IN STORE  in your country  
SRBIJA

Analize

IGD: Omnikanal pobeđuje
IGD: Omnikanal pobeđuje

Maloprodaja se brzo razvija od multikanala ka omnikanalima. Pandemija je ubrzala tempo promena, što je omogućila tehnologija, čije je uvođenje isplativo za trgovce.

Kantar: Stavovi potrošača u Srbiji u Crnoj Gori
Kantar: Stavovi potrošača u Srbiji u Crnoj Gori

U istraživanju, sprovedenom tokom aprila 2021. godine, na teritoriji Srbije i Crne Gore, međunarodna kompanija za ispitivanje javnog mnjenja i tržišta Kantar, ispitala je očekivanja u vezi sa epidemijom, stepen i prirodu zabrinutosti, kao i stavove prema vakcinama. Dodatno, ispitali smo spremnost za online kupovinu, kao i planove za putovanja u zemlji i inostranstvu. Predstavljamo vam uporedne podatke za obe zemlje.  

Focus: Potrošnja na oglašavanje u lifletima
Focus: Potrošnja na oglašavanje u lifletima

Iako je bruto potrošnja na oglašavanje u lifletima u 2020. godini bila ispod one iz prethodne godine, ipak se nakon „hard lockdowna“ kod štampanih ili online lifleta ponovo sve ubrzalo. Focus agencija je samo u regionu zabeležila više od trista hiljada promocijskih aktivnosti kod FMCG trgovaca. Za specijalno izdanje Trgovačka mapa Instore magazina, pripremili smo zanimljive teme o broju promocija i lifleta u Srbiji i u Evropi, udeo oglašavanih segmenata, razlike u bruto oglašavačkoj vrednosti za top kategorije i proizvođače.

Nielsen: Aktivnost TV oglašavanja
Nielsen: Aktivnost TV oglašavanja

Proteklu godinu ćemo da pamtimo kao godinu u kojoj smo bili primorani da promenimo način komunikacije. Distanciranje je postalo glavna karakteristika društveno odgovornog ponašanja. A, u određenoj meri je obeležilo i komunikaciju brendova putem medija, pr

Smart Plus Research: Kupovne navike 2021.
Smart Plus Research: Kupovne navike 2021.

Pandemija, a sa njom i vanredno stanje, smanjeno kretanje, rad i škola od kuće, uticali su na ponašanje potrošača, razmišljanja, navike... Osim što su broj zaraženih i uvođenje ili ukidanje određenih mera uslovili ponašanja, uticali su i na neke biznise i generalno smanjili privrednu aktivnost, pa su mnogi ostajali bez posla ili su im smanjenje plate. U tom ambijentu, koji je potrajao i još uvek traje, za očekivati je da se kupovne navike menjaju. 

ReatilZoom: Najprodavanije kategorije proizvoda
ReatilZoom: Najprodavanije kategorije proizvoda

U narednim redovima, dat je prikaz kretanja za po tri vodeće kategorije food (prehrane) i nonfood segmenata (neprehrane - kućna hemija i kozmetika), iz “korpe” izveštavanih kategorija (ukupan broj izveštavanih prehrambenih i neprehrambenih kategorija RetailZoom panela, prema standardnoj RetailZoom definiciji, u ovom momentu iznosi 130)...

Igigi Shopper’s Assistant: Trendovi ponašanja kupaca za 2021. godinu
Igigi Shopper’s Assistant: Trendovi ponašanja kupaca za 2021. godinu

Ako poslednjih godinu i po dana niste prespavali, a pretpostavljam da je iko to mogao, primećujete da se ponašanje potrošača značajno promenilo tokom pandemije. Izazov pred kojim se našla industrija maloprodaje jeste jasno identifikovanje novih modela ponašanja kupaca i pokušaj procene koje će se od njihovih novih navika zadržati, koje će se dalje menjati, a koje će se, možda, vratiti na stanje pre pojave korona virusa. 

Ipsos: Kupovne navike srpskih potrošača
Ipsos: Kupovne navike srpskih potrošača

Ako se fokusiramo na pitanje ko je danas glavni snabdevač srpskih domaćinstava, onda dolazimo do podataka koji su već duži niz godina „standard“. To je pretežno osoba ženskog pola (65% od svih kupaca), najvećim delom pripadnica X generacije (mada je i Millenijalki značajan procenat 34%), roditelj (74%) i pretežno u bračnoj (59%) ili vanbračnoj partnerskoj zajednici (12%).

GfK: Ponašanje potrošača i trgovačka scena
GfK: Ponašanje potrošača i trgovačka scena

Prvi kvartal 2020. godine je po mnogo čemu bio netipičan u odnosu na sve prethodne, ali i na sve one koji su nakon njega došli. Ako bismo pitali ljude šta vam prvo padne na pamet u vezi sa početkom pandemije korona virusom, bez sumnje bi u top tri asocijacije bila trka za namirnicama u marketima...

Nielsen: Analiza tržista maloprodaje
Nielsen: Analiza tržista maloprodaje

Prema Nielsen popisu za 2021. godinu, na tržištu Srbije postoji 20.071 maloprodajnih objekata (ne uključujući specijalizovane prodavnice, pekare, mesare, HoReCa, diskontere).   

Smart Plus Research: Sve raznovrsnija ponuda školskog pribora i opreme
Smart Plus Research: Sve raznovrsnija ponuda školskog pribora i opreme

Hipermarketi i supermarket, poslednjih godina, planski su širili i obogaćivali ponudu ovih proizvoda, dajući u periodu pred početak školske godine, i značajne popuste. Međutim, iako dosta ređe navođeni, ipak se upravo ovi formati - super/hipermarketi nalaze na drugom mestu po učestalosti kupovine   

Focus: Sve za školu u lifletima
Focus: Sve za školu u lifletima

Školski pribor (pernice, futrole...) ima 32% vrednosti kategorija. Na drugom mestu su, sa 24% udela, razne olovke, a na trećem mestu, sa 23% kategorija, nalaze se proizvodi od papira, kao što su sveske, blokovi za crtanje i slično… U prošloj godini oglašavalo se više od 140 brendova 

Ipsos: Private Labels – otporni na COVID-19 virus
Ipsos: Private Labels – otporni na COVID-19 virus

Snažan boost koji su PL brendovi doživeli na globalnom tržištu, usled posledica COVID-19 krize, nisu se tako dramatično odrazili na naše uobičajeno kupovno ponašanje. To praktično znači da će trgovci koji posluju na domaćem tržištu i dalje morati da grade poziciju svojih privatnih robnih marki strpljivo, dugoročno i postepeno, u skladu sa usvojenim strategijama razvoja svog PL portfolija

 GfK: U 2020, 98,6% domaćinstava bar jednom je kupilo neki PL artikal
GfK: U 2020, 98,6% domaćinstava bar jednom je kupilo neki PL artikal

Prema podacima GfK Panela domaćinstva, PL u Srbiji beleži 2,2% rasta vrednosnog učešća u total FMCG-u u odnosu na 2019. godinu, što nas svrstava na visoko treće mesto, u odnosu na druge evropske i svetske zemlje. PL na taj način nastavlja da povećava svoje tržišno učešće sa skoro 1/5 učešća u total FMCG budžetu

IGD: Perspektive za 2021. godinu u CEE regionu
IGD: Perspektive za 2021. godinu u CEE regionu

COVID-19 i dalje ostaje dominantni faktor koji utiče na poslovanje prehrambenih kompanija u srednjoj i istočnoj Evropi (CEE). U ovom članku, Amin Alkhatib, senior analitičar za maloprodaju u IGD-u, analizira pet trendova za 2021. godinu, a zatim ističe četiri najbolja tržišta u regionu

Istraživanje SAS: Potrošači spremni da potroše više nakon što se sprovede vakcinacija
Istraživanje SAS: Potrošači spremni da potroše više nakon što se sprovede vakcinacija

Nešto više od polovine ispitanika (56%) je promenilo dobavljača tokom pandemije, što pokazuje da lojalnost kupaca opada  

GfK anketa: Šta se promenilo u ponašanju potrošača i šta očekivati u 2021.
GfK anketa: Šta se promenilo u ponašanju potrošača i šta očekivati u 2021.

Evropska maloprodaja završila je 2020. s padom. U Srbiji, ipak, nije bila takva situacija, trgovina na malo (bez trgovine motornim vozilima i motociklima) je zabeležila rast od 4,3%, dok je trgovina na malo u sektoru hrane, pića i duvana zabeležila rast od 2,8%... Srpska domaćinstva su u 2020. potrošila čak 40 milijardi dinara više na namirnice, u odnosu na 2019. godinu   

Tema broja – oprema za radnje: Tehnologija u službi maloprodaje
Tema broja – oprema za radnje: Tehnologija u službi maloprodaje

Uprkos načinu na koji je COVID-19 drastično promenio ponašanja u maloprodaji u 2020. godini, napredak u tzv. "novoj normali" je itekako moguć. Kombinacijom razvoja pouzdanih partnerstava, korišćenja vrhunskih tehnoloških trendova i negovanja jake slike kompanije, poslodavci mogu da otvore put ka ekonomskom uspehu, profitu i rastu   

Mediana istraživanje: Zdravlje i način života u današnjem svetu 1. deo
Mediana istraživanje: Zdravlje i način života u današnjem svetu 1. deo

WIN International, vodeće svetsko udruženje u istraživanju tržišta i javnog mnjenja u saradnji sa Medianom je krajem 2020. godine istražio stavove i uverenja 29,252 ljudi iz 34 zemlje sveta o zdravlju i životnim stilovima. 

Poslovni savetnik: Najvažniji cilj - razviti empatiju sa korisnikom
Poslovni savetnik: Najvažniji cilj - razviti empatiju sa korisnikom

Empatija omogućava da razumemo, doživimo i vidimo svet iz perspektive naših korisnika. Empatičan pristup razumevanju problema daje priliku da se hoda u „cipelama korisnika“, i time otkriju motivi, vrednosti, osećanja i stavovi koje korisnici imaju, a na osnovu kojih kreiraju sliku o svetu koji ih okružuje 

Ipsos: Keks više konzumiraju žene
Ipsos: Keks više konzumiraju žene

Više od trećine korisnika keksa tvrdi da im je jako važan brend pri kupovini kategorije, ali je najveći udeo potrošača kojima je nešto manje važna marka, ali ne i potpuno nevažna. Takvih potrošača je tek oko 10%. Važnost marke je u korelaciji sa povećanjem godina korisnika. Populaciji oko 50 godina starosti je marka važnija nego mlađima od 20 godina  

Nielsen RMS: Keks se najviše kupuje u Beogradu
Nielsen RMS: Keks se najviše kupuje u Beogradu

Po segmentu, keks i mešovita pakovanja keksa dele se na biskvite i asortiman biskvita. Biskviti zauzimaju 99,3% količinske prodaje, a asortiman biskvita svega 0,7%. Situacija kod vrednosne prodaje je identična. Najprodavaniji ukusi ovih proizvoda su: „bez dodatog ukusa“ sa ostvarenih 92,8% vrednosne prodaje, keks sa ukusom putera čini 1,8% vrednosne prodaje, dok ukus lešnik kao i pomorandža imaju udeo od 1,1% 

Euromonitor International: Top 10 globalnih potrošačkih trendova u 2021. (II deo)
Euromonitor International: Top 10 globalnih potrošačkih trendova u 2021. (II deo)

Otpornost i prilagodljivost pokretačke su snage top globalnih potrošačkih trendova u 2021. godini. Pandemija je stvorila, uticala ili ubrzala svaki od ovih 10 trendova, zauvek menjajući ponašanje potrošača. Uprkos poteškoćama s kojima su se suočili u 2020. godini, potrošači nisu odustali. Oni i dalje podižu svoj glas i kreću napred, zalažući se za bolje sutra. U nastavku donosimo preostalih pet trendova   

Severna Makedonija: Lidl
Severna Makedonija: Lidl "prešao" granicu

Za razliku od prethodnih ulazaka na tržišta Litvanije i Srbije, nemački diskonter neće biti nepoznanica lokalnom tržištu prehrambenih proizvoda. Kompanija je odlučila da će operacije biti vođene iz predstavništva u Bugarskoj, što se čini prikladnim, s obzirom na usku istorijsku i kulturnu vezu dve zemlje