IN STORE  in your country  
SRBIJA
Intervju
30.01.2019.

Kvantan Roje, generalni direktor, Delhaize Serbia

Trudićemo se da ostanemo omiljeni komšija našim potrošačima

Decembar, 2018.

Razgovarala: Ana Filipović
ana@instore.rs

Kvantan Roje (Quentin Royer) imenovan je za generalnog direktora kompanije Delhaize Serbia u martu prošle godine. Profesionalnu karijeru započeo je pre 20 godina, u kompaniji Carrefour u Francuskoj, a nastavio da je gradi u kompaniji Metro Cash&Carry, gde je u Srbiji od 2012. godine bio direktor operacija, ekspanzije i lanca snabdevanja, kao i član Upravnog odbora. Kompaniji Delhaize Serbia pridružio se 2016, na poziciji potpredsednika za operacije.

Na početku razgovora, zanimalo nas je šta je to što ga najviše privalači radu u trgovini. Evo šta nam je odgovorio:

Iako sam u svojoj dvadesetogodišnjoj karijeri prošao nekoliko globalnih kompanija i iskusio različite pozicije koje su me oblikovale na pravi način, mogu vam reći da ja i dalje svakog dana naučim nešto novo. Upravo to je ono što maloprodaju čini izuzetno dinamičnom i intenzivnom, a lično meni vrlo inspirativnom industrijom. Trudim se i da na moje saradnike prenesem tu strast ka maloprodaji i da ih naučim da inspiraciju pronalaze u svakom novom radnom izazovu i da u tome nadasve uživaju.

Nedavno ste otvorili prvi ekološki objekat ne samo u Srbiji već i na Balkanu. Objasnite nam zbog čega je on ekološki i od kakvog je to značaja za potrošače i životnu sredinu?

Maxi supermarket u Novom Beogradu, u Ulici Džona Kenedija, prva je radnja koja kao rashladni fluid, umesto freona, koristi ugljen-dioksid. Krajem decembra ćemo otvoriti još jednu radnju u Zemunu u kojoj će takođe biti implementiran ovaj sistem. Ponosan sam na kolege koje su zajedno sa našim partnerima razvijale komercijalni sistem rashlađivanja, jer na taj način pružamo doprinos globalnoj borbi protiv klimatskih promena.

Kakvi su vam dalji planovi iz oblasti zaštite životne sredine?

Naš trenutni procenat reciklaže iznosi 60 odsto ukupnog ambalažnog otpada što je značajan rezultat, ali i motivacija da nastavimo u tom smeru i radimo na daljem povećanju. Pre svega se trudimo da odgovorno upravljamo viškovima hrane, kvalitetnim planiranjem zaliha, a pored toga svakodnevno radimo i donacije druge klase voća i povrća za više od 70 humanitarnih organizacija u zemlji. Posvećeni smo i borbi protiv klimatskih promena kroz uvođenje energetski efikasnih mera, kao što su LED rasveta i otvaranje supermarketa sa ekološkim rashladnim fluidom (ugljen-dioksidom).

Trudimo se da na kupce utičemo kada su u pitanju zdravije navike u ishrani

Sve veći broj trgovaca u regionu je posvećen redukciji plastične ambalaže za svoje PL linije i postavljaju sebi određene ciljeve. Da li ste razmišljali i u tom pravcu?

Delhaize Serbia, kao članica Ahold Delhaize grupe, potpisnik je sporazuma “New Plastics Economy Global Commitment”, koji je kreirala Ellen MacArthur fondacija zajedno sa UN Environment. Sporazum ima zadatak da se smanji plastični otpad i zagađenje u njegovom korenu. Ovo treba da se postigne prestankom upotrebe jednokratne plastike i obezbeđivanjem da plastika koja se koristi u ambalaži bude ponovo upotrebljiva, reciklabilna ili kompostabilna u potpunosti do 2025. godine. Kako bi smanjila upotrebu jednokratnih kesa u radnjama, Delhaize Serbia je, kao lider na tržištu, ove godine implementirala sistem naplate i zajedno sa našim potrošačima uspeli smo da smanjimo upotrebu za 65 odsto. U narednim godinama planiramo značajne aktivnosti u ovoj oblasti.

Kakav je stav po tom pitanju kompanije Ahold Delhaize, čiji ste deo? Da li ona na globalnom nivou prati trendove iz oblasti zaštite ljudske sredine?

Ahold Delhaize ima jasno definisanu strategiju održivog poslovanja u okviru koje je jedan od prioriteta zaštita životne sredine. Ova strategija važi za sve članice grupe. Trenutno smo u procesu izrade nove koja će obuhvatiti period od 2020-2025. a jedna od važnih tema, kada je u pitanju životna sredina, jeste smanjenje zagađenja od plastike.

Koliko, inače, to što je Delhaize Serbia deo jednog svetski poznatog lanca utiče na vaš rad ovde i na koji način?

Kada ste deo globalnog trgovinskog lanca u prilici ste da kroz prakse najboljih na svetu, lokalnom tržištu ponudite inovativna rešenja i modele koji donose najbolje rezultate. Kada uđete u naše radnje vi zaista možete da osetite da one odišu različitim kulturama. Od širine asortimana koji dolazi iz celog sveta, mogućnosti da ne čekate u redu i da kupovinu brzo obavite online ili na samouslužnim kasama, do činjenice da vas supermarket svojim ekološkim merama inspiriše da i vi budete odgovorni i da u domaćinstvima razvrstavate otpad za reciklažu, ili koristite pamučne cegere umesto plastičnih kesa u svojoj svakodnevici.

Na koji način se Delhaize Serbia prilagođava promenama u kupovnim i navikama u ishrani potrošača?

Sa jedne strane, mi osluškujemo navike kupaca i trudimo se da oni u našim radnjama svakog dana pronađu sve ono što im je potrebno od svežih proizvoda, do artikala koji zadovoljavaju specifične nutritivne potrebe, ali i da sama radnja bude tako koncipirana da oni mogu da obave brzu i jednostavnu kupovinu. Sa druge strane, trudimo se da na kupce utičemo kada su u pitanju zdravije navike u ishrani. S tim u vezi iza nas su mnogobrojne edukacije o tome koliko je važno čitati deklaracije, okrugli stolovi koji su se bavili temama prevencije, ali i komercijalne aktivnosti u radnjama koje podstiču ljude da odaberu zdraviju opciju.

A, kako se prilagođavate promenama na tržištu, kao što je ulazak prvog diskontnog lanca?

Dolazak konkurencije uvek je dobar znak za celo tržište, jer podstiče sve tržišne igrače da budu još bolji, a kupcima pruža mogućnost šire ponude. Kompanija Delhaize Serbia je dosledna strategiji koja podrazumeva da kupcima svakog dana obezbeđujemo sveže, kvalitetne i pristupačne proizvode na našim rafovima, pružajući im širok asortiman i vrhunsku uslugu. Maxi je prema istraživanjima kupaca najpreporučivaniji lanac u zemlji, a dve godine zaredom i dobitnik priznanja Moj izbor za omiljeni supermarket prema mišljenju kupaca. Verujemo da ćemo zahvaljujući poverenju koje su kupci stekli u naše brenodve u decenijama iza nas, inovacijama koje planiramo u narednom periodu, kao i uz stalno prisutnu strategiju investiranja u cene i širinu asortimana, ostati omiljeni komšijski supermarket naših sugrađana.

Trgovine više nisu samo mesto kupovine robe, one su sve više takozvani community centri

Na osnovu vašeg iskustva sa drugih tržišta, kako biste ocenili maloprodajno tržište u Srbiji i u kom smeru bi trebalo da se razvija?

Ono što će obeležiti naredni period su inovacije, digitalizacija gotovo svih elementa poslovnog procesa, uz neizostavno prilagođavanje promenama u navikama kupaca, ali i sve veća osvešćenost industrije kada su u pitanju globalne ekološke teme. Verujem da će se i ostali odgovorni trgovinski lanci u našoj zemlji razvijati u tom smeru. Mi ćemo u narednom periodu nastaviti sa digitalizacijom i na taj način razvijati mnogobrojne poslovne procese, ali ne zaboravite da ovu industriju čine ljudi. Naš tim broji 12.200 zaposlenih i verujem da je baza dugoročnog rasta kompanije, razvoj i zadovoljstvo ljudi koji u njoj rade.

U kom vremenskom periodu ćemo, prema vašim procenama, moći da kažemo da je tržište u Srbiji razvijeno i moderno i šta treba da se učini da do te modernizacije dođe?

Svedoci smo globalnih promena i modernizacije koja se kreće od automatizacije nekih procesa u samoj radnji, do robota koji vam pomažu u distributivnom centru ili kupcima dostavljaju robu gde god oni požele. Trgovine više nisu samo mesto kupovine robe, one su sve više takozvani community centri. Verujem da će Maxi biti jedan od prvih koji će to ponuditi našim sugrađanima, i za mene lično ćemo tog trenutka moći da kažemo da smo pomerili granice. Dok do tih promena ne dođe, mi ćemo nastaviti da pružamo vrhunsko iskustvo kupovine u Maxi, Tempo i Shop&go radnjama i trudićemo se da ostanemo omiljeni komšija našim potrošačima.

-