IN STORE  in your country  
SRBIJA
Intervju
19.05.2020.

Vukašin Cicmil, direktor prodaje i marketinga, Fabrika dečje hrane

Pokazali smo potrošačima da mogu da nam veruju

U vremenima kriza prioriteti se menjaju i mi smo sebi, zajedno sa celim timom BFF, kao prioritet, postavili kontinuitet proizvodnje i dostupnost proizvoda potrošačima

Razgovarala: Ana Filipović, ana@instore.rs

O tome kako je pandemija korona virusa uticala na njihove poslovanje i kako su u novonastaloj situaciji organizovali komunikaciju sa svojim potrošačima, razgovarali smo sa Vukašinom Cicmilom, direktorom prodaje i marketinga Fabrike dečje hrane.

Pandemija korona virusa unela je promene u svim sferama života i poslovanja. Kako ova novonastala situacija utiče na rad marketinških odeljenja? Na koje sve načine su zaposleni u vašem sektoru morali da promene dosadašnji način poslovanja?

Situaciju koju je uzrokovala pandemija posmatrali smo kao još jedan izazov. Istina, ovaj izazov je bio globalnih dimenzija i bitno je uticao na redovno poslovanje svih sektora kod nas ali i kod naših partnera, na svim tržištima na kojima smo prisutni. Usled mera zaštite i svih ograničenja koje su preduzimane u našoj zemlji i tržištima na kojima smo prisutni, morali smo da menjamo planove, pristup i način rada. Da bi smanjili rizik, u prvim nedeljama organizovali smo dežurstva u fabrici, a određeni deo trajanja vanrednog stanja svi smo radili od kuće. Promenili smo ambijent i salu za sastanke zamenili online grupnim pozivima. Održavali smo redovnu komunikaciju i nastavili da radimo na započetim zadacima, ali sa donekle promenjenim prioritetima.

Koliko je vama lično ova krizna situacija poremetila planove, svakodnevno poslovanje i otežala rad?

Svakako da su efekti ove situacije značajno uticali na naše planove, ali planovi postoje da bi se menjali, naravno u skladu sa okolnostima. Morali smo da odložimo neke aktivnosti dok se situacija ne normalizuje, a neke smo prilagodili trenutnom stanju. Bilo je i pozitivnih efekata, u smislu preispitivanja načina pristupa potrošačima, kao i više vremena za bavljenje internim procesima i procedurama. Kako moja pozicija podrazumeva intenzivnu komunikaciju sa postojećim, ali i novim tržištima, bio sam uskraćen za posete i obilaske tržišta. Situacija kod naših poslovnih partnera je, takođe, bila vanredna pa je protok informacija sa terena bio usporen. Meni je i rad od kuće predstavljao teškoću jer volim da imam direktnu komunikaciju. Prijalo je više vremena provoditi sa porodicom, ali sam jedva čekao da se vratim redovnim poslovnim aktivnostima u krugu tima BFF.

Vanredno stanje je ukinuto, ali na snazi su I dalje vanredne mere. Kako je to uticalo na vaše marketinške aktivnosti u nekom bližem periodu?

Ukidanje vanrednog stanja omogućiće nam da se polako vratimo na planirane aktivnosti u trade-u kao i na projekte koji su bili stopirani zbog pandemije. Nadam se da će se stvari brzo vratiti u normalu i da ćemo uspeti da realizujemo sve što smo planirali u ovoj godini.

Da li već imate neke podatke o posledicama koje su vaši brendovi pretrpeli u ovom periodu?

Naravno, pratili smo veoma pomno sve promene. Trend prodaje se menjao tokom trajanja krizne situacije i u početku je bio pozitivan, dok je rezultat na kraju, ipak, bio manji od očekivanog, usled smanjene frekvencije odlazaka u kupovinu i ograničenog kretanja. Sa druge strane, imali smo pojačanu interakciju sa potrošačima na socijalnim mrežama i povećanje broja pratilaca. Kroz svu komunikaciju isticali smo društveno odgovorno ponašanje i u saradnji sa partnerima organizovali različite aktivnosti koje su doprinele većoj prepoznatljivosti brenda i vrednosti koje promovišemo.

Prema istraživanju kompanije Kantar, realizovanom na početku krize, samo 8% potrošača u svetu smatra da bi kompanije trebalo da obustave reklamiranje, dok ostali smatraju da bi brendovi trebalo na neki način da pomognu potrošačima, informišu potrošače šta rade i ne zloupotrebe ovu situaciju. Kakvi su vaši planovi za komunikaciju sa potrošačima u ovom periodu?

Prioritet tokom trajanja krize bio nam je da obezbedimo dostupnost naših proizvoda i ne ostavimo nijednu bebu bez omiljenog obroka. U vremenu ovakvih kriza ključno je poverenje potrošača u bezbednost proizvoda i to je poruka koju smo hteli da prenesemo. Naši proizvodi su od sirovina najboljeg kvaliteta, koje prolaze višestruke analize i pakuju se u bezbednu ambalažu, što garantuje siguran proizvod za naše najmlađe. U BFF se u redovnom radu primenjuju najstrože bezbednosno zaštitne mere, tako da su u BFF i svim sektorima maske i dezinfekcija ruku i obuće svakodnevica.

Kroz svu komunikaciju isticali smo društveno odgovorno ponašanje i, u saradnji sa partnerima, organizovali različite aktivnosti koje su doprinele većoj prepoznatljivosti brenda i vrednosti koje promovišemo

Da li smatrate da jedno moguće rešenje trenutne situacije može da bude stvaranje humanog i solidarnog odnosa vaših brendova sa potrošačima i da im se ponudi sadržaj koji im pruža neku dodatnu vrednost u situaciji kada moraju da ostanu kod kuća?

Trudili smo se da kroz komunikaciju održimo vedar duh i omogućimo da uz Nutrino i deca i mame kod kuće skrenu misli sa svakodnevne situacije i atmosfere neizvesnosti. U tom cilju lansirali smo i Nutrino Igraonicu, online platformu na kojoj može da se zabavi cela porodica kroz jednostavne igre, i bojanku koja može i da se odštampa i kasnije boji i da tako smanjimo vreme provedeno pred ekranom.

Osim ovih kratkoročnih efekata, prethodna iskustva iz kriznih situacija, pokazala su da je investiranje u marketing u tim periodima imalo značajnih uticaja na dugoročni rast i razvoj kompanija. Kakav je vaš stav po tom pitanju i kakvi su vaši planovi za kreiranje brend marketinga u ovom periodu i neposredno nakon njega?

Za nas je, kao što sam rekao, ova situacija samo još jedan od izazova i u skladu sa tim naša dugoročna strategija se nije menjala. U svim vremenima neophodno je ulaganje u marketing. Zbog specifičnosti vanrednih mera ograničeni smo da sprovedemo sve što smo planirali pa smo neke aktivnosti odložili za period nakon nje. Za vreme pandemije fokusirali smo se na digital koji se globalno pokazao kao najvažniji kanal komunikacije u ovim uslovima.

Uključili ste se i u pomoć i donacije najugroženijima. Da li su i ove društveno odgovorne aktivnosti neki vid komunikacije sa potrošačima i šta želite da im poručite na taj način?

Svi smo se tokom prethodnih nedelja osećali zabrinuto ili uplašeno, za nas ali i za naše najdraže. Osećali smo se dužnima da pokažemo našim potrošačima da smo uz njih, da smo tu da pomognemo i olakšamo im da prebrode i ovako tešku situaciju. Donacije smo usmerili tamo gde je bilo najpotrebnije, bolnicama za najmlađe i ugroženim porodicama.

Kakve ste nove ciljeve postavili sebi i svojim saradnicima za ovaj period? Kojim biste rezultatima vi lično bili zadovoljni i smatrali ih uspešnim prevazilaženjem krize, kada su u pitanju vaši brendovi?

U vremenima kriza prioriteti se menjaju i mi smo sebi, zajedno sa celim timom BFF, kao prioritet postavili kontinuitet proizvodnje i dostupnost proizvoda potrošačima. Posvetili smo vreme i razvoju novih proizvoda i proširenju asortimana. Za mene je uspeh ako iz ovog perioda situacije izađemo spremni i upotrebimo nova saznanja i iskustva sa tržišta koja nam je kriza donela.

Prema nekim razmišljanjima, svaka kriza stvara i određene šanse. Da li i gde vidite šansu za vaše brendove u ovoj situaciji?

Pandemija je kod svih podigla svest o sigurnosti hrane koju koristimo. Moramo biti sigurni u poreklo i kvalitet namirnica koje koristimo, što često nije slučaj sa proizvodima koje kupujemo na pijacama. Hrana koju spremamo bebama kod kuće od ovakvih namirnica može sadržati različite štetne materije iz zemljišta i vazduha, tragove pesticida ili hemikalija za tretman zemljišta. Mame se sve više odlučuju za sigurne i kontrolisane proizvode i u toj promeni svesti o zdravom načinu ishrane vidimo šansu za Nutrino.

Da li mislite da postoji neki „recept“ koji bi mogao da pomogne brendovima da prežive korona virus i koji je vaš, ako ga imate?

Naš recept je jednostavan. Podizanjem kvaliteta domaćih proizvoda i približavanjem potrošačima svih benefita koje oni donose za njih ali i za ekonomiju, u ovim kriznim situacijama pokazujemo da mogu da imaju poverenja u nas, da smo odavde i da ćemo uvek biti tu za njih i njihovu porodicu.

Ostale razgovore sa direktorima marketinga FMCG kompanijama pročitajte na sajtu, u rubrici INTERVJU. Tu se, takođe nalaze i intervjui sa direktorima trgovačkih lanaca i kompanija za distribuciju i logistiku.
-