IN STORE  in your country  
SRBIJA
Intervju
03.03.2020.

Milena Cvetković, izvršni direktor, Fabrika dečje hrane

Kvalitetna dečja hrana dostupna svima

Razgovarala: Ana Filipović

Naša sagovornica je radno iskustvo sticala počevši od dinamičnog FMCG sektora, gde je (kroz ustrojavanja računovodstveno-finansijskih sistema) prošla razvojni put kompanije British American Tobacco od predstavništva, preko otvaranja preduzeća do kupovine fabrike u Vranju. Nakon toga, kako sama kaže, usledio je vrlo dragocen period rada u Ministarstvu finansija koji joj je omogućio sagledavanje makroekonomskog aspekta biznisa u Srbiji.

Pre nego što je postala deo Nutrino porodice, ističe još jedan vrlo zanimljiv, iskustveno bogat i veoma specifičan period u karijeri koji je provela u modernizaciji i razvoju ski-centara u Srbiji, na poziciji zamenika generalnog direktora. Plod svih tih godina sticanja različitih iskustava i znanja je prilika na koju sam posebno ponosna a to je da već sedam meseci vodim jednu od najvećih kompanija za proizvodnju dečje hrane u Evropi - Fabriku dečje hrane (BFF), kaže nam Milena Cvetković, izvršni direktor Fabrike dečje hrane, i odmah dodaje: S obzirom na to da je navedena pozicija veoma zahtevna sa aspekta znanja, veština i odgovornosti, mogu da kažem da sam se kroz godine izgradila u odgovornu, entuzijastičnu, energičnu, i nadasve posvećenu ličnost, kako uspehu sistema koji vodim, tako i zadovoljstvu zaposlenih koji čine taj sistem. Dinamičnost industrije i ispunjenje rokova kojima sam vrlo posvećena, dovode do ispoljavanja još jedne od mojih karakternih osobina za koju nisam sigurna da li bih je svrstala u mane ili prednosti, a to je nestrpljivost. Ona se ogleda u tome da želim da sve bude brže, bolje i korak ispred kada su u pitanju svakodnevni poslovni izazovi.

Fabrika dečje hrane posluje nešto više od godinu dana. Kako ste zadovoljni rezultatima ostvarenim u ovom periodu?

Godinu dana je izuzetno kratak period za novu fabriku i nov i nepoznat brend na tržištu, i tim pre naš tim zaista može biti ponosan na rezultate koje je Fabrika dečje hrane ostvarila. Ne samo da smo zauzeli mesto na domaćem tržištu dečje hrane, gde smo sa našim proizvodima za prvih 10 meseci dostigli tržišni udeo od 20%, već smo zakoračili i na regionalno, evropsko, i otvorili put ka tržištima van Evrope. Više od 20 miliona prodatih proizvoda u Srbiji i regionu potvrđuje da su potrošači prepoznali to što radimo.

Postavili smo sebi visoke, ali realne ciljeve i sigurna sam da ćemo u narednim godinama tek pokazati da od domaće, porodične firme možemo postati i značajan globalni igrač

Da li su ti uspesi u skladu sa planovima i očekivanjima?

Od samog osnivanja kompanije, naša vizija je bila da najmlađima ponudimo kvalitetnu i zdravu dečju hranu, koja je cenovno dostupna svima. Ta vizija utkana je u svaki deo našeg proizvodnog procesa, od nabavke najkvalitetnijih sirovina, do pažljivo kreiranog asortimana. Kada sami sebi postavite visoke standarde i kada verujete u svoj proizvod, uspeh jeste očekivan. Put koji smo prešli, od grinfild investicije do moderne fabrike i poverenja potrošača, razlog je za ponos i taj osećaj danas deli svih mojih 176 kolega, bez čije podrške ovaj uspeh danas ne bi bio moguć.

Šta biste naveli kao glavne karakteristike fabrike i samog procesa proizvodnje?

Reč je o jednom od najmodernijih proizvodnih postrojenja u čitavom regionu. Proces proizvodnje je zaokružen i potpuno automatizovan, a savremena tehnološka oprema garantuje dobijanje zdravstveno bezbednih i kvalitetnih gotovih proizvoda. Jedinstveni smo i po tome što je kompletno proizvodno postrojenje napravljeno u „panelima čistih soba“ koja igraju ključnu ulogu u proizvodnji sastojaka i proizvoda koji treba da budu zaštićeni od mikrobiološke ili bilo koje druge kontaminacije. Da bi naši kupci znali šta to konkretno znači, reći ću vam da se „čiste sobe“ koriste u operacionim salama, i da taj standard higijene nije obavezan u primeni u industriji dečje hrane već je više karakterističan u farmaceutskoj industriji i hirurškim salama.

A, šta biste naveli kao glavne karakteristike vaših proizvoda?

Kada proizvodite hranu za bebe i malu decu, najvažnije je da ona bude zdravstveno bezbedna i kvalitetna, da obezbedi važne nutrijente i vitamine, raznolikost voća, povrća i žitarica, koji su neophodni organizmu koji se razvija. To je bila osnova za kreiranje našeg portfolija. Naši proizvodi su prirodni, bez dodataka konzervanasa, boja i aroma, a kombinacije sastojaka i ukusa su takve da se dopadaju deci, čime verujem, pomažemo roditeljima da u najranijem uzrastu stvore zdrave navike kod svojih mališana za ceo život. Značajna pomoć roditeljima su i inovativne i praktične ambalaže, poput pauča i dojpaka, koje zaista olakšavaju pripremu, korišćenje i obroke van kuće. Pomenula sam već i cenu koju formiramo u skladu sa našom filozofijom da kvalitetna dečja hrana treba da bude dostupna svima.

Koje sve vrste dečje hrane proizvodite?

Nutrino čini kompletan asortiman dečje hrane, i to suve žitne kaše, mlekce – tečne žitne kaše spremne za upotrebu, sokići i pirei u staklenoj i mekanoj pauč ambalaži. U našem asortimanu mame će naći različite kombinacije povrća, mleka, mesa, voća i žitarica, izbalansirane u hranljive i zdrave obroke za svaku fazu razvoja deteta, od bebine prve hrane, do uzrasta kada im se uvode nove namirnice.

Imate li nekih podataka o tome koja vrsta dečje hrane, generalno, ima najbolju prodaju na našem tržištu?

Prema svim dostupnim podacima, u Srbiji se najviše kupuju pirei u teglicama (voćni, povrtni i mesni), međutim, našim dolaskom na tržište mogu da nagovestim da će se to u narednim godinama menjati jer su naši voćni pirei u mekanoj pauč ambalaži naišli na odličan odziv naših mama prvenstveno a i svih članova porodice koji su posvećeni ishrani najmlađih članova porodice. Generalno dečja hrana u Srbiji je nepravedno zanemarena jer je predmet tabua da je manje zdrava od domaće koja je pripremljena kod kuće. Međutim, istina je upravo suprotna. Nema veće kontrole sirovina koje ulaze u sastav naših obroka (kašica, pirea, i sokića) od onih koje se sprovode u industriji dečje hrane, a pogotovo u našoj fabrici. To u praksi znači da, recimo, voće i povrće koje koristimo u Nutrino kašama prolazi brojnije i rigoroznije kontrole nego što prođu sveže namirnice koje svi kupujemo u marketima i na pijacama, a koristimo ih neretko u pripremi hrane za decu kod kuće.

Sve sirovine koje se koriste u procesu proizvodnje Nutrina su pažljivo birane, a njihov kvalitet i bezbednost moraju da odgovaraju najstrožim zahtevima pravilnika i standarda

Objasnite nam malo detaljnije šta sve podrazumevaju te kontrole sirovina i odakle ih nabavljate, u zemlji ili u inostranstvu?

Sve sirovine koje se koriste u procesu proizvodnje Nutrina su pažljivo birane, a njihov kvalitet i bezbednost moraju da odgovaraju najstrožim zahtevima pravilnika i standarda. Upravo zbog toga sarađujemo i sa domaćim i inostranim dobavljačima, a i za jedne i za druge kriterijum je bezbedan i kvalitetan proizvod. Tek nakon potvrde interne i eksterne laboratorije da sirovina odgovara našim zahtevima, ona se koristi u procesu proizvodnje. To u praksi znači da, recimo, voće i povrće koje koristimo u Nutrino kašama prolazi više kontrola nego što prođu sveže namirnice koje svi kupujemo u marketima i na pijacama. Kada je u pitanju hrana za bebe, nema kompromisa, pa mame mogu biti sigurne da će svojoj deci dati zdrave i bezbedne proizvode.

S obzirom na to da su do vaše pojave našim tržištem dominirali strani proizvođači dečje hrane, kako ste „privoleli“ roditelje da poverenje ukažu vašim proizvodima?

Roditelji su sa pravom izuzetno zahtevni potrošači jer žele da budu sigurni i da znaju šta jedu njihova deca. Veliki broj naših kolega u Fabrici dečje hrane su roditelji i naša zajednička misija je bila da napravimo hranu kakvu bismo želeli za svoju decu. Dosadašnji izveštaji pokazuju kontinuiran rast u udelu koji Nutrino proizvodi ostvaruju na tržištu dečje hrane, i u pojedinim kategorijama, nalazimo se rame uz rame sa velikim globalnim proizvođačima. To nam pokazuje da smo stekli poverenje kupaca, ali nam je još važnije da to poverenje i zadržimo u godinama koje su pred nama.

Da li je tome doprinela i činjenica da organizujete posete fabrici i da pozivate roditelje da otkriju kako se pravi hrana za njihove mališane? Ovakve posete fabrikama nisu baš uobičajene. Kako ste i zbog čega došli na ovu ideju?

Kada želite da steknete poverenje, morate da poslujete transparentno i to je od početka bio princip kojim smo se vodili. Otuda ideja o fabrici koja je svakog dana otvorena za potrošače, kako biste mogli da se upoznaju sa našom proizvodnjom, videli koliko je čitav proces kontrolisan i od naših kolega dobili odgovore na sve što ih zanima. Svi znamo koliko pitanja i nedoumica uloga roditelja nosi sa sobom, i mi smo želeli da im u toj ulozi budemo pouzdan partner.

Ko su kupci vaših proizvoda?

Veoma mi je drago da su naši glavni kupci jednostavno - mame. I to je reč koja opisuje sve - i brigu i pažnju i poverenje. Srećna sam što nema velike polarizacije među mamama kupcima, imamo mame kojima je prva beba, imamo i one koje su u toj ulozi drugi ili treći put i spremne da promene proizvode na koje su do sada navike, koje žive u većim ili manjim gradovima jer smo široko dostupni, a cena je razumna. Nismo samo za određeni tip mama, već za sve one koje žele najbolje za svoje dete, koje su spremne da probaju i nove stvari, nove ukuse, da daju poverenje domaćem proizvođaču koji je nov, ali na sve načine je nastojao da odgovori potrebama i kroz praktičnu ambalažu i kroz kvalitetan izbor ukusa i tekstura tako da svako dete može da pronađe svoj omiljeni ukus. Naravno, kupci su i ostale članovi porodice, tate, bake i deke koji žele da odaberu najbolje za svoje najmlađe.

Osim na srpskom, na kojim sve tržištima potrošači mogu da kupe Nutrino proizvode?

Nutrino proizvodi se trenutno izvoze na sedam tržišta, a ukupna godišnja vrednost tog izvoza iznosi više od šest miliona evra. Nakon odličnog starta u Srbiji, naši proizvodi su se vrlo brzo našli na policama dečje hrane u Crnoj Gori, Bosni i Hercegovini, Albaniji, Makedoniji, Moldaviji, Ruskoj Federaciji i u Zambiji.

Da li imate u planu širenje izvoza?

Širenje je u planu već u prvoj polovini ove godine, kada očekujemo ulazak na tržište Evropske unije, počev od Hrvatske, Slovenije i Rumunije. Veliki proizvodni kapaciteti omogućili su nam otvaranje i vanevropskih tržišta, kao što je Afrika, pa će se Nutrino uskoro naći na policama radnji u ostalim zemljama ovog kontinenta, pored Zambije. Dodatno, naša kompanija je prošla sve neophodne kontrole potrebne za izvoz proizvoda na kinesko tržište, i verujemo da ćemo u mesecima pred nama ostvariti i taj plan.

Kada želite da steknete poverenje, morate da poslujete transparentno i to je od početka bio princip kojim smo se vodili

Koliki su dnevni kapaciteti fabrike i da li postoji potreba da se oni koriste u potpunosti ili se koristi samo deo?

Fabrika dečje hrane na dnevnom nivou može da proizvede od 50 do 70 tona gotovih proizvoda, što na godišnjem nivou iznosi do 25.000 tona gotove hrane za mališane. Imajući u vidu da postojimo i poslujemo tek godinu dana, još uvek nismo u potpunosti popunili proizvodne kapacitete, što nam i daje prostor za otvaranje novih tržišta, ali i širenje asortimana kroz nove kategorije i nastavak ulaganja u proizvodne kapacitete.

Kakvi su planovi za dalji razvoj fabrike i poslovanja?

Planovi su razvojni i podrazumevaju kako jačanje pozicija brenda Nutrino i širenje na domaćem tržištu, tako i povećanje izvoza, jer trenutna vrednost izvoza čini oko 80% naše prodaje i tu vidimo prostor za dalji rast. Postavili smo sebi visoke, ali realne ciljeve i sigurna sam da ćemo u narednim godinama tek pokazati da od domaće, porodične firme možemo postati i značajan globalni igrač. Naravno, da bismo sve to ostvarili, nastavićemo sa inovacijama, ulaganjem u tehnologiju i nove proizvode, i što je najvažnije, ostajemo pouzdan partner naših potrošača.

Kako vi vidite fabriku, i svoje mesto u njoj, u godinama koje dolaze?

Naša vizija je da proizvodi naše fabrike, prvenstveno brend Nutrino, postanu prvi izbor svake majke, i sinonim za zdravu i kvalitetnu dečju hranu. Tu viziju ćemo u narednim godina ostvarivati svojom posvećenošću razvoju i inovacijama u kombinaciji sa najmodernijom tehnologijom i know–how-om u industriji. Svakako ću se i dalje truditi da ostanem svojim zaposlenima i podrška i svakodnevna motivacija za godine kojima se radujemo.

-