IN STORE  in your country  
SRBIJA
Intervju
12.04.2018.

Nikos Veropoulos, izvršni direktor kompanije Veropoulos

Istrajni u onome što rade

Nikos Veropoulos se porodičnim poslom bavi od rane mladosti. Kako bi stekao iskustvo, kada je počeo da radi u porodičnoj kompaniji, obavljao je različite vrste povremenih poslova, da bi nakon toga, od 1990. godine, bio zaposlen sa punim radnim vremenom.

Diplomirao je na Ekonomskom fakultetu Univerziteta West-Midlands i završio MBA studije na Univerzitetu Kardif u Velsu. Na završnoj godini studija, šest meseci je radio u kompaniji Tesco.

Od 2000. godine je na čelu Veropoulos grupe, trgovačkog maloprodajnog lanca koji je bio među vodećim trgovcima na tržištima Grčke, Srbije i Makedonije, poslujući kroz ukupno 234 radnje u 47 gradova ove tri države. U 2016, Veropoulos Group je podeljen na grčke i balkanske operacije. Grupa je prodala grčko poslovanje jednoj tamošnjoj trgovačkoj kompaniji, dok je porodica zadržala operacije u Srbiji i Makedoniji.

Na početku našeg razgovora, Nikos je objasnio da su grčke operacije prodali, jer se grčko tržište našlo u velikoj krizi, u kolapsu, i da su zbog toga odlučili da je bolje da se skoncentrišu na neka druga tržišta, sa stabilnim uslovima poslovanja.

Nikos je danas na čelu balkanskih operacija holding kompanije Vero S.A., sa sedištem u Atini, koja je u stopostotnom vlasništvu njegove porodice i posluje kroz ukupno 18 Vero hiper marketa, u Srbiji šest i u Makedoniji 12.

Početkom decembra Veropoulos je obeležio 15 godina poslovanja u Srbiji i tu priliku smo iskoristili za kratak razgovor sa njegovim vlasnikom.

Kada ste pre 15 godina počeli poslovanje u Srbiji da li ste imali u planu otvaranje većeg broja objekata u ovom periodu?

Kada smo otvorili prvu radnju u Srbiji 2002. godine imali smo plan da za 15 godina otvorimo više objekata. Ali, kriza u Grčkoj nam je poremetila planove i dovela do toga da smo sada u zaostatku, što se broja objekata u Srbiji tiče. Sad smo oslobođeni grčke krize, jer više ne poslujemo na tom tržištu. To je vrlo dobro za naš ogranak koji posluje u Srbiji, jer sav profit koji ostvarimo, ulažemo na ovo tržište. I potrošači u Srbiji uskoro mogu da očekuju nova otvaranja.

S obzirom na to da je svih šest objekata koje ste do sada otvorili u Beogradu, da li imate u planu ulazak i u neke druge gradove Srbije?

Imamo nekoliko opcija koje su u igri, kada su u pitanju lokacije novih objekata. Ali, sada nisam u mogućnosti da ih otkrivam. Videćete u bliskoj budućnosti. Uzimamo u obzir celokupno tržište Srbije, ne samo Beograd.

Potrošači u Srbiji često doživljavaju Vero objekte kao skuplje u poređenju sa drugim trgovcima. Kako to komentarišete i šta preduzimate da biste tu percepciju promenili?

Trudimo se da zadovoljimo potrebe potrošača, želeći da budemo i ostanemo konkurentni. Takvo naše opredeljenje potvrđuju i investicije u naše kupce, a ne samo u zgrade i opremu. Želja nam je da imamo bogat proizvodni asortiman kako bismo zadovoljili različite potrebe naših potrošača. Kada govorimo o tim investicijama usmerenim ka kupcima, mogu da kažem da su naši potrošači, u prošloj godini, ostvarili benefite u iznosu od 190.000 dinara kroz razne popuste, zatim kroz kupone i vaučere još dodatnih 23,3 miliona dinara, zatim tu su i popusti za penzionere, kroz koje su uštedeli 14,7 miliona dinara i slično. Ukupne naše dosadašnje investicije prema kupcu, kako bismo mu pružili što bolju uslugu i ponudu i kako bismo ostali konkurentni, iznosile su 228 miliona dinara.

Ko su kupci u vašim marketima?

U Vero objektima najviše kupuju porodice sa decom, ali, naravno, tu su i svi drugi segmenti potrošača. U našim objektima u Srbiji i Makedoniji, u 12 meseci prošle godine kupovalo je 12.800.000 potrošača. Naravno, neki potrošači su se vraćali više puta, ali toliko je bilo izdatih računa.

Nakon što ste prodali operacije u Grčkoj, ostala su vam poslovanja u Srbiji i Makedoniji. Da li za ta dva tržišta imate različite ili iste strategije?

Kompanija ima istu strategiju i za makedonsko i za srpsko tržište. Naravno da je svaka od tih strategija prilagođena lokalnim potrebama, ali koncept je isti. U Makedoniju je Vero ušao 1997. Krenuli smo prvo od Makedonije, a onda smo ušli i u Srbiju.

Kada govorimo o tim investicijama usmerenim ka kupcima, mogu da kažem da su naši potrošači, u prošloj godini, ostvarili benefite u iznosu od 190.000 dinara kroz razne popuste, zatim kroz kupone i vaučere još dodatnih 23,3 miliona dinara, zatim tu su i popusti za penzionere, kroz koje su uštedeli 14,7 miliona dinara i slično.

Kakve ste rezultate ostvarili na ovim tržištima?

Prošle, 2016. godine naš ukupni promet je iznosio skoro 110 miliona evra. Na ova dva tržišta ukupno je zaposleno 1.400 ljudi, a ukupna prodajna površina naših objekata iznosi 52.000 kvadratnih metara. U većini slučajeva u obe zemlje smo vlasnici radnji u kojima poslujemo, tako da vrednost opreme prevazilazi 100 miliona evra. U Makedoniji vidimo trend rasta prodaje, a u Srbiji je situacija čak i bolja.

U Srbiji smo u oktobru ove godine zabeležili rast od 3,5% u poređenju sa prošlogodišnjim oktobrom. Međutim, poslednjih nekoliko meseci osetili smo pad prodaje u našem objektu u Ziri, što je bila posledica radova u Ruzveltovoj ulici. Naša radnja je na toj lokaciji bila praktično blokirana mesecima, što se odrazilo na promet. Ali, ulica je nedavno otvorena i na našim licima je ponovo osmeh.

Kakve rezultate očekujete u ovoj godini?

Na osnovu ostvarenih rezultata, u obe zemlje bi trebalo da imamo promet od oko 124 miliona evra. Do kraja ove godine bi trebalo da ostvarimo 13.600.000 izdatih računa. Broj objekata sada iznosi 20, ako uračunamo i dva samostalna Jumbo objekta, po jedan u Srbiji i Makedoniji. Na kraju 2017. godine naši objekti će se prostirati na prodajnoj površini od 58.000 kvadrata, a vrednost opreme biće oko 100 miliona evra.

Recite nam nešto o dosadašnjem poslovanju i planovima za srpsko tržište.

Vero kompaniju smo osnovali 2001. godine, u tadašnjoj, novoj Srbiji. Prvi smo ukazali poverenje i uložili novac kada su drugi pobegli i zaboravili Srbiju. Početkom 2002. godine otvorili smo prvu radnju i bili smo prvi strani trgovac. To je bila jedna veoma motivisana odluka, jer nismo u Srbiju ušli sa malim iznosima, već sa prilično velikim investicijama. U 15 godina poslovanja u Srbiji uložili smo 49 miliona evra u zgrade i opremu. U 2016. uloženo je 1,55 miliona, a do sada u 2017. investirali smo 980.000 evra. Kažem do sada, jer dolaze nove radnje i oprema. U Srbiji je zaposleno 549 radnika, u šest Vero objekata, od kojih se Jumbo nalazi u sklopu tri - u Novom Beogradu, na Voždovcu i Konjarniku, i jedan samostalni Jumbo objekat u “Zemun parku”.

Po čemu se vaša kompanija razlikuje od sličnih na ovim tržištima?

Naše poslovanje je rezultat duge istorije. Stabilni smo u onome što radimo i sprovodimo u delo ono što znamo da radimo. Želimo da budemo progresivni, da inoviramo. To je ono što znamo da radimo, što volimo da radimo, a cilj nam je da to dobro radimo.

Naša kompanija nije ni mnogo velika ni mnogo mala. Ono po čemu se razlikuje od većine sličnih kompanija je to što u našoj kompaniji vlasnici imaju lice i oni se pojavljuju među zaposlenima i u javnosti. Drugi trgovački lanci često menjaju vlasnike i potrošači često i ne znaju ko su vlasnici. Ne kažem da je to loše, ali je drugačije. Te kompanije svakako imaju mnogo više novca. Mi nemamo, ali smo prisutni tu gde poslujemo. Uporni smo i ostajemo da radimo ono što smo započeli.

U Srbiji naredne godine očekujemo otvaranje Lidlovih objekata. Kako gledate na njihov ulazak na tržište i da li ste se pripremili za to?

Lidl je posebna vrsta trgovine, ali i Vero je poseban na svoj način. Pripremili smo se za njihov dolazak. Sada nam preostaje da sačekamo otvaranje njihovih prvih objekata i da vidimo šta će to da donese.

Šta vam je glavni cilj?

Glavni naš cilj je da zadovoljimo kupce i da budemo ekonomski zdrava kompanija, likvidna, koja svoje novčane obaveze može da izmiruje na vreme. Cilj nam je da otvorimo radnje koje su profitabilne na dobrim lokacijama, a ne da osvajamo svemir.

Šta mogu da očekuju potrošači u narednom periodu?

Mogu da očekuju veoma dobru ponudu, čak još bolji asortiman, ekskluzivne proizvode iz uvoza, poboljšanu uslugu i veoma konkurentne cene. Takođe, biće u prilici da vide mnogobrojne promene u Vero objektima do kraja ove i u narednoj godini.

-