IN STORE  in your country  
SRBIJA
Analize
19.05.2020.

Trendovi: Tokom COVID krize, e-commerce raste na svim tržištima u svetu

Globalni “bum” online trgovine

E-trgovina u FMCG industriji vredi 280 milijardi dolara globalno, što predstavlja 7% ukupnne industrije

Autor: Darko Vaselić
Business Development Manager
Johnson& Johnson

Da li je novost ako vam kažem da eCommerce značajno raste?! Naravno da nije, pogotovo tokom COVID krize. To svako u FMCG industriji zna. Ali da li znate koliko raste? Evo nekoliko podataka, koje možda ne znate. Prvi set podatka se odnosi na globalni e-commerce svih kategorija, a zatim ćemo videti neke specifične podatke za FMCG industriju, i specifično za period COVID krize.

On-line kupovine u 2019. godini je obavilo 1,7 milijardi ljudi, naravno globalno posmatrano, u svim kategorijama proizvoda koje se prodaju on-line. U 2021. se očekuje da ta brojka dostigne 2,2 milijarde ljudi, što predstavlja rast od gotovo 30%. Da li se bilo koji brick&mortar retailer može pohvaliti ovolikim rastom baze kupaca? Malo njih!

Ipak nije sve u broju kupaca, ima nešto i u iznosu novca koji se prihoduje. O tome najbolje govori slika br.1 sa koje se vidi da je globalni e-commerce u 2019. vredio 3,5 bilijardi (hiljada milijardi) dolara, da se očekuje da u 2023. taj iznos bude 6,5 bilijardi dolara.

Ono što možda i nije veliko iznenađenje, je činjenica da je Kina za e-commerce najveće tržište sa vrednošću od 740 milijardi dolara u 2019. godini, dok je na drugom mestu SAD, sa vrednošću od 561 milijarde dolara, na trećem je Velika Britanija sa 93 milijardi dolara, zatim slede Japan sa 97 milijardi dolara, Južna Koreja sa 69 milijardi dolara, Nemačka sa 77 milijardi dolara, Francuska sa 55 milijardi dolara, itd.

U Evropi je slika prilično slična (slika br.2) – stabilan rast, koji nas dovodi do 621 milijarde dolara vrednosti u 2019, što je rast od 13,5% u odnosu na godinu ranije.

Od ovog iznosa 68% pripada region zapadne Evrope, 12% regionujužne Evrope, 8% severnoj Evropi, 7% istočnoj Evropi, a 5% otpada na centralnu Evropu.
Ono sto nas, verovatno najviše zanima je e-commerce u FMCG industriji. On vredi 280 milijardi dolara globalno, što predstavlja 7% ukupne FMCG industrije. Predviđa se da će e-commerce za FMCG u 2022. zauzeti 10-12% ukupne industrije. Ono što je zanimljivo, je da se očekuje da 2037. godine dođe do globalnog izjednačavanja on-line i off-line prodaje u FMCG industriji.

Imajući u vidu da su ove procene pravljene pre COVID19 krize, za očekivati je da se ovi procenti dostignu i ranije. Kao što znamo, na svim tržištima e-trgovina značajno raste tokom pomenute krize. Međutim, što je verovatno značajnije od samog rasta u ovom periodu, je to što je veliki broj novih kupaca po prvi put kupovao on-line i imao mogućnost da se uveri u prednosti ovakvog načina kupovanja.

S obzirom na izuzetan rast e-trgovine tokom marta i COVID19 krize, veoma je zanimljivo videti kategorije koje su imale rast i kategorije koje su imale pad tokom ovog perioda. Na slici br.3 je predstavljeno 100 kategorija sa najvećim rastom i 100 kategorija sa najvećim padom na tržištu SAD.

Najveći dobitnici su kompanije koje već imaju uspostavljene e-commerce operacije. One koje nisu imale, a razmišljale su o uspostavljanju, definitivno su ubrzale planove. Ovo poslednje vidimo i iz primera pojedinih kompanija na Balkanu koje “žurnim koracima” nastoje da otvore ovaj kanal poslovanja.
U ovom tekstu smo videli prvenstveno “size of the prize”, a u narednim će biti reči o specifičnim koracima i KPI-ijevima u e-commerce biznisu.

O autoru:
Autor je doktorirao na temi Uticaj i odnos Shopper marketinga prema Category menadžmentu, koja pokazuje kako sinergija između ova dva koncepta unapređuje efektivnost, efikasnost i profitabilnost FMCG industrije. Danas je Darko Vaselić Business Development Manager za Sloveniju, Hrvtasku, Bosnu i Hercegovinu, u kompaniji Johnson& Johnson.
-