj poslovanja i regionalnu ekspanziju. Na ličnom planu, privuklo me je bogato kulturno nasleđe Srbije, toplina i gostoprimstvo ljudi, kao i dinamična zajednica. Mogućnost upoznavanja novog okruženja i istovremeno doprinosa razvoju lokalnog tržišta, učinila je ovu promenu uzbudljivim i značajnim korakom na mom profesionalnom putu.
Naš sagovornik dodaje da je uočio mnogo kulturoloških sličnosti sa Gruzijom, uključujući i poslovnu kulturu. Ipak, ako bi morao da izdvoji jedan izazov, to bi onda bio jezik, jer iako veliki broj ljudi govori engleski, poznavanje srpskog jezika se pokazalo kao ključno za efikasnu komunikaciju van poslovnog okruženja.
Na naše pitanje da povuče paralelu između poslovnih svetova u Srbiji i nekih drugih tržišta, on kaže: Moje sveukupno iskustvo sa poslovnim okruženjem u Srbiji je veoma pozitivno. Reč je o dinamičnom tržištu koje je sve otvorenije za trgovinu i strane investicije. Zahvaljujući strateškom geografskom položaju, Srbija se pozicionira kao idealna lokacija za proizvodne pogone i logističke centre – posebno za kompanije koje žele da prošire poslovanje na evropska tržišta. Dodatnu vrednost predstavlja visoko kvalifikovana radna snaga, kao i zaposleni koji su posvećeni, motivisani i predani svom poslu, što Srbiju čini još atraktivnijom destinacijom za međunarodne kompanije. Kada je reč o menadžmentu i vođenju timova, u okviru globalne kompanije kao što je PepsiCo, ne primećujem značajnije razlike između Srbije i drugih zemalja. Naša kompanijska ponašanja omogućavaju doslednost u različitim regionima i podstiču timski duh u okviru radnog okruženja.
Što se tiče poslovne klime u FMCG sektoru, ističe da se i Srbija, u kontekstu izazovnog poslovnog ambijenta u Evropi, suočila sa inflacijom poslednjih godina, što je imalo uticaj i na privredu i na potrošače. Primećuje širom Evrope sličan obrazac ponašanja kod potrošača - potrebu za dodatnom vrednošću koju dobijaju za cenu koju plaćaju, „zdravije“ proizvode i emocionalnu povezanost sa brendom. Troškovi života i dalje u velikoj meri utiču na izbore potrošača. U kategoriji grickalica nudimo uživanje kroz raznovrsne ukuse i superioran kvalitet proizvoda, što zajedno donosi jedinstveno i uzbudljivo iskustvo konzumacije. Osim toga, kulturno relevantna komunikacija ključna je kako bismo ostali relevantni i gradili emocionalnu povezanost sa potrošačima. „Budi uvek i svuda tamo gde je potrošač“ postaće sve važnije pravilo za uspeh, zaključuje naš sagovornik.
Poslovne prognoze |
Kada našu zemlju predstavlja drugim strancima, obično je opisuje kao zemlju poznatu po gostoprimstvu i bogatoj kulturi: Gradovi u Srbiji, a posebno Beograd, prepoznati su po srdačnosti lokalnog stanovništva, što stvara prijatno i podsticajno okruženje za život i rad. Srpska živopisna kultura, oblikovana spojem istočnih i zapadnih uticaja, pruža jedinstveno i ispunjavajuće iskustvo svima koji žele da se upoznaju sa novom sredinom.
Zato i voli da u slobodno vreme putuje po Srbiji i širem regionu Zapadnog Balkana. Kako kaže, to mu donosi upoznavanje sa bogatim lokalnim kulturama i fantastičnom balkanskom kuhinjom, ali i uživanje u aktivnostima na otvorenom, poput trčanja, bavljenja sportom ili provođenja kvalitetnog vremena sa porodicom u parkovima. S obzirom na to i da je veliki ljubitelj košarke, odlasci na utakmice za njega predstavljaju posebno zadovoljstvo.
Foto: PepsiCo