IN STORE  in your country  
SRBIJA
inFokus
02.09.2020.

Analiza prodaje na tržištu Srbije

Panel maoprodaje Nielsen RMS: Špagete najomiljenija testenina srpskog potrošača

Kada je reč o kanalima prodaje, preko kojih testenine stižu do trpeze, 49% testenina se proda u hiper ili super marketima. U velikim prodavnicama se proda 36,9% testenina, dok se u malim prodavnicama proda svega 14,1% od ukupne količinske prodaje testenina

Izvor: Nielsen

Kao dodatak ili glavno jelo, za ručak ili večeru, testenina spada u kategoriju koja se vrlo često nađe u potrošačkoj korpi srpskog kupca. Kakav je trend prodaje testenine u Srbiji, kao i koja vrsta testenine ima najveće učešće u prodaji, govore podaci Nielsen panela maloprodaje.

U periodu od godinu dana, od juna 2019. do maja 2020, tržiste Srbije beleži rast vrednosne prodaje od 9,3% u poređenju sa istim periodom godinu dana pre. Što se tiče volumenske prodaje, ona beleži manji rast od 1,9%, dok komadna ima rast od 3,2%.

Kada je reč o prodaji testenine u različitim regionima Srbije, postoje značajne varijacije. Naime, u periodu od juna 2019. do maja 2020. godine, najveća količinska prodaja testenine zabeležena je u Vojvodini (34.5%). Odmah iza Vojvodine, količinski najviše testenine se proda u Beogradu 30%. S druge strane, količinska prodaja testenine je najmanja u jugoistočnoj i zapadnoj Srbiji.

Kada je reč o kanalima prodaje, preko kojih testenine stižu do trpeze, 49% testenina se proda u hiper ili super marketima. U velikim prodavnicama se proda 36,9% testenina, dok se u malim prodavnicama proda svega 14,1% od ukupne količinske prodaje testenina.
Top 5 proizvođača testenina zauzimaju više od 50% tržišta ukupne prodaje testenine. Reč je o sledećim proizvođačima (poređano abecednim redom): Barilla, Borzal doo, Danubius, PT Indofood i Žitopromet Mlin.

Kada je reč o veličini pakovanja, najviše se prodaju pakovanja od 400, 500 i 350 grama, dok ostala pakovanja imaju dosta niže učešće u prodaji. Pakovanje od 400g ima 31% vrednosno i 45% količinsko učešće. Pakovanje od 500g učestvuje u prodaji sa 29,9% vrednosno i 25,8% količinski.
Omiljena vrsta testenina, sudeći po prodaji, jeste pasta dry koja beleži najveću količinsku prodaju od 86,8%, potom slede nudle sa učešćem od 9,8%, pasta koja se drži u frižideru 3,3% i dry nudle 0,2%.

Od ukupne količinske prodaje testenina, 90,3% se proda u kesicama, a 9,2% u kutijama.

Spaghetti, Fusilli, Nudle, Fidellini, Penne Rigate, Macaroni i Mafaldine su vrste paste koje se količinski najviše prodaju u Srbiji. Najveće učešće u količinskoj prodaji imaju špagete sa 15,5%, a slede fuzili sa 13,8%. Od ukusa, kupci ubedljivo preferiraju klasične testenine, bez dodatih ukusa – što se može zaključiti na osnovu podatka da prodaja klasičnih, nearomatizovanih, testenina čini 88,3% ukupne količinske prodaje testenina.

Nielsen retail audit

Nielsen retail audit se zasniva na praćenju prodaje ka krajnjim potrošačima na uzorku prodajnih mesta, izabranih tako da budu reprezentativni za kanale prodaje koji se prate. Ista prodajna mesta se popisuju na mesečnom ili dvomesečnom nivou tako što obučeni popisivači fizički broje maloprodajne zalihe, beleže obavljene nabavke u proteklom periodu, kao i maloprodajne cene, a sve to uz pomoć hand held terminala. Konstantno praćenje ovih informacija omogućava izveštavanje o obimu i vrednosti maloprodaje, kao i ostalih podataka značajnih za proizvođače, distributere i prodavce. Kanali prodaje koji su uključeni u analizu kategorije: hipermarketi i supermarketi, velike i srednje prodavnice, male prodavnice i kiosci i paviljoni.

-