Summi1
Summit2

RNIDS: Tačni podaci o domenu – odgovorno onlajn poslovanje

AKTUELNO

Tehnologije

09.05.2025

Odgovornost prema klijentima i korisnicima usluga često posmatramo u svetlu povraćaja novca, brzine isporuke, dostupnosti servisa, odziva korisničke podrške ili sigurnosti plaćanja. Međutim, kako klijent da zatraži povrat novca, refundaciju ili tehničku podršku ako ne može da pristupi sajtu ili se obrati imejlom trgovcu ili pružaocu usluge? Telefonom? Ukoliko uspe da pronađe broj, jer je isti obično istaknut u kontakt podacima na sajtu.

Sajt može biti nedostupan zbog niza razloga – od prekida hosting usluge do sajber napada, ali može biti nedostupan i zbog suspendovanog domena usled netačnih podataka registranta.

Međunarodna regulativa sve više insistira na transparentnosti i verifikaciji identiteta onih koji posluju ili se oglašavaju na internetu jer digitalna era ne donosi samo prilike, već i pretnje i različite oblike sajber kriminala. Platforme poput Mete zatražiće u određenim slučajevima identifikaciju zvaničnim dokumentom. Linkedin sugeriše da je profil kredibilniji ukoliko platformi date pasoš na uvid. Da li ste voljni da kopije svojih dokumenata poverite platformi često je uslovljeno time da li je koristite za zabavu ili posao. S druge strane, internet domeni se najčešće koriste za posao, ali se prilikom registracije obično ne prilaže dokument. Ipak, uslovi registracije obavezuju registranta, fizičko ili pravno lice, da dostavi tačne podatke.

NIS 2 direktiva Evropske unije, doneta zarad podizanja nivoa informacione bezbednosti, a koja polako ulazi u zakonodavstvo zemalja članica, previđa da se pri registraciji domena prikupe, verifikuju i redovno ažuriraju podaci o registrantu. Registri domena i njihovi partneri – ovlašćeni registri, dužni su da te podatke verifikuju na efikasan i proporcionalan način u smislu zaštite privatnosti, a osnovni podaci – posebno za pravna lica – moraju biti dostupni javnosti. ICANN, globalno telo nadležno za adresnu strukturu internat – domene, godinama propisuje da se domeni sa netačnim podacima suspenduju ili brišu. Isto predviđaju i nacionalni registri.

Propisi za naše nacionalne domene .rs i .срб nisu drugačiji. Ko registruje domen obavezan je da dostavi tačne i potpune podatke, a u slučaju bilo kakve promene tih podataka, u roku od 15 dana preko ovlašćenog registra podnese zahtev za ažuriranje podataka u bazi RNIDS-a (Registar nacionalnog internet domena Srbije). Ukoliko su podaci neažurni, domen može biti suspendovan, a ako se ne dostave ispravni podaci – i obrisan.

Iz RNIDS-a navode da nacionalni domeni imaju nizak nivo zloupotrebe, te nema mnogo suspenzija i brisanja, ali se dešava da podaci budu neispravni – najčešće usled neznanja ili nemara korisnika. Recimo, domen registruje treća strana (na primer, programer ili agencija koja je radila sajt) sa kojom firma koja zapravo koristi domen u poslovanju izgubi kontakt, pa ostane i bez kontrole nad domenom. Promena sedišta firme, kontakt podataka ili pravnog statusa firme treba da budu ažurirani i za domen koji firma ima registrovan. RNIDS podseća da se zbog neažurnih kontakt podataka mogu propustiti važna obaveštenja – od produženja registracije do bezbednosnih upozorenja.

Odgovornost ne prestaje nakon registracije domena, registrant je odgovoran za tehničko i administrativno upravljanje domenom kao i za sadržaj koji posredstvom njega objavljuje. Dovoljno je konsultovati WHOIS pretragu na sajtu RNIDS-a ili kontaktirati ovlašćenog registra da se proveri da li su svi podaci ispravni, i da se preduprede eventualne neprijatnosti.

Biti odgovoran prema digitalnim resursima koji se koriste znači biti odgovoran prema svom poslovanju. Tačnost podataka o domenu je samo jedan mali aspekat o kom moderna preduzeća treba da brinu, ali izuzetno važan aspekat ako im je stalo do kontinuirane dostupnosti i kredibiliteta biznisa – i oflajn i onlajn.

Priredila: InStore redakcija
Foto: RNIDS