Autor: Melani Cipot, Focus South East, m.cipot@focusmr.com
U aprilskom InStore izdanju, za rubriku InFokus: Namazi pripremili smo analizu promotivnih aktivnosti prema kategorijama i top brendovima, za period januar – decembar 2023. i 2024. godine.
Prvi dijagram: U 2024. godini zabeležen je blagi pad udela u bruto oglašivačkoj vrednosti FMCG letaka za kategoriju pašteta/mesnih namaza (33,8% naspram 37% u 2023), dok je kategorija namaz od sira povećala svoj udeo na 20,7%. Džem/marmelada i biljni namazi, takođe, beleže rast, dok topljeni sir ima blagi pad. Kategorija Riblja pašteta/namaz ima neznatan rast, dok kikiriki puter ima pad (2,7% naspram 3,2%). U 2024. godini u lifletima beležili smo više od 8.000 objava u svim kategorijama namaza.
Drugi dijagram: U kategoriji topljenih sireva i namaza od sira, privatne robne marke beleže rast oglašavanja u bruto oglašivačkoj vrednosti sa 14,2% u 2023. na 16,8% u 2024, potvrđujući jačanje trgovačkih brendova u lifletima. Mlekoprodukt Biser značajno smanjuje udeo (sa 16,9% na 11,9%), dok ABC sir i President jačaju prisustvo. Biser udvostručuje svoj udeo (6,3%), dok Sirko, Hajdu i A la Kajmak beleže pad. Philadelphia i Meggle pokazuju blagi rast, dok Belje ulazi u kategoriju sa 2,1% udela.
Treći dijagram: U kategoriji džemova i marmelada, u 2024. godini oglašavano je 50 brendova plus privatne robne marke koje beleže pad oglašavanja sa 26,9% u 2023. na 21,9% u 2024, dok Bakina Tajna značajno povećava udeo na 20%, preuzimajući lidersku poziciju među brendovima. Nectar beleži blagi pad (17,6%), dok St. Dalfour i Podravka jačaju prisustvo. Mamina Kuhinja, Manari i SL Takovo beleže smanjenje oglašavanja, dok Žuti list i Gustona pokazuju rast.
Četvrti dijagram: U kategorijama biljnih namaza i kikiriki putera, gde je oglapavano više od 40 brendova, Ribella zadržava lidersku poziciju uz blagi rast oglašavanja (30,7%). Privatne robne marke beleže značajan pad (sa 19,9% na 14,8%), dok Guru ulazi na tržište sa 11,5%. Carnex i Argeta beleže blago smanjenje, dok Lučar pokazuje rast. Granum beleži pad, dok Well Puter i Vitalia jačaju prisustvo u bruto oglaivačkoj vrednosti u lifletima.
O kompaniji Focus je jedna od vodećih agencija u Evropi koja se bavi ispitivanjem tržišta i savetovanjem. Svojim klijentima već 30 godina u 35 evropskih zemalja prosleđuje podatke, sistemska i programska rešenja za obradu podataka. U Focusu se kontinuirano prate svi trendovi u oglašavanju i shodno tome se odazivamo sa nadogradnjom naših sistemskih alatki, kako bi zadovoljili i najzahtevnije korisnike. Što se tiče regiona jugoistočne Evrope, najveća fokusiranost je na kvalitativnim i kvantitativnim analizama trgovačkih lifleta. Focus analizira broj objava u lifletima trgovačkih lanaca i maloprodajnih trgovina i svojom posebno razvijenom metodom izračunava vrednost – GAV („gross advertising value“) promocija, odnosno njihovu bruto oglašivačku vrednost. Veću vrednost imaju objave koje su pozicionirane na prvoj strani, sa većom slikom i u lecima sa visokim bruto dometom. Rezultat je, naravno, taj da time doprinose većem kvalitetu promocije jer su one vidljivije potrošaču, i samim tim ostavljaju ostavljaju veći efekat na njega. |