IN STORE  in your country  
SRBIJA
Vodič kroz kategoriju
24.12.2019.

GfK: Kupovina slanih grickalica u domaćinstvima u Srbiji

Po čips u supermarkete, a po flips u mini-markete

Proizvode iz kategorije čipsa je u posmatranom periodu za 2019. kupilo nešto više od 77% domaćinstava u Srbiji, što predstavlja blagi rast u odnosu na isti period prethodne godine. U posmatranom osmomesečnom periodu za 2019, proizvode iz kategorije flipsa je kupilo oko 88% domaćinstava u Srbiji, što je više nego u istom periodu 2018.

Nemanja Vogronić
Junior Research Consultant
Consumer Panel Services nemanja.vogronic@gfk.com

Predmet ovog istraživanja bila je kupovina slanih grickalica u domaćinstvima u Srbiji, posmatrana kroz dve kategorije – čips i flips. Analiza je obuhvatila dva perioda, februar-septembar 2018, i februar-septembar 2019. godine.

Proizvode iz kategorije čipsa je u posmatranom periodu za 2019. godinu kupilo nešto više od 77% domaćinstava u Srbiji, što predstavlja blagi rast u odnosu na isti period prethodne godine. Učestalost kupovine blago se povećala, u analiziranom periodu.

U Srbiji trenutno konkuriše blizu 60 brendova u kategoriji čipsa. Tri vodeća brenda generišu oko 55% količinskog učešća na tržištu i to su, abecednim redosledom: Chips Way, Chipsy i Doritos. Ipak, lojalnost vodećem brendu smanjila se za oko 10%, pa sada iznosi oko 58%.
Formati u kojima su prodate najveće količine čipsa bili su supermarketi na prvoj, mini-marketi na drugoj, i tradicionalne prodavnice na trećoj poziciji. U ova tri maloprodajna formata kupljeno je 2/3 ukupnih količina čipsa u domaćinstvima.

Određeni broj proizvoda trgovačkih marki takođe se visoko pozicionira, ali nisu navedeni u listi top brendova. Ipak, značajno je pomenuti da se, u poređenju sa prethodnim periodom, učešće trgovačkih marki znatno uvećalo. Što se tiče kupovine na promocijama ili akcijama, proizvodi iz kategorije čipsa beleže količinsko učešće od 26%.

U posmatranom osmomesečnom periodu za 2019. godinu, proizvode iz kategorije flipsa je kupilo oko 88% domaćinstava u Srbiji, što je više nego u istom periodu 2018. godine, a beleži se i rast prosečne frekvencije kupovine.

Tržište slanih grickalica u Srbiji broji oko 70 brendova flipsa, od kojih tri vodeća čine oko 76% količinskog učešća. Abecednim redosledom navedeni, to su: Clipsy, Gricko i Smoki. Najzastupljeniji brend beleži lojalnost od 46%.

Proizvodi iz kategorije flipsa najviše su se kupovali u mini-marketima, tradicionalnim prodavnicama i supermarketima. Ova tri maloprodajna formata generišu 3/4 ukupnih količina čipsa u domaćinstvima.
U poređenju sa istim periodom prethodne godine, količinsko učešće trgovačkih marki se povećalo na oko 7%, dok učešće promocija i akcija u kupovinama flipsa beleži pad i iznosi 23%.

O istraživanju
GfK Panel domaćinstava je standardizovano istraživanje koje u Adrija regiji neprekidno traje duži niz godina (u Hrvatskoj od 2000. godine, u Srbiji od novembra 2002, a u BiH u periodu od 2004. do 2012 godine). U centru pažnje je merenje potrošnje oko 125 proizvodnih kategorija na reprezentativnom uzorku domaćinstava. Podaci se prikupljaju uz pomoć pametnog telefona i SmartScan mobilne aplikacije. Ova metodologija meri potrošnju robe široke potrošnje koja se konzumira u samom domaćinstvu i pokriva kupovinu u svim kanalima distribucije. Proizvodi koji se potroše van domaćinstva nisu predmet ovog istraživanja.
-