IN STORE  in your country  
SRBIJA
Intervju
28.09.2018.

Vladimir Grujičić, vlasnik i direktor, Piramida 72

Postojimo, jer nam potrošači veruju

Septembar, 2018.

Razgovarala: Ana Filipović
ana@instore.rs

Kompanija Piramida 72 iz Šapca je nastala kao malo preduzeće koje se bavilo trgovinom, da bi se već posle nekoliko godina razvilo u lokalnog distributera robe široke potrošnje. Analizirajući tadašnje stanje na tržištu, shvatili su da postoji prostor u kategoriji papirne galanterije, te su 2003. godine započeli proizvodnju salveta i papirnih maramica, da bi od 2008. godine takođe pod brendom Fresh počeli da proizvode i vlažne maramice. Nekoliko godina kasnije, konstantno razvijajući portfolio i investirajući u novu opremu, otvorili su i pogon kozmetike. Danas smo kompanija sa proizvodnim pogonima na više od 12.000 kvadratnih metara u našem vlasništvu, sa više od 200 zaposlenih i sa više od 300 različitih proizvoda pod našim brendovima Fresh i Linea Casa, kaže na početku našeg razgovora Vladimir Grujičić.

Na tržištu Srbije postoji dosta proizvođača i proizvoda u kategoriji lične higijene i kozmetike. Šta je to što Piramidu 72 izdvaja od konkurenata?

Istražujući šta je to što naši potrošači žele, i prateći trendove i nove standarde u proizvodnji kada su navedene kategorije u pitanju, pružamo tržištu domaći proizvod koji svojim kvalitetom može stati rame uz rame sa velikim svetskim brendovima. Kontinuirano radimo na unapređenju naših proizvoda, kako u pogledu kvaliteta, širine i dubine asortimana, tako i u pogledu razvoja ambalaža i pakovanja.

Zato su naši brendovi Fresh i Linea Casa više od 20 godina godina deo potrošačkog tržišta – kada pripremate obrok, dočekujete goste, slavite rođendane, sređujete kuću ili kupate bebu, kada putujete, kada se isprljate, kada perete kosu, kada se prehladite. Postojimo zato što nam potrošači veruju svakog dana.

Verujemo da imamo jasan koncept i strateški dobro postavljen portfolio, i to na način da „pokrivamo“ različite ciljne grupe, od najranije životne dobi preko naše linije Fresh baby, pa potom i žene i majke, kroz ceo set proizvoda za negu tela, pa domaćice kroz naš Linea Casa brend. Takođe, neke praznine koje su evidentne planiramo da novim linijama dopunimo u bliskoj budućnosti.

Pretpostavljam da toj različitosti doprinosi i nedavni standard BRC u neprehrani, koji vam je dodeljen? Recite nam nešto više o tom standardu.

Britanska komora maloprodaje (BRC-British Retail Consortium) je razvila i predstavila BRC tehnički standard, originalno razvijen pre svega za isporučioce brendiranih prehrambenih proizvoda maloprodajama, ali je BRC standard prerastao u globalni standard, koji se sad odnosi na skoro sve oblasti u poslovanju, između ostalog i na predmete opšte upotrebe, gde spadaju naši proizvodi.

Razvila ga je grupa stručnjaka iz raznih industrija kako bi se proizveli sigurni proizvodi u skladu sa zahtevima za kvalitet, koji kupci i potrošači zahtevaju. Standard pruža okvir za upravljanje sigurnošću proizvoda koji dovodi do njegovog vrhunskog kvaliteta. Suštinski, BRC standard odvaja proizvođače sa integritetom od onih, koji na uštrb kvaliteta proizvodnog procesa, sirovine i samog proizvoda, na tržiše izlaze sa niskom cenom.

Priprema za ovaj zahtevan audit je trajala skoro tri godine, i uz pomoć eksternog konsultanta smo uspeli da ispunimo sve postavljene zahteve u pogledu kritičnih tačaka koje standard propisuje: posvećenost izvršnog menadžmenta konstantnom napretku, plan bezbednosti proizvoda, standardi održavanja objekata za proizvodnju, kontrola proizvoda, kontrola proizvodnog procesa, obrazovano osoblje, poznavanje zakonske regulative i tehnička opremljenost.

Nema baš mnogo firmi u Srbiji koje mogu da se pohvale ovim standardom, a posebno ne u predmetima opšte upotrebe, tako da smo ponosni na činjenicu da je Piramida 72 jedna od njih.

Piramida 72 je prva firma iz Srbije koja je uvela globalni BRC standard u neprehrani

Šta za vas, kao kompaniju, znači ovaj standard?

U stalnom kontaktu sa kupcima iz zapadnoevropskih zemalja, ukazala se potreba i želja sa naše strane da dobijanjem BRC standarda za proizvode opšte upotrebe, pokažemo da i u Srbiji postoje kompanije koje mogu da stvaraju proizvode izuzetnog kvaliteta, što smo, za početak prolazeći kroz proces uvođenja BRC standarda, i potvrdili, i da se jasno distanciramo od „no name“ proizvođača koji niskom cenom i lošim kvalitetom na neki način povremeno ugrožavaju tržišta, ne samo kada je Piramida 72 u pitanju, već i ostali proizvođači, koji rade na sličan način kao i mi.

Kako svi najveći svetski trgovinski lanci insistiraju da posluju sa proizvođačima koji imaju uveden BRC, nama ovaj standard u potpunosti otvara mogućnost saradnje sa njima.

Mi smo na ovaj standard veoma ponosni, ali to takođe predstavlja i veliku obavezu da se nastavi proces kontinuiranog unapređenja i poboljšanja, a u cilju dostizanja najviših standarda u proizvodnji.

Šta je presudno da bi jedna domaća kompanija uspela u tržišnoj utakmici sa velikim internacionalnim brendovima?

Na ovo pitanje svakako ne postoji univerzalni odgovor. U celom lancu snabdevanja, počev od nabavke sirovine, pa sve do trenutka kada se potrošač opredeli da kupi određeni proizvod postoji nekoliko “kvalifikacionih” utakmica, gde nas proizvođače ocenjuje svaka naredna karika u tom lancu, bilo da je to dobavljač, banka, distributer, kupac ili potrošač. Upravo te “ocene” su ono što vas na kraju izdvaja. To da li ste domaći ili internacionalni brend prestaje da bude bitno kada pružite ili ne pružite potrošaču ono što očekuje. Desetine primera je na domaćem tržištu gde su domaći brendovi apsolutni lideri u određenim kategorijama, isto tako, naravno da postoje i kategorije gde potpuno dominiraju internacionalni brendovi. Na kraju, presudan je koncept koji stoji iza svega, i iza investicije u opremu, i iza formulacije za proizvod, i iza komunikacije sa potrošačima. Oni su na kraju sudije.

Da li potrošači prepoznaju te vaše napore i kako vas za to nagrađuju?

Nagrada se desi svaki put kada potrošač ponovo kupi naš proizvod. I upravo je svaka nova ili ponovljena kupovina naš zadatak od koga ne odustajemo. Verujemo da je formula za dugogodišnje poverenje i zadovoljstvo naših potrošača upravo u nepromenjenom kvalitetu i vrednostima, praćenju trendova kada su u pitanju tržište i tehnologija, kao i građenju iskrenog odnosa sa njima.

Osluškujete li njihove potrebe i kako na njih odgovarate?

Momenat u kojem svi živimo i radimo je takav da je tehnologija verovatno na najvišoj frekvenciji promene, a potrošač je edukovaniji i svestraniji nego što je to bio pre pet ili deset godina. To znači da, ako ne pratite razvoj tehnologije ili ne osluškujete trendove na tržištu i potrebe potrošača, samo je pitanje dana kada će informacije početi da vas iznenađuju, odnosno kada više nećete moći da upravljate svojim proizvodima. Zato, pažljivo pratimo sve što se dešava na tržištu i na osnovu toga donosimo određene odluke. Poslednji primer je recimo nova linija Fresh kozmetike za bebe. Zahvaljujući kvalitetnom istraživanju tržišta i kontaktu sa zajednicom, baš ovih dana smo relansirali celu liniju kozmetike za bebe sa unapređenom formulacijom, pakovanjem i dizajnom, a sve iz razloga da bi majkama ponudili kvalitetan, domaći proizvod, potpuno prilagođen za svaku bebu, po odgovarajućoj ceni. Shvatili smo da moramo da se menjamo, da se prilagođavamo, ali i da inoviramo, i zato kada iza nekog projekta stoji studiozan i kros funkcionalni rad, mogućnost da ne ostvarite ono što ste zamislili je zaista svedena na minimum.

Koji su trenutno vodeći trendovi u proizvodnji i pakovanju i da li ih primenjujete?

Koristeći savremenu opremu i tehnologiju, kao i pažljivo birane sirovine, Piramida 72 održava najviše standarde u proizvodnji. Zahvaljujući visokom nivou opremljenosti naših objekata, proces proizvodnje se obavlja bez zagađenja životne sredine. Naročito vodimo računa o zdravlju i zaštiti na radu naših zaposlenih. Mi u našim pogonima proizvodimo i pakujemo proizvode iz tri, potpuno različite, kategorije. Papirna galanterija, vlažne maramice i kozmetika. Svaka od kategorija ima svoje specifičnosti, ali je svakako neophodno neprestano ulaganje u nove mašine i praćenje najnovijih tehnoloških dostignuća i trendova, jer samo na taj način možemo povećati produktivnost i konkurentnost, na zahtevnom tržištu u nimalo lakim vremenima.

Naš najnoviji projekat, čiju realizaciju privodimo kraju, jeste automatizacija doradnog procesa pakovanja vlažnih maramica, koja će znatno povećati kvalitet proizvoda i smanjiti vreme njegove izrade, što će nas učiniti još konkurentnijim na tržištu.

Koliko brendova imate ukupno i u kojim sve kategorijama?

Fresh je ključni brend i „srce“ naše kompanije, ono po čemu smo prepoznatljivi na tržištu i pod kojim se nalazi najveći deo naših proizvoda. Obuhvata nekoliko kategorija proizvoda – kompletnu papirnu galanteriju koja uključuje papirne maramice, salvete, ubruse i toalet papir, vlažne maramice, gde je jedan od lidera na tržištu, kozmetiku za odrasle, proizvode za negu beba, a odnedavno i omekšivače.
Naš drugi brend, Linea Casa, jeste brend koji obuhvata širok asortiman proizvoda potrebnih svakom domaćinstvu. Pošto kažu da je kuhinja ogledalo kuće, mi okupljeni oko brenda Linea Casa potrudili smo se da svakoj domaćici uvek budemo pri ruci. U bogatom asortimanu proizvoda Linea Casa imao višenamenske, trulex i mikrofiber krpe, sunđere, žice i rukavice, kao i celu liniju tečnih deterdženata za sudove, kese za odlaganje hrane ili smeća, aluminijumske folije, papir i folije za pečenje.

Kolika je godišnja proizvodnja i koji deo odlazi na izvoz? Na koja tržišta?

Kako smo se razvijali kao kompanija, tako je rastao i izvoz. U početku, fokus su, logično, bila tržišta u okruženju i naši brendovi Fresh i Linea Casa, da bi poslednjih godina, ponajviše zahvaljujući proizvodnim kapacitetima i kvalitetu koji možemo da ponudimo, počeli da proizvodimo i privatne robne marke. Razvijajući ovaj segment poslovanja, koji je narastao do 25% ukupne proizvodnje, značajne rezultate počeli smo da postižemo na tržištu centralne Evrope, a izvozimo proizvode i u Južnu Ameriku i na Bliski istok.

Koliko je tržišno učešće? Da li ste zadovoljni njime i šta ćete učiniti da taj udeo povećate?

S obzirom na to da poslujemo u nekoliko kategorija, ni naše tržišno učešće nije svuda isto. Najbolje rezultate postižemo u kategoriji vlažnih maramica, gde smo jedan od lidera na tržištu. Takođe, naša prepoznatljiva Fresh papirna maramica ili salveta imaju visoko tržišno ušešće, i u ovim kategorijama se nalazimo među vodećim proizvođačima. U kategoriji kozmetike je zaista velika gužva, ali i pored nekih velikih svetskih brendova, uspeli da smo kvalitetom pozicioniramo recimo naš tečni sapun na zavidno mesto.

To da li ste domaći ili internacionalni brend prestaje da bude bitno kada pružite ili ne pružite potrošaču ono što očekuje

Zadržati postojeće tržišno učešće i osvajati nove potrošače svakako podrazumeva kontinuitet u inoviranju i komunikaciji sa kupcima i potrošačima.

Osim proizvodnjom, bavite se i distribucijom. Kako i zašto ste se opredelili na taj poslovni potez?

Nekako od samog početka, Piramida 72 je sebe profilisala kao proizvodnu kompaniju sa jedne, odnosno distributersku kuću sa druge strane. Uspeli smo zahvaljujući širokom asortimanu naših proizvoda da pronađemo adekvatnu kalkulaciju i da sami distribuiramo svoje proizvode, što je svakako prednost, jer na neki način imate kontrolu nad celim lancem snabdevanja, što vam olakšava donošenje nekih odluka.

Koje proizvode distribuirate i kako je organizovana njihova distribucija?

Osim naših Fresh i Linea Casa proizvoda, distribuiramo i neke inostrane “non food” brendove kao što su recimo Silver, brend za održavanje obuće i proizvoda od kože, koji se po najvišim standardima proizvodi u jednoj od najmodernijih fabrika ove vrste u Turskoj i izvozi se u više od 65 zemalja širom sveta, potom higijenske uloške Pamela, koje uvozimo iz Slovačke, pa globalni brend Super Max, koji obuhvata program za brijanje, i još neke brendove iz srodnih kategorija.

Sa tri distributivna centra, koji se snabdevaju iz centralnog magacina u Šapcu, pokrivamo celu teritoriju Srbije, zahvaljujući dobro organizovanoj distributivnoj mreži, koju čine prodajni i logistički timovi.

Godinama unazad ste redovni izlagač na sajmu PLMA u Amsterdamu. Šta za vas predstavlja ovaj sajamski nastup i kako utiče na vaše poslovanje? Da li ste nekada potpisali konkretan ugovor i sa kim?

Strateški, okrenuti smo ka kupcima iz Evropske unije, koji žele dobavljača sa Balkana umesto onih iz Kine i Turske, jer u nama vide bolji balans troškova i kvaliteta. Takođe, od ove godine primetno je da se povećalo i interesovanje kupaca sa Blikog istoka.

Sajam je idealno mesto da se sa njima susretnemo, i započnemo pregovore o saradnji. Uglavnom, kupci na sajam dolaze spremni sa jasnim ciljevima kada su u pitanju kvalitet i cena koju žele da postignu. Sa druge strane, imali smo priliku da se susretnemo i sa velikim brojem dobavljača iz kompanija koje se bave proizvodnjom sirovina, repromaterijala i opreme, koje nama kao kompaniji, spremnoj da inovira, unapređuje proizvodne procese i da prilagođava portfolio novim zahtevima tržišta, dosta znače. Posete Amsterdamu, daju nam i mogućnost da se upoznamo sa ponudom i novim proizvodnim trendovima iz kategorija u kojima plasiramo svoje proizvode.

Recimo, jedan od naših najvećih kupaca, kada je u pitanju robna marka, firma iz centralne Evrope je upravo na ovom sajmu pre nekoliko godina stupila u kontakt sa nama prvi put.

Gde vidite kompaniju za 25 godina?

Mi u Piramidi 72 čvrsto verujemo u svoje zaposlene – njihovu stručnost, iskustvo i posvećenost. Jer uspešnu kompaniju čine upravo ljudi sa idejama, energijom, motivacijom, i svešću o zajedničkom cilju – da svojim potrošačima pružimo samo najbolje. Zato nam je pored poslovnog uspeha, podjednako važna pozitivna radna atmosfera i zadovoljstvo naših zaposlenih. I upravo je to poruka gde vidim kompaniju za 25 godina, u okruženju stručnih, iskusnih i posvećenih ljudi, koji proizvode visokokvalitetan domaći proizvod bez zagađenja životne sredine.

-