IN STORE  in your country  
SRBIJA
Intervju
30.12.2020.

Dimitrije Stojanović, generalni direktor, Aroma marketi: Nastavljamo osvajanje tržišta Beograda i Novog Sada

Razgovarala: Ana Filipović, ana@instore.rs

Ako posmatramo čime se ja to danas bavim, kao generalni direktor Domaće trgovine – Aroma marketi, interesantno je da sam po struci u stvari diplomirani inženjer elektrotehnike. Prvih nekoliko godina mog radnog iskustva vezano je za prodaju medicinske opreme i retail komercijalne elektronike, a po završetku MBA studija pravim zaokret u karijeri i odlazim u trgovinu robe široke potrošnje gde sam poslednjih 15 godina, kaže Dimitrije Stojanović, generalni direktor Aroma marketa, na početku intervjua za naš magazin.

Karijeru je započeo u tadašnjem Delta Maxiju, gde je tokom godina napredovao kroz sektor Operacija do pozicije Potpredsednika za Operacije i Tehnički razvoj, odnosno gradio je brendove Ahold Delhaize u Srbiji – Maxi, Tempo, Shop & Go. Jedno kraće vreme bio sam i Potpredsednik Lanca snabdevanja i IT-a.
Brend Aroma, na čijem se čelu sada nalazi, ima svoju prepoznatu nišu na tržištima Srbije i Crne Gore. Kompanija je nastala kao vizionarski poduhvat vlasnika, rasla iz godine u godinu, i danas na oba tržišta, ima više od 120 maloprodajnih objekta. Prva radnja u Srbiji otvorena je 2012. godine, u Njegoševoj ulici, u Beogradu. Njihov portfolio je veoma šarenolik, sa prodavnicama od 100 do 550 kvadrata i maksimalnim asortimanom koji broji više od 6.000 artikala. Zapošljavaju više od 900 ljudi.

Kada ste 15. januara ove godine preuzeli funkciju generalnog direktora Aroma marketa, pretpostavljam da ste imali drugačiju viziju o tome šta želite da uradite i postignete sa kompanijom u ovoj godini?! Šta su bili vaši planovi, a čime ste bili okupirani u stvarnosti i u svakodnevnom radu?

Ovu godinu ću pamtiti po mnogim izazovima. Ponosan sam na mnogo dobrih stvari koje smo započeli i koje radimo. Pokrenuli smo transformaciju organizacije, kreiramo novu organizacionu kulturu i radimo na jačanju prepoznatljivosti brenda. Nažalost, na početku godine niko nije mogao da predvidi problem sa pandemijom, što nas je usporilo u planovima, jer smo se nekoliko meseci, od marta do juna, bavili organizacijom rada u vanrednim okolnostima. To je u praksi značilo organizaciju rada bez javnog prevoza, sa otežanim snabdevanjem, sa delom ljudi koji nisu bili u mogućnosti da dolaze na posao, čestim menjanjem radnog vremena, zbunjenim i uplašenim kupcima, itd. Posebno sam ponosan na tim sa kojim radim i na naše zaposlene u maloprodajnim objektima, koji su sve ove turbulencije izneli maksimalno profesionalno i posvećeno.

Spomenuli ste da ste se nekoliko meseci bavili organizacijom rada u vanrednim okolnostima. Na koji način ste organizovali poslovanje i u kojoj meri ste uspeli da se prilagodite ovoj situaciji?

Kao i većina poslodavaca, omogućili smo rad od kuće na pozicijama gde to opis posla dozvoljava, no kako je naša primarna delatnost trgovina i direktan kontakt sa kupcima, najveći broj zaposlenih je svakodnevno dolazio na svoja radna mesta. Prvi fokus nam je bio maksimalno poštovanje svih zdravstveno bezbednosnih mera i preporuka Kriznog štaba, kako bismo zaštitili naše zaposlene i naše kupce. U moru ad hoc promena koje su se dešavale u okruženju, i na koje nismo mogli da utičemo, niti da ih predvidimo ili izbegnemo, ključna je bila brza i kvalitetna komunikacija na svim nivoima kompanije, kao i dobar lideršip celokupnog menadžment tima. Naša kompanijska kultura neguje otvorenost za različita mišljenja i podstiče međusobnu komunikaciju, što se u ovim uslovima pokazalo kao izuzetno važan aspekt u prevazilaženju izazova sa kojima smo se svakodnevno susretali.

Cilj nam je promena portfolija u pravcu otvaranja objekata veće kvadrature

Vaša kompanija je bila među prvima, a možda i prava, koja je donela odluku o povećanju plata najizloženijim radnicima još u martu? Obrazložite kako ste i zbog čega to odlučili.

Briga za zaposlene je ujedno i briga za njihove porodice. U prvim danima kovid krize, Upravni odbor kompanije je doneo odluku da zaposlenima u maloprodajnim objektima poveća zaradu za 10 odsto. Time smo hteli da pokažemo solidarnost prema kolegama i koleginicama koji su nadljudskim naporima svojim radom omogućili funkcionisanje maloprodajne mreže u veoma teškim uslovima.
Kada sada pogledate unazad na ovu godinu, da li mislite da je postojalo nešto što ste mogli da uradite drugačije, i šta?
Siguran sam da je nešto moglo i drugačije, ali gledajući iz trenutne perspektive na period koji je za nama, uveren sam da je tim uradio najbolji mogući posao u okolnostima u kojima se nalazio.

Kakve rezultate su Aroma marketi ostvarili u ovoj godini i da li ste zadovoljni njima? Kakvi su vam planovi za širenje mreže u narednoj godini?

Mi godinu završavamo na nivou prošle godine, iako su prva dva meseca najavljivala dvocifreni rast. Uzimajući u obzir date okolnosti i procese transformacije kroz koje kao organizacija prolazimo, ovu godinu smo iskoristili da napravimo solidnu bazu za ubrzani razvoj u narednom periodu, renovirali smo 10 prodavnici i otvorili tri nove. Mogu da kažem da spremno dočekujemo potencijalnu normalizaciju tržišta u Q3 ili Q4 naredne godine, gde ćemo nastaviti osvajanje tržišta Beograda i okoline, kao i Novog Sada. Cilj nam je promena portfolija u pravcu otvaranja objekata veće kvadrature.

Kompanija Domaća trgovina posluje i na tržištu Crne Gore. U kojoj meri je situacija na maloprodajnom tržištu kod njih u ovoj godini bila slična ili drugačija od one u Srbiji?

Crna Gora je malo tržište koje je veoma osetljivo na promene uslova poslovanja. Kao i druge zemlje u regionu, koje se u velikoj meri oslanjaju na turizam, i Crna Gora je bila pogođena veoma slabom letnjom sezonom. To je uzrokovalo pad potrošnje u celoj zemlji, što se odrazilo i na našu mrežu. Kolege u Crnoj Gori su ovaj period iskoristile za unapređenje procesa rada i renoviranje postojećih maloprodajnih objekata. Ove promene su sa velikim simpatijama prepoznali naši lokalni kupci, što nam je posebno drago.

Koje su neke najvidljivije promene koje ste uočili, i kada je u pitanju samo tržište u Srbiji, i kada su u pitanju potrošači?

Veoma je interesantno da je sa početkom pandemije razvoj tržišta Beograda i Novog Sada potpuno stao, dok su svi ostali delovi zemlje doživeli kvantni skok. Otvaranjem mogućnosti rada od kuće, veliki deo populacije je migrirao u manje naseljena područja i promenio način života i navike kupovine. Mnogi potrošači u gradu su se opredelili za kupovinu u velikim objektima, što je u potpunoj suprotnosti sa trendovima koji su bili prisutni poslednjih nekoliko godina. Frekvencija kupovine se znatno smanjila. Kupci sada idu u nedeljne nabavke, za koje uglavnom biraju veće prodavnice. Usputne kupovine gotovo da i nema.

Podaci poslednjih godina dobijaju sve više na značaju i sve se više govori o Big Data. Da li Aroma marketi, i na koji način, prikupljaju i kako koriste podatke o svojim potrošačima? Šta vam to omogućava?

Budućnost retaila se ne može zamisliti bez Big Data. Prateći trendove, Aroma je je proteklih meseci uspostavila saradnju sa više lokalnih IT kompanija koje zajedno sa nama prikupljaju i obrađuju podatke, koji nam pomažu da bolje razumemo potrošače i njihove potrebe, te da prilagodimo naše procese i asortimane. Mogu da kažem da smo otišli i korak dalje, pa u brick & mortar okruženju dolazimo do podataka kao da smo u online shopu. Imamo mnogo ideja na ovu temu koje ćemo realizovati u narednim mesecima.

Dimitrije Stojanović:Početkom ove godine pridružio sam se timu Aroma marketa gde zajedno sa vlasnikom i mojim posvećenim kolegama gradim, kako bi to inženjeri rekli, Aromu 2.0. Ovo mi pruža priliku da živim sve ono što me zaista pokreće i motiviše u radu, a to je rad sa različitim ljudima i timovima, usavršavanje sistema, donošenje novih vrednosti za kupce, poliranje brenda i nalaženje novih mogućnosti za rast brenda

Pre dolaska u Aroma markete, radili ste u kompaniji Delhaize Serbia. U kojoj meri vam je prethodno iskustvo pomoglo na sadašnjoj poziciji, a šta biste izdvojili kao najveće razlike u radu između ovakva dva sistema?

Delhaize Serbia prolazi kroz evoluciju već godinama i zahvaljujući radu u Operacijama te kompanije imao sam priliku da učestvujem u svim radnim grupama i projektima koji su iznedrili njihove današnje brendove. Zahvalan sam na ovom ogromnom iskustvu koje mi je omogućilo da u svoj sadašnjoj ulozi, zajedno sa timom profesionalaca koje vodim, stvaram sistem u kojem brzo i efikasno unapređujemo procese, delimo znanje sa kolegama, gradimo zdrave odnose sa dobavljačima i, kao krajnji benefit, naši kupci sve ove promene mogu da osete i u našim prodavnicama. Posebno me čini srećnim to što na trenutnoj poziciji mogu da spojim korporativni način rada, koji nosim iz prethodnih sistema, i vizionarski i preduzetnički duh, koji je deo Arominog DNK, a koji veoma prija mom senzibilitetu. Odluke se donose brzo. Komunikacija je efikasna i uvremenjena. Kultura rada je izuzetno podržavajuća. Podstičemo mindset da treba eksperimentisati i da je dozvoljeno grešiti, jer na greškama učimo i sazrevamo kao sistem.

Povremeno se govori o dolasku novih igrača na srpsko tržište i špekuliše raznim zvučnim imenima, ali nakon Lidla, krajem 2018, nije bilo novih ulazaka. Koga vi vidite kao najboljeg kandidata?

Trgovci će neminovno morati da uđu u simbiozu ili da akviziraju kompanije koje su postale eksperti u last mile snabdevanju

Organizovani retail u Srbiji još uvek nije doživeo svoj maksimum. TT kanal i dalje zauzima značajan deo tržišta, što daje mogućnost dolaska novih velikih imena. Ako uporedim naše tržište sa tržištima u okruženju, po meni bi najlogičniji bio dolazak nekog od lanaca iz Austrije. Spar gledam kao najozbiljnijeg kandidata, koji bi imao odgovarajuću ponudu za kupce u Srbiji.

I sami ste to spomenuli, maloprodajno tržište u Srbiji je i dalje dominantno tradicionalno. Kako vi vidite budućnost tih manjih formata, poznatijih kao STR-ovi, koji nisu delovi nekog većeg sistema?

U narednim godinama neminovno će doći do ukrupnjavanja tržišta, a time i smanjenja ukupnog učešća TT kanala. Današnji kupci su sve zahtevniji i konkurencija organizovanog retaila raste ogromnom brzinom, što ne daje malim tradicionalnim radnjama perspektivu za opstanak u budućnosti. Ne vidim svetlu budućnost tradicionalnog tržišta u kontekstu svega navedenog.

Kako, generalno, vidite dalji razvoj maloprodajnog tržišta, lanaca snabdevanja, potrošača i njihovih kupovnih navika? Da li mislite da će kovid imati neke dugoročnije posledice i kako će trgovina izgledati u kratkoročnom periodu od tri do pet godina?

Savremenici smo globalnih, tektonskih promena koje impliciraju nov način života, a time i nove navike kupovine. Virtuelni kanal kupovine, koji je do sada ubrzano rastao, otišao je u eksponencijalni rast. Razvijaju se potpuno novi modeli snabdevanja kupaca. Trgovci će neminovno morati da uđu u simbiozu ili da akviziraju kompanije koje su postale eksperti u last mile snabdevanju. Brick & mortar prodavnice moraju da idu u pravcu što veće automatizacije kupovine, ka potpunim self-service prodavnicama. Verujem da ćemo u doglednoj budućnosti kupovati u prodavnicama u kojima neće biti prodavaca koji nas uslužuju. Klick & colect na svakom prodajnom mestu će biti minimum usluge koju će, oni koji žele da opstanu na tržištu, morati da obezbede.

Povodom imenovanja ste izjavili da ova pozicija za vas predstavlja veliko zadovoljstvo i veliki izazov. Kada se sada osvrnete na godinu, koja će uskoro biti iza nas, da li biste rekli da vam je funkcija generalnog direktora donela više zadovoljstva ili izazova?

Ja sam osoba koja nije pristalica statusa quo ni u privatnom, ni u poslovnom životu, i koja u izazovima pronalazi zadovoljstvo. Izreka „sve teče, sve se menja, samo je promena stalna“ je deo mog bića, i zaista nastojim da živim i radim u skladu sa tim postulatom, kontinuirano se baveći kako svojim ličnim razvojem, tako i razvojem svega što me okružuje i sa čime se susrećem. Izazovi u životu su neminovni, a njihovo prihvatanje i prevazilaženje donose jedan mir, novu energiju i nadahnuće. U tom kontekstu, mogu da kažem da je godina bila, i još uvek jeste, puna izazova, kao i da je donela i donosi mnogo zadovoljstva, kako meni, tako i mojim saradnicima.

-