IN STORE  in your country  
SRBIJA
Intervju
21.11.2019.

Petar Ćorluka, osnivač i vlasnik, Grupacija Violeta

Nastoje da budu drugačiji u svemu što rade

Razgovarala:Ana Filipović

Petar Ćorluka je svoju poslovnu karijeru započeo pre tri decenije. U tom vremenskom periodu je, zahvaljujući sopstvenom entuzijazmu i podršci grupe saradnika, postigao zavidne poslovne rezultate, među kojima je svakako najvredniji brend Violeta. Grupacija Violeta danas posluje u tri države (Hrvatska, BiH i Slovenija) i zapošljava više od 950 ljudi. Vodeći je distributer u BiH i regionalni lider u proizvodnji higijenskih potrepština, čiji se proizvodi danas mogu pronaći u trgovinama širom jugoistočne Evrope. Naš sagovornik je nedavno potvrdio da je završen proces preuzimanja kompanije Lasta iz Čapljine. Kako je tim povodom izjavio, za obnovu i osposobljavanje proizvodnje po standardima koje zahteva Evropska unija planirano je ulaganje od 10 miliona evra.

Svakako mi je najvažnije da Lasta vrati onaj brend koji je imala. U proizvodnju će se uložiti maksimalan trud i novac da dobijemo vrhunske proizvode. Pogoni i stanje u kojem je Lasta sada ne zadovoljavaju proizvodnju hrane, pa je prvi potez obnova krova, zidova, otvora, podova i slično. Nakon obnove raspisuje se konkurs za radnike i svakako nam je u cilju da angažujemo lokalno stanovništvo koje zna i želi da radi. Moram da istaknem podršku i partnerskih firmi, kao što su Ferrero Rocher i Barilla, koje će nam svakako pomoći sa svojim znanjem i iskustvom, istakao je Ćorluka.

Violeta se od 2002. razvila u jedan od vodećih brendova higijenskih proizvoda u regionu. Šta je sve bilo neophodno da biste vaše proizvode doveli na taj nivo?

Svaki početak je težak, tako je i kod nas bilo težih perioda. Susretali smo se s različitim problemima, ali nakon što smo ih savladali i prošli, postali smo čvršći i spremniji za nove izazove koji nas svakodnevno čekaju. Osluškujemo zahteve tržišta i u skladu s tim nastojimo da se približimo potrošaču kako bismo dobili zadovoljnog korisnika koji nas po našem premijum kvalitetu razlikuje od ostalih konkurenata.
Iz vašeg iskustva gledano, da li je teži posao zadobiti poverenje potrošača ili to poverenje održati, naročito ako imamo u vidu činjenicu da su potrošači, poslednjih godina, sve manje lojalni?

Svakako, veliki izazov predstavlja oboje, zbog toga što se na tržištu nalazi pregršt srodnih proizvoda te je potrebno istaknuti se dodatnim vrednostima kako bismo dobili nove i zadržali postojeće potrošače. Svojim potrošačima nudimo samo proizvode vrhunskog kvaliteta. Udeo PL-a u proizvodima lične nege i nege domaćinstva raste.
Kako to utiče na vašu prodaju i da li PL vidite kao pretnju, s obzirom na to da sve više raste svest potrošača o kvalitetu ovih proizvoda?

Naš fokus je na razvijanju visokokvalitetnih proizvoda te smatramo da time imamo verne potrošače koji nas razlikuju od svih konkurenata, pa tako i od PL-a. Konstantnom nadogradnjom procesa proizvodnje, ulaganjem u edukacije zaposlenih nastojimo da pratimo trendove i verujemo da potrošači to prepoznaju. Da li vi radite PL? Udeo robne marke u našoj proizvodnji ne prelazi 5%. Kao i većini proizvođača, prvi cilj nam je prodaja proizvoda pod vlastitim brendom. Neki kupci su nas tražili da im radimo robnu marku jer su valjda prepoznali naš pristup. U delu proizvodnje gde imamo kapaciteta prihvatili smo taj izazov.

Trenutno, kompanija ima tri fabrike – dve u BiH i jednu u Hrvatskoj. Koliki su ukupni kapaciteti i kako su raspoređeni. Koji deo ostaje na domaćem, tržištu BiH i na tržištu u Hrvatskoj, a koji deo se izvozi?
Generalno gledajući nešto manje od polovine ukupne proizvodnje ostaje na tržištima BiH i HR. Druga polovina odlazi u izvoz. Glavna izvozna tržišta su nam zemlje šireg regiona, uključujući Albaniju, Bugarsku, Mađarsku, Austriju i odnedavno Slovačku. Manji deo izvoza otpada na ostala tržišta u Evropi i van nje.

Na koja sve tržišta izvozite svoje proizvode? Da li je u planu proširenje njihovog broja?
Trenutno izvozimo naše proizvode na tržište Srbije, Crne Gore, Makedonije, Katara, Švedske, Mađarske, Albanije, Kosova i Bugarske. U navedenim državama imamo distributere koji kao naši partneri plasiraju proizvode na svojim tržištima. Takođe, ulažemo velike napore u otvaranje novih tržišta na kojima ćemo stvoriti nove lojalne potrošače. Takođe, u BiH imate devet poslovnica, u Hrvatskoj četiri i jednu u Sloveniji.

U ostalim zemljama regiona vaši proizvodi su zastupljeni preko distributera. Da li je u planu otvaranje još nekih poslovnica i u kojim zemljama, u kojem periodu?
Nova tržišta i nove poslovnice su deo našeg poslovanja i svako tržište nam je jednako važno. Sama logistička prednost važan je pokazatelj u smislu ekspanzije proizvodnih pogona. Isto tako, kvalifikovana radna snaga i podrška države u vidu podsticaja doprinose odluci o novim pokretanjima. Kako je reč o visokoj tehnologiji, automatizaciji i robotima, što zahteva velike troškove, vremenom ćemo videti postoji li mogućnost širenja proizvodnje na strana tržišta. Svako ulaganje treba da donese najbolje rezultate. U svakom slučaju, svako ulaganje kapitala je vezano za dobijanje konkurentske prednosti. U slučaju novih investicija važan faktor su pogodnosti koje pojedina tržišta i njihovo zakonodavstvo nude.

Na tržištu Srbije vaše proizvode distribuira, od juna ova godine, Delta DMD. Ko je bio zadužen za distribuciju pre toga i zašto ste raskinuli saradnju? Kako ste zadovoljni dosadašnjom saradnjom sa kompanijom Delta DMD?
Od juna ove godine potpisali smo ugovor s kompanijom Delta DMD i nastojimo zajedno da širimo i plasiramo naše proizvode na tržište Srbije. S prethodnim distributerom smo ostali u korektnim odnosima, oni su uspešna i dobra kompanija. Zaključili smo da nam se planovi za budućnost razlikuju i nastavili smo put odvojeno.

Kakve rezultate beležite na tržištu Srbije? Koliko je vaše trenutno tržišno učešće, a šta vam je cilj?
Svaka promena distributera odražava se na normalno i kontinuirano održavanje proizvoda na polici, pa tako i na sveukupni rezultat. Tržište Srbije percipiramo kao vrlo ozbiljno i cela strategija nam je usmerena na to da se u narednom periodu približimo učešću koje imamo u Crnoj Gori ili Makedoniji. U Srbiji radimo preko našeg distributera i za naredni period cilj nam je osvajanje tržišnih učešća. Naši timovi zajednički rade na tome i samim tim uspeh je zajednički. O ulaganju u proizvodnju u Srbiji prerano je govoriti, ali ništa nije isključeno.

Od čega zavisi da li ćete na nekom tržištu distribuirati robu preko sopstvenih distributivnih centara ili ćete to uraditi preko distributera?
Prvi korak kod širenja na novo tržište je da idemo preko distributera. Ukoliko vidimo prostor za otvaranje sopstvenih kancelarija, svakako ćemo to sami obavljati. Kao što smo već ranije naveli, dosta je faktora koji utiču na širenje tržišta i otvaranje poslovnica. Tržišta na kojima imamo organizovanu sopstvenu prodaju su pre pokretanja proizvodnje dostigla značajne prihode i učešća koja su onda rezultirala ulaganjima u proizvodnju. Voleli bismo kad bi u kratkom roku bili u poziciji za tako nešto i na drugim tržištima gde smo prisutni.

Inače, osim proizvodnje, vaša kompanija se bavi i distribucijom nekih od najpoznatijih svetskih i regionalnih brendova, kao što su Ferrero, Barilla, Paladin, Evian, Pik, Dr. Oetker... Koliki je udeo ovog segmenta biznisa u ukupnom poslovanju? Da li vam to iskustvo pomaže pri upravljanju sopstvenim Violeta brendom?

U BiH nam distribucija igra veliku ulogu i čini važan udeo te nam je iskustvo distribucije svetskih brendova kao što su Ferrero, Barilla, Evian, Dr.Oetker i ostali u velikoj meri pomoglo u ostvarivanju naših rezultata na brendu Violeta.

Kakve rezultate je kompanija postigla u prošloj godini, po pitanju proizvodnje, prodaje, dobiti, tržišnog udela... na ostalim tržištima na kojima ste prisutni?
Što se tiče postignuća po pitanju proizvodnje, prodaje i svih tržišnih udela možemo reći da se zacrtani planovi ostvaruju i prebacuju. Učešća na tržištima su nam stabilna ili rastu. Kategorije u koje smo poslednje investirali su nam donele očekivane rezultate. Svakako, cilj nam je da i dalje razvijamo i povećavamo prihode sopstvenih proizvoda na stranim tržištima.
Poznati ste kao kompanija koja stalno ulaže u proizvodni proces, razvoj novih proizvoda, svoje zaposlene... Iz vašeg iskustva, šta je ključna inovacija za opstanak i uspešan dalji razvoj jedne kompanije?

Timski rad, komunikacija i stalno ulaganje u edukaciju zaposlenih, kao i međusobno poverenje, pored stalnog unapređenja proizvodnje važni su elementi kojima se vodimo. Godinama smo gradili takav odnos među zaposlenima i odsecima. Svaka nova ideja je uvek dobrodošla i nijedna nije manje vredna. Važno je izgraditi dobar koncept za realizaciju svakog projekta. U nekoliko poslednjih godina fokus je na ulaganju u automatizaciju, veštačku inteligenciju i digitalizaciju svih procesa. Verujemo da smo u tom delu napravili iskorak u regionu. Dalje, nastojimo da eliminišemo sve ponavljajuće poslove unutar firme kako bi fokus sa administracije, koja je poprilično razvijena u regionu, stavili na umni rad tj. donošenje odluka i realizaciju.

Da postoji neka čarobna formula za uspeh, kako bi, prema vašem mišljenju, ona glasila?

Teško je definisati formulu, jer u tom slučaju svi bi bili uspešni. Po nama, kvalitet je ključan i on će uvek biti prepoznat. Kad kažem kvalitet onda mislim na ljude, opremu, sirovine, radne uslove, odnose i sve drugo što je potrebno da se ostvari dobar rezultat dugoročno.

-