IN STORE  in your country
SRBIJA
Intervju
12.04.2018.

Olaf Koch

Fokus na preduzetnicima

Predsednik Upravnog odbora kompanije Metro AG

-

Olaf Koch, predsednik Upravnog odbora kompanije Metro AG, tokom februara je bio u poslovnoj poseti Hrvatskoj i Srbiji. Tom prilikom, osim sa zaposlenima, razgovarao je i sa preduzetnicima, kao i sa vlasnicima restorana, o njihovom biznisu, i istakao da Metro prepoznaje trud koji ulažu u svakodnevni posao, kao i da je njihov uspeh ujedno i uspeh poslovanja Metroa, što je model rada za koji se kompanija zalaže.

Prema njegovim rečima, Srbija ima veliki potencijal za razvoj turizma i ugostiteljstva. Broj turista u Srbiji ubrzano raste i samim tim otvaraju se i novi ugostiteljski objekti: restorani, hoteli, kafei – što Metrou, čiji je fokus poslovanja na preduzetnicima i sektoru ugostiteljstva, predstavlja dodatni izazov i podstrek da radi na unapređenju asortimana i usluga, istakao je Koch.

Olaf Koch je zaposlen u Metro grupi od 2009. godine, kada je imenovan za člana Upravnog odbora Metroa AG i radio je na poziciji CFO do decembra 2011. U januaru 2012. je postavljen za predsednika Upravnog odbora i na toj funkciji je i danas.

Pre nego što se pridružio Metro timu, Koch je bio direktor operacija u privatnoj kompaniji Permira Beteiligungsberatung GmbH, kojoj se pridružio nakon mandata u kompaniji Daimler Chrysler AG, gde je obavljao razne menadžerske poslove. Pre svih ovih zaposlenja, 1996. je osnovao IT kompaniju IT-Networks GmbH, koju je vodio do 1998. godine.

O poslovanju u Srbiji, ciljevima i budućim planovima, podršci za preduzetnike i vlasnike hotela, restorana i kafea i digitalizaciji, Koch je govorio za Infobiz, a InStore magazin je dobio pravo da objavi ovaj intervju.

Kompanija Metro posluje u 35 zemalja širom sveta i zapošljava 150.000 ljudi. Na svetskom tržištu opstaju već pet decenija. U Srbiji imaju više od 400 dobavljača, čiji proizvodi zadovoljavaju međunarodni standard kvaliteta.

U Srbiji, kao i u drugim zemljama, fokus je na preduzetnicima. Oko 60 odsto preduzetnika sarađuje sa trgovinama poput nas, pa Metro tu nalazi svoje mesto na srpskom tržištu. Ali, i u sektoru ugostiteljstva, koji brzo raste i razvija se, rekao je Koch, na početku razgovora.

On je govorio i o organizaciji Dana sopstvenog biznisa:

Metro nastoji da bude šampion nezavisnog preduzetništva, malih firmi, vlasnika restorana. Možda ćete pitati zašto, ali zapravo je to divljenje prema milionima malih preduzetnika, koji su heroji u svom poslu, i svakodnevno nam pružaju različite usluge. Želimo da skrenemo pažnju na njihovu ulogu u ekonomiji, društvu, kulturi življenja. Mi tog dana otvaramo za njih sve kanale kompanije za reklamiranje.

Dodao je da kompanija posebno izdvaja saradnju sa vlasnicima hotela, restorana i kafea:

Mi nudimo vlasnicima hotela, restorana i kafea dobre i kvalitetne proizvode, stručnu pomoć, isporuku. Metro Srbija je 2013. godine otvorila HoReCa centar, gde obučavamo buduće kuvare, ali i nudimo stručno usavršavanje onima koji već imaju iskustvo. Njihov uspeh je i uspeh našeg posla, to je model rada u Metrou.

Predsednik upravnog odbora te kompanije ukazao je i na Akcelerator koji podržava mlade startapove:

Ima mnogo talentovanih mladih ljudi, ali nemaju svoje firme da bi plasirali IT rešenja. Akcelerator, kao platforma zapravo ne finansira, nego im pomaže da od ideje dođu do biznisa. Za par nedelja otvaramo konkurs za sredstva kojima će se finansirati dobre ideje. Zato pozivam sve koji imaju dobre ideje da se prijave na konkurs.

On je dodao da su shvatili da su digitalna rešenja dobra za vlasnike restorana:

Četiri godine smo analizirali kako da spojimo IT rešenja sa uslugama u hotelima, restoranima i kafeima. Shvatili smo da su digitalna rešenja dobra za vlasnike restorana. Probali smo to u pet gradova i svi su rekli da je pun pogodak. Pomogli smo im da imaju više posetilaca, da održivo posluju i smanjili troškove poslovanja. I u Srbiji ćemo za nekoliko meseci početi da nudimo niz digitalnih rešenja u početku besplatno, veb sajt, rezervaciju stola na primer.

Svako tržište je i lako i teško - sve zavisi od ljudi, odnosno od toga kako su na lokalnom nivou osmislili rad kompanije. Davno su prošla vremena kada se iz sedišta kompanije u Nemačkoj kreirao model poslovanja u drugim zemljama. Metro Srbija je srpska firma, njome rukovode ljudi odavde, koji su posvećeni poslu, i imaju viziju kako da vode posao ovde

Koch je istakao da je u Srbiji dobro obrazovanje:

Upoznao sam i naše mušterije, poslovne partnere, postoji ta strast i posvećenost poslu. Kako privlačimo najbolji kadar? Nudimo pristup poslovanju u međunarodnim okvirima, radimo dobre stvari za jedno društvo, podržavamo preduzetništvo, a zaposlenima poručujemo - ako imate dobre i hrabre ideje, dođite i radite za nas.

Govoreći o tome da su radnici u sektoru trgovine loše plaćeni, Koch je kazao da misli da je kompanija konkurentna sa platama:

Mislim da smo konkurentni, kada se uporedimo sa drugima, nudimo i razne povoljnosti zaposlenima, ali je važna i mogućnost međunarodne karijere i stalnog usavršavanja..

Koch je istakao da kompanija u Srbiji beleži pozitivne promene i rast:

Ali, svako tržište je i lako i teško - sve zavisi od ljudi, odnosno od toga kako su na lokalnom nivou osmislili rad kompanije. Davno su prošla vremena kada se iz sedišta kompanije u Nemačkoj kreirao model poslovanja u drugim zemljama. Metro Srbija je srpska firma, njome rukovode ljudi odavde, koji su posvećeni poslu, i imaju viziju kako da vode posao ovde.

Kada je u pitanju poslovanje na globalnom nivou, Koch je istakao da je Metro postigao ciljanu zaradu u prvom kvartalufinansijske godine 2017/18, odnosno da je postigao porast like-for-like prodaje od 0,8% u poređenju sa prethodnom godinom, sa solidnim performansama u izazovnim tržišnim uslovima:

U prvom kvartalu 2017/18 postigli smo pozitivan razvoj u prodaji i EBITDA isključujući prihode od transkacija nekretninama, uprkos manjem broju prodajnih dana u odnosu na prethodnu godinu. Dodatno, na prihode Metro Veleprodaje posebno su uticali pad prodaje u Rusiji i negativni valutni efekt., Sve u svemu, postigli smo našu ciljanu zaradu u prvom kvartalu i ostajemo posvećeni našim smernicama za finansijsku godinu 2017/18.

EBITDA, isključujući udele u zaradi od transakcija nekretninama, porasla je na 608 miliona evra sa 565 miliona evra u istom periodu prethodne godine. Zarada po akciji porasla je na 0,64 evra u poređenju sa prošlogodišnjih 0,34 evra.

Metro Veleprodaja isporuka i Realova online prodaja nastavljaju da beleže značajan rast: u prvom kvartalu 2017/18, prodaja putem isporuke u Metro Veleprodaji porasla je za više od 28% u poređenju s prethodnom godinom, dostižući udeo od 16% u ukupnoj prodaji. Realova online prodaja porasla je za oko 45%, na 2% u ukupnoj prodaji.

Govoreći o modelu izveštavanja o poslovnim rezultatima, Koch je objasnio sledeće:

Od početka finansijske 2017/18 godine, Metro predstavlja segment izveštaja o upravljanju Metro Veleprodajom na sledeći način: operativni segmenti prikazuju se kao Metro Veleprodaja Nemačka, Metro Veleprodaja zapadna Evropa (isključujući Nemačku), Metro Veleprodaja Rusija, Metro Veleprodaja istočna Evropa (isključujući Rusiju), Metro Veleprodaja Azija i Metro Veleprodaja Ostali/Konsolidacija. Ali, segmentno izveštavanje po potrošačkim klasterima će biti prekinuto u budućnosti

Metro Veleprodaja

● Like-for-like prodaja u Metro Veleprodaji porasla je za 1,0% uprkos negativnom uticaju kalendara, usled nižeg broja radnih dana i odlaganja kineske Nove godine.
● Rast vođen svim segmentima, osim Rusije.
● Prodaja u lokalnoj valuti skočila 2,3%.
● Zabeležena prodaja porasla za 0,6% na 8,1 milijardi evra; nepovoljan razvoj deviznih kurseva, posebno u Turskoj i Kini.
● Like-for-like prodaja u Nemačkoj porasla za 2,2%; zabeležena prodaja porasla za 1,6%.
● Like-for-like prodaja u zapadnoj Evropi, isključujući Nemačku, porasla za 0,7%: doprinos skoro svih zemalja; zabeležena prodaja porasla za 5,7% na 2,9 milijardi evra, posebno usled akvizicije Pro à Pro.
● Like-for-like prodaja u Rusiji značajno opala za 8,9%, nakon blago pozitivnog kvartala prošle godine; pad u lokalnoj valuti od 9,1%; zabeležena prodaja opala za 10,1%.