IN STORE  in your country  
SRBIJA
Intervju
12.04.2018.

Maja Veselinović

Prvi iskoračili na siguran put razvoja trgovine

Direktor sektora hipermarketa i posebnih kanala prodaje, Mercator-S

-

Verujem da postoji sve veća svest potrošača o važnosti kvalitetne i zdrave ishrane, i da je naš organic koncept odličan odgovor na njihove potrebe koje iz dana u dan rastu. To je definitivno jedan od sigurnih pravaca razvoja trgovine u budućnosti i veoma sam ponosna na činjenicu da smo prvi iskoračili, pre svih značajnih konkurentskih lanaca u našoj zemlji.

Sa Majom Veselinović, direktorom sektora hipermarketa i posebnih kanala prodaje u kompaniji Mercator-S, razgovarali smo o konceptu Idea Organic, u vreme kada bi svima prijalo malo “zdravije” hrane, nakon prazničnih menija. U kompaniji Mercator-S radi već pet godina i tokom karijere radila je u dva ključna poslovna područja - trejdingu i maloprodaji. U prvom je prošla proces category managementa, kroz koji je vodila kategoriju vina i jakih alkoholnih pića. Nakon toga je, u okviru maloprodaje, upravljala kanalom online prodaje.

Poslednje dve godine je na poziciji direktora sektora hipermarketa i posebnih kanala prodaje koji obuhvataju Mercator hipermarket, online prodaju i Idea Organic format. Kako nam je objasnila na početku razgovora, najveći izazov ovog formata je da ambijent, usluga i asortiman budu u korak s najnovijim svetskim trendovima. Trudimo se da u tome istrajemo, istakla je naša sagovornica.

U oktobru ste otvorili prve tri organske prodavnice u Beogradu. Koji su bili osnovni motivi za pokretanje jednog ovakvog koncepta?

Kao što ste i sami svedoci, model zdrave ishrane je godinama unazad kako u najrazvijenijim zemljama sveta, tako i u našem okruženju, u velikom porastu. Taj trend je zahvatio i Srbiju. Analizama potreba naših potrošača, došli smo do motiva za pokretanje ovog, mogu slobodno reći, najsavremenijeg i pionirskog koncepta trgovina sa pažljivo biranim asortimanom zdravih namirnica. Naše organske prodavnice su izlazak u susret potrebama svih onih ljudi koji brinu o načinu ishrane i svom zdravlju. Idea Organic je istovremeno i mali edukativni centar u kom kupcima pružamo mogućnost da razumeju sve benefite zdrave ishrane.

Da li su ovo prve prodavnice ovog tipa u Srbiji, koje posluju u okviru jednog modernog trgovačkog lanca?

Da. Ovo su prve prodavnice ovog tipa. Kroz Idea Dorćol prodavnicu smo želeli da pokažemo da možemo biti lokalni, kroz Idea London da možemo biti svetski, a kroz Idea Organic da možemo biti prirodni. Jedna od polaznih stavki je bila da želimo da napravimo koncept koji ranije nije postojao u ovom obliku, i da kao takvi nastupimo prvi na tržištu.

Da li ste, pre pokretanja ovog koncepta, radili neka istraživanja o potrebama potrošača i šta su ona pokazala?

Priprema koju smo napravili je bila oslonjena na istraživanje ponašanja potrošača, zatim na svetske trendove, na iskustva iz naših objekata i na analizu konkurencije na tržištu. Na osnovu svih ovih podataka osmislili smo kako bi trebalo da izgleda radnja, koji asortiman želimo da ponudimo, koji će biti odnos organskih i ostalih proizvoda, i još mnogo toga.

Kako ste zadovoljni dosadašnjim radom ovih objekata? Da li su radnje ostvarile rezultate koje ste očekivali i predvideli ili su bili lošiji, odnosno bolji?

Kupci su zadovoljni ambijentom, stručnom uslugom i ponudom. Kad tome dodamo i to da smo neke od ciljeva već ostvarili, onda mogu da kažem da smo izuzetno zadovoljni dosadašnjim radom i rezultatima.

Objasnite nam sam koncept i asortiman Idea Organic prodavnica?

Radnje se nalaze na adresama Kralja Petra 74, Svetogorska 22 i Patrijarha Varnave 24. U pitanju su objekti manjeg formata, od 100 do 180 m2. Bez obzira na kvadraturu, koncept izlaganja je svuda isti. Ceo front radnje je obučen u prirodni bršljan. Preovladava drvo, prirodni materijal koji smo koristili u „oblačenju“ radnje. Ambijentalna muzika. U ponudi imamo gotovo 1.500 različitih artikala, gde svaki proizvod ima svoju namenu u ishrani onih koji brinu o svom zdravlju. Tu su mleka, slatkiši, hleb, sirevi, namazi, sokovi, kafa, namirnice za pripremu jela, zapravo sve što je potrebno za kvalitetan obrok, bilo da se sprema ili je gotov. Organski, bezglutesnki, posni, prirodni.

Definisali smo ključne diferencijatore koje želimo posebno da istaknemo, a to su organski asortiman – najširi asortiman organskih proizvoda na jednom mestu; organski rinfuzni zid – 40 različitih organskih artikala na meru; To Go asortiman – poseban asortiman koji smo razvili samo za Idea Organic radnje i stručno osoblje – u našim radnjama rade nutricionisti koji svim kupcima mogu da pomognu savetom.

Naše organske prodavnice su izlazak u susret potrebama svih onih ljudi koji brinu o načinu ishrane i svom zdravlju. Idea Organic je istovremeno i mali edukativni centar u kom kupcima pružamo mogućnost da razumeju sve benefite zdrave ishrane

Početkom godine ste, zajedno sa keteringom Fresh square, napravili potpuno novi brend na našem tržištu - Fresh square proizvode za poneti. Recite nam nešto više o ovoj ponudi?

Sa keteringom Fresh square, odnosno hotelom Square Nine, imamo saradnju već duže vreme. Ranije smo za Mercator hipermarkete napravili liniju kvalitetnih suši proizvoda koji su se veoma dobro pokazali. Kada smo otvarali Idea Organic radnje, želeli smo da u ponudi imamo zdravo, ukusno i kvalitetno gotovo jelo. Zatražili smo pomoć od partnera i zajednički smo došli do specifičnih i veoma kvalitetnih proizvoda koje možete naći samo u našim radnjama.

Da li imate u planu uvođenje nekih sličnih brendova?

Zasada je plan da kroz brend Fresh square širimo asortiman.

Ko su dobavljači sa kojima sarađujete? Kakav je odnos domaće i strane robe?

Sarađujemo sa dobavljačima sa kojima inače imamo dugogodišnje poslovno iskustvo. U stalnom smo širenju asortimana, te tražimo proizvođače koji bi mogli imati zanimljive proizvode za Idea Organic asortiman. Što se tiče odnosa uvoza i domaćeg, možemo reći da sve što postoji u Srbiji težimo da imamo u ponudi. Kroz uvozni asortiman postižemo raznovrsnost asortimana i širimo ponudu brendova koji kod nas uopšte ne postoje.

Da li potrošači mogu artikle iz ovih radnji da pazare online?

U Idea Online prodavnici, na kategoriji zdrave hrane, u ponudi se nalazi Idea Organic asortiman. U ovom trenutku kupci u Beogradu i Novom Sadu mogu kupovati putem naše internet-prodavnice koja je, moram da istaknem, veoma praktična i jednostavna za korišćenje. Zbog značaja uštede vremena za sve veći broj naših porošača uskoro planiramo širenje online prodaje i na druge gradove u Srbiji.

Prema vašim saznanjima, u kojoj su meri ljudi u Beogradu, i u Srbiji, posvećeni zdravom načinu života i zdravijoj ishrani?

Prema rezultatima istraživanja, u Beogradu više nego u ostalim gradovima. Tu ima uticaja ne samo faktor da trendovi kreću iz metropole, već i sama dostupnost informacija o zdravoj ishrani, kao i samih proizvoda te vrste. U pitanju je proces učenja. Ne prelazi se tek tako na novo. Potrošači se raspituju, probaju i polako prelaze na drugačiji način ishrane. To je dug, ali sigurno ispravan put brige o sebi.

Ko su potrošači Idea Organic prodavnica?

Podaci sa naših društvenih mreža govore da je 85% žena i da su starosne dobi od 25 do 44 godine, u 60% slučajeva (ima ih čak 36% u starosnoj dobi od 25 do 34 godine).

U poređenju sa potrošačima u okruženju i u svetu, gde se nalaze srpski potrošači, kada je u pitanju svest o prednostima organskih proizvoda?

U Srbiji je to još na nivou individualnog pristupa ishrani. U istraživanju koje smo sproveli, kod nas se organsko najčešće dovodi u vezu sa voćem i povrćem. O toj oblasti ima još mnogo da se uči kod nas. Otuda ideja o stvaranju malog edukativnog centra, gde bismo sa našim nutricionistima mogli kupcima više da približimo šta sve postoji.

Ima li prostora da se u Beogradu otvori još neka radnja?

Ima. Sada smo na Vračaru i Dorćolu, a trenutno tražimo lokacije na Senjaku, Dedinju i u Novom Beogradu.

Da li razmišljate o otvaranju ovakvih objekata u još nekom gradu u Srbiji, i u kojem?

Planiramo otvaranje u Novom Sadu. Sigurni smo da u tom gradu koncept može da zaživi, te i za Vojvođane spremamo ponudu Idea Organic.

Kakvi su vam, generalno, dalji planovi za razvoj ovog koncepta i čime su uslovljeni?

Plan je otvaranje novih radnji i približavanje kupcima na više lokacija u Beogradu i Novom Sadu. Zatim razvijanje Idea Oranic koncepta kroz naše velike IDEA Super formate, otvaranjem odeljenja u okviru njih, kao i mogućnost online kupovine na više lokacija dostave.

Kakva su vaša lična očekivanja po pitanju daljeg razvoja ovog koncepta?

Moja lična očekivanja su u skladu sa svim prethodno iznetim. Verujem da postoji sve veća svest potrošača o važnosti kvalitetne i zdrave ishrane, i da je naš organic koncept odličan odgovor na njihove potrebe koje iz dana u dan rastu. To je definitivno jedan od sigurnih pravaca razvoja trgovine u budućnosti i veoma sam ponosna na činjenicu da smo prvi iskoračili, pre svih značajnih konkurentskih lanaca u našoj zemlji.