Summi1
Summit2

Focus Research: Raste broj promocija u lifletima

ANALIZE

Analize

03.08.2022.

Bilo da je u pitanju „program lojalnosti kupaca“, „pokloni“, „popusti“ broj promotivnih aktivnosti je u prva četiri meseca 2022. godine, u poređenju sa prethodnim godinama, bio najveći. Zabeleženo je 52% više promocija, u poređenju sa 2018. godinom

Autor: Melani Cipot

Više od 130.000 promocija za srpskog potrošača pripremili su FMCG trgovci, u prva četiri meseca 2022. godine. Kako lifleti, bilo štampani ili online, još uvek predstavljaju jedan od ključnih kanala za informisanje potrošača, tako svake godine beležimo porast broja objava/promocija.

Za InStore magazin smo, za specijalno izdanje - Trgovačka mapa Srbije 2022, pripremili nekoliko analiza, po broju promocija, razlike u poređenju sa prethodnim periodom, te deo istraživanja iz Consumer Research.

Focus Research je jedna od vodećih agencija u Evropi koja se bavi ispitivanjem tržišta i savetovanjem. Svojim klijentima već više od 25 godina. u 35 evropskih zemalja, prosleđuje podatke, kao i sistemska i programska rešenja za njihovu obradu. 

Slika 1: 
„Koji su najvažniji kriterijumi kada birate trgovca u sledećim sektorima trgovine?“ Pored „Kvalitete proizvoda“ i „širokog asortimana“, 56% potrošača navodi promocije kao jedan od najbitnijih faktora kod odabira trgovca. U septembru 2021, bilo je sprovedeno online anketiranje (n=502), 39% potrošača navelo je kao jedan od bitnih faktora i „niske cene“ a 45% „velike popuste“.  

Slika 2:
Bilo da je u pitanju „program lojalnosti kupaca“, „pokloni“, „popusti“ broj promotivnih aktivnosti je u prva četiri meseca 2022. godine, u poređenju sa prethodnim godinama, bio najveći. Zabeleženo je 52% više promocija, u poređenju sa 2018. godinom. Do manjeg pada je došlo za vreme proleća 2020, što je izazvala pandemija. Prosek na nedeljnom nivou je 8.042 promocija objavljenih u lifletima za srpskog potrošača samo od FMCG trgovca.

Slika 3:
Top 15 oglašavanih kategorija u segmentu „Prehrane“ smo uporedili po broju promocija sa prethodnom godinom. Najčešće oglašavana kategorija - Slatkiši&grickalice, beleži u prva četiri meseca ove godine porast 12,8%. Meso&mesne prerađevine, na drugom mestu. takođe beleže porast od 11,9%. Osnovne namirnice (brašno, pirinač, testenina,..) i Mlečni proizvodi (mleko, jogurti) su kategorije koje su, u poređenju sa 2021, zabeležile pad u broju promocija.

Slika 4: 
Najviše oglašavana kategoriju u NonFood1 Segmentu – Pranje veša, u odnosu na 2021. godinu beleži uvećanje za više od 18%. Slično važi i za drugu najjaču kategoriju po broju promocija Sredstva za čišćenje. Sa čak 40% više promocija, u prva četiri meseca, je kategorija Hrana i nega pasa. Manji pad među top 15 oglašavanih kategorija zabeležile su jedino kategorije Dezodoransi, Brijanje i Higijenski papir.

Slika 5:
Razlike Top 20 proizvođača, koji ulažu u promocije u lifletima, u poređenju sa prethodnom godinom. U prva četiri meseca 2022. godine, Nestle sa širokim asortimanom beleži najveći broj promocija u Food segmentu, čiji je broj povećan za 30%. Imlek, na drugom mestu, takođe je povećao broj promocije za 9%. Najveći porast, u poređenju sa istim periodom 2021. godine, beleži Podravka. Sa druge strane, Somboled, Dijamant i PepsiCo beleže pad.

Slika 6:  
U NonFood1 segmentu, najjači oglašivači u lifletima - Procter&Gamble i Henkel, povećali su broj promocija za 20%. Takođe, Beiersdorf, na trećem mestu, beleži porast broja promotivnih aktivnosti za 20%. Najveći porast beleži Mars, sa skoro 60% više promocija u prva četiri meseca ove godine, u poređenju sa istim periodom 2021. godine. Sa najvećim padom, u tom segmentu, je Paloma, čiji je broj promotivnih aktivnosti smanjen za 41%.

Slika 7:  
I u Srbiji, zbog situacije u svetu, cene svakodnevno rastu. Potrošači izdvajaju više novca za manje proizvoda. Odabrali smo nekoliko najviše oglašavanih kategorija za najviše oglašavanu količinu. Cena je najviše porasla za Testeninu od 400g, u posmatranom periodu od prva četiri meseca ove godine: prosek, u poređenju sa istim periodom 2021. godine, veći je za 42%. Takođe, cena za Toalet papir od 10 rolni, u proseku je veća za 27%. Oglašavane cene u lifletima manje su jedino kod Pralina 200g i Čipsa pakovanje od 150g.