IN STORE  in your country  
SRBIJA
Vodič kroz kategoriju
05.10.2020.

GFK: Potrošnja domaćinstava u Srbiji

Topli napici: Kafa se najviše kupuje u tradicionalnim radnjama, a čajevi u supermarketima

Kafu je, tokom analiziranog osmomesečnog perioda, bar jednom, kupilo 98% domaćinstava u Srbiji. Prosečna učestalost kupovine kafe za ovaj period bila je 26 puta – u proseku nešto više od tri puta mesečno. U istom periodu, čaj je kupilo 75% domaćinstava, uz prosečnu učestalost od četiri kupovine tokom osam meseci

Autor: Dalibor Minić

U fokusu ovog istraživanja je kupovina kafe i čajeva namenjenih potrošnji u domaćinstvima u Srbiji, u periodu od septembra 2019. do aprila 2020. godine.

Kafu je, tokom analiziranog osmomesečnog perioda, bar jednom, kupilo 98% domaćinstava u Srbiji. Prosečna učestalost kupovine kafe za ovaj period bila je 26 puta – u proseku nešto više od tri puta mesečno.

Analizom Panela domaćinstava u Srbiji je obuhvaćeno ukupno oko 170 robnih i trgovačkih marki kafe. Među njima, pet vodećih zauzima 65% vrednosnog učešća u kategoriji. Ti brendovi su, abecednim redosledom: Bonito, C Kafa, Doncafe, Grand i Nescafe.
Kafa se najviše kupuje u tradicionalnim prodavnicama (29% vrednosnog učešća), dok 25% vrednosti potrošnje domaćinstava bude generisano u minimarketima a 23% u supermarketima. 10% je učešće velikih formata u kupovinama kafe, a preostalih 13% odlazi na ostale formate.

Domaćinstva su, u posmatranom periodu, 30% ukupne vrednosti kategorije kupila na promociji, dok je 7% pripalo trgovačkim markama kafe. Oko 70% ukupne potrošnje domaćinstava na kafu čini tradicionalna pržena mlevena kafa, dok su među preostalih 30% najzastupljeniji „miksevi“ (2u1, 3u1...) i klasična instant kafa.
U Srbiji je 75% domaćinstava, u posmatranom periodu, kupilo čaj, uz prosečnu učestalost od četiri kupovine tokom osam meseci.
Tržištem čaja obuhvaćeno je oko 100 brendova i trgovačkih marki ovog proizvoda. Pet vodećih brendova generiše skoro polovinu ukupne vrednosti u „in-home“ potrošnji čaja u Srbiji. Poređani abecednim redosledom, ovi brendovi su: Fructus, Lord Nelson, Teekanne, Welton i Yumis.

Najzastupljeniji maloprodajni format u kategoriji čajeva su supermarketi sa 26% vrednosnog učešća u kategoriji, a za njima slede minimarketi sa 23% i tradicionalne prodavnice sa 19%, dok se u hipermarketima potroši oko 16% ukupne potrošnje domaćinstava na čajeve.
Vrednosno učešće čaja kupljenog na promocijama i akcijama u posmatranom periodu bilo je upola manje nego kod kafe i iznosilo je 15%, dok čak 18% ukupne potrošnje domaćinstava na kategoriju otišlo na trgovačke marke čaja.

O istraživanju
GfK Panel domaćinstava je standardizovano istraživanje koje u Adria regionu neprekidno traje duži niz godina (u Hrvatskoj od 2000. godine, u Srbiji od novembra 2002, a u BiH u periodu od 2004. do 2012). U centru pažnje je merenje potrošnje oko 125 proizvodnih kategorija na reprezentativnom uzorku domaćinstava. Podaci se prikupljaju uz pomoć pametnog telefona i SmartScan mobilne aplikacije. Ova metodologija meri potrošnju robe široke potrošnje koja se konzumira u samom domaćinstvu i pokriva kupovinu u svim kanalima distribucije. Proizvodi koji se potroše van domaćinstva nisu predmet ovog istraživanja.

O GfK
GfK je pouzdan izvor najznačajnijih informacija o tržištu i potrošačima, koji omogućavaju našim klijentima da donesu sveobuhvatnije odluke. Više od 13.000 eksperata u marketinškim istraživanjima kombinuje svoju strast sa 80 godina GfK iskustva u proučavanju podataka. Ovo omogućava GfK da poveže ključna globalna saznanja sa lokalnim specifičnostima u više od 100 zemalja. Koristeći inovativne tehnologije i naučni pristup, GfK pretvara obimne podatke u suštinske podatke, čime omogućava svojim klijentima da unaprede konkurentnost i obogate iskustva i izbor potrošača.

-