IN STORE  in your country  
SRBIJA
Intervju
24.03.2020.

Tanja Žigić, direktor fabrike Nestlé Surčin

Pouzdan partner Srbiji

Razgovarala: Ana Filipović

Na sadašnjoj poziciji Factory Managera u Nestlé fabrici u Surčinu, naša sagovornica je dve i po godine. Ovoj njenoj trenutnoj ulozi prethodilo je iskustvo na poziciji menadžera proizvodnje u trajanju od tri i po godine. Njeno obrazovanje je vezano za prehrambenu tehnologiju (ima zvanje inženjera prehrambene tehnologije master stepen), tako da joj je veliko zadovoljstvo što zaista radi u svojoj struci, i to, kako ističe, u najvećoj svetskoj prehrambenoj kompaniji na svetu – Nestlé.
Prethodno iskustvo u Nestlé fabrici sladoleda u Staroj Pazovi joj je, kako dodaje, znatno pomoglo u ostvarivanju rezultata kroz timove i razumevanju promena u poslovnom okruženju. U istoj fabrici njena prva pozicija je bila inženjer u proizvodnji nakon čega je preuzela funkciju Operational Performance Managera i Continuous Excellence Leadera.

Najveći izazov, ali istovremeno i zadovoljstvo, jesu rad sa ljudima, formiranje timova sa visokim performansama i agilnošću, kao i imati prave ljude na pravim pozicijama u dinamičnom okruženju. U početku, jedan od najvećih izazova bilo je prilagođavanje Nestlé standardima i načinu rada u multinacionalnoj kompaniji, gde nije dovoljno da vi lično razumete i idete u pravcu željenih promena već da ceo tim ima istu posvećenost i razumevanje. Kao direktor fabrike praktično predstavljate svoju fabriku među 400 Nestlé fabrika, što je privilegija, ali i veliki svakodnevni izazov, kaže nam Tanja Žigić, direktor fabrike Nestlé Surčin.

Kompanija Nestlé je nedavno obeležila 15 godina poslovanja u Srbiji. Šta biste izdvojili kao najvažnije tačke u razvoju na tom putu i zbog čega?

Svih ovih godina Nestlé je pouzdan partner Srbiji, posvećen unapređenju kvaliteta života i zdravije budućnosti pojedinaca i porodica, istovremeno ulažući u razvoj lokane zajednice i stvarajući mnogobrojne mogućnosti za razvoj mladih profesionalaca. Sa lokalnim prisustvom u Srbiji dužim od 15 godina, Nestlé Adrijatik u Srbiji zapošljava više od 500 ljudi. Kompanija posvećuje posebnu pažnju stvaranju dodatne vrednosti za lokalnu zajednicu u kojoj posluje, ulažući u zaštitu prirodne sredine. Od 2011, kada je fabrika u Surčinu postala deo Nestlé porodice, uloženo je više od 16 miliona evra u opremu, kapacitete i razvoj proizvoda.

Na koje dostignuće kompanije ste vi, lično, najviše ponosni?

Najviše sam ponosna na to što smo kao kompanija, sa sedištem u Švajcarskoj, u Srbiju doneli brojne i kvalitetne proizvode, ali istovremeno očuvali i tradicionalni C brend. Osim toga, naši uspesi u oblasti zaštitne životne sredine su impozantni i nešto po čemu se izdvajamo ne samo na lokalnom tržištu, već i u celom regionu.
Kao osoba na liderskoj poziciji, najviše sam ponosna na profesionalni razvoj i napredak ljudi iz mog tima. Mašine možete postaviti bilo gde, ali ljudi su ti koji prave razliku i daju dodatnu vrednost u svakodnevnom poslovanju.
Raznovrsnost u timovima je široko rasprostranjena po pitanju funkcionalnih znanja, različite starosne strukture, a dodatno možemo da se pohvalimo time da u fabrici imamo 60 odsto žena, a na menadžerskim pozicijama i više od 60 odsto.

Kakve rezultate je kompanija ostvarila u prethodnoj godini, kada su u pitanju prodaja, profit, tržišno učešće…?

Za Nestlé je prethodna godina bila izuzetno uspešna: samo u prvih devet meseci 2019. organski rast iznosio je 3,7 odsto. Pozitivan trend osećamo i u centralnoj i u istočnoj Evropi, kao i u Srbiji i Adrijatik regionu gde Nestlé beleži rast od oko 5 odsto. Thomy majonez je kategorija koja ostvaruje konstantan rast po volumenima, a samim tim i market share. Prošlu godinu obeležilo je i to što smo dostigli mnogobrojne zacrtane ciljeve u vezi sa ekološki održivim poslovanjem i proizvodnjom, što je naročito važno za našu fabriku u Surčinu. Nastavljamo sa prilagođavanjem naših proizvoda potrebama i željama pojedinaca i porodica, i stalno poboljšavamo kvalitet i širinu asortimana.

Građani u celom regionu, pa tako i u Srbiji, sve više obraćaju pažnju na to kako se kompanije ophode prema zajednici u kojoj posluju, kao i o životnoj sredini

Da li ste zadovoljni tim rezultatima i gde vidite prostor za njihovo poboljšanje?

Dosadašnjim rezultatima smo više nego zadovoljni, ali svakako se tu ne zaustavljamo. Naš plan je da upravo kroz stvaranje proizvoda koji odgovaraju očekivanjima i željama lokalnih potrošača, kao i podrškom u rešavanju gorućih problema društva, i u narednim godinama nastavimo da doprinosimo boljitku srpske ekonomije i lokalne zajednice. Takođe, imajući u vidu i da smo prošle godine lansirali nekoliko novih proizvoda iz asortmana brendova koji su u našoj zemlji već dobro poznati i voljeni, izuzetno smo zadovoljni postignutim rezultatima. Ono što je u prošloj godini negativno uticalo na naše poslovanje je nemogućnost plasiranja proizvoda na Kosovo i Metohiju, a takva nestabilnost i neizvesnost su nešto što zaista negativno utiče na sve multinacionalne kompanije koje rade u Srbiji.

Kako je fabrika u Surčinu kotirana na globalnoj mapi Nestlé kompanije?

Fabrika u Surčinu je visoko kotirana u svojoj oblasti proizvodnje, a to je hrana, i spada među najkonkurentnije, kao i u one sa kvalitetnim kadrovima koji mogu ponuditi najbolja rešenja i rezultate. To je dokazano činjenicom da smo već u 2017. godini svrstani u red fabrika sa najvišim performansama tj. fabrika sa najboljom produktivnošću, zahvaljujući posvećenosti, znanju i doprinosu celog fabričkog tima.
Nestlé je u decembru 2019. postao „Zero Waste to Landfill” kompanija, odnosno prva fabrika u Srbiji koja je ostvarila cilj nultog uticaja na životnu sredinu. Recite nam malo više o ovom konceptu i šta on predstavlja za vas, kao kompaniju, i za zajednicu.
Strategija održivosti kompanije Nestlé u Srbiji doprinela je tome da u decembru 2019. godine postanemo „Zero Waste to Landfill” kompanija, odnosno prva fabrika u Srbiji koja je ostvarila cilj nultog uticaja na životnu sredinu. To znači da nijedan jedini gram otpada iz fabrike više neće završiti na deponijama, već će biti recikliran ili upotrebljen u druge svrhe. Ovaj veliki uspeh, na čije se ostvarenje Nestlé obavezao do 2020. godine, postignut je u fazama, nakon što je prvobitno komunalni otpad fabrike smanjen za čak 80 odsto. Inicijativa je pokrenuta kao deo globalne strategije kompanije Nestlé, sa ciljem da sve Nestlé fabrike - njih više od 400 - budu označene kao „Zero Waste to Landfill“.

Nedavno je fabrika proširena sa dve nove proizvodne linije, u koje je ukupno uloženo 2,3 miliona evra. Kako se to odrazilo na poslovanje?

Nedavno proširenje kapaciteta fabrike u Surčinu sa dve nove proizvodne linije dovelo je do izvoza proizvoda u 40 zemalja sveta. Ukupno ulaganje kompanije u opremu iznosilo je 2,3 miliona evra, zahvaljujući čemu je došlo do povećanja proizvodnje za 25 odsto, proširenja proizvodnog asortimana sa 100 novih artikala i otvaranje novih radnih mesta.

Koliki su, sada, ukupni kapaciteti fabrike i da li su svi iskorišćeni?

Godišnja planirana proizvodnja za 2020. je oko 15.000 tona sa oko 250 različitih proizvoda, a naši proizvodni kapaciteti su mnogo viši, tako da definitivno nisu u potpunosti iskorišćeni svi proizvodni kapaciteti. U međuvremenu radimo na redefinisanju proizvodnog portfolija koji će nam omogućiti fokus na kategorije koje imaju rast, usaglašeno sa potrebama jugoistočnog tržišta, kao i proizvodne strategije na višem nivou.

U koje sve zemlje izvozite i da li postoji prilagođavanje proizvoda pojedinim tržištima?

Glavna tržišta za brendove C, Maggi i Thomy su i dalje zemlje regiona, a pod brendom Doccelo izvozimo program namenjen hotelijestvu u Francusku, Italiju, Nemačku... ukupno 40 zemalja. Interesantno je da se kod nas proizvodi smesa čajeva, a zatim u Nestlé fabrici u Španiji od iste nastaju kapsule za Dolce Gusto aparate. Prilagođavanje postoji samo u smislu prilagođavanja potrebama i ukusu potrošača, ali kvalitet je isti i za domaće tržište i za izvoz. Deo našeg programa još uvek nije našao put do domaćeg tržišta, pa ga iz tog razloga proizvodimo samo za izvoz, ali ujedno to je prilika za dalji rast na domaćem tržištu koju planiramo da sprovedemo sa našim stručnim timovima iz prodaje.

Koji je odnos robe koja ostaje u Srbiji i one koja se izveze?

U Srbiji ostaje oko 40 odsto naše proizvodnje, dok se 60 odsto izvozi u zemlje regiona i šire.

Kakvi su vam dalji planovi po pitanju izvoza? U koje zemlje, sa kojim proizvodima?

Kao deo najveće svetske prehrambene kompanije, osnovni plan je da ponudimo još ukusnije i zdravije proizvode i na taj način omogućimo širenje proizvodnje i za domaće tržište i za izvoz. Trenutno radimo na projektima koji će omogućiti lansiranje novih proizvoda i na domaćem tržištu i najverovatnije u zemlje zapadne Evrope. Svaki izvoz sa dodatnim projektima je uvek dobrodošao, ali treba ostati relevantan i na domaćem tržištu.

Na globalnom nivou, Nestlé je odlučan u kreiranju tržišta za reciklirane ambalaže prihvatljive u prehrambenoj industriji i ulaže velike sume novca u ekološki prihvatljivu ambalažu. Kakva je situacija sa Srbijom po tom pitanju, i kakvi su dalji planovi?

Ekološka osvešćenost je već dugo u fokusu poslovanja kompanije Nestlé, jer je naša dužnost, kao najveće svetske prehrambene kompanije, da budemo odgovorni prema okolini. Tu nema kompromisa, jer je ulog izrazito veliki. Trenutno, Nestlé u Srbiji sarađuje i sa više od 10 reciklažnih postrojenja, a globalna strategija kompanije je da do 2025. godine 100 odsto ambalaže koja se koristi u proizvodnji može da se reciklira. Lokalno ćemo sigurno implementirati rešenja koja su prepoznata kao dobra na globalnom nivou i prva faza je već u toku za ambalažni materijal za supe C i Maggi, gde prelazimo sa troslojne na dvoslojnu foliju u pakovanju. Ono što je najveći izazov u ovoj oblasti je stvoriti ambalažu koja čuva bezbednost proizvoda, a istovremeno može da se reciklira, međutim nema sumnje da ćemo sa našim stručnjacima iz Instituta za pakovni materijal u Lozani naći rešenje.

Inače, Nestlé je dosta aktivan i na unapređenju života ljudi, pomažući potrošačima da brinu za sebe i svoje najbliže. U obrazovanje ste uložili 500.000 evra i u poslednjiih osam godina sa velikim uspehom sprovodite projekat „Zdravo rastimo”. Šta ove i sve druge društveno odgovorne aktivnosti znače za vas kao kompaniju i zbog čega toliko ulažete u ovaj segment?

Najviše sam ponosna na to što smo kao kompanija, sa sedištem u Švajcarskoj, u Srbiju doneli brojne i kvalitetne proizvode, ali istovremeno očuvali i tradicionalni C brend

„Zdravo rastimo“ je projekat koji već devetu godinu sprovodimo u saradnji sa Savezom za školski sport, i on je usmeren na isticanje važnosti fizičke aktivnosti i pravilne ishrane školarcima širom Srbije. Projekat je započeo edukacijom đaka sedmih razreda, u saradnji sa nastavnicima fizičkog vaspitanja, a pretvorio se u ceo pokret – posebno uz pomoć međuvršnjačke edukacije, dela na koji smo posebno ponosni. Do sada je u okviru projekta više od 45.500 dece prošlo kroz važne klasične i međuvršnjačke edukacije na ove teme. U novoj sezoni, projekat će obuhvatiti još više dece nego prethodne: čak 7.163 učenika sedmih i 15.314 učenika trećeg i četvrtog razreda, što je ukupno više od 22.000 đaka u 93 škole širom Srbije.

Da li potrošači prepoznaju te vaše napore i na koji vas način za to nagrađuju?

Građani u celom regionu, pa tako i u Srbiji, sve više obraćaju pažnju na to kako se kompanije ophode prema zajednici u kojoj posluju, kao i o životnoj sredini. Oni takođe sve više cene kada proizvođač obogaćuje svoj asortiman dobrim sastojcima, konstantno smanjuje one manje dobre, a istovremeno vodi računa o tome da pakovanja budu ekološki održiva. Oni shvataju kako samo zdrave životne navike vode dobrom zdravlju, a to ne uključuje samo ishranu, već i kretanje, sportske aktivnosti i brigu o životnoj sredini. Označavanje i važnost proizvoda bez glutena je takođe vrlo snažan trend u Srbiji. Mi smo se svemu tome ne samo prilagodili već smo sve te trendove unapred predvideli i krenuli u tom smeru prilikom reformulacije i renovacije naših proizvoda. Isto tako važno je i označavanje alergena na proizvodima zbog porasta alergija među stanovništvom. Kupci naših proizvoda već znaju da Nestlé brine o njima, njihovom zdravlju, koristi isključivo zdrave i proverene sastojke, a svaki naš dodatni pomak i napredak u ovoj oblasti prepoznaju, rado prihvataju, i nagrađaju upravo tako što biraju naše proizvode za svoje domaćinstvo.

Kako vidite fabriku u Surčinu u narednih 15 godina i kako vidite svoju ulogu u njenom daljem razvoju?

Mi smo tu da obezbedimo visokokvalitetne proizvode za naše potrošače, a u tome nas dodatno motiviše njihovo poverenje. Vrednim radom i trudom postali smo prvi izbor u raznim kategorijama, a to je svakako omiljeni i kultni Začin C koji proizvodimo u Surčinu. Posebno smo ponosni da je Nestlé fabrika u Surčinu već 2017. godine prvi put postala fabrika sa visokom produktivnošću i deo takozvane Lige šampiona po performansama, a time smo pokazali da u relativno kratkom vremenu sa kvalitetom kadrova u Srbiji, možemo postići izvanredne rezultate. Ono sa čim ćemo svakako nastaviti je konstantno pružanje mogućnosti mladim ljudima, među kojima su tehnolozi, mašinski inženjeri i mnoge druge profesije, da se profesionalno usavršavaju u svojoj oblasti, i to upravo u našoj fabrici.
Svoju ulogu vidim, pre svega, kao privilegiju, uz snažnu motivaciju da poslovanje fabrike konstantno unapređujemo, da proizvodimo još više zdravih proizvoda, uz kvalitetne kadrove i uz nezaobilazno održivo poslovanje.

-