IN STORE  in your country  
SRBIJA
Intervju
20.04.2020.

INTERVJU

Zajedništvo je sada najvažnije

Petar Ćorluka, vlasnik kompanije Violeta

Razgovarala: Edina Mizić, edina.mizic@instore.ba

U poslednjih nekoliko meseci, dok se svet, susedne države i BiH bore sa pandemijom korona virusa, proizvodnja robe domaćih kompanija radi punim kapacitetom. U proizvodnim pogonima nema odmora. Kompanija Violeta užurbanim tempom nastoji da obezbedi da bh. tržište nijednog trenutka ne oseti paniku, strah i nestašicu higijenskih proizvoda zbog novonastale situacije. Proizvodnja je pojačana, a snabdevanje uredno. U vreme kad na malo stvari možemo da utičemo, svetle primere treba posebno isticati. Jedan takav je Petar Ćorluka, već tri decenije uspešno upravlja svojom kompanijom, a njegova spremnost da pomogne drugima je sve veća i na tome mu posebno čestitamo. Od ranije poznati po društvenoj odgovornosti prema zajednici, i ovaj put odlučili su da pokažu veliko srce i da pomognu zdravstvenom sistemu BiH. O donaciji vrednoj oko 200.000 evra (400.000 KM) i poslovanju u vanrednim okolnostima pročitajte u nastavku.

Svedoci situacije u kojoj smo se iznenada našli, počeli smo da tražimo svetle primere poslovanja i više nego ikad postali svesni važnosti domaće proizvodnje. Od početka krize uzrokovane Covid-19, vaša kompanija na čelu s vama, ulivala je poverenje. U kakvoj vas je situaciji zatekla pandemija?

Kao i svi drugi, ostali smo iznenađeni, ali ne i nespremni. Brzo smo reagovali, preduzete su najviše mere prevencije kako bi se zaštitilo zdravlje i sigurnost radnika, i proizvodnja se odvija kontinuirano, bez zastoja, prema planiranom rasporedu. Nadam se da će se tako i nastaviti. Smatram da je u ovim trenucima domaća proizvodnja veoma važna. Važno je da imamo neometan pristup robi široke potrošnje.

Da li vas je iznenadila panična potražnja za toalet papirom, ne samo kod nas nego i u celom svetu?

U svesti čoveka je da će se za vreme neke nepredviđene situacije snabdeti proizvodima koje svakodnevno koristi. Bilo je za očekivati da će porasti potražnja za toaletnim papirom. Na počeku epidemije prodaja je veoma porasla, ali već sad se smanjuje jer su se ljudi snabdeli potrebnim proizvodima za neki duži period. Svakako se radi o veštačkoj prodaji koja će se u narednom periodu izbalansirati kad situacija krene da se vraća u normalu.

Sirovine su ključne za proizvodnju, kakva je situacija u Violeti i možemo li biti sigurni u redovno snabdevanje bh. tržišta vašim proizvodima?

Naš poseban fokus je na nabvci sirovina, te organizaciju kontinuirane logistike za dovoz istih. Nakon toga, važno nam je da roba dođe do kupaca, da ispoštujemo rokove i da nemamo neisporuke. Dostupnost Violeta proizvoda nije upitna i građani ne treba da budu zabrinuti.

Imali ste upite i sa drugih tržišta za vaše proizvode, koliko izvozite i kakva vam je poslovna politika u vanrednim situacijama poput ove?

Imali smo dosta upita vezanih za izvoz higijenski proizvoda u poslednje vreme. Naš prioritet je zadovoljiti potrebe naših redovnih tržišta prvenstveno onih gde imamo sopstvenu proizvodnju. Na domaćem tržištu imamo verne potrošače koji su prepoznali naš kvalitet i logično je da su nam oni na prvom mestu.

Jeste li pojačali proizvodne kapacitete ili uposlili dodatne radnike?

Proizvodni kapaciteti su na početku pandemije bili povećani. I ranije se proizvodnja odvijala u tri smene što je i nastavljeno. Većina pogona je automatizovana i robotizovana, te su svi kapaciteti popunjeni i proizvodnja je usmerena na potrebe zadovoljavanja tržišta. S obzirom na to da je na početku pandemije potražnja za higijenskim proizvodima bila veoma uvećana, kapaciteti su morali biti do kraja popunjeni. Brzo smo reagovali i uspeli smo da ispunimo očekivanja tržišta.

Način na koji vraćate društvu i zajednici u kojoj poslujete oduševio je mnoge. Potrošači su postali i vaši veliki simpatizeri, posebno nakon niza humanitarnih akcija koje ste uradili. Nećemo nabrajati sve, osvrnućemo se samo na najznačajniju: šest respiratora i medicinska oprema u vrednosti od 400.000 maraka. Recite nam kako je tekla nabavka i da li ste nailazili na određene prepreke, jer je potražnja za ovom robom u celom svetu ogromna?

Tako je, kupili smo šest respiratora i medicinsku zaštitnu opremu kako bi pomogli zdravstvu BiH u trenutnom stanju; s ciljem zaštite osoblja i pacijenata u borbi s epidemijom korona virusa. Sam proces nabavke je bio drugačiji jer smo robu naručili iz Kine od dobavljača s kojima inače ne sarađujemo i s obzirom na vrednost naručene robe rizik je bio veoma velik. Naravno, kontaktirali smo i proizvođače medicinske opreme iz Evrope, ali rok isporuke robe je bio avgust, što je nama bio dugačak period. Zbog toga smo poručili robu iz Kine, kako bismo je dobili što pre i kako bismo pomogli zdravstvenom sistemu. S obzirom na to da su brojne transportne linije otkazane i cene transporta su porasle i nekoliko puta, isporuka je bila otežana. Na svu sreću, oprema je stigla u subotu, 18. aprila. Celokupna novonastala situacija zahteva da se pomogne društvu, zajedništvo je sada najvažnije.

Što pre shvatimo da moramo da prilagodimo uslove i mere poslovanja, biće jednostavnije vratiti se u normalne uslove funkcionisanja i upravljanja poslom

Kome i kako ćete podeliti ovu vrednu donaciju?

Donacija će biti raspodeljenja za 38 medicinskih ustanova u BIH, uglavnom bolnica. Cilj nam je bio da veći deo zdravstvenih ustanova dobije neku količinu opreme, ona je sada svima potrebna.

Sačuvali ste tržište i bh. građane od nestašice higijenskih potrepština, da li očekujete kad sve ovo prođe, da će naši građani znati to da cene i da će na policama tražiti proizvode i proizvođače koji su pomogli u nepredvidivim okolnostima?

Veći deo tržišta je uvek svestan koje bitne faktore i odlike ima domaća proizvodnja. No, spoljni uticaji mogu svakako samo pojačati i još više izoštriti sliku koja stavlja naglasak na domaće proizvode. Trenutna situacija je dobar primer koji se može primeniti kasnije u društvu za sve domaće resurse i proizvodnje. Jedan od najboljih razloga za podsticanje kupovine domaćih proizvoda su visoko kvalitetni proizvodi i usluge. Bitno je da potrošač zna šta kupuje i da bude zadovoljan kvalitetom, čime stičete vernog kupca i potrošača. U svakom slučaju potrebno je obezbediti konkurentnost kvalitetom i cenom. Na svest građana može da utiče i država na način da više promoviše domaće proizvode. Nakon cele ove situacije, mislim da su građani ipak uvideli važnost domaće privrede, domaće proizvodnje koja obezbeđuje dostupnost velikog broja robe u trenucima kad nismo u mogućnosti zbog više sile uvoziti sa stranih tržišta ta ista dobra.

Šta vi mislite da bi entitetske i državna vlada i lideri naravno, trebalo da urade kako bi poslodavcima olakšali trenutnu situaciju? Šta je po vama način da se spasi privreda i radna mesta ili bar ublaži njen pad?

Ako gledamo celokupnu situaciju, ekonomija je već osetila posledice Covida-19. Najviše se trenutno stanje odražava na primeru namenskih industrija čija roba potrošačima sada nije prioritet da bi je kupili. Verujem da će se odgovorni u državi ponašati u skladu sa situacijom i da će preduzeti sve mere kako bi se maksimalno smanjile posledice na privredu. Smatram da bi posebno brzo trebalo doneti odluke za pomoć malim preduzetnicima/privrednicima koji su prisiljeni trenutno da zatvore svoje radnje. Većina njih nema sredstava za servisiranje obveza u ovim trenucima kad ne rade i nemaju prihoda. Prethodno navedeno dovodi do otpuštanja radnika i zato je potrebno što pre preduzeti mere za pomoć.

Možete li da date savet kompanijama koje se teže snalaze u ovim situacijama kako da uspešno upravljaju brendovima u doba krize, kao što je ova izazvana korona virusom?

Za svaku kriznu situaciju osnovni element je upravljanje zadatim izazovima te sposobnost razvijanja poslovne strategije uprkos nepovoljnim uslovima. S novonastalom situacijom ne možemo da predvidimo dalji razvoj događaja i ukupne posledice, ali možemo da sagledamo i razvijemo plan u organizaciji lanca snabdevanja i odnosa s kupcima, distributerima i potrošačima. Što pre shvatimo da moramo da prilagodimo uslove i mere poslovanja, biće jednostavnije vratiti se u normalne uslove funkcionisanja i upravljanja poslom.

U svim industrijama u narednom periodu ostaće oni koji budu nudili dodatnu vrednost i koji se budu diferencirali od konkurencije, a zato je potrebno poznavati krajnjeg kupca, njegove potrebe, izazove i kanale komunikacije. Teško i pomalo nezahvalno pitanje, ali šta vi kao izvrstan lider i preduzetnik pretpostavljate, kakva nas "poslovna" budućnost očekuje?

Mislim da će se prave posledice trenutne situacije osetiti tek na jesen, u septembru i oktobru, kad se sve ovo, nadam se, završi. Potrebno je da vladajući što pre reaguju s konkretnim merama koje će doneti dobro celoj privredi, kako bi po završetku cele situacije svi mogli krenuti s radom. Ukoliko na vreme reagujemo, imamo velike mogućnosti da ublažimo posledice. Zajedničkim i istrajnim trudom, radom, uz poštivanje preventivnih mera struke možemo brzo prevazići trenutnu situaciju.

-