IN STORE  in your country  
SRBIJA
Analize
30.07.2020.

TRGOVAČKA MAPA SRBIJE 2020

Ipsos: Kupovne misije stanovništva

Nešto manje od 85% domaćih kupaca odlazi u manje nabavke, a žene su češće zadužene za tu vrstu kupovina.

Specijalno izdanje Trgovačka mapa 2020. možete da preuzmete ovde.

velikih kupovina se bitno ne menja u proteklim godinama i u poslednjem snimku konstatujemo da 77,6% kupaca ovu vrstu kupovine obavlja u rasponu od jednom nedeljno do jednom mesečno, a najčešće dva do tri puta mesečno, što je neznatno povećanje u odnosu na prethodni snimak

Autor: Aleksandra Jovanović

Nešto manje od 85% domaćih kupaca odlazi u manje nabavke, a žene su češće zadužene za tu vrstu kupovina.

Karakteristično, dnevno snabdevanje domaćinstava se i dalje obavlja u tipičnom rasponu od dva do tri puta nedeljno, do jednom ili više puta dnevno, i tu su uočljive blage tendencije preraspodele u dinamici u korist dva do tri puta nedeljno. Takođe, primetna je ređa učestalost kupovina među muškim snabdevačima domaćinstva, dok je među ženama dinamika ostala gotovo nepromenjena, u odnosu na prethodni snimak.

Kada je u pitanju tipično mesto obavljanja malih kupovina, primetno je osetno uvećanje broja kupaca u discount prodajnim objektima (zahvaljujući verovatno penetraciji Lidla), kao i rast kupovina u minimarketima i convenient stores trgovačkih lanaca, dok je učešće TT neznatno opalo.

Prosečna mala kupovina sve više teži da prevaziđe „čarobnu“ cifru od 500 dinara, te otuda danas tek 37% kupaca potroši do 500 dinara u maloj nabavci, što je neznatan pad u odnosu na prethodni snimak.

Dinamika velikih kupovina se bitno ne menja u proteklim godinama i u poslednjem snimku konstatujemo da 77,6% kupaca ovu vrstu kupovine obavlja u rasponu od jednom nedeljno do jednom mesečno, a najčešće dva do tri puta mesečno, što je neznatno povećanje u odnosu na prethodni snimak.

Nešto manje od polovine stanovnika Srbije radije bira i kupuje domaće proizvode nego strane/uvozne. Oko 40% potrošača ima više poverenja u domaće proizvode, a 47% iste ciljne grupe kupovinom domaćih proizvoda se trudi da pomogne srpskoj privredi.

Online kupovina i dalje raste, i to za tri procentna poena, u odnosu na prethodni istraživački snimak. U ovom tipu kupovina i dalje dominira odeća, obuća i modni detalji, dok su ostale kategorije robe i usluga na nivou prethodog snimka. Keš plaćanja su i dalje dominantna mada raste i upotreba kreditnih kartica. Namirnice je putem on line kupovine, pre pandemije, kupovalo nešto manje od 5% potrošača.

Osoba koja se brine o funkcionisanju domaćinstva i nabavci namirnica najčešće je žena, oko 40 godina starosti, pripadnica generacije X, srednje ili visoko obrazovana, zaposlena, u braku i ima decu.

Ove osobe u najvećoj meri pripadaju segmentu umerenih porodičnih ljudi. One se brinu o domaćinstvu, važna im je porodična harmonija. Vrednuju svoje slobodno vreme koje provode najčešće u porodičnom okruženju, ređe izlaze u provod. Umereno su religiozni, i donekle tradicionalnih stavova, ali to nije nešto po čemu se ističu.

Rado gledaju televiziju i čitaju časopise, preferiraju smireni stil života, vole da kuvaju i isprobavaju nove proizvode. Imaju poverenja u marke proizvoda koje najčešće kupuju. Većinu cena znaju unapred i uvek primete ako se cena promeni. O ponudama i akcijama se najčešće informišu na samom mestu prodaje. Samo 35% njih ne poseduje nijednu karticu lojalnosti, a među najkorišćenijim karticama koje imaju su SuperKartica i Lilly kartica. Nešto manje od polovine menadžerki domaćinstava, pripadnica segmenta umerenih porodičnih ljudi, kaže da uglavnom pravi spisak pre odlaska u kupovinu, ali da često kupe više od planiranog.

I dalje se može konstatovati pozitivan odnos domaćih kupaca prema PL proizvodima trgovaca, a neki od njih su već postali tradicionalno prisutni u svesti potrošača. Treba napomenuti da u fokus pažnje domaćih potrošača polako ulaze i PL brendovi Lidla.

Oko polovine potrošača u Srbiji smatra da je u ponudi sve veći broj veoma dobrih proizvoda privatnih robnih marki, dok trećina ciljne grupe sve češće kupuje tu vrstu brendova. Samostalne pekarske radnje i dalje predstavljaju primarni izvor snabdevanja pekarskim proizvodima za većinu domaćinstava u Srbji, ali učešće specijalizovanih pekarskih lanaca kao i pekara u sklopu trgovinskih lanaca je sve značajnije.

O BRANDpuls-u

BRANDpuls je Ipsos alat za brend i marketing menadžment nudi detaljnu analizu tržišta i dubinsku analizu potrošača na velikom broju proizvodnih kategorija. BRANDpuls kombinuje tržišne indikatore s različitim tipovima podataka kao što su demografija, psihografija, kupovne navike i korišćenje medija. Podaci su dostupni za tržišta Hrvatske, Slovenije, Srbije, Bosne i Hercegovine.

-