IN STORE  in your country  
SRBIJA
Intervju
07.05.2019.

Patrick Daly, osnivač i glavni direktor, Alba Consulting

Poboljšavaju poslovanje klijentima

Mart, 2019.

Pripremila: Redakcija InStore magazina

Sedište kompanije Alba Consulting je u Dablinu, u Irskoj, a brojne saradnici i strateški partneri koje ima nalaze se u različitim delovima sveta uključujući SAD, Bliski Istok, Hrvatskoj što im omogućava širenje poslovanja na te prostore. Iz sedišta u Dablinu razvili su snažne poslovne odnose s nizom multinacionalnih korporacija (Evropa, Bliski Istok i Afrika) od kojih je mnogima glavno sedište upravo u Irskoj. Kroz te odnose, tokom posljednjih desetak godina, odradili su projekte širom sveta uključujući mesta kao što su Kina, Indija, Ujedinjeni Arapski Emirati, Malta, Španija, SAD, Portoriko i Urugvaj.

U Hrvatsku dolazim iz razloga što sam pre par godina kroz zajedničko poznanstvo iz SAD-a upoznao Antonia Zrilića, vlasnika prestižne konsultantske kuće Logiko, sa sedištem u Zagrebu. Zajedno smo radili u više navrata, uključujući vrlo uspešan projekt sa multinacionalnom kompanjom sa sedištem u Dablinu. Takođe, u maju ću održati uvodno predavanje na Supply Chain Summitu u Beogradu. Može se reći da imamo takozvanu obostranu stratešku korist radeći zajedno razvijamo svoje snage i sposobnosti za dobrobit naših klijenata, kaže na početku intervjua Patrick Daly, osnivač i glavni direktor kompanije Alba Consulting.

Koje sve usluge nudi kompanija Alba Consulting?

Vrste izazova i mogućnosti u kojima pomažemo našim klijentima variraju od poboljšanja produktivnosti u skladišnim i proizvodnim operacijama, preko razvoja operativnih logističkih strategija (uključujući dizajn skladišta, planiranje mreže kanala distribucije te odabira lokacije objekta), do strategija poslovanja na međunarodnom nivou za kompanije koje teže proširenju svojih mogućnosti globalno, bilo to izvozom, zajedničkim ulaganjem ili otvaranjem predstavništva po svetu.

Koristi koje naši klijenti postižu uključuju poboljšanu produktivnost, smanjenje troškova, poboljšane veštine i sposobnosti zaposlenih, povećanu održivost i sigurnost i još mnogo toga. Svaki projekat započinje razvojem strukturiranog dogovora s klijentom u pogledu stvarnih poslovnih koristi predloženog posla. To je osnova etičke saradnje između klijenta i konsultanta.

Svaki projekat započinje razvojem strukturiranog dogovora s klijentom u pogledu stvarnih poslovnih koristi predloženog posla

U svojoj bogatoj karijeri ste radili s vodećim kompanijama iz sektora proizvodnje, distribucije i logistike u Evropi, Aziji i u obe Amerike i postigli ste velika unapređenja logističkih kapaciteta i lanca snabdevanja. Na čemu je glavni akcenat vašeg modela?

U osnovi, naša misija je da pomognemo klijentima da napreduju u području postizanja izvrsnosti svoje logistike i operacija u lancu snabdevanja. Takođe, da na vrlo opipljiv način poboljšamo poslovanje u smislu postizanja stvarnih poslovnih rezultata nakon saradnje s klijentima.

Našim klijentima smatramo kompanije za proizvodnju, distribuciju i logistiku. Radili smo s mnogim svetski poznatim proizvodnim preduzećima, naročito u farmaceutskoj industriji, medicinskom i prehrambenom sektoru kao i mnogim međunarodnim kompanijama koje pružaju logističke i distributivne usluge.

Kako se primenom vaših alata ostvaruju tako značajna unapređenja u efikasnosti i profitabilnosti preduzeća?

Moj osnovni cilj je da poboljšam uslove kod mojih klijenata, odnosno da ih ostavim u boljem stanju, poslovno gledano, nego što su bili pre mog angažmana. To poboljšanje može da se ogleda u znatnim pomacima u rastu, profitabilnosti, kvalitetu, usluzi, produktivnosti ili nekom drugom poslovnom pokazatelju, što postižem pomažući im da razviju veštine u lancu snabdevanja, bilo kod kuće bilo u inostranstvu. Jedan primer je multinacionalna farmaceutska kompanija u kojoj sam obezbedio održivost proizvodnih operacija tako što sam joj pomogao da utvrdi, nabavi i stvori skladišna postrojenja i operativne sposobnosti kao podršku proizvodnim operacijama. Drugi primer se odnosi na logističku kompaniju u kojoj sam pomogao da se poboljša efikasnost merenjem i upravljanjem produktivnosti u uslugama sa dodatnom vrednošću koje nudi svojim klijentima. Treći primer je uzgajivač ostriga u severozapadnoj Evropi kojem sam pomogao da pronađe partnera za distribuciju u Španiji, ključnom tržištu za ostrige.

U svim vidovima poslovanja tehnologija danas ima ključni uticaj. Kakav uticaj nove tehnologije poput robotike, internet stvari (IoT), blockchaina i analize velikih podataka (big data) imaju na lanac snabdevanja, naročito u FMCG i retail sektoru?

Te tehnologije razvijaju se vrlo brzo i približavaju, a tokom narednih godina počećemo da uviđamo pojavljivanje rešenja u lancu snabdevanja koji uključuje sve ove tehnologije uz postojeće kapacitete. Na području automatizacije u skladištenju i proizvodnji, videli smo kako razni sistemi počinju intenzivnije da se koriste i postaju sveobuhvatni u njihovoj primeni u određenim sektorima i u određenim regionima kao na primer: automatizovana vozila za vožnju (AGV), automatizovani sistemi za skladištenje i otkrivanje (ASRS), integrisani sa sistemom upravljanja skladištem (WMS) i sistemom kontrole skladišta (WCS) i dopunjenim sa sistemima prepoznavanja glasa i sistemom pick-by-light. Međutim, zbog visokih troškova, ta rešenja su primenjivale velike kompanije u regionima visokih troškova rada.

U novije vreme, razvoj tehnologije senzora doveo je do pojave kolaborativnih robota („kobota“) koji mogu da rade slično kao i ljudi u, na primer, prikupljanju skladišnih narudžbina. Neki od sistema koji se sada razvijaju i implementiraju mogu se modularno uvesti u malim koracima, što znači da verujem da ćemo u budućnosti videti „kobote“ koji rade u skladišnim i logističkim operacijama svih veličina, ne u obliku zamene ljudi, već kao poboljšanje ljudskog rada. Ipak, prisutnost ove tehnologije u kompaniji vodi do vrlo drastične promene u obuci, veštinama i sposobnostima ljudi koje ćemo imati u budućnosti.

Slovenija je poslednjih godina postala pravi globalni hub za rešenja zasnovana na blockchain tehnologiji. Kakvi su po vama potencijali ove tehnologije u budućnosti, kada je reč o lancu nabavke?

U kombinaciji s IoT uređajima ugrađenima u fizičku imovinu, kao i stavke inventara u lancu snabdevanja, blockchain obećava mnoga vredna rešenja za izazove u raznim aktivnostima poput: praćenja imovine (kao što su kontejneri, vozila), provere autentičnosti proizvoda, praćenja hrane, upravljanje licencom i identitetom. Te aktivnosti će, u kombinaciji s analitičkim potencijalom "velikih podataka" koji proizlaze iz ovih uređaja omogućiti uvid u realno vreme stvarnog stanja lanca snabdevanja na način koji pre nije bio moguć. To će doneti prednosti u smislu smanjenja otpada, poboljšane održivosti i povećane produktivnosti.

Naša misija je da pomognemo klijentima da napreduju u području postizanja izvrsnosti svoje logistike i operacija u lancu snabdevanja

Jedan od velikih izazova u logistici predstavlja sezonski karakter poslovanja u lancu snabdevanja. Kako, prema vašem mišljenju, mogu da se izbalansiraju kapaciteti tokom cele godine?

Distribuirajte i kremu za sunčanje i kišobrane. Šalu na stranu, važno je pokušati diversifikovati prilike koje mogu da umanje uticaj sezonskih promena. Često je moguće upotrebiti iste resurse za komplementarne sezonalnosti. Na primer, imam klijenta koji distribuira različite potrošne proizvode, unutar kojih postoji grupa proizvoda čiji vrhunac dolazi u jesen i u zimu. To mu omogućuje upotrebu iste infrastrukture, ljudi i opreme tokom cele godine i izbegavanje velikih oscilacija u potražnji. Naravno, ne mogu to da rade sve kompanije, ali vredi razmisliti o takvoj strategiji, jer prilike nisu uvek očigledne. Promišljanje i planiranje unapred ključni su za obezbeđivanje resursa, infrastrukture i ugovora za specifične periode na vreme i prema pogodnim uslovima. Oduvek me fasciniralo kako kompanije sa sezonskim biznisima neretko nemaju vremena za obezbeđivanje potrebnih resursa na vreme samo zato što su predugo čekale, zbog čega na kraju plate više. Imati tačne radne standarde posebno je važno za radno intenzivne poslove zato da bi se dovoljno unapred utvrdile potrebe za radnom snagom, prilagodili radnici, ispregovaralo radno vreme i dogovorila prava na godišnji odmor.

-