IN STORE  in your country  
SRBIJA

infokus

RetailZoom Retail Audit: Tržište mineralnih voda stabilno
RetailZoom Retail Audit: Tržište mineralnih voda stabilno

I dalje je dominantni kanal prodaje gaziranih, blago gaziranih i negaziranih voda kanal srednjih i velikih radnji (od 40 do 300m2) kroz koji se proda 38% ukupnih količina. Kroz kanal malih radnji generisano je 32% prodaja, a hiper i supermarketi kumulativno donose 25%  

Smart Plus Research: Flaširane vode često u korpama
Smart Plus Research: Flaširane vode često u korpama

Gazirane vode koristi 75% populacije, bar ponekada, a 60% bar jednom mesečno. Muškarci češće biraju ove vode nego žene, dok svega 45% mesečnih korisnika ima među starijima od 60 godina. Skoro 80% populacije koristi negazirane vode bar ponekad, dok je 25% korisnika voda sa ukusom. Obe vrste voda, više od ostalih starosnih grupa, konzumiraju mladi

 RetailZoom Retail Audit: Najbolja prodaja mlevene kafe u srednjim i velikim radnjama
RetailZoom Retail Audit: Najbolja prodaja mlevene kafe u srednjim i velikim radnjama

Proteklih godinu dana, u 2020. godini, najviše mlevene kafe je prodato u regionu istok – 35,8% količinski i 35,5% vrednosno. U regionu sever je prodato 25,1% prodatih količina, što je 25% vrednosne prodaje. Region Beograda generiše 22,4% prodajne količine, a 23,8% prodajne vrednosti. Ostatak prodaja dolazi iz regiona zapad 

Ipsos: Za kupovinu „turske” kafe važna marka
Ipsos: Za kupovinu „turske” kafe važna marka

Ukupna potrošačka populacija kategorije pokazuje stabilan obim u proteklih 10 godina i kreće se na nivou iznad 80% ukupne populacije 15+. Udeo Heavy korisnika (svakodnevnih konzumenata) je i najveći u kategoriji. Među njima, značajnije je više konzumenata ženskog pola, stanovnika iz manjih sredina, starijih od 50 godina, nižih primanja 

Mediana: Podaci iz TGI baze o konzumaciji namaza na tržištima Slovenije, Hrvatske, Srbije i BiH
Mediana: Podaci iz TGI baze o konzumaciji namaza na tržištima Slovenije, Hrvatske, Srbije i BiH

Ukupno, na ova četiri tržišta postoji približno 6,8 milona ljudi koji su konzumirali jestivi margarin u poslednjih 12 meseci i prilbližno 3,3 miliona velikih konzumenata ove kategorije. Kada je reč o ajvaru, njega je na pomenutim tržištima konzumiralo 10 miliona ljudi, starosti od 15 do 69 godina, u poslednjih 12 meseci

FOCUS: Namazi pod lupom
FOCUS: Namazi pod lupom

Kada posmatramo kategorije Mlečni namazi, Alternativni i Džem/Marmelada, najviše objava imala je kategorija mlečnih namaza sa 1.300 objava u 2020. godini. Sve tri kategorije su beležile porast u broju objava, kada poredimo sa prethodnom godinom, a najveći rast smo zabeležili kod kategorije alternativnih namaza, gde je bilo 38% više objava 

RETAILZOOM RETAIL AUDIT: Najprodavanija crvena vina i rakije
RETAILZOOM RETAIL AUDIT: Najprodavanija crvena vina i rakije

Od decembra 2019. do novembra 2020, čak 50% prodatih količina vina, a isto toliko i vrednosne prodaje, čine crvena vina. Belo vino učestvuje sa 33% u prodatim količinama, a 34% u prodajnoj vrednosti, rose nosi 13% količinske prodaje, a 12% vrednosno posmatrano. U okviru grupe žestokih alkoholnih pića, količinski, u posmatranom periodu, najveći udeo čine rakije sa 27%, vrednosno to predstavlja 20% ukupne kategorije. Slede votka, brendi, likeri, viski   

FOCUS: Vino i žestoka pića u lifletima
FOCUS: Vino i žestoka pića u lifletima

U kategoriji vina, tokom 2020. godine, bilo je više od 7.500 objava na godišnjem nivou. Samo u decembru, u kategoriji vina je zabeleženo 1.500 objava, što je više objava nego što su žestoka pića imala kroz čitavu godinu… U katalozima se pojavilo više od 250 proizvođača vina i više od 70 proizvođača žestokih alkoholnih pića 

Mediana: Podaci iz TGI baze o konzumaciji u Sloveniji, Hrvatskoj, Srbiji, BiH i Severnoj Makedoniji
Mediana: Podaci iz TGI baze o konzumaciji u Sloveniji, Hrvatskoj, Srbiji, BiH i Severnoj Makedoniji

Analizirajući ovu kategoriju, na prikazanih pet tržišta, vidimo da se supe procentualno najviše konzumiraju u BiH 83,9%, zatim u Srbiji 82,5%, dok je najmanji procenat korisnika ove kategorije u Hrvatskoj 76,2% i u Sloveniji 73,7% 

FOCUS: Supe i gotova jela u lifletima
FOCUS: Supe i gotova jela u lifletima

Obim kategorije Supa je, kao i prethodne godine, skoro tri četvrtine vrednostnog oglašavanja. Izazovnu godinu smo završili sa više od 2.000 objava u kategorijama supa, i skoro 600 objava u gotovim jelima. Oglašavalo se više od 80 različitih brendova 

Focus Research: Najaktivniji brendovi u lifletima
Focus Research: Najaktivniji brendovi u lifletima

U Srbiji, slatko-slane kategorije su i dalje najaktivnije kategorije i njihov udeo je 17% među top 15. Njihova bruto oglašivačka vrednost je čak uvećana za 12%, u poređenju sa prethodnom godinom… Snažnim domaćim i stranim brendovima pripada dobra četvrtina bruto oglašivačke vrednosti u segmentu prehrambenih proizvoda, gde se oglašavalo više od 2.500 različitih brendova u oko 90.000 objava kod odabranih trgovaca   

Smart Plus Research: Ukus najbitniji za izbor snek barova
Smart Plus Research: Ukus najbitniji za izbor snek barova

Od građana koji kupuju snek barove, najveći deo njih (75%) kupuje čokoladne snek barove, veliki deo njih takođe kupuje musli barove (63,1%), dok se proteinski barovi nešto ređe konzumiraju (23,1%), ali su i oni zastupljeni kod jednog dela kupaca. Bitno je dodati da muškarci nešto češće kupuju čokoladne snek barove nego žene, dok je u slučaju musli barova obrnuto, tj. češće ih kupuju žene 

 RETAILZOOM RETAIL AUDIT: Dominantno učešće snek barova od 25g
RETAILZOOM RETAIL AUDIT: Dominantno učešće snek barova od 25g

Najznačajniji kanal prodaje, kada je u pitanju vrednosna prodaja, je kanal srednjih i velikih radnji kroz koji se proda 36% kategorije, kroz kanal malih radnji se proda 29%, hiper i supermarketi učestvuju sa 22%, a kiosci i benzinske pumpe sa 13%. Količinski posmatrano, srednje i velike radnje učestvuju sa 37%, male radnje sa 32%, hiper i supermarketi sa 22%, a kisoci i benzinske pumpe sa 9% 

 RETAILZOOM RETAIL AUDIT: Zamrznuta hrana „najpopularnija“ u Beogradu
RETAILZOOM RETAIL AUDIT: Zamrznuta hrana „najpopularnija“ u Beogradu

Najveće količine zamrznutog povrća su, u periodu oktobra 2019. do septembra 2020. godine, prodate kroz kanal hiper i supermarketa, čak 45% ukupnih količina. Ovaj kanal je najbolji i za prodaju zamrznute pice i zamrznute ribe i morskih plodova, jer se u njemu proda čak 60% ukupnih količina oba kategorije. Za zamrznuto poecivo, najbolji kanal su srednje i velike radnje, gde se proda 45% ukupnih količina   

Zamrznuta hrana: Ledene promocije za zamrznutu hranu
Zamrznuta hrana: Ledene promocije za zamrznutu hranu

Segment Zamrznuta hrana je, u prva tri kvartala 2020. godine, imao skoro 5.000 objava. Od toga najviše objava bilo je sa kategorijama povrća koje, takođe, imaju najveći vrednosni udeo od 21,2%. Za nijansu manji, mada, takođe, veoma visoki udeo ima zamrznuto testo sa 20,5%, a na trećem mestu su riba i morski plodovi 

Ženska intimna higijena: Ulošci i tamponi se najviše kupuju u supermarketima
Ženska intimna higijena: Ulošci i tamponi se najviše kupuju u supermarketima

Ove proizvode je tokom analiziranog osmomesečnog perioda bar jednom kupilo 74% domaćinstava u Srbiji. Prosečna učestalost kupovine kategorije za ovaj period bila je pet – u proseku manje od jednom mesečno 

Ženska intimna higijena: Promocije proizvoda za intimnu higijenu
Ženska intimna higijena: Promocije proizvoda za intimnu higijenu

U kategoriji „intimna higijena“, zabeleženo je više od 1.100 objava. Za ovu kategoriju, pripremili smo analizu top brendova za period januar 2020 – avgust 2020, u poređenju sa istim periodom 2019. godine 

Papirna galanterija: Promocije toalet papira
Papirna galanterija: Promocije toalet papira

U kategoriji Papirna galanterija, najveći vrednosni udeo od skoro 70% ima kategorija toalet papir. Najviše oglašavani je bio troslojni toalet papir, sa 1.700 objava u prvih osam meseci, što je 7% manje objava u poređenju sa istim periodom prethodne godine   

Papirna galanterija: Papirni ubrusi pogodni za više namena
Papirna galanterija: Papirni ubrusi pogodni za više namena

Ukupno, na ovih pet tržišta postoji približno 9,4 milona ljudi, starosti od 15 do 69 godina, koji su koristili ubruse u poslednjih 12 meseci. Među njima je, približno, 2,1 milion velikih korisnika, odnosno onih koji su na mesečnom nivou potrošili pet i više rolni ubrusa 

Sosovi i dresinzi: Oko 52% stanovnika koristi prelive i sosove
Sosovi i dresinzi: Oko 52% stanovnika koristi prelive i sosove

Korišćenje preliva i sosova u ishrani više je tipično za mlađu populaciju u odnosu na stariju, koja sosove i prelive koristi veoma retko ili gotovo nikad. Gledano prema regionu u kome žive, stanovnici južne i istočne Srbije se u većem procentu izjašnjavaju kao koirsinici ovih proizvoda    

Sosovi i dresinzi: Kečap, majonez, sosovi i dresinzi u skoro svim kuhinjama
Sosovi i dresinzi: Kečap, majonez, sosovi i dresinzi u skoro svim kuhinjama

Najvažniji kanal prodaje, u periodu od avgusta 2019. do jula 2020, i za kečape i za majoneze, je kanal velikih i srednjih radnji – 44% i 43%, dok su najveće količine sosova, u istom periodu,  prodate kroz kanale hiper i supermarketa, čak 49%     

Mleko i mlečni proizvodi: Najviše mlečnih proizvoda prodato u srednjim i velikim radnjama
Mleko i mlečni proizvodi: Najviše mlečnih proizvoda prodato u srednjim i velikim radnjama

U periodu jul 2019 – jun 2020, volumenski posmatrano mleko čini 45% prodaje, jogurt i kiselo mleko 41%, pavlake 7%, sir 6%, dok ostatak od 1% čine maslac i mlečni dezerti. Vrednosno posmatrano stvari su značajno izmenjene: jogurt i kiselo mleko su 30%, mleko 29%, sirevi 23%, pavlake 14%. Ostatak čine maslac i mlečni dezerti   

Mleko i mlečni proizvodi: Konzumacija mleka u regionu
Mleko i mlečni proizvodi: Konzumacija mleka u regionu

Kada govorimo o markama mleka koje su se najviše konzumirale u predhodnih 12 meseci, može se primetiti da je na tržištu BiH najpopularnija marka mleka Meggle, na tržištu Hrvatske Dukat, dok je na tržištu Slovenije to Alpsko mleko. Na tržištima Srbije i Makedonije dominiraju dva brenda kompanije Imlek, Moja kravica u Srbiji i Bimilk u Severnoj Makedoniji  

Namirnice za doručak: Najbolja prodaja žitarica za doručak u hiper i supermarketima
Namirnice za doručak: Najbolja prodaja žitarica za doručak u hiper i supermarketima

Ukoliko posmatramo segmenataciju ove kategorije, primećujemo da cerealije čine 8,3% vrednosne prodaje, korn fleks 6.4%, granola i hrskavi (crunchy) segment 12,9%, dečiji segment 15,1%, musli 14,1%, dok kaše/obroci učestvuju sa 43,2% u vrednosnoj prodaji. Količinski segmentacija nosi sledeća učešća: cerealije 18,9%, korn fleks 8%, granola i hrskavi segment 13,2%, dečiji segment 12,6%, musli 16,8% i preostalih 30,6% dolazi od kaša/obroka.